kanavien porttaus
kanavien porttaus
Onkos tällä foorumilla moni porttaillut noita kanavia itse?millaisin tuloksin?ja mistä päin kanavaa?Alan kirjallisuuttahan löytyy lähinnä englannin kielisenä,suomen kielellä ainakin graham bellin kirjoittama uusi auto tekniikka jossa on juttu myös kanavien porttauksesta.mutta kertokaa omia kokemuksia jos on,ei pelkästään et vie se kansi alanfirmaan,toki niistäkin voi kertoa esim.hyvät firmat ja niiden hinnat.ja erityisesti chv tietous kiinnostaa.
Itseäni taas kiinnostaisi noiden kenttiläisten kansien parantelu kotikonstein, jos joku tietäväinen voisi neuvoa ja kertoa teoriaa enemmän, olisin kiitollinen
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
No ohc:n kannen porttasin ite ja ei ne tehot ainakaan tippuneet. Kanavista poistin kaikki valupurseet ja terävät kulmat. Venttiilien kurkut avarsin niin suureksi kuin venalautanen antoi myöden. Palotilat kiillottelin ja muokkasin palotiloja venalautasten ympäriltä mahdollisimman tasaiseksi...
Vakio venat muotoiltiin uusiksi "viri pajalla", jossa kantta myös laskettiin 2mm.
Kone siis 1.6ohc (taunus lohko) jossa tehoa jotain 70hv vakiona. Viritysten jälkeen koneesta penkitettiin 137hv. Toki koneeseen tehtiin muitakin muutoksia kuin kansi. ->tuplat, kireämpi nokka, peltisarja, säädettävä nokkapyörä jne..
Kuvia kannesta löytyy täältä
..niin ja kannen porttasin des hamill:n kirjoittaman how to power tune ford sohc engines opuksen mukaan. Erittäin hyvä kirja jos ohc myllyjen kanssa ropaa...
Vakio venat muotoiltiin uusiksi "viri pajalla", jossa kantta myös laskettiin 2mm.
Kone siis 1.6ohc (taunus lohko) jossa tehoa jotain 70hv vakiona. Viritysten jälkeen koneesta penkitettiin 137hv. Toki koneeseen tehtiin muitakin muutoksia kuin kansi. ->tuplat, kireämpi nokka, peltisarja, säädettävä nokkapyörä jne..
Kuvia kannesta löytyy täältä
..niin ja kannen porttasin des hamill:n kirjoittaman how to power tune ford sohc engines opuksen mukaan. Erittäin hyvä kirja jos ohc myllyjen kanssa ropaa...
Ford Escort RS2000 r.F
Ford Focus
Ford Focus
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: 12 Heinä 2005 20:43
- Paikkakunta: Heräkulma
Kenttiläisen kannen valujälki on sevverran hirveetä, että jo auttaa kun kivellä surraa isommat valunjämät kanavista pois. Ainakin tulee ihtelle parempi mieli! Tokkopa tehoakaan laskee.
Ford Thunderbird LX 302 1991
Mercury Gran Marquis Colony Park 302 1987
Ford Cortina 1600 Deluxe 1970
"Kaikkina aikoina, kaikissa paikoissa, ihmisten teot pysyvät samoina"
Heräkulman Ruhtinas
Fantasiamajuri
Näätälaivue, IV.Lentue
Mercury Gran Marquis Colony Park 302 1987
Ford Cortina 1600 Deluxe 1970
"Kaikkina aikoina, kaikissa paikoissa, ihmisten teot pysyvät samoina"
Heräkulman Ruhtinas
Fantasiamajuri
Näätälaivue, IV.Lentue
Tuolla on ihan hyviä vinkkejä
http://kotisivu.suomi.net/parkkila/index.htm
Siellä on ihan Ohchen tutustuttu tarkemmin
http://kotisivu.suomi.net/parkkila/index.htm
Siellä on ihan Ohchen tutustuttu tarkemmin
Sieltähän minä juulate kirjoitti:juups,taidatkin olla mototista tuttu sultzi?
Itselle kun tulee tuohon Cortinaan 1.6l kentti ja sitä sitten viritetään, niin eikös siihen olisi hyvä laittaa 1.3l kentin kansi? Mitä muuta pitäisi samalla muuttaa?
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
Ei.Sultzi kirjoitti:Sieltähän minä juu
Itselle kun tulee tuohon Cortinaan 1.6l kentti ja sitä sitten viritetään, niin eikös siihen olisi hyvä laittaa 1.3l kentin kansi?
Ford Escort RS2000 r.F
Ford Focus
Ford Focus
Ainut hyöty mikä vois tulla mieleen olis se jos 1.3:sessa olis palotila kannessa pienempi se nostais puristuksia. Mutta kenteissähän palotila on männässä ja kannet suoria (=ei palotilaa kannessa). Paitsi jossain vanhemmissa kenteissä on myös ollu pieni palotila kannessakin.Sultzi kirjoitti:Jossain täällä näin sanottiin, että olisi parempi.
1.3:sen venat ovat pienemmät kuin 1.6:sessa joten en näe mitään järkeä laittaa 1.3:sen kantta 1.6:seen..
Ford Escort RS2000 r.F
Ford Focus
Ford Focus
tämä toimii kyllälate kirjoitti:laita 1,3 männät 1,6 litraseen,kuulemma näin saa kenttiin helposti lisää puristeita.
Ford Escort RS2000 r.F
Ford Focus
Ford Focus
No itseltä löytyy kyllä tuosta tallista tuon alkuperäinen kone, eli 1.3l kentti. Siitä jos iskisi männät uusilla rengasarjoilla? Männät tuskin ovat hirveästi osumaa ottaneet, renkaat lähinnä kuluneet?
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
kanavien
Alottasin homman silleen että jos on outo kansi niin hommaisin toisen harjoittelukanne jonka katkaisisin imu ja pako kanavien kohdalta vannesahassa.
Näin näkisi mistä voi ottaa ainetta pois ja mistä ei, sillä järjetön apinanraivolla kanavien suurennus ei kyllä tuota hyvää lopputulosta.
Tarkoitushan on saada hyvä seos pyörteilemään oikealla tavalla että se täyttäisi sylinterin mahdollisimman hyvin ja nopeasti.
Pakokaasut tulisi saada poistumaan sylinteristä mahdollisimma pienellä vastuksella ja estämään takaisin virtaus. Oikein miyoitettu pakosarja ja sen oikea sovitus on mainio apu tähän.
Tämä on näitä ikuisuus kysymyksiä mutta on hyvä muistaa että virtauspenkki on lahjomaton! Ja kun pistää puolenkymmentä kantta vitux niin ehkä se siitä.....
Näin näkisi mistä voi ottaa ainetta pois ja mistä ei, sillä järjetön apinanraivolla kanavien suurennus ei kyllä tuota hyvää lopputulosta.
Tarkoitushan on saada hyvä seos pyörteilemään oikealla tavalla että se täyttäisi sylinterin mahdollisimman hyvin ja nopeasti.
Pakokaasut tulisi saada poistumaan sylinteristä mahdollisimma pienellä vastuksella ja estämään takaisin virtaus. Oikein miyoitettu pakosarja ja sen oikea sovitus on mainio apu tähän.
Tämä on näitä ikuisuus kysymyksiä mutta on hyvä muistaa että virtauspenkki on lahjomaton! Ja kun pistää puolenkymmentä kantta vitux niin ehkä se siitä.....
Minkä ajassa voittaa sen matkassa häviää.
Tuossa VesQ:n laittamassa linkissä on selvät mitoitukset kanaviin ja onhan siellä kansi halkaistukin, jotta näkee paksuudet: http://kotisivu.suomi.net/parkkila/index.htm.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Ford Cortina -71
Re: kanavien
Ei se kannen porttaus ole aina vain kanavien suurentamista. esim. ohc:ssa kanavat on jo vakionakin aika horot.Hoppa kirjoitti:Alottasin homman silleen että jos on outo kansi niin hommaisin toisen harjoittelukanne jonka katkaisisin imu ja pako kanavien kohdalta vannesahassa.
Näin näkisi mistä voi ottaa ainetta pois ja mistä ei, sillä järjetön apinanraivolla kanavien suurennus ei kyllä tuota hyvää lopputulosta.
Mitään vituix laiteta... kerralla kuntoonHoppa kirjoitti: Tämä on näitä ikuisuus kysymyksiä mutta on hyvä muistaa että virtauspenkki on lahjomaton! Ja kun pistää puolenkymmentä kantta vitux niin ehkä se siitä.....
Ford Escort RS2000 r.F
Ford Focus
Ford Focus
Ottaen sitten huomioon että se kansi joka on halkaistu on OHCstä, kenttiläinen on taas aivan oma maailmansaSultzi kirjoitti:Tuossa VesQ:n laittamassa linkissä on selvät mitoitukset kanaviin ja onhan siellä kansi halkaistukin, jotta näkee paksuudet: http://kotisivu.suomi.net/parkkila/index.htm.
-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
HÖPS!... sanon minä. On tullu pyöriteltyä useaakin eri kansiwelhon tekemää OHC kantta, jotka virranneet +200hv. Jokaisessa niissä on pakopuoli jätetty lähes alkuperäisiin mittoihinsa. Pikkusen sieltä täältä otettu tavaraa pois ja purseet poistettu.country sedan kirjoitti:
Oharissa taasen imupuoli on kohtuullinen, pakopuoli ahistaa.
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
Jep niin minäkin olen kuullut. Niin hullulta kuin se kuulostaakin tai näyttää siinä kannessa, et ovat jo alkup. liian isot. Ei se näkö/koko vaan juurikin se virtaus on mikä ratkaisee.Jaakko85 kirjoitti: minä oon taas kuullut että pakokanavat on liian isot jo vakiona..
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
Sehän on tunnettu tosiasia että imukanava oharissa riittävän, miltei liiankin iso. Pakokanva sitä ei ole. Eihän toki sitäkään millään jääkairalla tehdä.Eemeli kirjoitti: HÖPS!... sanon minä. On tullu pyöriteltyä useaakin eri kansiwelhon tekemää OHC kantta, jotka virranneet +200hv. Jokaisessa niissä on pakopuoli jätetty lähes alkuperäisiin mittoihinsa. Pikkusen sieltä täältä otettu tavaraa pois ja purseet poistettu.
Tunnut tietävän hyvin, onko perusteluita. minä en tiedä hyvin, mulla niitä perusteluita ei olekkaan (en oo käyttäny kansia penkissä ym jne jne)country sedan kirjoitti: Sehän on tunnettu tosiasia että imukanava oharissa riittävän, miltei liiankin iso. Pakokanva sitä ei ole. Eihän toki sitäkään millään jääkairalla tehdä.