Eihän se varmaan kovin tarkka ole mutta ottaahan se kuitenkin huomioon useita parametrejä.
Akun tyypin, kapasiteetin uutena, lataus/purkauskertojen määrän, akun käyttöiän ja mitä lie muuta. Nämä huomioiden osutaan ainakin lähemmäs totuutta.
Eihän se varmaan kovin tarkka ole mutta ottaahan se kuitenkin huomioon useita parametrejä.
Lue tätä ketjua pitemmälle niin valkenee mistä on kysymys.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑03 Helmi 2021 20:52 webasto/eeberi voi jäädä käynnistyättä muustakin syystä kuin akusta...
Järjestelmä heittää latausmoodin conventionaaliksi jossain -10'C huitteilla ja silloin latausjännite pysytteleen noissa lukemissa vaikka akku olisi lähes täynnä._JPA kirjoitti: ↑04 Helmi 2021 18:07 Nyt ei ole taas kahteen viikkoon webastolle virtaa piisannut. Auton käyttö on pysynyt koko ajan samanlaisena. Marras-joulukuun vaihteen huollosta viime viikkoon toimi kuten kuuluukin. Tänään tuntui, että starttasikin vähän nihkeästi ja reilun puolentoista tunnin ajon ajan latausjännite 14,9...15 V. Pakkasta 11...13 °C. Ajon jälkeen jonkun ajan päästä akulta mitattuna lepojännite 12,5 V.
Kyllästyin tuohon kaappijuopotteluun ja vedin letkut irti.PiuhaPoikki kirjoitti: ↑03 Helmi 2021 19:38 No voi sun.....
Kohta kolme kuukautta sähköpuoli pelannut moitteetta. Mutta nyt sitten paha takaisku.
Illalla auto parkiin pitkän ajon jälkeen. Akussa latausta 80% plus
Aamulla webasto ei käynnisty. Akussa 53%
Päivän ajot ja illalla ulkoisella laturilla akku "täyteen" eli 85% lukemaan.
Aamulla taas sama tilanne. Akku puolillaan ja webasto hiljaa.
Nyt kyse ei ole mittaroinnin sekoamisesta, kuten oli aiemmin, vaan akku todella tyhjenee yön aikana. Tiedän sen siitä, että 10A defa tekee hartiavoimin töitä useamman tunnin ennen kuin pääästään 80% tienoille.
Hohhoijjaa. Joko se rumba taas alkaa....
Tänään säikähdin, että vaihteiston ohjelmointi on päivittynyt pyytämättä ja yllättäen. Kylmällä autolla liikkeelle lähtiessä vaihtui R:ltä D:lle täysin viiveettä. Hyvä ettei mennyt penkkaan.PiuhaPoikki kirjoitti: ↑04 Helmi 2021 21:21 Jotenkin yhdistän tämän retkahtamisen johonkin taivaalta tulleeseen softapäivitykseen.... Mene ja tiedä.
Ootko kokeillut ottaa kaikki online jutut pois päältä syncistä ? Mitä jos se auto yrittää "soittaa kotiin" yön ajan ja syö akkunsa sen takia ?PiuhaPoikki kirjoitti: ↑03 Helmi 2021 19:38 No voi sun.....
Kohta kolme kuukautta sähköpuoli pelannut moitteetta. Mutta nyt sitten paha takaisku.
Illalla auto parkiin pitkän ajon jälkeen. Akussa latausta 80% plus
Aamulla webasto ei käynnisty. Akussa 53%
Päivän ajot ja illalla ulkoisella laturilla akku "täyteen" eli 85% lukemaan.
Aamulla taas sama tilanne. Akku puolillaan ja webasto hiljaa.
Nyt kyse ei ole mittaroinnin sekoamisesta, kuten oli aiemmin, vaan akku todella tyhjenee yön aikana. Tiedän sen siitä, että 10A defa tekee hartiavoimin töitä useamman tunnin ennen kuin pääästään 80% tienoille.
Hohhoijjaa. Joko se rumba taas alkaa....
Mitä asetuksia tarkoitat?
Oisko tyyliin "liitettävyysasetukset -> liitettävyysominaisuudet" ja sieltä modeemi pois päältä.PiuhaPoikki kirjoitti: ↑05 Helmi 2021 13:03Mitä asetuksia tarkoitat?
Joskus olen kyllä miettinyt, että vaikuttaako esimerkiksi fordpassin räplääminen järjestelmien heräämiseen ja sitä kautta virrankulutukseen..
Mutta nyt akun irroituksen jälkeen kaikki toimii taas normaalisti.
Akku ei vajene kuin pari prosenttia yön aikana ja lataustila keikkuu ajossa 80-90% välillä kuten pitääkin.
Oliko sulla tehty onnistuneesti se BCM päivitys ja akunvalvonta anturi vaihdettu?_JPA kirjoitti: ↑05 Helmi 2021 16:56 Onko vika autossa vai sen käyttötavassa?
Tässä parin viikon ajot tiivistettynä:
- torstai iltana ulkoisella laturilla akku täyteen.
- perjantai, ei ajoa
- lauantai, 15 km kauppareissu, ei webaston käyttöä
- sunnuntai, 1,5 h yhtäjaksoista maantieajoa, ei webaston käyttöä
- maanantai, 10 km kauppareissu, ei webastoa
- ti-to auto parkissa
- torstaina klo15 webastolle ei virtaa. 1,5 h ajon jälkeen napajännite 12,5 V
- torstai yönä ulkoisella laturilla akku täyteen. Napajännite 12,8 V
- pe, ei ajoa. Illalla napajännite 12,55 V. Ovet lukossa koko ajan, konepelti auki. Auto +5°C lämpöisessä tallissa.
- lauantai, 15 km kauppareissu, ei webaston käyttöä
- sunnuntai, 1,5 h yhtäjaksoista maantieajoa
- ma-ti ei ajoa
- keskiviikko klo15 webastolle ei virtaa
Jakson aikana pakkasta -5...-15°C. Penkinlämmitin toisinaan jonkun minuutin päällä liikkeelle lähdön jälkeen.
Täytyis melkein seurata akun varausprosentteja että osaisi sanoa pelaako oikein vai ei.
Noissa Puumissa on ollu tosiaan samankaltaisia lataus/virrankulutusongelmia mitä Focuksissa. Facebookin Puma-ryhmässä porukalle on vaihdettu Romanialaisen Rombat akun tilalle joku parempi akku ja ongelmat ovat ilmeisesti sillä korjaantuneet. En tiedä onko tämä oikeasti pysyvä korjaus vai vaan ensiapua niinkuin Focuksen osalta tuntuu olevan.
Tuosta sekoamisesta on nyt viikko aikaa ja resetin jälkeen kaikki on edelleen kunnossa.PiuhaPoikki kirjoitti: ↑04 Helmi 2021 21:21Kyllästyin tuohon kaappijuopotteluun ja vedin letkut irti.PiuhaPoikki kirjoitti: ↑03 Helmi 2021 19:38 No voi sun.....
Kohta kolme kuukautta sähköpuoli pelannut moitteetta. Mutta nyt sitten paha takaisku.
Illalla auto parkiin pitkän ajon jälkeen. Akussa latausta 80% plus
Aamulla webasto ei käynnisty. Akussa 53%
Päivän ajot ja illalla ulkoisella laturilla akku "täyteen" eli 85% lukemaan.
Aamulla taas sama tilanne. Akku puolillaan ja webasto hiljaa.
Nyt kyse ei ole mittaroinnin sekoamisesta, kuten oli aiemmin, vaan akku todella tyhjenee yön aikana. Tiedän sen siitä, että 10A defa tekee hartiavoimin töitä useamman tunnin ennen kuin pääästään 80% tienoille.
Hohhoijjaa. Joko se rumba taas alkaa....
Johonkin meni koko ajan virtaa parin ampeerin vauhdilla vaikka auto seisoi ovet lukittuna tuntikausia.
Perinteisen töpseliresetin jälkeen auto tuli järkiinsä ja pisti korkin kiinni. Viime yönä varaustaso oli laskenut vain 2%.
Äsken kun ajoin auton parkkiin päivän ajeluiden jälkeen niin varausta oli peräti 96%
Jotenkin yhdistän tämän retkahtamisen johonkin taivaalta tulleeseen softapäivitykseen.... Mene ja tiedä.
Ei tämä edelleenkään oikein vakuuta tämä softaosaaminen.
Kun ei millään jaksaisi viedä autoa taas päiväksi pajalle ihmeteltäväksi.
Siis reset irrottamalla akkukaappelit (maadoitus)?PiuhaPoikki kirjoitti: ↑08 Helmi 2021 17:06 Tuosta sekoamisesta on nyt viikko aikaa ja resetin jälkeen kaikki on edelleen kunnossa.
Olen entistä vakuuttuneempi, että tuo sekoaminen liittyi johonkin OTA-päivitykseen.
Jotai päivtyksiähän kuun vaihteessa piti olla jaossa.
Ihmeellistä kyllä mutta ei vaadi mitään erikois temppuja.._JPA kirjoitti: ↑08 Helmi 2021 18:22Siis reset irrottamalla akkukaappelit (maadoitus)?PiuhaPoikki kirjoitti: ↑08 Helmi 2021 17:06 Tuosta sekoamisesta on nyt viikko aikaa ja resetin jälkeen kaikki on edelleen kunnossa.
Olen entistä vakuuttuneempi, että tuo sekoaminen liittyi johonkin OTA-päivitykseen.
Jotai päivtyksiähän kuun vaihteessa piti olla jaossa.
Mitä peliliikkeitä tai kevätjuhlatemppuja uudelleenkytkennän jälkeen tarvitaan?
Joo. Ei mitään. Ohjekirja sanoo, että akkua ei saa irrottaa mutamaan minuuttiin moottorin sammuttamisen jälkeen. Ilmeisesti kompuuteri kirjoittelee muistiin asioita eikä sitä pidä keskeyttää.
Onko OTA käytössä edes Suomessa vielä ? Ja kai se vaatii wifi/mobile datayhteyden ?PiuhaPoikki kirjoitti: ↑08 Helmi 2021 17:06Tuosta sekoamisesta on nyt viikko aikaa ja resetin jälkeen kaikki on edelleen kunnossa.PiuhaPoikki kirjoitti: ↑04 Helmi 2021 21:21
Kyllästyin tuohon kaappijuopotteluun ja vedin letkut irti.
Johonkin meni koko ajan virtaa parin ampeerin vauhdilla vaikka auto seisoi ovet lukittuna tuntikausia.
Perinteisen töpseliresetin jälkeen auto tuli järkiinsä ja pisti korkin kiinni. Viime yönä varaustaso oli laskenut vain 2%.
Äsken kun ajoin auton parkkiin päivän ajeluiden jälkeen niin varausta oli peräti 96%
Jotenkin yhdistän tämän retkahtamisen johonkin taivaalta tulleeseen softapäivitykseen.... Mene ja tiedä.
Ei tämä edelleenkään oikein vakuuta tämä softaosaaminen.
Kun ei millään jaksaisi viedä autoa taas päiväksi pajalle ihmeteltäväksi.
Olen entistä vakuuttuneempi, että tuo sekoaminen liittyi johonkin OTA-päivitykseen.
Jotai päivtyksiähän kuun vaihteessa piti olla jaossa.