1.6 ecoboost moottorin lämpeäminen, mittarin näyttämä.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
msktv
Viestit: 8
Liittynyt: 14 Loka 2018 18:38

1.6 ecoboost moottorin lämpeäminen, mittarin näyttämä.

Viesti Kirjoittaja msktv »

Moi,

Täällä on varmaan monia joilla on tehty takaisinkutsukampanja koskien jäähdytysnesteen tason tunnistin
kyseiseen 1.6 ecoboostiin.
Meillä on S-MAX mihin kyseinen kampanja tehtiin ja tämän jälkeen lämpömittarin mukaan lämmöt nousevat
todella nopeasti normaaliin, noin 1km ajon jälkeen.

Paikallisen Ford korjaamoon mukaan ovat huomanneet saman ja nyt se on auton ominaisuus, ensiksi väittivät
että nesteen virtaus muuttui koneessa sen verran että moottori lämpiää vaan nopeammin.
Mutta sitten muuttivat kantaansa kun eihän mitenkään moottori lämpiä noin nopeasti, eikä yksi anturi kannessa
vaikuta niin paljon nesteen virtaukseen.

Kun kysyin heidän vastuuta tästä virheestä, eivät mahda mitään, samoin maahantuoja ei ota asiaan kantaa.
Nythän on mahdollista että moottori toimii alilämpöisenä vaikka mittari sanoo että lämmöt normaalissa, näin
moottori kuluu nopeammin ja kuluttaa myös enemmän bensaa.

Samoin ei voi luottaa mittariin jos moottori syystä tai toisesta sattuisi lämpiämään liikaa koska mittari näyttää jo
hyvissä ajoin normaali lämpöjä.

Paikallisen Ford korjaamon työjohtajan piti laittaa minulle asiasta koskeva maahantuojan lausunto, mutta tätä ei ole
vieläkään näkynyt.

Onko kenelläkään muulla vastaavaa ongelmaa tämän kampanjan jälkeen, väittävät että koskee kaikkia kysesellä moottorilla
olevia autoja johon tämä kampanja on tehty.

Koska kyseessä on nyt virhe tuotteessa, niin käytännössä se on kuluttajasuojan mukaan virhevastuulaissa määritelty virhe, ja
tästä on oikeutettu saamaan korvaus tai tuotteeseen on tehtävä ne muutokset että tuote toimii luotettavasti oikein.
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.6 ecoboost moottorin lämpeäminen, mittarin näyttämä.

Viesti Kirjoittaja focst »

Kyllä siihen kamppanjaan kuuluu paljon muutakin kun 1 anturi osia on iso laatikollinen. Termari ja paisari uusi johtosarja ja nestekierron ohjausventtiili yms.. Fordeissa on pitkään ollut lämpömittari joka nousee nopeasti puoliväliin tuli focuksen mukana 1998 eli ei ole uus juttu.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
@rsk@
Viestit: 590
Liittynyt: 24 Heinä 2016 23:11

Re: 1.6 ecoboost moottorin lämpeäminen, mittarin näyttämä.

Viesti Kirjoittaja @rsk@ »

Oliko siellä jotain max 60 jäähdytysnesteen lämpötila, kun noissa 1.6Ecobssä keskimerkkiä hivottelee. Mk4 palattu siihen, että lämpömittari näyttää vähän jo sinnepäin.....

Edit: siis vielä kun on lämpenemisvaiheessa...
-Kj-
Viestit: 150
Liittynyt: 14 Helmi 2016 16:26
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.6 ecoboost moottorin lämpeäminen, mittarin näyttämä.

Viesti Kirjoittaja -Kj- »

Käytännössä kaikissa autoissa lämpömittarin (jos sitä edes on), näyttämä ei vastaa tarkasti todellisuutta. Usein tosiaan nousee keskelle jo paljon ennen varsinaista käyntilämpötilaa. Normaalissa ajotilanteissa nesteen lämpötila voi vaihdella helposti toistakymmentä astetta, mutta ylimääräiset heilunnat suodatetaan mittarista pois etteivät asiakkaat huolestu turhaan.

Kyllä se mittari sitten lävähtää kuumalle jos tietty kynnyslämpötila ylitetään. Päivityksen yhteydessä lämpötila vs viisarin asento parametreja on saatettu muuttaa. Oikean lämpötilan asteina anturilta näkee kyllä tässäkin joko mittariston test modesta (googlaa Mondeo /smax instrument cluster test Mode) taikka tavallisesti OBD:sta.

Ps. Focus mk4 diesel lämpömittarin näyttämä lämpiämisvaiheessa on jo suhteellisen lähellä oikeaa tilannetta, joten tässä suhteessa on alettu palata totuudenmukaisempaan näyttämään.
Focus Titanium Wagon 2.0D A8 -19
Volvo S40 T5 M6 -05
Ex: Mondeo 2.2 TDCi Trend Wagon 08
Ex: Mondeo 1,8 Ambiente+ Wagon -00
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.6 ecoboost moottorin lämpeäminen, mittarin näyttämä.

Viesti Kirjoittaja focst »

-Kj- kirjoitti: 07 Marras 2020 20:04 Käytännössä kaikissa autoissa lämpömittarin (jos sitä edes on), näyttämä ei vastaa tarkasti todellisuutta. Usein tosiaan nousee keskelle jo paljon ennen varsinaista käyntilämpötilaa. Normaalissa ajotilanteissa nesteen lämpötila voi vaihdella helposti toistakymmentä astetta, mutta ylimääräiset heilunnat suodatetaan mittarista pois etteivät asiakkaat huolestu turhaan.

Kyllä se mittari sitten lävähtää kuumalle jos tietty kynnyslämpötila ylitetään. Päivityksen yhteydessä lämpötila vs viisarin asento parametreja on saatettu muuttaa. Oikean lämpötilan asteina anturilta näkee kyllä tässäkin joko mittariston test modesta (googlaa Mondeo /smax instrument cluster test Mode) taikka tavallisesti OBD:sta.

Ps. Focus mk4 diesel lämpömittarin näyttämä lämpiämisvaiheessa on jo suhteellisen lähellä oikeaa tilannetta, joten tässä suhteessa on alettu palata totuudenmukaisempaan näyttämään.
Joo mk4 focus on palannut näyttämään oikeaa..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
msktv
Viestit: 8
Liittynyt: 14 Loka 2018 18:38

Re: 1.6 ecoboost moottorin lämpeäminen, mittarin näyttämä.

Viesti Kirjoittaja msktv »

No meillä ainakin toisessa autossa VW Golf lämpömittari näyttää aika liki sitä mitä on todellinen koneen lämpö ja mittari seilaa hiukan tilanteen mukaan, mutta yli 90 aseteen ei ole mennyt.
Itse aikoinaan kysyin kun meni tuohon kampanjaan niin että mitä sille tehdään, vastaus oli että yksi anturi kanteen ja pätkä johtoa ja uusi softa.
Kysyin miten auto hälyttää jos nesteen taso laskee liian alas, eivät osanneet vastata.

Nyt tiedä miten auto sen ilmoittaa, mittaristoon teksti "Engine malfunction" ja keltainen huutomerkki syttyy.
Vika koodia lukiessa tulee reilut 20 vikakoodia ympäri autoa, mm lamda, ruiskut, turbo, pyyhkijät, erilaiset lämpöanturi, muut anturin, mm asentotunnistimet ja jne, kaikissa on jonkin sortin maadoitus vika.
Toki on siellä sitten seassa tämä jäähdytys nesteen tason vika koodi myös.
Ei mikään ehkä selkein järjestelmä ja softa.

Kyseinen ongelma hälytys johtui Ford huollon mukaan vuotavasta vesipumpusta, joka oli vaihdettu noin 6000km ennen tätä ongelmaa toisaalla.
Mutta kun vein auton kyseiselle korjaamolla, tutkivat autoa muutaman päivän (paineistivat 1bar paineeseen, niin lämpimänä että kylmänä), mitään vuotoa ei löytynyt vesipumpusta eikä mistään, eikä jälkiäkään jäähdytysnesteestä näkynyt missään heidän mukaan.
Ford huolto väitti että moottorin alla oleva ahtoputki ja että jakopään kopan reunaa pitkin valui jäähdytys neste heillä tutkittaessa.

Autolla ajettu tämän jälkeen noin 1500km ja nesteet pysyneet nyt hyvin sisällä.
Ainut mikä herätti hiukan ihmetystä, kannessa näkyy jakopään puoleisesta päädystä pikkainen syvennys ja siellä on todennäköisesti tämä tason tunnistin, kyseinen alue oli todella puhdas kaikesta liasta tämän Ford liikkeen tarkastuksen jälkeen.
Ettei vaan vuoto johtunut kyseisestä anturista, eivät ainakaan myöntäneet.
Vähän on luottamus heikossa kantimissa Ford huoltoa kohtaan tällä hetkellä.
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.6 ecoboost moottorin lämpeäminen, mittarin näyttämä.

Viesti Kirjoittaja focst »

msktv kirjoitti: 07 Marras 2020 22:24 No meillä ainakin toisessa autossa VW Golf lämpömittari näyttää aika liki sitä mitä on todellinen koneen lämpö ja mittari seilaa hiukan tilanteen mukaan, mutta yli 90 aseteen ei ole mennyt.
Itse aikoinaan kysyin kun meni tuohon kampanjaan niin että mitä sille tehdään, vastaus oli että yksi anturi kanteen ja pätkä johtoa ja uusi softa.
Kysyin miten auto hälyttää jos nesteen taso laskee liian alas, eivät osanneet vastata.

Nyt tiedä miten auto sen ilmoittaa, mittaristoon teksti "Engine malfunction" ja keltainen huutomerkki syttyy.
Vika koodia lukiessa tulee reilut 20 vikakoodia ympäri autoa, mm lamda, ruiskut, turbo, pyyhkijät, erilaiset lämpöanturi, muut anturin, mm asentotunnistimet ja jne, kaikissa on jonkin sortin maadoitus vika.
Toki on siellä sitten seassa tämä jäähdytys nesteen tason vika koodi myös.
Ei mikään ehkä selkein järjestelmä ja softa.

Kyseinen ongelma hälytys johtui Ford huollon mukaan vuotavasta vesipumpusta, joka oli vaihdettu noin 6000km ennen tätä ongelmaa toisaalla.
Mutta kun vein auton kyseiselle korjaamolla, tutkivat autoa muutaman päivän (paineistivat 1bar paineeseen, niin lämpimänä että kylmänä), mitään vuotoa ei löytynyt vesipumpusta eikä mistään, eikä jälkiäkään jäähdytysnesteestä näkynyt missään heidän mukaan.
Ford huolto väitti että moottorin alla oleva ahtoputki ja että jakopään kopan reunaa pitkin valui jäähdytys neste heillä tutkittaessa.

Autolla ajettu tämän jälkeen noin 1500km ja nesteet pysyneet nyt hyvin sisällä.
Ainut mikä herätti hiukan ihmetystä, kannessa näkyy jakopään puoleisesta päädystä pikkainen syvennys ja siellä on todennäköisesti tämä tason tunnistin, kyseinen alue oli todella puhdas kaikesta liasta tämän Ford liikkeen tarkastuksen jälkeen.
Ettei vaan vuoto johtunut kyseisestä anturista, eivät ainakaan myöntäneet.
Vähän on luottamus heikossa kantimissa Ford huoltoa kohtaan tällä hetkellä.
Anturi on siinä moottori korvakon vieressä noin 15cm pötkylä. Onkohan viimeisin softa korjausten aluksi oli softa ongelmia? Ei pitäisi sytyttää kun häiriövalon ja koodi vain tasosta.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
msktv
Viestit: 8
Liittynyt: 14 Loka 2018 18:38

Re: 1.6 ecoboost moottorin lämpeäminen, mittarin näyttämä.

Viesti Kirjoittaja msktv »

En osaa sanoa mikä softa on koneessa, mutta hiukan vaan ihmeteltiin moista vika koodi määrää, samoin huoltokin ihmetteli.
Testasin nyt tuon lämpömittarin näyttämän, kun mittari on ns. normaali lämmössä, eli puolessa välissä, koneen
lämpö on noin 40 astetta.
Noin 20km ajon jälkeen 87 astetta, joka lienee normaali käyntilämpö tälle koneelle.

Juurikin tuota kohtaa tarkoitan, hiukan näkyy ruuvin kanta (noin 8mm) siellä myös.
BryGgi
Viestit: 3
Liittynyt: 06 Huhti 2015 08:01

Re: 1.6 ecoboost moottorin lämpeäminen, mittarin näyttämä.

Viesti Kirjoittaja BryGgi »

Tuoreena Customin omistajana ja useamman automerkin sielunelämään tutustuneena, Taunuksissa kyllä erikoinen tuo mittariston näyttämä.

Auton oston jälkeen lähdin ajelmaan pienen lenkin kautta kotiin viikko sitten raikkaassa syyssäässä (0-+6) nopsaan lämpömittari oli 90asteessa(puolessa välissä) lämpöä kabiinissa riitti yms. 400km ajeun jälkeen motarilla muistin että mulla oli mukana OBD mokkula minkä tyrkkäsin porttiin kiinni ja kännykällä kattelemaan mitä moottorille kuuluu. 59c sojotti koneessa lämpötilana moottorietie nopeuksissa. Vedättelin kunnolla niin lämmöt sai nousemaan 63asteeseen. Webastolla auttaminen ei nostanut lämpöjä sen korkeammalle

Arkena soitto kaverille joka Hartikaisella rassailee näitä taunuksia niin selvisi että customissa mittari seuraa laskennallista kaavaa jonka ECU laskee parametreista, esim ulkolämpötila, kuormitus jne jne.

Termostaatti vaihtoon ja ohitetun EGR:n cooelerin ohitus niin nyt nousee lämmöt lyhyelläkin ajolla 80c ilman webastoa nollan tuntumassa.

Vag ollu tunnettu siitä että mittari pysyy 90asteessa 70-105 asteen välissä, vähentää huomattavasti yhteydenottoja huoltoon. Onneksi Customissa pääsee testivalikkoon mittaristolla niin sieltä näkee oikean lämpötilan jos se kiinnsotaa esim kovilla pakkasilla
Vastaa Viestiin