Farmari-focus MK3 vetarit?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Farmari-focus MK3 vetarit?

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Farkku-focus (2011, MK3, Ti-VCT, 125 HV, 5 vaihdetta, manuaalivaihde - B5/iB5) alkoi äännellä oikealle käännyttäessä, ja epäilen kuskin puolen ulompaa vetoniveltä. Ääni on vauhdissa "läpyttävää", ja hitaassa vauhdissa jaksollista "narahtelua". Ajattelin, että vaihtaisin vetoakselit molemmin puolin.

Mistä sen tietää, millainen vetari autoon käy? Kun katselin esim. AutoDoc:sta, se antaa mun kärrylle useampia erilaisia vaihtoehtoja.
Mm. vasemmalle puolelle eri pituuksia 570 mm - 656 mm.
Pitäis, kuulemma, tietää OEM-numerot, jotta voisi tarkistaa, mutta mistä helkkarista sellaiset löytyy?

Entä onko tietoa, mitä niissä vetaripaketeissa yleensä tulee mukana? Napapultit? Kannatinlaakerin mutterit? Stefat?
Mitäs öljyä sinne vaihteistoon kannattaisi laittaa? Ja mitataanko se taso (5 - 10 mm) täyttöreiän päältä?

Tällä erää mun on helkkarin vaikea päästä putiikkeihin täältä perämetsästä, eli pitänee netistä tilata joko kotiin tai ainakin lähelle.
Eli näkemättä.

Ai niin, ja ehdotuksia OEM-laatuisista vetoakseleista ottaisin mielelläni vastaan.
Ford Focus mk3 Turnier Titanium (farmari) 1.6 Ti-VCT (bensa) 2011
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Farmari-focus MK3 vetarit?

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

7zap-sivustolta yritin katsoa, mutten oikein saa tolkkua. Oikeanpuoleisia vetoakseleita tuo antaa 8 kpl.
Onkonyt niin, että muutama milli pituudessa ei merkitse mitään?

Entä onko käsitystä GSP:stä tai ERA:sta valmistajana? Muita vetoakseleita tuntuu olevan heikosti saatavilla.
Ford Focus mk3 Turnier Titanium (farmari) 1.6 Ti-VCT (bensa) 2011
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Farmari-focus MK3 vetarit?

Viesti Kirjoittaja Renee »

Kuules tuossa on kuva ja alkuperäiset tilausnumerot.Mitä olet sinne ostamassa ja kyllä vetoakselissa kun tilaat näet kuvassa mitä paketti sisältää kyllä se pultti kuuluu ollaa paketissa vaihdettava osa remontissa.SKF on hyvä mutta jos ei niitä löydy niin tyytyy tarjontaan kun tuota oem laatua osat pitää olla. Mikä vannekoko siinä alkujaan on ollut 16 vai 17 sen mukaan vetarit tulee.
https://ford.7zap.com/fi/car/53/1.28746 ... 373/71440/

Esimerkki https://www.topautoosat.fi/auto-merkki/ ... kseli.html
Era on huomattiaa arvokkaapi osa kuin toi toinen eli valmistusmateriaalit parempia ilmeisesti.
https://www.rexbo.fi/autovaraosat/vetoa ... 111-1-6-ti
Onko sama ongelma tullut takaisin. viewtopic.php?f=2&t=57177&p=292821&hili ... it#p292821
Viimeksi muokannut Renee, 23 Touko 2021 20:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mk3Mondeo
Viestit: 917
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Farmari-focus MK3 vetarit?

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

turboruuvi kirjoitti: 23 Touko 2021 15:01 Farkku-focus (2011, MK3, Ti-VCT, 125 HV, 5 vaihdetta, manuaalivaihde - B5/iB5) alkoi äännellä oikealle käännyttäessä, ja epäilen kuskin puolen ulompaa vetoniveltä. Ääni on vauhdissa "läpyttävää", ja hitaassa vauhdissa jaksollista "narahtelua". Ajattelin, että vaihtaisin vetoakselit molemmin puolin.

Mistä sen tietää, millainen vetari autoon käy? Kun katselin esim. AutoDoc:sta, se antaa mun kärrylle useampia erilaisia vaihtoehtoja.
Mm. vasemmalle puolelle eri pituuksia 570 mm - 656 mm.
Pitäis, kuulemma, tietää OEM-numerot, jotta voisi tarkistaa, mutta mistä helkkarista sellaiset löytyy?

Entä onko tietoa, mitä niissä vetaripaketeissa yleensä tulee mukana? Napapultit? Kannatinlaakerin mutterit? Stefat?
Mitäs öljyä sinne vaihteistoon kannattaisi laittaa? Ja mitataanko se taso (5 - 10 mm) täyttöreiän päältä?

Tällä erää mun on helkkarin vaikea päästä putiikkeihin täältä perämetsästä, eli pitänee netistä tilata joko kotiin tai ainakin lähelle.
Eli näkemättä.

Ai niin, ja ehdotuksia OEM-laatuisista vetoakseleista ottaisin mielelläni vastaan.
Fixus-varaosat tarjoaa vain yhtä varaosanumeroa manuaalille. Toki kannattaa tarkistaa rekisterinumerolla niin saa VIn-numeron selville.

https://www.fixusnet.fi/fin/varaosat/63


VETOAKSELI K27
Tuotenumero 016-21832227


Tiiviste-Ø: 62,8 mm
Ulkohammastus tasauspyörästöpuoli: 23
Ulkohammastus pyöräpuoli: 27
Pituus: 657 mm
Asennuspuoli: Etuakseli, vasen
Käsivaihteisto, 5-portainen

142.00 € / kpl
+
-
Toimitusaika 1‑3 päivää
VETOAKSELI K27
Tuotenumero 016-21832327


Tiiviste-Ø: 62,8 mm
Ulkohammastus tasauspyörästöpuoli: 23
Ulkohammastus pyöräpuoli: 27
Pituus: 961 mm
Asennuspuoli: Etuakseli, oikea
Käsivaihteisto, 5-portainen
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Farmari-focus MK3 vetarit?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

turboruuvi kirjoitti: 23 Touko 2021 19:19 Entä onko käsitystä GSP:stä tai ERA:sta valmistajana?
GSP on valmistaja, jonka vetareita Suomessakin myydään monessa paikkaa (esim. Fixus), koska ovat halpoja ja niitä on saatavissa. GSP = GuanSheng autoParts, eli ihan "oikea" kiinamerkki. Muutama vuosi sitten noista meni pölysuojat (ne nivelten kumit) alle vuoden rikki. Ja tukilaakerikaan ei ollut pitkäikäinen. Halvalla kyseenalaista laatua.
Kiina ei tässä ole se ongelma - osataan siellä hyvääkin tehdä, ja suuri osa ns. OEM-laadun osistakin tehdään siellä.
Henkilökohtaisesti pidän GSP-vetaria ns. viimeisenä vaihtoehtona.

ERA:n vetarit taas ovat yleensä ns. "uudelleenvalmistettuja" . Mikä ei sinänsä ole huono juttu. Mutta ovat melko arvokkaita sellaisiksi.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Farmari-focus MK3 vetarit?

Viesti Kirjoittaja focst »

turboruuvi kirjoitti: 23 Touko 2021 15:01 Farkku-focus (2011, MK3, Ti-VCT, 125 HV, 5 vaihdetta, manuaalivaihde - B5/iB5) alkoi äännellä oikealle käännyttäessä, ja epäilen kuskin puolen ulompaa vetoniveltä. Ääni on vauhdissa "läpyttävää", ja hitaassa vauhdissa jaksollista "narahtelua". Ajattelin, että vaihtaisin vetoakselit molemmin puolin.

Mistä sen tietää, millainen vetari autoon käy? Kun katselin esim. AutoDoc:sta, se antaa mun kärrylle useampia erilaisia vaihtoehtoja.
Mm. vasemmalle puolelle eri pituuksia 570 mm - 656 mm.
Pitäis, kuulemma, tietää OEM-numerot, jotta voisi tarkistaa, mutta mistä helkkarista sellaiset löytyy?

Entä onko tietoa, mitä niissä vetaripaketeissa yleensä tulee mukana? Napapultit? Kannatinlaakerin mutterit? Stefat?
Mitäs öljyä sinne vaihteistoon kannattaisi laittaa? Ja mitataanko se taso (5 - 10 mm) täyttöreiän päältä?

Tällä erää mun on helkkarin vaikea päästä putiikkeihin täältä perämetsästä, eli pitänee netistä tilata joko kotiin tai ainakin lähelle.
Eli näkemättä.

Ai niin, ja ehdotuksia OEM-laatuisista vetoakseleista ottaisin mielelläni vastaan.
Vaihda vaan se rikkinäinen. Se ehjä voi kestää helposti ainakin 5vuotta. Ja halvalla ei saa kun ongelmia.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Farmari-focus MK3 vetarit?

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Renee kirjoitti: 23 Touko 2021 19:50 Kuules tuossa on kuva ja alkuperäiset tilausnumerot.Mitä olet sinne ostamassa ja kyllä vetoakselissa kun tilaat näet kuvassa mitä paketti sisältää kyllä se pultti kuuluu ollaa paketissa vaihdettava osa remontissa.SKF on hyvä mutta jos ei niitä löydy niin tyytyy tarjontaan kun tuota oem laatua osat pitää olla. Mikä vannekoko siinä alkujaan on ollut 16 vai 17 sen mukaan vetarit tulee.
https://ford.7zap.com/fi/car/53/1.28746 ... 373/71440/

Esimerkki https://www.topautoosat.fi/auto-merkki/ ... kseli.html
Era on huomattiaa arvokkaapi osa kuin toi toinen eli valmistusmateriaalit parempia ilmeisesti.
https://www.rexbo.fi/autovaraosat/vetoa ... 111-1-6-ti
Onko sama ongelma tullut takaisin. viewtopic.php?f=2&t=57177&p=292821&hili ... it#p292821
Kun noita saitteja olen kolunnut, niin näyttää aina olevan sama juttu: neljää merkkiä, joista 2 aina loppu. Vain GSP:tä ja ERA:aa saatavana.
ERAt järjestään uudelleenrakennettuja.
Tuo 7zap-linkki näyttää juuri nyt temppuilevan (server time-out).

Ongelman palaamisesta en osaa sanoa. Silloin muinoin olisi varmaan ollut kyse sisemmistä, mutta nyt oireet (kääntymiseen liittyvä naputus) vaikuttaisivat ulomman kuskin puoleisen vetarin menolta. Suojakumit ovat ehjät.
Ford Focus mk3 Turnier Titanium (farmari) 1.6 Ti-VCT (bensa) 2011
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Farmari-focus MK3 vetarit?

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Nyt kun sateet taukosivat ja hiukan kävin ryömimässä auton alla, löytyi vetoakseleista OEM-numerot.
Pelkääjän puolella AV61-3B436-AE (FoMoCo). Tätä taitaa löytyä.
Kuskin puolella AV61-3B437-AC (FoMoCo). Tätä onkin hankalampi löytää, ja tämä lienee se vaihdon tarpeessa oleva.
Hiukan epäilen, että kun AV61-3B437-AE:tä vastaavaa löytyy, myös Fixuksen K27 vasen on tätä sorttia.
Ei mahda kelvata? Kone kyllä on tuo PNDA.

Ihan saman näköinen.
https://webshop.meretek.fi/fin/vetoakse ... 39-p-51203
Ford Focus mk3 Turnier Titanium (farmari) 1.6 Ti-VCT (bensa) 2011
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Farmari-focus MK3 vetarit?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Jos olet päätymässä tuohon Fixuksen vetariin, niin on todennäköistä, että se on Koivusen maahantuoma (K27) ja juuri se sama GSP (jos muuta ei todisteta), jota tuolla toisessa linkissä myydään 75,- €.
Jos taas GSP on ainoa vaihtoehto, niin vaihda siihen ainakin hyvälaatuiset pölysuojat ja rasvat niveliin heti uutena. Tuntuu hölmöltä, mutta antaa lisää kilometrejä.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Farmari-focus MK3 vetarit?

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

yritäedes kirjoitti: 23 Touko 2021 23:30 Jos olet päätymässä tuohon Fixuksen vetariin, niin on todennäköistä, että se on Koivusen maahantuoma (K27) ja juuri se sama GSP (jos muuta ei todisteta), jota tuolla toisessa linkissä myydään 75,- €.
Jos taas GSP on ainoa vaihtoehto, niin vaihda siihen ainakin hyvälaatuiset pölysuojat ja rasvat niveliin heti uutena. Tuntuu hölmöltä, mutta antaa lisää kilometrejä.
Mutta kun pelkään, että se voisi olla sama kuin AV61-3B437-AE, jota muuallakin myydään. Tarvittaisiin ilmeisesti -AC.
Ford Focus mk3 Turnier Titanium (farmari) 1.6 Ti-VCT (bensa) 2011
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Farmari-focus MK3 vetarit?

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Mitä sanoo arvoisa raati, kelvanneekohan tuo AV61-3B437-AE, kun vanha on -AC?
Entä olisiko mahdollista laittaa uudet nivelet vanhaan akseliin kajoamatta tärinän vaimentajaan?
Niitä niveliä kun olisi ehkä paremmin saatavilla. Tosin, pitäisi sitten taas selvittää, mitkä nivelet tuohon menee.
Kun ei oikein viitsisi lykätä sontaa sinne.

Ja onko arvausta montako miljoonaa marmoritiski vaatisi kokonaisesta vetoakselista?
Ford Focus mk3 Turnier Titanium (farmari) 1.6 Ti-VCT (bensa) 2011
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Farmari-focus MK3 vetarit?

Viesti Kirjoittaja Renee »

Minulla toi zap toimii ainakin hyvin.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mk3Mondeo
Viestit: 917
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Farmari-focus MK3 vetarit?

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

turboruuvi kirjoitti: 24 Touko 2021 00:49 Mitä sanoo arvoisa raati, kelvanneekohan tuo AV61-3B437-AE, kun vanha on -AC?
Entä olisiko mahdollista laittaa uudet nivelet vanhaan akseliin kajoamatta tärinän vaimentajaan?
Niitä niveliä kun olisi ehkä paremmin saatavilla. Tosin, pitäisi sitten taas selvittää, mitkä nivelet tuohon menee.
Kun ei oikein viitsisi lykätä sontaa sinne.

Ja onko arvausta montako miljoonaa marmoritiski vaatisi kokonaisesta vetoakselista?
UK:ssa maksaa alkuperäinen noin 600£ eli Suomeen tuotuna noin 1000€/kpl.

https://www.ebay.co.uk/p/10020811468

Kysy tarvikeliikkeestä pelkkää niveltä niin pääsee halvimmalla.
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Farmari-focus MK3 vetarit?

Viesti Kirjoittaja focst »

turboruuvi kirjoitti: 24 Touko 2021 00:49 Mitä sanoo arvoisa raati, kelvanneekohan tuo AV61-3B437-AE, kun vanha on -AC?
Entä olisiko mahdollista laittaa uudet nivelet vanhaan akseliin kajoamatta tärinän vaimentajaan?
Niitä niveliä kun olisi ehkä paremmin saatavilla. Tosin, pitäisi sitten taas selvittää, mitkä nivelet tuohon menee.
Kun ei oikein viitsisi lykätä sontaa sinne.

Ja onko arvausta montako miljoonaa marmoritiski vaatisi kokonaisesta vetoakselista?
Kannattaa kysyä ihan marmorilta sieltä saa myös kunnostettuja akseleita kohtuu hinnalla.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Farmari-focus MK3 vetarit?

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Mk3Mondeo kirjoitti: 24 Touko 2021 10:01
turboruuvi kirjoitti: 24 Touko 2021 00:49 Mitä sanoo arvoisa raati, kelvanneekohan tuo AV61-3B437-AE, kun vanha on -AC?
Entä olisiko mahdollista laittaa uudet nivelet vanhaan akseliin kajoamatta tärinän vaimentajaan?
Niitä niveliä kun olisi ehkä paremmin saatavilla. Tosin, pitäisi sitten taas selvittää, mitkä nivelet tuohon menee.
Kun ei oikein viitsisi lykätä sontaa sinne.

Ja onko arvausta montako miljoonaa marmoritiski vaatisi kokonaisesta vetoakselista?
UK:ssa maksaa alkuperäinen noin 600£ eli Suomeen tuotuna noin 1000€/kpl.

https://www.ebay.co.uk/p/10020811468

Kysy tarvikeliikkeestä pelkkää niveltä niin pääsee halvimmalla.
Tuossa ei näyttäisi OEM-numero natsaavan.
Niitä niveliä olen miettinyt, mutta saako ne vaihdettua irroittamatta sitä tärinänvaimennusmöllyrää?
Ja mitkähän mahtaisivat olla nivelien OEM-numerot?
Ford Focus mk3 Turnier Titanium (farmari) 1.6 Ti-VCT (bensa) 2011
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Farmari-focus MK3 vetarit?

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Että osaa olla "helppoa"...
Marmoritiskiltä vastattiin kyselyyn näin:
Vasen vetoakseli 1840143 svh. 455,65 €
Saatavuus noin 2 viikkoa tilauksesta.
Ulkomaan tilaus. Tilaaminen varaosatiskiltä.
Ennakkomaksu.
Sen verran meni hankalaksi tuo jahtaaminen maailmalta, että soitin paikalliselle marmoritiskille, ja tein tilauksen.
Saan matkahuollon kautta kamat likelle kotia, ja maksukin hoituu sitten sieltä hakiessa.

Kiitoksia, kun jaksoitte avitella asian setvimisessä! Niin, ja realiteettien ymmärtämisessä.

Näitä autoja on, kuulemma, liikkeellä aika paljon, mutta varaosa-vetareita löytyy aika huonosti.
Lieneekö kova kysyntä yllättänyt valmistajat? :lol:
Ford Focus mk3 Turnier Titanium (farmari) 1.6 Ti-VCT (bensa) 2011
Mk3Mondeo
Viestit: 917
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Farmari-focus MK3 vetarit?

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

turboruuvi kirjoitti: 24 Touko 2021 15:43 Että osaa olla "helppoa"...
Marmoritiskiltä vastattiin kyselyyn näin:
Vasen vetoakseli 1840143 svh. 455,65 €
Saatavuus noin 2 viikkoa tilauksesta.
Ulkomaan tilaus. Tilaaminen varaosatiskiltä.
Ennakkomaksu.
Sen verran meni hankalaksi tuo jahtaaminen maailmalta, että soitin paikalliselle marmoritiskille, ja tein tilauksen.
Saan matkahuollon kautta kamat likelle kotia, ja maksukin hoituu sitten sieltä hakiessa.

Kiitoksia, kun jaksoitte avitella asian setvimisessä! Niin, ja realiteettien ymmärtämisessä.

Näitä autoja on, kuulemma, liikkeellä aika paljon, mutta varaosa-vetareita löytyy aika huonosti.
Lieneekö kova kysyntä yllättänyt valmistajat? :lol:
Tuo hinta ei ole ollenkaan paha jos se vetoakseli on hyvälaatuinen. Tosiaan hyvin huono vaikuttaa olevan tarjonta.
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Farmari-focus MK3 vetarit?

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Ei ollut kovin hyvälaatuinen. Eilen kävin Matkahuollosta hakemassa. Tehdaskorjattu, kuulemma. Vaan kun ei näyttänyt olevan juuri vaihtoehtoja.
Onkohan tuo ihan allelaitettava?
Tässä ei näytä olevan sitä tärinänvaimennintakaan.

Kuuluuko nuo palaneen näköiset täpät asiaan? Ilmeisesti kuulien kohdalla ulommassa vetonivelessä.
https://www.dropbox.com/s/tf1w1ssgwu3ov ... 1.jpg?dl=0

Sisempi vetoakseli tuntuu käsin taivutettuna melkeinpä löysältä. Melkein kuin kumiletku olisi välissä.
Itse akselia heiluttaessa kääntyilee sisemmän vetonivelen pää. Ei minkäänlaisia rahinoita. Kun laittaa keskeltä poikittain penkille, nivelen pää painuu hiukan alaspäin.

Ulompi on paljon jäykempi, eikä vetonivelen pää heilu akselia ravistettaessa. Käsin pyöritellessä tuntuu karhealta.
Ikään kuin rasvaa ei olisi välissä. Voi hyvin kuulla kuulien rullaavan sisällä, kun niveltä taivuttelee.

Itseasiassa näyttää siltä, kuin vanhaan putsattuun vetoakseliin olisi vain vaihdettu ulompi nivel. Sisempi vaikuttaa käytetyltä. Ei ole taidettu edes suojakumia vaihtaa.
Ford Focus mk3 Turnier Titanium (farmari) 1.6 Ti-VCT (bensa) 2011
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Farmari-focus MK3 vetarit?

Viesti Kirjoittaja Renee »

Paljon tämä käytetty ja peruskorjattu osa tuli.maksamaan. Eli mitenkä olisi ollut jos vain oma akseli olisi uusilla hyvillä osilla korjattu. Teitäsi että nyt on varmasti kunnossa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Farmari-focus MK3 vetarit?

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Renee kirjoitti: 30 Touko 2021 12:19 Paljon tämä käytetty ja peruskorjattu osa tuli.maksamaan. Eli mitenkä olisi ollut jos vain oma akseli olisi uusilla hyvillä osilla korjattu. Teitäsi että nyt on varmasti kunnossa.
Maksoi ihan helkkaristi liikaa. Mutta myöhäistä huutaa, kun maito on maassa. Melkein viikon sitäkin sai odottaa.
Tuota nivelten vaihtoa ensin ajattelinkin, mutta kun en saanut tolkkua, mitkä nivelet tuohon kuuluu, ja saako nivelet vaihdettua ottamatta tärinänvaimentimia pois.

Samanlaisia vetoakseleita, mikä autossa on ollut, löytyy lähinnä (loppuun?)käytettyinä Venäjältä.
Ford Focus mk3 Turnier Titanium (farmari) 1.6 Ti-VCT (bensa) 2011
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Farmari-focus MK3 vetarit?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

turboruuvi kirjoitti: 30 Touko 2021 10:59 Sisempi vetoakseli tuntuu käsin taivutettuna melkeinpä löysältä. Melkein kuin kumiletku olisi välissä.
Itse akselia heiluttaessa kääntyilee sisemmän vetonivelen pää. Ei minkäänlaisia rahinoita. Kun laittaa keskeltä poikittain penkille, nivelen pää painuu hiukan alaspäin
Sisempi nivel on rakenteeltaan erilainen kuin ulompi ja voi tuntua "löysältä".
turboruuvi kirjoitti: 30 Touko 2021 10:59 Kuuluuko nuo palaneen näköiset täpät asiaan? Ilmeisesti kuulien kohdalla ulommassa vetonivelessä.
https://www.dropbox.com/s/tf1w1ssgwu3ov ... 1.jpg?dl=0
Tuollaisia sinistymiä näkee usein. Ei ongelmaa.
turboruuvi kirjoitti: 30 Touko 2021 10:59 Ulompi on paljon jäykempi, eikä vetonivelen pää heilu akselia ravistettaessa. Käsin pyöritellessä tuntuu karhealta.
Ikään kuin rasvaa ei olisi välissä. Voi hyvin kuulla kuulien rullaavan sisällä, kun niveltä taivuttelee.
Uusi ulompi nivel onkin jäykkä. Rasva hakee nivelen pyöriessä paikkansa. Pääasia, että sitä on riittävästi.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Farmari-focus MK3 vetarit?

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

yritäedes kirjoitti: 30 Touko 2021 12:48
turboruuvi kirjoitti: 30 Touko 2021 10:59 Sisempi vetoakseli tuntuu käsin taivutettuna melkeinpä löysältä. Melkein kuin kumiletku olisi välissä.
Itse akselia heiluttaessa kääntyilee sisemmän vetonivelen pää. Ei minkäänlaisia rahinoita. Kun laittaa keskeltä poikittain penkille, nivelen pää painuu hiukan alaspäin
Sisempi nivel on rakenteeltaan erilainen kuin ulompi ja voi tuntua "löysältä".
turboruuvi kirjoitti: 30 Touko 2021 10:59 Kuuluuko nuo palaneen näköiset täpät asiaan? Ilmeisesti kuulien kohdalla ulommassa vetonivelessä.
https://www.dropbox.com/s/tf1w1ssgwu3ov ... 1.jpg?dl=0
Tuollaisia sinistymiä näkee usein. Ei ongelmaa.
turboruuvi kirjoitti: 30 Touko 2021 10:59 Ulompi on paljon jäykempi, eikä vetonivelen pää heilu akselia ravistettaessa. Käsin pyöritellessä tuntuu karhealta.
Ikään kuin rasvaa ei olisi välissä. Voi hyvin kuulla kuulien rullaavan sisällä, kun niveltä taivuttelee.
Uusi ulompi nivel onkin jäykkä. Rasva hakee nivelen pyöriessä paikkansa. Pääasia, että sitä on riittävästi.
Kiitos! Siis, ei muuta kuin alle vaan.
Ford Focus mk3 Turnier Titanium (farmari) 1.6 Ti-VCT (bensa) 2011
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Farmari-focus MK3 vetarit?

Viesti Kirjoittaja Renee »

Fordin kautta hommattu takuuhan niissä kummiskin on.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Farmari-focus MK3 vetarit?

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Mikähän mahtaa olla oikea napaMUTTERIN kiristysmomentti?
Nyt näytti olleen n. 100 Nm!!

Haynes sanoo 80 Nm + 90 astetta. Kuulostaa paljon tiukemmalta, kuin tuo n. 100 Nm.
Haynes puhuu kyllä pultista, mutta autossa on mutteri.
(Haynes-manuska on siis Ford Focus 2011 to 2014)
Ford Focus mk3 Turnier Titanium (farmari) 1.6 Ti-VCT (bensa) 2011
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Farmari-focus MK3 vetarit?

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Renee kirjoitti: 30 Touko 2021 14:34 Fordin kautta hommattu takuuhan niissä kummiskin on.
Oikhiassa olet, vaikka kumarassa kuljet!
Ford Focus mk3 Turnier Titanium (farmari) 1.6 Ti-VCT (bensa) 2011
Vastaa Viestiin