Litrasen ecoboostin ohjelmointi
Litrasen ecoboostin ohjelmointi
Onko porukka ohjelmoinut litraisia ecoboosteja? Itsellä vm 2017 automaatilla ja harkinnassa.
Kokemuksia? Riskejä?
Tämä kyseinen olisi teho 125hv-->142hv ja vääntö 170Nm-->240Nm
Kokemuksia? Riskejä?
Tämä kyseinen olisi teho 125hv-->142hv ja vääntö 170Nm-->240Nm
Re: Litrasen ecoboostin ohjelmointi
Onko odotettavissa että se kestää liian hyvin ja siksi se pitää tuhota palasiksi? Jo 125hp litrateho mopon moottorista autossa on paljon.
On varmempaa ostaa isommalla moottorilla oleva auto jonka tehosta käyttää sen halutun 142hp.
Re: Litrasen ecoboostin ohjelmointi
60 tuhatta mittarissa eikä ikinä muuta kuin huollot tehty niin olishan se kiva jos jotain remppaa tulis...
On tässä auton vaihtokin mielessä käynyt mutta semmonen mihin "kannattaisi" tai tekisi mieli vaihtaa maksaa kuitenkin noin 35000e. Nykyisen pikku buustauksella olisi ehkä kärvistellyt vielä vuoden pari.
On tässä auton vaihtokin mielessä käynyt mutta semmonen mihin "kannattaisi" tai tekisi mieli vaihtaa maksaa kuitenkin noin 35000e. Nykyisen pikku buustauksella olisi ehkä kärvistellyt vielä vuoden pari.
Re: Litrasen ecoboostin ohjelmointi
Meillä on ollut suuria vaikeuksia pitää ajokunnossa aivan vakiokuntoiset autotkin. Saldona esim. Ford meni rikki kolme eri kertaa vajaan kuukauden sisällä. Pelottaakin ajatus siitä miten kävisi jos hakisi enemmän potkua moottoriin...?Jarppiii kirjoitti: ↑24 Tammi 2021 21:24 60 tuhatta mittarissa eikä ikinä muuta kuin huollot tehty niin olishan se kiva jos jotain remppaa tulis...
On tässä auton vaihtokin mielessä käynyt mutta semmonen mihin "kannattaisi" tai tekisi mieli vaihtaa maksaa kuitenkin noin 35000e. Nykyisen pikku buustauksella olisi ehkä kärvistellyt vielä vuoden pari.
Täällä palstalla hakusanoilla "ecoboost hajosi" löytyy 77 viestiä.
Haku löysi 77 tulosta: ecoboost hajosi
Etsitty kysely: +ecoboost +hajosi
Re: Litrasen ecoboostin ohjelmointi
Mk3Mondeo kirjoitti: ↑24 Tammi 2021 22:11Meillä on ollut suuria vaikeuksia pitää ajokunnossa aivan vakiokuntoiset autotkin. Saldona esim. Ford meni rikki kolme eri kertaa vajaan kuukauden sisällä. Pelottaakin ajatus siitä miten kävisi jos hakisi enemmän potkua moottoriin...?Jarppiii kirjoitti: ↑24 Tammi 2021 21:24 60 tuhatta mittarissa eikä ikinä muuta kuin huollot tehty niin olishan se kiva jos jotain remppaa tulis...
On tässä auton vaihtokin mielessä käynyt mutta semmonen mihin "kannattaisi" tai tekisi mieli vaihtaa maksaa kuitenkin noin 35000e. Nykyisen pikku buustauksella olisi ehkä kärvistellyt vielä vuoden pari.
Täällä palstalla hakusanoilla "ecoboost hajosi" löytyy 77 viestiä.
Haku löysi 77 tulosta: ecoboost hajosi
Etsitty kysely: +ecoboost +hajosi
Moniko niistä viesteistä kertoo ohjelmoinnin hajoittaneen litrasen moottorin?
Re: Litrasen ecoboostin ohjelmointi
Yksikään ei kerro ohjelmoinnin korjanneen rikki menneitä moottoreita tai estäneen hajoamista.Fiestalla kirjoitti: ↑24 Tammi 2021 23:00Mk3Mondeo kirjoitti: ↑24 Tammi 2021 22:11
Meillä on ollut suuria vaikeuksia pitää ajokunnossa aivan vakiokuntoiset autotkin. Saldona esim. Ford meni rikki kolme eri kertaa vajaan kuukauden sisällä. Pelottaakin ajatus siitä miten kävisi jos hakisi enemmän potkua moottoriin...?
Täällä palstalla hakusanoilla "ecoboost hajosi" löytyy 77 viestiä.
Moniko niistä viesteistä kertoo ohjelmoinnin hajoittaneen litrasen moottorin?
Tehon nostaminen tarkoittaa fyysisen kuormituksen lisääntymistä kampikoneistossa sekä suurempaa lämpökuormaa kaikkialla. Joka tarkoittaa lyhyempää käyttöikää komponenteille ja siirtymistä ns. harmaalle alueelle josta ei ole pitkäaikaista käytännön kokemusta. Kuormituksen lisääntyminen tarkoittaa eksponentaalisesti lyhentynyttä kestävyyttä.
Käytännön esimerkkinä esim. Suzuki Bandit 1250 (noin 100hp) kestää varsin todennäköisesti 200tkm tavanomaisilla huolloilla.
Vastaavasti Kawasaki H2R:n (320hp) käyttöiäksi tehdas lupaa ilman takuuta 10h.
Kaikki tuohan on ihan ok kun käyttäjällä ei ole yltiöpositiivisia odotuksia ja tarpeeksi rahaa korjata vahingot jos niin käy.
Re: Litrasen ecoboostin ohjelmointi
Eli huulet ne vaan heiluu tuulessa.
Kawasaki H2R on suunniteltu pelkästään rata-ajoon. Se ei ole rekisteröitävissä.
Pelkästään ratakäyttöön tarkoitetun H2R:n pakoputkistosta pääsee ilmoille 120 desibelin lukemat,
joten Suomessa sillä ei melun puolesta pääse edes kaikille moottoriradoille.
Re: Litrasen ecoboostin ohjelmointi
Jännä nimim. tämä Fiestalla, kun tyrkkää joka ketjuun vaan aina jonkun retorisen kysymyksen, mutta sitten jos hänen sanomisiaan erehdytään kommentoimaan niin sitten vedetään ne päivän itku-potku-raivarit 
Ei kai siinä, päivän jatkoja.

Ei kai siinä, päivän jatkoja.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Litrasen ecoboostin ohjelmointi
Ihan faktojen perään kyselin. Ja tuskin se ohjelmointi yksinään on riski moottorille, kaikenhan saa rikki kun tarpeeksi yrittää. 

Re: Litrasen ecoboostin ohjelmointi
Ei kai 125 hv voi olla mikään "kuolemanraja" tehojen suhteen 1.0L Ecoboostille? Eli tuolle tehdas antaa vielä 5 vuoden takuun, mutta heti kun sen yli mennään, niin alkaisi paikat varmuudella hajoamaan? Varmasti lisärasitus lyhentää moottorin elinkaarta, mutta kuinka dramaattisesti?
Lienee aika suuri vaikutus kestävyyteen sillä että miten ja kuinka usein sitä lisätehoa käyttää, ja kuinka tunnollisesti moottoria huollattaa (siis vaihdattaa öljyt)? Kaikenhan saa väärin käyttämällä rikki, se on selvää.
Eri syistä hajonneita Ecoboost 1.0 -moottoreita on jo varmasti aika paljon. Onhan kyseinen moottorimalli ollut käytössä jo vuodesta 2012, jos oikein olen ymmärtänyt.
Lienee aika suuri vaikutus kestävyyteen sillä että miten ja kuinka usein sitä lisätehoa käyttää, ja kuinka tunnollisesti moottoria huollattaa (siis vaihdattaa öljyt)? Kaikenhan saa väärin käyttämällä rikki, se on selvää.
Eri syistä hajonneita Ecoboost 1.0 -moottoreita on jo varmasti aika paljon. Onhan kyseinen moottorimalli ollut käytössä jo vuodesta 2012, jos oikein olen ymmärtänyt.
Re: Litrasen ecoboostin ohjelmointi
Mikä se kuolemanraja sitten on ja antaako Ford takuun myös tehonlisäykselle jälkikäteen? Tuotantolinjan moottorit/voimalinjat käyvät läpi kestävyystestit joiden perusteella tehdas sitten myöntää kuluttajille määrätyn mittaisen takuun. Harvoin noilla litratehoilla tehdas jättäisi kiviä kääntämättä ja siten ottamatta helppoa lisätehoa.deezer kirjoitti: ↑25 Tammi 2021 16:29 Ei kai 125 hv voi olla mikään "kuolemanraja" tehojen suhteen 1.0L Ecoboostille? Eli tuolle tehdas antaa vielä 5 vuoden takuun, mutta heti kun sen yli mennään, niin alkaisi paikat varmuudella hajoamaan? Varmasti lisärasitus lyhentää moottorin elinkaarta, mutta kuinka dramaattisesti?
Lienee aika suuri vaikutus kestävyyteen sillä että miten ja kuinka usein sitä lisätehoa käyttää, ja kuinka tunnollisesti moottoria huollattaa (siis vaihdattaa öljyt)? Kaikenhan saa väärin käyttämällä rikki, se on selvää.
Eri syistä hajonneita Ecoboost 1.0 -moottoreita on jo varmasti aika paljon. Onhan kyseinen moottorimalli ollut käytössä jo vuodesta 2012, jos oikein olen ymmärtänyt.
Kokeilemallahan se selviää. Ja tehoja käyttämällä mutta porras suorituskyvyssä on melko vaatimaton jos tehoa tulee vajaat 15% lisää. Samallahan tuossa tulee vääntöä lisää yli 40% joten kannattaa varmistaa kytkimen ja laatikon kestävyys.
Joissakin Mondeoissa moottorin teho on sama kuin ilmoitettu vaihteiston vääntömomentin kestävyys joten siitä päätellen kaikissa laitteissa tehon lisäys ei aina riipu moottorin kestävyydestä.Vaihteiston kestävyyshän ei riipu tehosta vaan vääntömomentista. Ahtaminen nimenomaan lisää vääntöä alhaisilla kierroksilla kun taas vapaastihengittävän teho tulee usein korkeammista kierroksista.
Re: Litrasen ecoboostin ohjelmointi
Ai niin, olihan se ihan virallinen tehtaan 140 hv -versiokin. Fiestan spesiaalimallissa sitä ainakin käytettiin. Taisi olla "Red Edition": https://www.driving.co.uk/car-reviews/t ... tion-2015/
Siinä taisi olla joku palikka erilainen kuin 100 hv ja 125 hv -versioissa. Turbo oli halkaisijaltaan suurempi kenties?
Siinä taisi olla joku palikka erilainen kuin 100 hv ja 125 hv -versioissa. Turbo oli halkaisijaltaan suurempi kenties?
Viimeksi muokannut deezer, 25 Tammi 2021 20:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Litrasen ecoboostin ohjelmointi
Kuulostaa hyvältä, isompaa turboa vaan kehiin.
Re: Litrasen ecoboostin ohjelmointi
Mm. täällä https://www.fordownersclub.com/forums/t ... /#commentsdeezer kirjoitti: ↑25 Tammi 2021 17:13 Ai niin, olihan se ihan virallinen tehtaan 140 hv -versiokin. Fiestan spesiaalimallissa sitä ainakin käytettiin. Taisi olla "Red Edition": https://www.driving.co.uk/car-reviews/t ... tion-2015/
Siinä taisi olla joku palikka erilainen kuin 100 hv ja 125 hv -versioissa. Turbo oli halkaisijaltaan suurempi kenties?
on keskustelua moottorien eroista.