Rusakko_ kirjoitti: ↑27 Tammi 2021 05:44
Varsinaisesti 100 % ei mitään järkeä ole, kun ajossa se laskee parhaimmillaan muutamissa minuuteissa 85 %, jolloin auton lataus vasta käynnistyy.
Toisekseen, ei me niillä prosenteilla mitään tehdä vaan käytettävissä olevilla ampeeritunneilla.
Ja niitähän oli ideaalitilanteessakin webastolle käytettävissä 14Ah. (20% / 70Ah)
Kokeilin illalla vielä sellaista, että siinä vaiheessa kun defa sytytti vihreän ledin niin auton oma valvonta sanoi 82%.
Pihtimittarilla laturin johdosta mitattuna akkuun ei mennyt enää oikeastaan mitää.
Kaivoin sitten kaapista vanhemman laturin jossa ei sen kummempaa älyä ole. Se vain ilmoittaa ledeillä 10% välein latauksen tilanteen.
Laturissa mainitaan erikseen, että ei sovellu ylläpitolataukseen vaan on irrotettava kun "MAX" led syttyy.
Tämä laturi alkoi tuupata 4A /16V siitä mihin defa oli lopettanut.
Neljän tunnin jälkeen "MAX" led syttyi. Virtaa meni edelleen 1,6A.
Irrotin laturin ja käynnistin auton: 87%
Kyllä nuo edellä lainatut laturivalmistajien jutut taitavat pitää paikkansa.
Ja tuo oman auton akunvalvonta toimii nyt oikein. Se on tärkeintä
Ps. Ainoa mikä tässä vielä närästää on se, että kun varausprosentti on saatu keinoteltua tuonne lähelle 90% niin järjestelmä tulee mustasukkaiseksi ja kateuksissaan alkaa purkaa akkua 15-20A virralla.
Pakkasella se ei ryhdy moiseen tunteenpurkaukseen mutta nyt nollakeleillä näin tapahtuu. Se saa tyydytyksen vasta kun 80% lähestyy. Todella smart.
Jos se pysyisi koko ajan "slow regen" moodissa (13,4V) niin akku ei turhaan purkautuis.