PiuhaPoikki kirjoitti: ↑29 Heinä 2020 16:06
Ishvan kirjoitti: ↑29 Heinä 2020 12:45
Se on normiajossa ja normi generoinnilla käytännössä aina aika vakio. Täydellä moottorien kuormituksella akun varaus laskee, kuten aikaisemmin kirjoitin ja huipputeho voi laskea pitkässä maksimi kuormituksessa. Mondeossa polttomoottorin teho on 140hp/175nm ja sähkömoottorin 120hp/200nm. Sähkömoottorista otetaan 1.4kW/h akustolla se vajaa 50hp vetäviin pyöriin eli yhteisteho sen 187hp/300nm. Polttiksella generointi on varsin nopea ja tehokas tapa täyttää akku. Tai no...akkua ladataan aina taloudellisuuden ehtoilla, eli puhutaan minuuteista latausajassa täyteen varaukseen, koska käytetään tietysti mahdollisimman vähän bensaa ja bensakoneen kuormitus pienenä.
En jankkaa yhtään enempää mutta kysyn tarkentavan kysymyksen:
Puhutko nyt ajokokemuksen syvävällä rintaäänellä vai myyntiesitteestä luettua?
Kun mulla kaikuu edelleen se isäntämiehen lausahdus takaraivossa: "Ihan kiva mutta laiska"
Otan osaa tähän keskusteluun reilun 2 vuoden hybridkikokemuksella. Ajan Toyotalla missä muistaakseni 197 hv. Eli vähän enemmän kuin Mondeossa. 2.5 l bensamoottoria antaa vähän enemmän tehoa kuin Fordin 2.0. Toyota kiihtyy tarvittaessa niin ripeästi että jopa kumi vinkuu.
Kokeilin Mondeolla muutaman kiihdytyksen, ja on se selvästi laiskempi, mutta en sanoisi että on laiska. Riittävän nopea sekin. Lisäksi Mondeon vakaa ja pehmeä kulku ja meluttomuus saa sen tuntumaan rauhallisen miehen autolta.
Toyotalla en ole Norjassa ajanut, mutta Suomen Lapissa kylläkin. Aina riitti ohituksiin paukkuja. Nopeus nousi helposti reiluun ylinopeuteen, anteeksi sitä, ja kun sen jälkeen nostaa jalan kaasulta jotta vauhti laskisi, lataa se akkua todella hyvin mahdollista seuraavaa ohitusta varten.
Mutta tilanne missä käytetään kymmeniä kilometrejä täyttä tehoa, tyhjentää se akun eikä lataa sitä lisää silloin kun kaikki voima otetaan vetäjille pyörille. Mutta eihän edes Norjassa voi ajaa vuoristototeillä niin kovaa nopeutta että kaikki voima olisi käytössä.
Toyotan ja Fordin hybridit on toteutettu hyvin samanlaisella tekniikalla. Akku on erilainen ja akun takuu Fordissa 8 v / 160 tkm. Toyotassa 10 v / 300 tkm. Se on tiedossa että Toyotan akut kestää hyvin. Työkseni en myy kumpaakaan merkkiä, enkä yleensäkään mitään autoja.