Focus takapyörän laakeri
Focus takapyörän laakeri
Ilmeisesti laakeri on menossa kun ajaessa kuuluu takaa tasaista hurina lähes kaikilla nopeuksilla. Aivan hitaalla ääntä ei kuulu.
Minkälainen operaatio laakerin vaihto on?
Minkälainen operaatio laakerin vaihto on?
Juha
Re: Focus takapyörän laakeri
pyörä irti, rumpu irti, rummun sisäpuolelta abs:sän renkula kampeamalla veke (elä riko sitä) sokka pois ja prässiin ja sit osta uus se mutteri siihen ku se pitää vaihtaa aina uus ja kannataa ostaa se kuppikii samallaJumu kirjoitti:Ilmeisesti laakeri on menossa kun ajaessa kuuluu takaa tasaista hurina lähes kaikilla nopeuksilla. Aivan hitaalla ääntä ei kuulu.
Minkälainen operaatio laakerin vaihto on?
Re: Jep
niitä on menny jo alle 50 tonnia ajetuista eli se on ominaisuusJumu kirjoitti:Kiitos vastauksista. Täytynee tarttua loppuviikosta toimeen.
Harmittaa kyllä hieman että laakeri simahtaa kun ei ole edes 100 tonnia täynnä.
Re: Focus takapyörän laakeri
Onko Focuksen takanavoissa kaikissa "mutterit" tehty neljällä pienellä levyllä?henu kirjoitti: pyörä irti, rumpu irti, rummun sisäpuolelta abs:sän renkula kampeamalla veke (elä riko sitä) sokka pois ja prässiin ja sit osta uus se mutteri siihen ku se pitää vaihtaa aina uus ja kannataa ostaa se kuppikii samalla
Otin meidän 2000-mallisen navan auki tänään koska jarrukengät olivat äänestä päätellen lopussa (eivät olleet lähelläkään loppua) ja taistelin useamman tunnin ajan tuon lukituksen ja sokan kanssa ennenkuin saavutin voiton...
Ilmeisesti ääni tuli jostakin kivestä joka laahautui mukana.
-M
Levystä taitaa olla. Mulla pääsi laakerivika niin pitkälle, että klappia oli jo sen verran, että ABS-kehä otti kiinni ABS-anturiin rikkoen itsensä. 10€ kustansi uusi. Vaikka itse anturi on muovia tjms. oneksi se ei hajonnut, olisi ollut astetta kalliimpi remppa.
Tämänkin laakerin ikä oli n. 40tkm.. ja vieläpä alkup..
Tämänkin laakerin ikä oli n. 40tkm.. ja vieläpä alkup..
Mondeo 2.0 -01
---------------
Exät: Granada 2.0 -76, Focus 1.8TCI -99, Mondeo 1.8 -00, Galaxy 2.3 -01, Galaxy 2.0d -10
+ monia muita
---------------
Exät: Granada 2.0 -76, Focus 1.8TCI -99, Mondeo 1.8 -00, Galaxy 2.3 -01, Galaxy 2.0d -10
+ monia muita
Omani vika ilmeni vaan kun tulit motarin rampilta alas... Humina oli 140km/h-80km/h aika erikoinen... Tuli aina tiirailtua oisko lentokoneita HYVIN lähellä... Ajoon ei vaikuttanu mitenkään...
Äänen huomas vasta pienissä vauhdeissa n. 10 km ennenku levis kokonaan...
Huomasin Järvenpäässä, että perässä on jotain outoa ku tuntuu laahaavan... Noh, ajelin töihin Keravalle motaria ja taas ramppia laskeutuessa kuulu ääntä, tällä kertaa se oli jo ihan korvia huumaava..
Sitten alko jo pienillä nopeuksilla pitään vähän ääntä...
Ajettiin auto halliin, nostettiin perä ilmaan ja heiluteltiin renkaita...
Puoli, jolta ääni oli kuulunu (muka) oli ihan OK.. Toisella puolen taas rengas heilui nii, että piti tarkastaa onko pultit ees kiinni...
Auto saatiin ajettua vielä varovaisesti huoltoon... Eivät olleet pitkään (varmaan viikkoon) aikaan kuulemma nähneet nii pahasti hajonnutta pyöränlaakeria...
EDIT: Autolla oli muuten ajettu iha vähän vajaa 200tkm...
Remppa ei kuiten ollu kallis...
Äänen huomas vasta pienissä vauhdeissa n. 10 km ennenku levis kokonaan...
Huomasin Järvenpäässä, että perässä on jotain outoa ku tuntuu laahaavan... Noh, ajelin töihin Keravalle motaria ja taas ramppia laskeutuessa kuulu ääntä, tällä kertaa se oli jo ihan korvia huumaava..
Sitten alko jo pienillä nopeuksilla pitään vähän ääntä...
Ajettiin auto halliin, nostettiin perä ilmaan ja heiluteltiin renkaita...
Puoli, jolta ääni oli kuulunu (muka) oli ihan OK.. Toisella puolen taas rengas heilui nii, että piti tarkastaa onko pultit ees kiinni...
Auto saatiin ajettua vielä varovaisesti huoltoon... Eivät olleet pitkään (varmaan viikkoon) aikaan kuulemma nähneet nii pahasti hajonnutta pyöränlaakeria...
EDIT: Autolla oli muuten ajettu iha vähän vajaa 200tkm...
Remppa ei kuiten ollu kallis...
Mondeo 3.0i V6 Ghia
Focus RS Mk3
Focus RS Mk3
Focus -99 STW takapää ulisee
Ilmeisesti laakeri on menossa meitin Focuksesta, mutta kysyn nyt vielä viisaammilta, eli teiltä:
Alkoi viikonloppuna äkkisältään kuulumaan sellaista jurinan / ulinan kuuloista meteliä ilmeisesti oikean takapyörän suunnalta. Ääni kuuluu kuskin penkille saakka vasta kun nopeus ylittää ~ 60 km/h ja jatkuu siitä aina niin pitkälle kuin vain jaksaa nopeutta nostaa. Jarrun käyttö ja tien laatu eivät vaikuta ääneen, mutta kaarteissa ääni hiljenee/katoaa. Aina välillä ääni katoaa muutenkin. Ääni ei ole kova, mutta kyllä sen selvästi huomaa.
Ulinan havaitsin ensimmäistä kertaa hiekkatiellä ajaessani, joten mietin myös sitä mahdollisuutta, että jarrulevyn väliin olisi kiilautunut jotain. Jarrun itsessään ei pitäisi laahata, sillä se on rempattu noin 1000 km sitten. Pyörän sisältä ei tule käryä/hajua eikä vanne tai jarrut (sen mitä peltivanteen läpi pystyy kokeilemaan) ole kuumina.
Onko siis diagnoosini oikea, vai tuleeko vastaehdotuksia? Onko käsitystä kuinka paljon kustantaa tuollaisen korjauttaminen (itse en korjaa)? Ajattelin käyttää AD:lla tai muulla vastaavalla, ei-Ford-korjaamolla.
Ja auto oli siis vuoden -99 farkku Focus 2.0 koneella, mittarissa ~ 216 tkm (huoltokuittien mukaan laakereita ei ole vaihdettu).
Alkoi viikonloppuna äkkisältään kuulumaan sellaista jurinan / ulinan kuuloista meteliä ilmeisesti oikean takapyörän suunnalta. Ääni kuuluu kuskin penkille saakka vasta kun nopeus ylittää ~ 60 km/h ja jatkuu siitä aina niin pitkälle kuin vain jaksaa nopeutta nostaa. Jarrun käyttö ja tien laatu eivät vaikuta ääneen, mutta kaarteissa ääni hiljenee/katoaa. Aina välillä ääni katoaa muutenkin. Ääni ei ole kova, mutta kyllä sen selvästi huomaa.
Ulinan havaitsin ensimmäistä kertaa hiekkatiellä ajaessani, joten mietin myös sitä mahdollisuutta, että jarrulevyn väliin olisi kiilautunut jotain. Jarrun itsessään ei pitäisi laahata, sillä se on rempattu noin 1000 km sitten. Pyörän sisältä ei tule käryä/hajua eikä vanne tai jarrut (sen mitä peltivanteen läpi pystyy kokeilemaan) ole kuumina.
Onko siis diagnoosini oikea, vai tuleeko vastaehdotuksia? Onko käsitystä kuinka paljon kustantaa tuollaisen korjauttaminen (itse en korjaa)? Ajattelin käyttää AD:lla tai muulla vastaavalla, ei-Ford-korjaamolla.
Ja auto oli siis vuoden -99 farkku Focus 2.0 koneella, mittarissa ~ 216 tkm (huoltokuittien mukaan laakereita ei ole vaihdettu).
Volvo 440 1.8i -95 -> Ford Focus STW 2.0 Trend -99 -> Nissan Primera Traveller 2.0 -03
mites sitte suraava...
(tausta tietoja: Ford mondeo 1.8 -96
pyörän laakeri vaihdettu syksyllä Oikea/etu
ajettu n 10000 vaihdon jälkeen)
eli n.60km/h alkaa tämä ns. kohina joka jatkuu vaikka
miten pitkälle..mutta kun oikealta etupyörältä paino kevenee
esim. oikealle käännettäessä sen verran että auto kallistuu
niin ääni häviää täysin...eli siis maantie ajossa...
pyörässä ei ole lainkaan klappia eikä renkaassa ole vikaa koska vaihdoin
jo kesäkumit alle eikä vaikutusta...minkään laista naputusta ei myöskään kuulu..
eli olisko toi "edullinen" (65€) tarvike laakeri sökö...
vai miten onko vetoakselilla joku laakeri..kun eikös toi
oikea vetari ole ns. 2 osainen..
no jos on laakeri niin loppuun asti ajetaan...
(tausta tietoja: Ford mondeo 1.8 -96
pyörän laakeri vaihdettu syksyllä Oikea/etu
ajettu n 10000 vaihdon jälkeen)
eli n.60km/h alkaa tämä ns. kohina joka jatkuu vaikka
miten pitkälle..mutta kun oikealta etupyörältä paino kevenee
esim. oikealle käännettäessä sen verran että auto kallistuu
niin ääni häviää täysin...eli siis maantie ajossa...
pyörässä ei ole lainkaan klappia eikä renkaassa ole vikaa koska vaihdoin
jo kesäkumit alle eikä vaikutusta...minkään laista naputusta ei myöskään kuulu..
eli olisko toi "edullinen" (65€) tarvike laakeri sökö...
vai miten onko vetoakselilla joku laakeri..kun eikös toi
oikea vetari ole ns. 2 osainen..
no jos on laakeri niin loppuun asti ajetaan...
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Re: Focus -99 STW takapää ulisee
Laakeripa hyvinkin sieltä oli mennyt. Tosin vasen takalaakeri, kun olin varma että ääni kuuluu oikeasta takapyörästä No takapäästä se sentään tuliNikotus kirjoitti:Ilmeisesti laakeri on menossa meitin Focuksesta
Täydet pisteet taas Aditalle nopeasta ja joustavasta toiminnasta
Volvo 440 1.8i -95 -> Ford Focus STW 2.0 Trend -99 -> Nissan Primera Traveller 2.0 -03
Pyörän mutteri
useemmassa kekustelussa on ihmetelty tota napa mutteria kuinka se on hankala irrottaa, mutteri on lukkomutteri ja lukittaa itse itsensä kun se kiristetään eli sitä EI tarvitse purkaa irrotettaessa/kasattaessa vaan otetaan tarpeeksi iso hylsy ja aukastaan mutteri iha niinku normaali mutteritkin ja kiristys iha samanlailla ja ite ainakin olen vanhaa mutteriakin käyttäny uusiks.
Foordi