Fiestan jakohihna ja muutenkin jakohihnat

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Neptunex
Viestit: 23
Liittynyt: 04 Helmi 2013 17:03
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Fiestan jakohihna ja muutenkin jakohihnat

Viesti Kirjoittaja Neptunex »

Hei kaikki Fordin tuntijat! :D Täytyy oikein tervehtiä kun en ole pitkiin aikoihin täällä käynyt. Nyt tuli asiaa. Kysymys on Fordien jakohinnoista. Siitä on varmaan ollut juttua aikojen saatossa, mutta miten uusin tieto. Konkreettisesti kysymys on vaimon Fiestasta, vm. 2012. Sillä on ajettu vain n. 39000 km. Nyt on erilaista tietoa siitä, milloin jakohihna tulisi vaihtaa. Onko se ajan vai matkan mukaan? Asiasta on meille kerrottu erilaisia aikoja eri paikosta. Mitä mieltä täällä ollaan?

Itselläni on Mondeo. En muista, että sen ohjeissa olis puhuttu lainkaan ajan mukaan tehtävästä jakohihnan vaihdosta. Joillakin huoltoliikkeillä tuntuu olevan kova kiire päästä jakohihoja vaihtamaan. Onhan se hyvä kertaurakka.
Mondeo, Focus, Fiesta

Neptunex
Hoppa1
Viestit: 160
Liittynyt: 07 Kesä 2019 18:44

Re: Fiestan jakohihna ja muutenkin jakohihnat

Viesti Kirjoittaja Hoppa1 »

Kyllä mondeossakin on aika määrä annettu esim . 10v tai 200000km.
Ford Mondeo Titanium -09 2.5T
foop
Viestit: 261
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: Fiestan jakohihna ja muutenkin jakohihnat

Viesti Kirjoittaja foop »

Hihna kuluu joko ajossa kun moottori on käynnissä tai sitä syö aika eli materiaali haurastuu vaikka et ajaisi metriäkään, eli vaihtovälissä on sekä km-lukema että vuodet (kumpi täyttyy ensin). Sama periaate kuin moottoriöljyissäkin.

Fiestastasi ilman sen tarkempia tietoja sanoisin, että 8 vuotta vanha jakohihna kuulostaa olevansa ikänsä puolesta elinkaarensa loppupäässä, vaikka kilsoja olisikin jäljellä.
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Avatar
jarisa
Viestit: 21
Liittynyt: 11 Huhti 2020 20:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Fiestan jakohihna ja muutenkin jakohihnat

Viesti Kirjoittaja jarisa »

Juuri, kuten yllä kerrottiin. Itse vaihtaisin 8 vuotta vanhasta Fiestasta jakohihnan tykötarpeineen, vaikka sillä olisi ajettu vain 1000 km.
Mk5 Mondeo 1.5 EcoBoost ST-Line HB - Magnetic Grey
tursas
Viestit: 4010
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Fiestan jakohihna ja muutenkin jakohihnat

Viesti Kirjoittaja tursas »

Jaa, vaihtaisinko Fiestaan, tuskin noilla kilsoilla, riippuu siitä mikä kone siinä on, maitopurkki, diisseli vai joku muu..
Tuolla niitä on hyvin esitetty..Mondeossakin voi olla ketju, jota ei tarvii vaihtaa ollenkaan..
http://www.rsh.fi/huolto/huoltohinnasto ... iesta.html
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Neptunex
Viestit: 23
Liittynyt: 04 Helmi 2013 17:03
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Fiestan jakohihna ja muutenkin jakohihnat

Viesti Kirjoittaja Neptunex »

Kiitos kaikille ja erityisesti tursakselle, joka lähetti tekniset tiedot ja mielipiteen. Kyseisessä Fiestassa on FordEtis tietojen mukaan Duratec DOHC 1,25 l moottori. Huollossa nyt kiirehtivät vaihtoa, mutta ajattelimme siirtää vielä ensi kevääseen, jolloin muutakin vuosihuoltoa. Onko mielipidettä siitä, missäpäin olisi vaihto kohtuuhintaisinta. Kokemukset siitä, mitä tehdään kun tilataan vain "huolto" ovat järkyttävät. Onko jokin firma pääkaupunkiseudulla erikoistunut tähän hommaan?
Mondeo, Focus, Fiesta

Neptunex
duckworth
Viestit: 3683
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Fiestan jakohihna ja muutenkin jakohihnat

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Neptunex kirjoitti: 20 Marras 2020 14:16 Kiitos kaikille ja erityisesti tursakselle, joka lähetti tekniset tiedot ja mielipiteen. Kyseisessä Fiestassa on FordEtis tietojen mukaan Duratec DOHC 1,25 l moottori. Huollossa nyt kiirehtivät vaihtoa, mutta ajattelimme siirtää vielä ensi kevääseen, jolloin muutakin vuosihuoltoa. Onko mielipidettä siitä, missäpäin olisi vaihto kohtuuhintaisinta. Kokemukset siitä, mitä tehdään kun tilataan vain "huolto" ovat järkyttävät. Onko jokin firma pääkaupunkiseudulla erikoistunut tähän hommaan?
Henlo!

Tuo Fiestan 1,25 koneeseen jakopää oli aika lailla samankaltainen kun mitä Focuksen 1.6 Zetec S myllyssä, kun tehtiin opiskelijakaverin Fiestaan, kyseinen remppa. Ainoa ero Focukseen oli lievästi ahtaampi tila, esim. pakonokkaa varten hitsasin kiintoavaimeen mutkan että sain pakonokkaa pidettyä paikollaan kun kirittiin nokkapyöriä ja apulaitehihna on strech-tyylinen eli oo kiristintä vaan paikolleen muljautus vähän niinku polkupyörän ketjuissa :) En siis usko että tarvitaan mitään erikoistunutta korjaamoa saati merkkiliikettä. Jos itse innostut tekemään niin hommaat vaan ajoitustyökalut ja vauhtipyöränlukitustyökalun niin homma pitäisi onnistua kerrasta.

-Arde
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
tursas
Viestit: 4010
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Fiestan jakohihna ja muutenkin jakohihnat

Viesti Kirjoittaja tursas »

duckworth kirjoitti: 21 Marras 2020 18:18
Neptunex kirjoitti: 20 Marras 2020 14:16 Kiitos kaikille ja erityisesti tursakselle, joka lähetti tekniset tiedot ja mielipiteen. Kyseisessä Fiestassa on FordEtis tietojen mukaan Duratec DOHC 1,25 l moottori. Huollossa nyt kiirehtivät vaihtoa, mutta ajattelimme siirtää vielä ensi kevääseen, jolloin muutakin vuosihuoltoa. Onko mielipidettä siitä, missäpäin olisi vaihto kohtuuhintaisinta. Kokemukset siitä, mitä tehdään kun tilataan vain "huolto" ovat järkyttävät. Onko jokin firma pääkaupunkiseudulla erikoistunut tähän hommaan?
Henlo!

Tuo Fiestan 1,25 koneeseen jakopää oli aika lailla samankaltainen kun mitä Focuksen 1.6 Zetec S myllyssä, kun tehtiin opiskelijakaverin Fiestaan, kyseinen remppa. Ainoa ero Focukseen oli lievästi ahtaampi tila, esim. pakonokkaa varten hitsasin kiintoavaimeen mutkan että sain pakonokkaa pidettyä paikollaan kun kirittiin nokkapyöriä ja apulaitehihna on strech-tyylinen eli oo kiristintä vaan paikolleen muljautus vähän niinku polkupyörän ketjuissa :) En siis usko että tarvitaan mitään erikoistunutta korjaamoa saati merkkiliikettä. Jos itse innostut tekemään niin hommaat vaan ajoitustyökalut ja vauhtipyöränlukitustyökalun niin homma pitäisi onnistua kerrasta.

-Arde
Kiitos duckwotrh, kun kerroit omaa osaamistasi..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
duckworth
Viestit: 3683
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Fiestan jakohihna ja muutenkin jakohihnat

Viesti Kirjoittaja duckworth »

tursas kirjoitti: 21 Marras 2020 21:07
duckworth kirjoitti: 21 Marras 2020 18:18 Henlo!

Tuo Fiestan 1,25 koneeseen jakopää oli aika lailla samankaltainen kun mitä Focuksen 1.6 Zetec S myllyssä, kun tehtiin opiskelijakaverin Fiestaan, kyseinen remppa. Ainoa ero Focukseen oli lievästi ahtaampi tila, esim. pakonokkaa varten hitsasin kiintoavaimeen mutkan että sain pakonokkaa pidettyä paikollaan kun kirittiin nokkapyöriä ja apulaitehihna on strech-tyylinen eli oo kiristintä vaan paikolleen muljautus vähän niinku polkupyörän ketjuissa :) En siis usko että tarvitaan mitään erikoistunutta korjaamoa saati merkkiliikettä. Jos itse innostut tekemään niin hommaat vaan ajoitustyökalut ja vauhtipyöränlukitustyökalun niin homma pitäisi onnistua kerrasta.

-Arde
Kiitos duckwotrh, kun kerroit omaa osaamistasi..
Sit vaan hain takaa että pienemmässäkin pajassa varmaan onnistuu tuo remppa, jos se onnistu mulla taivas alla ja ammattikoulun hallissa :D Kuitenkin toi rs-huollon 530e saattaa olla iso raha monelle :shock:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Toxox
Viestit: 549
Liittynyt: 15 Maalis 2020 19:45

Re: Fiestan jakohihna ja muutenkin jakohihnat

Viesti Kirjoittaja Toxox »

Tuonnehan voisi jättää tarjouspyynnön hihnanvaihdosta: https://autojerry.fi/pyyda-tarjous/ Ja tuolta löytyy myös keskihinta.
Osat kyllä kannattaisi hankkia itse, vaikka työn teetäisi: https://spareto.fi/ https://www.motointegrator.de/ https://www.trodo.fi/ https://aeromotors.fi/
Kokemuksia osien tilaamisesta: http://ostaulkomailta.com/viewtopic.php?f=10&t=470
Ja Gates:n https://www.gatesautocat.com/ sarjassa on kaikki tarvittavat osat yleensä mukana. Zetec koneeseenkaan Continentalin sarjassa ei ole kuin
toinen kampiakselin pultti, vaikka pulttia on kahta pituutta, pituus vanhan mukaan. Tuo Rs-huollon osat ja työt 500€ on aika tyypillinen hinta monessakin autossa. Osat saa alle satasella tuohonkin Fiestaan. Zetec s Gates paketti sis. vesipumpun 70€, työ ja osat, keskihinta tuon n.500€

Hinnasta voi tippua paljonkin kun hommaa osat itse. Esim. Focus MK1 kytkinremontti, keskihinta 700€. Omilla osilla (Valeo paketti) tehtynä paikallisessa pajassa alle 400€.
Neptunex
Viestit: 23
Liittynyt: 04 Helmi 2013 17:03
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Fiestan jakohihna ja muutenkin jakohihnat

Viesti Kirjoittaja Neptunex »

Kiitoksia jälleen kaikille. Tähän tuli varmasti hyödyllistä tietoa kaikille, jotka miettivät näitä jakohihna asioita. Voisin vaihtaa itse minäkin, jos olisin nuorempi ja olisi autotalli. Aikoinaan korjailin entistä Mondeotani ilman autotallia. Jäi mieleen mm. kuinka yhden kerran lipsahti lenkkiavain jonnekin etuosan syövereihin. Hankin oikein magneetin, jolla sitä etsin. Mutta ei löytynyt koskaan. :lol:

Uskon, että Fiestan jakohihna ei tajua, että 8 vuotta täyttyy juuri ennen ensi kevättä. Omasta puolestani olen saanut kaiken tarvitsemani tiedon ja paljon lisätietoa, joten voin lopettaa tähän. Kiitos! :thumbup:
Mondeo, Focus, Fiesta

Neptunex
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Fiestan jakohihna ja muutenkin jakohihnat

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Ei muuta kun ens keväänä uutta hihnaa nokalle ja homma toimii,ite vaihellu Sierraan hihnaa 40tkm välein kuulostaa aika pieneltä kilsoilta mutta kun ajoa tulee vähän,kuulemma tuotakin on vaihdettu uudellapäivityksellä 60tkm välein mutta kaveri tuumas mulle että vaihda vaan sen pienemmän mukaan niin hihna kestää sen mitä ajan ja näin olen tehny.
ite Sierraan viel pystyny vaihtaa kun on kone pitkittäin,noista poikittais etuvetosista en ole ollu kiinnostunu vaikka moni kyselee et vaihtasinko,kyl se siitä :thumbup:
futura68
Viestit: 239
Liittynyt: 22 Maalis 2006 09:46
Paikkakunta: Köyliö

Re: Fiestan jakohihna ja muutenkin jakohihnat

Viesti Kirjoittaja futura68 »

Itse en veisi mihinkään nyrkkipajalle, koska tuossa voi olla monta mutkaa matkassa ja jopa ammattilaisen jäljiltä on kampiakselin pultti löystynyt aiheuttanut kansivaurion. Niitä kuulee jatkuvasti kun on mennyt jako sekaisin. Itse työhön vielä, monelta jää jo se mainittu pultti avaamatta kun on tiukassa, seuraavaksi rikotaan kiinni jumittunut hihnapyörä ja lopuksi jätetään pultti löysään, jolloin lopputulos arvattavissa..
duckworth
Viestit: 3683
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Fiestan jakohihna ja muutenkin jakohihnat

Viesti Kirjoittaja duckworth »

futura68 kirjoitti: 11 Joulu 2020 00:10 Itse en veisi mihinkään nyrkkipajalle, koska tuossa voi olla monta mutkaa matkassa ja jopa ammattilaisen jäljiltä on kampiakselin pultti löystynyt aiheuttanut kansivaurion. Niitä kuulee jatkuvasti kun on mennyt jako sekaisin. Itse työhön vielä, monelta jää jo se mainittu pultti avaamatta kun on tiukassa, seuraavaksi rikotaan kiinni jumittunut hihnapyörä ja lopuksi jätetään pultti löysään, jolloin lopputulos arvattavissa..
Et liene tuota jakopäätä tehnyt vai oliko tämä joku ihmeen trolli?

Mitenkähän sen kampiakselinpultin voisi "jättää avaamatta" kun jakoremmiä tai edes alempaa suojakantta ei saa pois ennen kun ko. pultti on avattu? Kuten sanoin ne ajoitustyökalut maksaa sen 25e ja lukitsin 20e, joten ei luulisi olevan kustannuskysymys yksityiselle tekijälle saati korjaamolle. En oikein usko että kukaan vähänkään tekniikasta ymmärtävä lähtisi vaihtamaan Zetec S-sarjan koneisiin hihnaa tussimerkein ja pelle pelottoman konstein, ei liene onneksi edes mahdollista kun sitä jakoremmiä ei edelleenkään saa oikotietä pitkin pois katkaisematta.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
futura68
Viestit: 239
Liittynyt: 22 Maalis 2006 09:46
Paikkakunta: Köyliö

Re: Fiestan jakohihna ja muutenkin jakohihnat

Viesti Kirjoittaja futura68 »

Onhan noita tehty ja nähty tehtävän. Tarkoitin että jos pultti on tiukassa, homma jää tekemättä. Ja jos pultin saa auki, pyörä voi vielä olla tiukassa kampiakselissa. Ja koska kiiloja ei ole, pultti pitää kiristää ohjeiden mukaan, mieluiten vielä tiukempaan. On hyvää tuuria jos kaikki lähtevät irti ilman pilleillä kuumentamista. Yks paikka jossa voi vielä pultti katketa, on venttiilikoppa, ne ovat joskus aivan ruostuneita. Alalla jo vuosikymmeniä, joten tiedän kyllä noiden murheet.
duckworth
Viestit: 3683
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Fiestan jakohihna ja muutenkin jakohihnat

Viesti Kirjoittaja duckworth »

futura68 kirjoitti: 11 Joulu 2020 21:13 Onhan noita tehty ja nähty tehtävän. Tarkoitin että jos pultti on tiukassa, homma jää tekemättä. Ja jos pultin saa auki, pyörä voi vielä olla tiukassa kampiakselissa. Ja koska kiiloja ei ole, pultti pitää kiristää ohjeiden mukaan, mieluiten vielä tiukempaan. On hyvää tuuria jos kaikki lähtevät irti ilman pilleillä kuumentamista. Yks paikka jossa voi vielä pultti katketa, on venttiilikoppa, ne ovat joskus aivan ruostuneita. Alalla jo vuosikymmeniä, joten tiedän kyllä noiden murheet.
Konepellin lukko... Voi olla myös tiukassa... Kerran 15min tappelin sen kanssa...
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
futura68
Viestit: 239
Liittynyt: 22 Maalis 2006 09:46
Paikkakunta: Köyliö

Re: Fiestan jakohihna ja muutenkin jakohihnat

Viesti Kirjoittaja futura68 »

Jatkan vielä, eli voihan niinkin käydä ettei mitään murhetta ole ja kaikki aukeavat ilman murheita. Paljon hankalampi on duratecin ketjujakopää, kun pitää vielä saada siivapyörä siihen asentoon, että sytkäkin toimis oikeaan aikaan. Niin ja olen varmaan tehny jakopäärempan lähes kaikkiin ford-moottoreihin.
futura68
Viestit: 239
Liittynyt: 22 Maalis 2006 09:46
Paikkakunta: Köyliö

Re: Fiestan jakohihna ja muutenkin jakohihnat

Viesti Kirjoittaja futura68 »

Joo, niitä lukkoja sarjottanut useita. Ihan paska systeemi.
duckworth
Viestit: 3683
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Fiestan jakohihna ja muutenkin jakohihnat

Viesti Kirjoittaja duckworth »

futura68 kirjoitti: 11 Joulu 2020 21:25 Jatkan vielä, eli voihan niinkin käydä ettei mitään murhetta ole ja kaikki aukeavat ilman murheita. Paljon hankalampi on duratecin ketjujakopää, kun pitää vielä saada siivapyörä siihen asentoon, että sytkäkin toimis oikeaan aikaan. Niin ja olen varmaan tehny jakopäärempan lähes kaikkiin ford-moottoreihin.
futura68 kirjoitti: 11 Joulu 2020 21:26 Joo, niitä lukkoja sarjottanut useita. Ihan paska systeemi.
Oisit jo hyvä mies antanut olla :roll:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
futura68
Viestit: 239
Liittynyt: 22 Maalis 2006 09:46
Paikkakunta: Köyliö

Re: Fiestan jakohihna ja muutenkin jakohihnat

Viesti Kirjoittaja futura68 »

Samat sanat... Mun mielestä amatöörin ei kuulu jakaa tietoa täällä. (Amatööri = purkaa focuksen vetoakselin mutterin osiin) Itse jaoin tietoa ja kokemusta, en muuta.
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Fiestan jakohihna ja muutenkin jakohihnat

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Kai sitä voi korjaamolta/korjaajalta kysyä osaako hän varmasti työnsä?
En itsekkään ala uudempiin autoihin mitään tekemään kun niistä ei kokemuksia jotenka vastaus että en tee ei ole sillon mikään häpeämisen aihe.
itse ainakin kyselen jos mitä tahansa korjautan että onnistuuko homma varmasti,kyllä sen huomaa jutuissa osaako korjaaja vai ei kun hieman asioihin perehtyy.
Toivotaan että keväällä homma hoituu,kerroppa sitten kun olet teetättäny ja jälleen kärry kulkee.
ynjevi
Viestit: 561
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Fiestan jakohihna ja muutenkin jakohihnat

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Tessu200 kirjoitti: 13 Joulu 2020 05:54 Kai sitä voi korjaamolta/korjaajalta kysyä osaako hän varmasti työnsä?
En itsekkään ala uudempiin autoihin mitään tekemään kun niistä ei kokemuksia jotenka vastaus että en tee ei ole sillon mikään häpeämisen aihe.
itse ainakin kyselen jos mitä tahansa korjautan että onnistuuko homma varmasti,kyllä sen huomaa jutuissa osaako korjaaja vai ei kun hieman asioihin perehtyy.
Toivotaan että keväällä homma hoituu,kerroppa sitten kun olet teetättäny ja jälleen kärry kulkee.
Tein Autojerryyn tarjouspyynnön 2009 vuoden 1,8 tdci:n jakohihnan vaihdosta. Tarjouksia tuli haarukassa 358-1030 €. Kun ohjeen mukaan pitäisi tuon ikäisessä vaihtaa muutakin kuin "laturin hihna", niin kiinnostus heräsi laajaan hintahaarukkaan ja korjaamokaveri katsoi Autodatasta mitä työhön kuuluu. Jos asiakas vaan iloisesti valitsee halvimman, jää aika paljon uusimatta tarpeellista. Kalleimman tarjouksen mukana tuli lista osista ja tunneista.

Kaveri sitten totesi ohjetta katsottuaan, ettei ole tuohon koneeseen vaihtoa koskaan tehnyt, eikä teekään.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Fiestan jakohihna ja muutenkin jakohihnat

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Juuri näin asiakashan voipi valita ja kysyä mitä työhön kuuluu ei sokkona pidä mitään teetättää,sama se monissa töissä
Fiestavan
Viestit: 5
Liittynyt: 09 Joulu 2020 01:34

Re: Fiestan jakohihna ja muutenkin jakohihnat

Viesti Kirjoittaja Fiestavan »

Vein viime vuonna 12 vuotta vanhan Fiestan Viroon, kun auton arvo oli jotain 4000€ max. tuolloin. Eli 2 vuotta takuuajan ulkopuolella. Pyysin nyrkkipajalta tarjouspyynnön, nukkvöö, veepumpa ja hammasrihma. Sitten Viroon nyrkkipajalle, joka oli erikoistunut Fordeihin. Olisi saanut jo samana päivänä ulos, mutten uskaltanut ottaa riskiä vaan otin yhden hotelliyön varmuuden vuoksi, jos jotakin olisi sattunut. Ainakin vuoden on nyt pysynyt tiellä.

Vanhan hihnan pyysin mukaan varmuuden vuoksi, jotta tiesin, että jotain on myös vaihdettu. Takavaloa ei oltu korjattu, mutta onneksi huomasin firman pihassa ennen pois kaasutusta eli kannattaa katsoa kaikki korjauslistalla olevat jutut ikävien yllätysten välttämiseksi ja varata varoaikaa.

Hinta oli 450e ja sisälti ylläolevat osat ja öljynsuodattimen ja määräaikaishuollon. Jotain hyötyä oli neljästä opintopisteestä viron kieltä ja oppi uusia sanoja. Sekä suomeksi että viroksi. Etelä-Suomesta nuo reissut kannattavat, varmaan pohjoisestakin, jos tuo juomia mukanaan. Jos autosi on kymmenen vuotta vanha tai kilometrejä on sen hihnan vaihtamiseen jo tarpeeksi ja auton arvo alle 5000e, niin itse veisin kyllä lahden toiselle puolelle. Riskit leviämiseen ovat kuitenkin suhteessa menetettävään pääomaan suhteessa hyvin pienet. Muistaakseni sama huolto olisi ollut 950e halvimmillaan kun kyselin 4 eri paikasta Suomessa.

Kannattaa olla vähän tarkkana sitten tuolla. Kun vein auton yllätyksiäkin oli luvassa. Hihnaa lähdettiin hakemaan, kun auto oli hallissa. Tosin se on ymmärrettävää. Tuskin nyrkkipaja haluaa, että käteen jää Fordin hihnoja, jos asiakas ei tulekaan. Edellisellä kerralla toisessa paikassa hommat eivät toimineet yhtä hyvin. Ilmassa oli vedätystä, jossa autoon laitettiin halvemmat osat kuin mitä oli tilauksessa ja seliteltiin, ettei niitä pyytämiäni osia ollut saatavilla. Silloin oli pakko ottaa sitä mitä sai, koska auto oli jäänyt kyseisistä osista kiinni katsastuksessa ja korjausaikaa oli enää muutama päivä jäljellä. Tosin osat ovat toimineet ihan hyvin toistaiseksi, siitä on 3 vuotta aikaa. Mutta samaan paikkaan en vienyt tuon vuoksi toiste.

Nyrkkisääntönä oman kokemuksen perusteella: älä mene tiukan aikataulun kanssa. Ole ainakin yksi yö hotellissa. Todennäköisyydet ikäviin tilanteisiin tippuvat oleellisesti. Ja tule ensimmäisellä laivalla Viroon ja lähde viimeisellä. Itselläni molemmat hommat olisi voinut hoitaa samana päivänä, mutta oli paljon helpompaa, kun oli pelivaraa. Varsinkin sen suhteen onko osia tarjolla. Tuossa voisi vielä säästää, jos tilaisi osat itse, mutta en lähtenyt siihen, sillä säästö oli noin 10-15 euroa. Tuota edellisellä kerralla olisin lähtenyt säästöön mukaan, kun osat eivät olleetkaan sitä mitä piti.
ynjevi
Viestit: 561
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Fiestan jakohihna ja muutenkin jakohihnat

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Tessu200 kirjoitti: 13 Joulu 2020 21:34 Juuri näin asiakashan voipi valita ja kysyä mitä työhön kuuluu ei sokkona pidä mitään teetättää,sama se monissa töissä
Aika monella on auto, mutta ei mitään käsitystä autostaan sen ohjaamon ulkopuolisista asioista. Ottaa vaan sen halvimman, kun kerran kilpailutti...
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Vastaa Viestiin