Ford Fiesta 1.4 TDCi van 2007 kytkimen vaihto

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Oriesta
Viestit: 11
Liittynyt: 11 Touko 2020 16:36

Ford Fiesta 1.4 TDCi van 2007 kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Oriesta »

En löytänyt haulla suoraa vastausta siihen kuinka paha rasti on vaihtaa kytkilevy. Olen katsellut videoita juutuupista ja näyttäisi olevan helppo rasti. Minulla olisi käytettävissä autonosturi ja saisin kyllä lainaksi myös sellaisen hydraulisen moottori/vaihelaatikkonostimen/ kannattimen.

Ostin valmiiksi jo kytkilevypaketin jossa on mukana kaikki vauhtipyörää lukkunottamatta. Paketin hankinta oli episodi sekin. Paikallinen varaosaliike ei osannut sanoa mikä kytkinlevypaketti tuohon kuuluu, kiiteä vaiko sellainen kaksois joku !?. Vastaus löytyi muistaakseni täältä aiemman laturin vaihtoa koskeneen asian vastauksen linkin perusteella ja vastauksen sain myös saksan eräältä varaosatoimittajalta. Levypaketinkin tilasin saksasta. Täällä ja miksei saksassakin hintahaitari on tosi suuri. Itse maksoin paketista postikuluineen 126 euroa kotio tuotuna. Aivan merkkikamaa.

Auto toimii hyvin mutta kovalla kiihdytyksellä näyttää kytkin antavan periksi. Samoin peräkärryä vetäessä jos kaasuttaa isomalla vaihteella ylämäkeen. Km on kertynyt yli 300t km. Auton hinta on korjattunakin jo halpa ja siksi pitää koittaa homma mahdollisimman halvalla ja kytkimen vaihto ei taida juuri myyntihintaa nostaa ja toisaalta Foortti ei ole vielä mielestäni paalin täytettä? :roll:

Näyttää siltä että 300t km on jonkinlainen raja tällä yksilöllä. Nimittäin aika äskettäin jouduin laittamaan joka kulmaan jarrut siis uudet levyt ja palat eteen, taakse rummut ja kengät. Sitten yks kaksi viime talvena meni molemmat etujouset poikki pihalla kun auto seisoi ajamatta viikonverran. Vaihdoin samalla iskunvaimentajat. Sitten meni heti perään laturi ja sekin on korjattu. Nyt sitten tämän kytkin. Niin ja jäähdytykseen kylmäainettakin pitää lisäillä Että silleen tällä :ford: :lla!
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ford Fiesta 1.4 TDCi van 2007 kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja tursas »

Helppoa kun heinänteko..
otat ensin vetoakselit pois tieltä, sitten vaihteisto alas, pääsylinteri ja työsylinteri edestä vek, sitten uudet levyt tilalle ja palat takaisin, ilmaus ja ei muuta kuin kovaa ajoa.. :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
810_man
Viestit: 38
Liittynyt: 08 Syys 2018 20:11

Re: Ford Fiesta 1.4 TDCi van 2007 kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja 810_man »

En muista onko sama tekniikka, mutta vaihdatin keväällä 1.4 TDCI Ford Fusioniin kytkimen. En vaihdattanut kaksoismassavauhtipyörää. Uusi kytkin lakkasi pitämästä kuukauden päästä ovaa työajoa. Korjaamo sanoi, että olis kannattanu vaihdattaa vauhtipyöräkin, kuten he vihjasivat ennen vaihtoa. Sökö vauhtipyörä ilmeisesti syö uuden kytkinlevyn nopeasti.

Eli, jos autossasi on kaksoismassavauhtipyörä, sen kunto kannattaa tarkistaa vaihdon yhteydessä. Jos haluat päästä halvalla, saa niitä netin syövereistä käytettynäkin.

Alla videoita 1.4 TDCI kytkimen vaihtoon. En ole löytänyt yhtään "täydellistä" ja hyvälaatusta videota aiheesta netistä dieselmoottorisille, joten tässä olisi jollekulle kuvaustaitoiselle mekaanikolle mahdollisuus päästä kansainväliseksi YouTube-tähdeksi. Bensa-autoista löytyy toki parempilaatuisia videoita. Itse päädyin ulkosalla työskentelyn sijaan lyömään suosiolla noin 300 (+plus osat) tiskiin. Vaihdatan kytkimen vauhtipyörän kanssa uudestaan, kun talous sen sallii.

https://www.youtube.com/watch?v=3zbhKEL ... nicforcars

https://www.youtube.com/watch?v=NTHYKzy ... nicforcars

https://www.youtube.com/watch?v=EwAzCGq ... nicforcars
Cortina 1500 -67, Fusion 1.4 tdci 2003
Oriesta
Viestit: 11
Liittynyt: 11 Touko 2020 16:36

Re: Ford Fiesta 1.4 TDCi van 2007 kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Oriesta »

Jatkoa aloitukseen
Pari vuotta sinnittelin vajavaisella kjykinlevyllä. Nyt tuli ajankohtaiseksi vaihtaa kytkinpaketti. Kävin paikallisella pajalla kyselemässä mutta eivät halunneet ottaa tehtäväksi. Juutuubista ketselin videoita jä päätin tehdä työn itse. Minulla oli käytössä autonosturi, moottorinostin, pumppukärryt ja trukkilavoja ja tietenkin erinäinen määrä työkaluja.

Sanoisin että aika vaikea homma mutta tulipahan tehtyä. Pääpiiteittäin homma meni seuraavasti: Akku pois ja kaikki sähkövermeet syrjään akun lähettyviltä, kaikki akun alla olevat pois, ajovalolyhty pois, alatukivarret irti, molemmat vetoakselit pois vaihdelaatikosta/perästä, vaihteiston vaijerit irti, öljyt pois vaihellatikosta, joitain sähkölittimiaä irti, painelaakerin hydrauliletku irti.Tämän jälkeen on tavallaan jäljellä vain vaihdelaatikon ja moottorin pultit ja ja moottorin ja vaihdelaatikon joustavat kiinnikkeet auton runkoon.

Seraavaksi akun, sen muovikopan ja pellin alla oleva vaihdelaatikon joustava kiinnike pois ja moottori pidettävä oikeassa asennossa ( moottorinostimella),
alapuolelta moottorin ja vaihdelaatikon pultit pois , samoin joustava tuki, trukkilavoja päällekkäin j a+ muutama 2x4 vaihdelaatikon kohdalle, seuraavaksi yläpuolen pultit pois vaidelaatikon puolelta, Huom samalla irtoaa starttimoottori, kun kaikki pultit on irti niin nytkyttelemällä vaihelaatikko irtoaa ja korkeuksia säätämällä /autonostin moottorinostin ja punppukärry, vaidelaatikko lähtee aika mukavasti pois.

Vanhä kytkinlevy paketti pois ja uusi tilalle. Todettakoon että vanha levy oli todella loppu. Vaihtipyörän puoli oli sileä mutta painepuolen (paineasetelman) pinta oli niitin kannoista johtuen kulunut. Uusin myös kuskin puolen vetoakselin stefan vaihdelaatikossa. Muutoin kasaus päinvastaisessa järjestyksessä + uudet öljytvaihdelaatikkoon ja jarrunestettä säiliöön ja kytkinpiirin ilmaus.

Vaikeimpia kohtia on saada vahdelaatikon puolella olevat kiinnityspultit moottoriin irti ja takaisin kun tila on ahdas ja letkuja ja sähköjohtoja on tiellä.

Fiestalla ajettu nyt noin 310 tkm ja katastuksessa ei ollut huomautettavaa, saa nähdä mitä seuraavaksi. Naapuri arveli että starttimoottori? 8-)
Oriesta
Viestit: 11
Liittynyt: 11 Touko 2020 16:36

Re: Ford Fiesta 1.4 TDCi van 2007 kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Oriesta »

Jatkoa edelliseen

Ei mennyt seuraavaksi starttimoottori kuten naapuri ennusti. Nimittäin seuraavaksi oikean takapyörän jarruputki oli syöpynyt ja kun koeajolla polkaisin jarrua hiukan kovemmin niin siitä palkin klemmarin kohdalta alkoi tippua jarrunestettä . Se tuli korjattua.

Eipä siinä vielä kaikki. Kun lähdin nyt aamulla kauppaan niin lämpömittarin viisari vain heilahti ja tuuletin alkoi käymään sekä moottorin merkkivalo syttyi.. Kaupasta tultua testeri kiinni ja ilmoitti vikaa ECT sensorista. Tarkemmin tuo tarkoitti jäähdytysveden lämpötila- anturin vikaa. Anturi on helpossa paikassa tarkistaa (moottorin ja vaihdelaatikon liitoskohdassa ja imuilmaputken alla) ja ilmeisesti kytkinlevyn vaihdon yhteydessä liitin oli päässyt osittain irtoamaan ja siinä se vika. Vian poiskuittaus ja taas kaikki kunnossa, seuraavaa vikaa odotellessa. 8-)
Oriesta
Viestit: 11
Liittynyt: 11 Touko 2020 16:36

Re: Ford Fiesta 1.4 TDCi van 2007 kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Oriesta »

Jatkoa edelleen!

Kytkimen vaihto onnistui sinällään aika hyvin kuten edellä on kerrottu. Vaihto kuitenkin toi pientä lisähommaa kun kytkin otti terävämmin kiinni ja heilautti moottoria että kolahti. Ongelma tässä oli se vaihdelaatikon ja moottorin kohdalla alhaalla oleva joustava kumituki tai mikä se nyt joka on neljällä pultilla kiinni rungossa ja vaidelaatikossa. Oli kulahtanut. Tilasin kumituen Saksasta ja maksoi noin 30 € postikuluineen. Vaihto oli helppo.

No edelleen tuli tuosta kumituen vaihdosta pieni kolahdus, nyt eri paikasta kuskin puolelta kun painoi kaasua tai lopetti painamisen nopeasti. Ajattelin että voisikohan se kolahdus johtua siita vaihdelaatikon päässä ylhäällä olevasta kumituesta kun siinä oli aika suuri säätö kiristysvara. Akku pois ja kaikki muukin että pääsi siihen mutteriin käsiksi. Kasausvaiheessa oli jäänyt, tullut kiristettyä ihan oikeaan reunaan. Mutteri auki ja moottorivaihdelaatikkolinjaa muutin noin 5-6 mm ja uudelleen kiristys. Sähköroinat takaisin ja koeajo ja a'vot, auto muutui noin pienenstä paljon hiljaisemmaksi.

Etää silleen tällä kertaa.
Oriesta
Viestit: 11
Liittynyt: 11 Touko 2020 16:36

Re: Ford Fiesta 1.4 TDCi van 2007 kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Oriesta »

Jatkuu edelleen

Fiestalla tullut ajettua jo noin 1000 km kytkinrempan jälkeen ja hyvin on toiminut noiden edellä kuvattujen ongelmien jälkeen. Sitä vaan että ajelin tuossa pidemmän matkan ja kun dieseli on kallista niin piti oikein seurata mitä Fiesta kulutti. No, 4.1 l/100 km oli keskikulutus jota pidän aika pihinä. Ennen en ole mittaillut kulutusta. :thumbup:
Vastaa Viestiin