Fordin ruostekorjaukset
Fordin ruostekorjaukset
Onko täällä porukka tehnyt paljoa perus ruostekorjauksia eli pääasiassa pienempiä ruosteen poistamisia ovien alaosista ja lokasuojien tuntumasta? Itse vanhaan ruostekasaan tein parina kesänä, mutta tuntui kusevan aina huonosti valittuun pohjamaaliin. Tällä kertaa olisi tarkoitus pistää 2K-pohjamaalia ja tehdä työ huolellisemmin.
Aika sekaisin noiden maalien suhteen menee. Itse maali ja lakka on jo valittu, ja ovat akryylimaaleja (Car-Rep). Mitä voi pistää minkä päälle ilman, että alla oleva alkaa kuplimaan jne.
Onko joku saanut korjaukset pysymään kauemmin kuin yhden vuoden? Mitään vinkkejä tekemiseen?
Olen googletellut aika paljo eri foorumeilta vastaavia keskusteluja, mutta tuntuu kaikilla olevan omat mielipiteensä ja eri "maaliuskontoja" vaikka kuinka paljon.
Aika sekaisin noiden maalien suhteen menee. Itse maali ja lakka on jo valittu, ja ovat akryylimaaleja (Car-Rep). Mitä voi pistää minkä päälle ilman, että alla oleva alkaa kuplimaan jne.
Onko joku saanut korjaukset pysymään kauemmin kuin yhden vuoden? Mitään vinkkejä tekemiseen?
Olen googletellut aika paljo eri foorumeilta vastaavia keskusteluja, mutta tuntuu kaikilla olevan omat mielipiteensä ja eri "maaliuskontoja" vaikka kuinka paljon.
Re: Fordin ruostekorjaukset
Kokeileppa ruosteen pysäyttäjää.
Esim Rust Stop, toimii ainakin pienemmissä korjauksissa. Minkä ikäinen auto?
Esim Rust Stop, toimii ainakin pienemmissä korjauksissa. Minkä ikäinen auto?
Re: Fordin ruostekorjaukset
Niin mikä siis on tuon Rust stopin idea korjausprosessissa kun on kuitenkin tarkoitus tehdä hienoa jälkeä, eikä jättää mitään mönjää minnekään? Ensin hioa ruosteet pois ja sitten tuota päälle, että lähtee varmasti kaikki piiloruostekin?
Autona 2008 Ford Focus, jossa on aika pitkälti samat paikat homeessa, mitä -99 Focuksessakin.
Autona 2008 Ford Focus, jossa on aika pitkälti samat paikat homeessa, mitä -99 Focuksessakin.

Re: Fordin ruostekorjaukset
Se pysäyttää ruosteen, pinta muuttuu mustaksi ja sitten pyyhintä esim. asetonilla ja sitten maali.
Vaikka tekee mitä muuten, vuoden päästä kukkii.
Itse olen huomannut, että toimii.
Vaikka tekee mitä muuten, vuoden päästä kukkii.
Itse olen huomannut, että toimii.
Re: Fordin ruostekorjaukset
Mietteitä maalaukseen/ruostekorjauksiin:
http://www.borehammer.net/focus_mk1_stw_maalausta2.htm
http://www.borehammer.net/focus_mk1_stw_maalausta4.htm
Pohjamaalina olen käyttänyt 2k epoksia
http://www.borehammer.net/focus_mk1_stw_maalausta2.htm
http://www.borehammer.net/focus_mk1_stw_maalausta4.htm
Pohjamaalina olen käyttänyt 2k epoksia

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Fordin ruostekorjaukset
Ei ole vastaavia ongelmia -00 Focuksen kanssa, mistä johtuu?duckworth kirjoitti: ↑20 Touko 2020 20:32 Mietteitä maalaukseen/ruostekorjauksiin:
http://www.borehammer.net/focus_mk1_stw_maalausta2.htm
http://www.borehammer.net/focus_mk1_stw_maalausta4.htm
Pohjamaalina olen käyttänyt 2k epoksia![]()
Re: Fordin ruostekorjaukset
Pitää varmaan heittää sitten pohjalle tuollaiset ja maalailla päälle eri purkeilla kun on ensin pyyhkinyt ja hionut pois.
Onko kaikki 2k pohjamaalit epokseja vai mitä eroja noilla on? Itsellä on jo kaapissa tällainen:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/6000702 ... maa-500-ml
ja tuota olisi tarkoitus käyttää pohjalle. Pakko mennä kilikalipurkeilla, koska ei ole mahdollisuutta alkaa läträämään sen kummemmin.
Re: Fordin ruostekorjaukset
Täytyy sanoa, että en tiedä.
Ei ole tarvinnut kilikaleja käyttää.
Ei ole tarvinnut kilikaleja käyttää.
Re: Fordin ruostekorjaukset
Kaikki 2-komponenttiset maalit eivät ole epoksimaaleja, yleisimmät auto maalausta ajatellen ovat em. epoksi, mutta myös happopohjamaalia osa suosii. Toki on olemassa akryylipohjamaalikin, mutta se on tarkotettu enemmän sitten tartuntapohjaksi, koska korroosionesto ominaisuudet eivät ole niin kummoiset. Jos spray-maaleilla mennään, niin kyllähän automaaliliikkeet voivat kai sekoittaa pulloonkin 2k-epoksin?Förd kirjoitti: ↑20 Touko 2020 20:59 Onko kaikki 2k pohjamaalit epokseja vai mitä eroja noilla on? Itsellä on jo kaapissa tällainen:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/6000702 ... maa-500-ml
ja tuota olisi tarkoitus käyttää pohjalle. Pakko mennä kilikalipurkeilla, koska ei ole mahdollisuutta alkaa läträämään sen kummemmin.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Fordin ruostekorjaukset
Hmm. Eikö epoksi tarkoita käytännössä, että siinä on mukana kovettaja eli tuossa moponetin 2K-purkissa on maali ja kovettaja? Nämä on juuri näitä, joita en oikein hahmota kun on paljon eri termejä ja jokaisen purkin kyljessä lukee eri jutut.duckworth kirjoitti: ↑20 Touko 2020 21:26 Kaikki 2-komponenttiset maalit eivät ole epoksimaaleja, yleisimmät auto maalausta ajatellen ovat em. epoksi, mutta myös happopohjamaalia osa suosii. Toki on olemassa akryylipohjamaalikin, mutta se on tarkotettu enemmän sitten tartuntapohjaksi, koska korroosionesto ominaisuudet eivät ole niin kummoiset. Jos spray-maaleilla mennään, niin kyllähän automaaliliikkeet voivat kai sekoittaa pulloonkin 2k-epoksin?
Happopohjamaalilla tein viime syksyllä pikapohjat ja kestihän se vähän paremmin kuin perus pohjamaali. Tuostakin on montaa koulukuntaa, onko happopohja miten verrattavissa 2K-maaleihin. Osan mielestä sopii hyvin auton pohjamaalauksiin ja toisten mielestä epoksit toimii paremmin.
Re: Fordin ruostekorjaukset
Aika vauhdikas kommenttiduckworth kirjoitti: ↑20 Touko 2020 21:26Kaikki 2-komponenttiset maalit eivät ole epoksimaaleja, yleisimmät auto maalausta ajatellen ovat em. epoksi, mutta myös happopohjamaalia osa suosii. Toki on olemassa akryylipohjamaalikin, mutta se on tarkotettu enemmän sitten tartuntapohjaksi, koska korroosionesto ominaisuudet eivät ole niin kummoiset. Jos spray-maaleilla mennään, niin kyllähän automaaliliikkeet voivat kai sekoittaa pulloonkin 2k-epoksin?Förd kirjoitti: ↑20 Touko 2020 20:59 Onko kaikki 2k pohjamaalit epokseja vai mitä eroja noilla on? Itsellä on jo kaapissa tällainen:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/6000702 ... maa-500-ml
ja tuota olisi tarkoitus käyttää pohjalle. Pakko mennä kilikalipurkeilla, koska ei ole mahdollisuutta alkaa läträämään sen kummemmin.

Re: Fordin ruostekorjaukset
Epoksimaalejahan on sekä 1k- että 2k-kamana samaten happopohjaa, eli se ei suoranaisesti määritä kumpi komponenttista maali on, mutta näistä kemia-osuuksista en osaa enempää sanoa, mä vaan maalailen omia romuja, ja noudatan valmistajan ohjeita haihdutusaikojen, kerrosten määrän ja ruiskutuspaineen suhteenFörd kirjoitti: ↑20 Touko 2020 21:37 Hmm. Eikö epoksi tarkoita käytännössä, että siinä on mukana kovettaja eli tuossa moponetin 2K-purkissa on maali ja kovettaja? Nämä on juuri näitä, joita en oikein hahmota kun on paljon eri termejä ja jokaisen purkin kyljessä lukee eri jutut.
Happopohjamaalilla tein viime syksyllä pikapohjat ja kestihän se vähän paremmin kuin perus pohjamaali. Tuostakin on montaa koulukuntaa, onko happopohja miten verrattavissa 2K-maaleihin. Osan mielestä sopii hyvin auton pohjamaalauksiin ja toisten mielestä epoksit toimii paremmin.

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Fordin ruostekorjaukset
Täydennätkö vähän?Toxox kirjoitti: ↑20 Touko 2020 21:39Aika vauhdikas kommenttiduckworth kirjoitti: ↑20 Touko 2020 21:26
Kaikki 2-komponenttiset maalit eivät ole epoksimaaleja, yleisimmät auto maalausta ajatellen ovat em. epoksi, mutta myös happopohjamaalia osa suosii. Toki on olemassa akryylipohjamaalikin, mutta se on tarkotettu enemmän sitten tartuntapohjaksi, koska korroosionesto ominaisuudet eivät ole niin kummoiset. Jos spray-maaleilla mennään, niin kyllähän automaaliliikkeet voivat kai sekoittaa pulloonkin 2k-epoksin?![]()

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Fordin ruostekorjaukset
Tuli sellainen litania, etten meinannut pysyä perässä.
Ehkä olen hidasälyinen
Ehkä olen hidasälyinen

Re: Fordin ruostekorjaukset
Niin, yritin olla vähän lyhyt ja ytimekäs kai...

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Fordin ruostekorjaukset
Käsittelitkös noita ovien alaosien peltisaumoja jotenkin erityisellä tavalla? Nuo on varsin ärsyttävät kun siitä on tiivistemassan alta kuplinut ruosteet ylös ja varmaan sauma täysin ruosteessa. Sinne pitänee laittaa kunnolla ruosteenpoistovärkkiä ja lopuksi saumamassaa päälle maalailujen perään.duckworth kirjoitti: ↑20 Touko 2020 20:32 Mietteitä maalaukseen/ruostekorjauksiin:
http://www.borehammer.net/focus_mk1_stw_maalausta2.htm
http://www.borehammer.net/focus_mk1_stw_maalausta4.htm
Pohjamaalina olen käyttänyt 2k epoksia![]()
Re: Fordin ruostekorjaukset
Hioin vaan ruosteen pois, mutta jatkossa vastaavissa tilanteissa käyttäisin ehkä vielä fosforihappoa apuna ennen maalailuja.Förd kirjoitti: ↑20 Touko 2020 22:05Käsittelitkös noita ovien alaosien peltisaumoja jotenkin erityisellä tavalla? Nuo on varsin ärsyttävät kun siitä on tiivistemassan alta kuplinut ruosteet ylös ja varmaan sauma täysin ruosteessa. Sinne pitänee laittaa kunnolla ruosteenpoistovärkkiä ja lopuksi saumamassaa päälle maalailujen perään.duckworth kirjoitti: ↑20 Touko 2020 20:32 Mietteitä maalaukseen/ruostekorjauksiin:
http://www.borehammer.net/focus_mk1_stw_maalausta2.htm
http://www.borehammer.net/focus_mk1_stw_maalausta4.htm
Pohjamaalina olen käyttänyt 2k epoksia![]()
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Fordin ruostekorjaukset
Aloittelin vähän jo hommia kun viikonlopulle lupailee lämpöä, eikä yölläkään mennä lähelle nollaa. Isommat kohdat pitää kesällä hoitaa, mutta nyt pystyi jo pikkuplänttejä hioa. Kyllä tuo ruosteenpoistoaine tuntuu olevan aika "must" kun paljaalla pellilläkin alkaa monta kohtaa mustumaan eli piiloruostetta jää mukamas puhtaalle pellille ihan älyttömiä määriä. Ehkä tuolla saa pohjat vähän kestävämmäksi.
Re: Fordin ruostekorjaukset
Tuo Car-Rep:n tökötti on ainakin ollut ihan toimiva, onhan niitä tietysti muun merkkisiä.
Sekin oli alkujaan ihan kokeilu, kun samoja kohtia sai olla korjailemassa.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/6000847/C ... aja-250-ml
Sekin oli alkujaan ihan kokeilu, kun samoja kohtia sai olla korjailemassa.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/6000847/C ... aja-250-ml
Re: Fordin ruostekorjaukset
Joo juuri tuota tuli ostettua. Eniten mietityttää, että uskaltaako pohjamaalit heittää suoraan tuon mustaksi muuttuneen ruosteen päälle sen jälkeen kun on pyyhkinyt asetonilla ylimääräset liejut pois vai pitääkö yrittää saada ihan kaikki pois. Eikös sen ruostumisprosessin pitäisi olla eliminoitu?
Re: Fordin ruostekorjaukset
Juuri näin olen tehnyt, silloin on ruostuminen pysäytetty.
Jos on epätasaisuuksia, niitähän voi halutessaan hioa. Itsellä ollut kohteet lähinnä oven alareunassa, takaloksun pokkauksessa, (johon päällimmäiseksi massa) ja en ole hionut. Vm -00 Focuksessa takaloksujen pokkaus on ja sellainen, että monesta ne on ruostuneet pois, jos ei ole koskaan tehty mitään.
Ovien alareunat korjattu takuuseen, kun auto oli 11v. Ennen oli koritakuu, 12 vuotta nykyään puhkiruostumattomuus takuu.
Ovien alareunoissa pääsee helpommalla, kun ruoste ei ole levinnyt ulkopuolelle.
Jos on epätasaisuuksia, niitähän voi halutessaan hioa. Itsellä ollut kohteet lähinnä oven alareunassa, takaloksun pokkauksessa, (johon päällimmäiseksi massa) ja en ole hionut. Vm -00 Focuksessa takaloksujen pokkaus on ja sellainen, että monesta ne on ruostuneet pois, jos ei ole koskaan tehty mitään.
Ovien alareunat korjattu takuuseen, kun auto oli 11v. Ennen oli koritakuu, 12 vuotta nykyään puhkiruostumattomuus takuu.
Ovien alareunoissa pääsee helpommalla, kun ruoste ei ole levinnyt ulkopuolelle.
Re: Fordin ruostekorjaukset
Jos esteettistä puolta mietitään niin mä hioisin vielä 240-paperilla ennen pohjamaalia, sitä karkeammat jäljet näkyy pohjamaalinkin läpi ja sitten myös pinnassa.Förd kirjoitti: ↑22 Touko 2020 23:38 Joo juuri tuota tuli ostettua. Eniten mietityttää, että uskaltaako pohjamaalit heittää suoraan tuon mustaksi muuttuneen ruosteen päälle sen jälkeen kun on pyyhkinyt asetonilla ylimääräset liejut pois vai pitääkö yrittää saada ihan kaikki pois. Eikös sen ruostumisprosessin pitäisi olla eliminoitu?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Fordin ruostekorjaukset
Se mitä ite noita ruosteenmuuntimia käyttäny ei oikeen anna hyvää kuvaa,niin se vaan ruostuu samaoista kohdista jälleen joskus.
ihan testipeltiinkin vedin ja pihalle jätin eipä tuo ruostumista estäny,ainut testiliuska mikä ei ole ruosteessa on se jossa on alustamassaa pinnassa,kaikki muut aineet on hävinnu vuosien saatossa pinnoilta
ihan testipeltiinkin vedin ja pihalle jätin eipä tuo ruostumista estäny,ainut testiliuska mikä ei ole ruosteessa on se jossa on alustamassaa pinnassa,kaikki muut aineet on hävinnu vuosien saatossa pinnoilta
Re: Fordin ruostekorjaukset
Ei sen ole tarkoituskaan estää ruostumista, nimensä mukaan se on ruosteenmuunnin. Eli pohjakäsittelyyn.Tessu200 kirjoitti: ↑24 Touko 2020 19:36 Se mitä ite noita ruosteenmuuntimia käyttäny ei oikeen anna hyvää kuvaa,niin se vaan ruostuu samaoista kohdista jälleen joskus.
ihan testipeltiinkin vedin ja pihalle jätin eipä tuo ruostumista estäny,ainut testiliuska mikä ei ole ruosteessa on se jossa on alustamassaa pinnassa,kaikki muut aineet on hävinnu vuosien saatossa pinnoilta
Eikä ruostumista voi estää, ainoastaan hidastaa, sitä varten tehdään pintakäsittelyt.
Re: Fordin ruostekorjaukset
No eipä ne paljoa kestä vaikka pinnat maalailiskin,toki estää hiukka pahempaa ruostumista mutta jostain se aina läpi tulee.