Farmari-focus MK3 vetarit?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Farmari-focus MK3 vetarit?

Viesti Kirjoittaja Renee »

Onko uusi mutteri 32 millinen ja kiristys on tuo. Vääntömomentin asetus on 80 Nm plus 90 astetta. Kyllä ne on laskeneet että se kestää ja pysyy kiinni
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Farmari-focus MK3 vetarit?

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Joo, 32 mm oli. Sitä ihmettelin, kun oli n. 100 Nm, ja vaahdotaan, että on, muka, helvatan tiukka. Pyörän mutteritkin on sentään 130 Nm.
Toisaalta kampiakselin hihnapyörän pultti oli tiukka. Ohje oli, että ensin 100 Nm, sitten 90 astetta, odotetaan 20 sekuntia ja sitten vielä 15 astetta.
Liekö jäänyt vähän löysälle se napamutteri joskus joltakin...?

Tuo hihnapyörän pultti: Älkää vain helkutissa käyttäkö puolen metrin teräksistä puolen tuuman jatkovartta - ainakaan niin, että astemitta on vääntimen päässä. Tuli havaittua, että tuollainen jatkovarsi antaa kevyesti 45 astetta periksi. :lol:
Ford Focus mk3 Turnier Titanium (farmari) 1.6 Ti-VCT (bensa) 2011
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Farmari-focus MK3 vetarit?

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Joo, ilmiselvästi joku joskus jossain oli jättänyt kiristämisen puoleen tiehen. Nyt kun ensin 80 Nm ja perään 90 astetta, ei taida ihan 100 Nm piisata. :lol:
Ford Focus mk3 Turnier Titanium (farmari) 1.6 Ti-VCT (bensa) 2011
Mk3Mondeo
Viestit: 933
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Farmari-focus MK3 vetarit?

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

turboruuvi kirjoitti: 30 Touko 2021 21:51 Joo, ilmiselvästi joku joskus jossain oli jättänyt kiristämisen puoleen tiehen. Nyt kun ensin 80 Nm ja perään 90 astetta, ei taida ihan 100 Nm piisata. :lol:
Ne sinistymät ovat pintakarkaisun jälkiä kuulien kohdalla. Jos vähääkään epäilyttää niin on hyvä laittaa rasvaa ulompaan niveleen. Mutta merkkiliikkeen takuun kannalta on tietysti parempi vaan ajaa.

Sisempi on todennäköisesti kolmisakarainen neulalaakereilla joten se liikkuu hyvin herkästi.

Kiristykseen pitää olla riittävän jäykkä työkalu. Olen käyttänyt 3/4" nivelväännintä metrin varrella ja siihen 1/2" adapteri hylsyä varten.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/767074/ ... n-34-990mm

Kuva
Vastaa Viestiin