Focus mk2 lämmityslaitteen o-renkaat
Focus mk2 lämmityslaitteen o-renkaat
Onko kukaan vaihtanut lämppärin putkien O-renkaita?
Miten sait puristettua putkia yhteen että sait sen muovi pannan paikalleen?
Miten sait puristettua putkia yhteen että sait sen muovi pannan paikalleen?
Kyllä lähtee.... jos ei lähde niin sutii...
Re: Focus mk2 lämmityslaitteen o-renkaat
On vaihdettu, eikä kovin paha homma jos osaa. Sulaketaulun ja hanskalokeron kun ottaa pois, putket saa esiin. Ilman sulaketaulun irrottamistakin kuulemma pärjää. Putkia voi vetää tarpeellisen määrän moottoritilaan päin jotta renkaat saa vaihdetuiksi. Kannattaa laittaa jotakin liukastetta etteivät o-renkaat vioitu putkia paikalleen työnnettäessä. Sovite on aika tiukka. Muovinen pidikerengas pitää putkia paikallaan etteivät pääse perääntymään. Sillä ei ole tekemistä tiiviyden kanssa. Pidikerenkaassa on hakalukitus ja kun sen toimintaan perehtyy, ei ole vaikeutta napsauttaa lukitus kiinni. Uudenkin pidikkeen voi asentaa, mutta entiselläkin tavallisesti pärjää. Ford-liikkeessä kerrottiin että kojetaulu pitää purkaa pois ja työaikaa menee 6-8 tuntia. Yleiskorjaamossa asia nähtiin toisin. Työmenekki oli vajaa tunti. Ei ole sen jälkeen pisaroita tipahdellut apukuskin jalkatilaan.
Haluan lisätä muutaman lauseen luettuani edellisen ohjeen joka on tehty ilmeisesti briteissä. Siinä vuoto esiintyi niin, että se valui kuljettajan jalkatilaan. Olen kuullut että Volvon S40- sekä vastaavissa farmarimalleissa on käytössä samanlainen tiivistys - alumiiniputket ja o-renkaat. Niissä tuo liitoskohta on kuljettajan puolella mittariston takana. Autohan on läheistä sukua Fokuksille. Lieneekö joissakin Fokus-malleissa samat ratkaisut kuin noissa Volvoissa?
Haluan lisätä muutaman lauseen luettuani edellisen ohjeen joka on tehty ilmeisesti briteissä. Siinä vuoto esiintyi niin, että se valui kuljettajan jalkatilaan. Olen kuullut että Volvon S40- sekä vastaavissa farmarimalleissa on käytössä samanlainen tiivistys - alumiiniputket ja o-renkaat. Niissä tuo liitoskohta on kuljettajan puolella mittariston takana. Autohan on läheistä sukua Fokuksille. Lieneekö joissakin Fokus-malleissa samat ratkaisut kuin noissa Volvoissa?
Re: Focus mk2 lämmityslaitteen o-renkaat
Kiitos ohjeesta!
Vielä tarkentava kysymys, tuleeko o-Rengas tuon päälletulevan putken "uraan" vai vaan sisemmän putken päälle jolloin se jää putkien väliin?
Kuvissa näyttäisi olevan putkien välissä, ite tekis mieli laittaa se putken uraan...
Vielä tarkentava kysymys, tuleeko o-Rengas tuon päälletulevan putken "uraan" vai vaan sisemmän putken päälle jolloin se jää putkien väliin?
Kuvissa näyttäisi olevan putkien välissä, ite tekis mieli laittaa se putken uraan...
Kyllä lähtee.... jos ei lähde niin sutii...
Re: Focus mk2 lämmityslaitteen o-renkaat
O-renkaan poikkipinta on melko pieni. Muhviosa on melko pitkä, mikä on tehty putken tukevaa ohjautumista ja ehkä värinänkestoakin varten. Sikäli kun oikein muistan, se rengas ei tule uraan vaan putken päälle. Asia varmistuu kun otat putket irti ja näet entisten o-renkaitten asennuspaikan. Sovite on melkoisen tiukka kuten jo kerroin. Jopa niin tiukka että "kuiviltaan" asennettaessa ne uudetkin o-renkaat saattavat vioittua.
Re: Focus mk2 lämmityslaitteen o-renkaat
Noihin O-renkaisiin kannattaa laittaa silikonirasvaa. Tuossa ei taida olla mahdollisuutta sellaiseen korjaukseen, että putki poikki, letkua pätkä, klemmarit. Vaikka usempikin klemmari/liitos.
Olen joskus O-rengas liitoksia tuolla tavoin korjannut. Ja olen korjannut puhki ruostuneen ohjaustehostimen putkenkin niin. (paluu)
Edit Luin nuo ohjesivut ja siellä oli yhdessä kommentissa, että olivat korjaamolla laittaneet letkua pätkän väliin.
Tuossa sellainen korjaus:
https://www.fordownersclub.com/forums/t ... pipe-leak/
Olen joskus O-rengas liitoksia tuolla tavoin korjannut. Ja olen korjannut puhki ruostuneen ohjaustehostimen putkenkin niin. (paluu)
Edit Luin nuo ohjesivut ja siellä oli yhdessä kommentissa, että olivat korjaamolla laittaneet letkua pätkän väliin.
Tuossa sellainen korjaus:
https://www.fordownersclub.com/forums/t ... pipe-leak/
Re: Focus mk2 lämmityslaitteen o-renkaat
Semmosta se on kun alumperin pitää kikkailal jo tehtaalla,ihan hyvin kävis letku ja klemamrit vielä tahtaallakin mutta hintaa sitä pitää saada kauheasti!
Re: Focus mk2 lämmityslaitteen o-renkaat
Hei, sattuisko kenelläkään olemaan tuota pidikerengasta? Mikä sen sisähalkaisia mahtaa olla tai kennon putken halkaisija?
Erääseen prosejoktiin tarvitisi lukita kaksi alumuuniputkea, joiden liitos on vastaava, lukituspalan halkaisija pitäisi olla ~22mm.
Erääseen prosejoktiin tarvitisi lukita kaksi alumuuniputkea, joiden liitos on vastaava, lukituspalan halkaisija pitäisi olla ~22mm.
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: 15 Huhti 2014 17:50
Re: Focus mk2 lämmityslaitteen o-renkaat
Tämä ongelma tuli tutuksi minullekin. Syksyn kosteilla keleillä alkoi aluksi ilmaantua ihan tuulilasin alareunaan itsepintaisia huurreläiskiä, jotka eivät lähteneet pois vaikka puhallus täysillä ja lasin lämmitys päällä. Seuraavaksi alkoi löytyä jäähdytysneste pisaroita apukuskin jalkatilasta. Lopulta vuoto näkyi jo paisuntasäiliössä ja nestettä piti lisätä päivittäin.
En mennyt marmoritiskille o-rengas ostoksille, vaan ostin ihan varaosaliikkeestä 18x2 mm EPDM o-renkaan, joka kustansi huimat 0,50€. Parin tunnin homma, letkujen liitosten kanssa täytyy olla huolellinen. O-rengas kannattaa laittaa siihen yläputken uraan ja silikonirasvaa väliin. Rintapellistä läpi menevä liitos konehuoneen puolella oli tiukassa. Piti houkutella ja liottaa crc:llä vähän aikaa. Toinen lukitusklipsi meni poikki, mutta näkyy pysyvän yhdelläkin. Nytpä pysyy taas nesteet sisällä ja auton ikkunat huurteettomina.
En mennyt marmoritiskille o-rengas ostoksille, vaan ostin ihan varaosaliikkeestä 18x2 mm EPDM o-renkaan, joka kustansi huimat 0,50€. Parin tunnin homma, letkujen liitosten kanssa täytyy olla huolellinen. O-rengas kannattaa laittaa siihen yläputken uraan ja silikonirasvaa väliin. Rintapellistä läpi menevä liitos konehuoneen puolella oli tiukassa. Piti houkutella ja liottaa crc:llä vähän aikaa. Toinen lukitusklipsi meni poikki, mutta näkyy pysyvän yhdelläkin. Nytpä pysyy taas nesteet sisällä ja auton ikkunat huurteettomina.