1.0 ecoboostin kampiakselin pultista
1.0 ecoboostin kampiakselin pultista
Kun tehtaan korjausaapinen sanoo 1.0 ecoboostin kampiakselin hihnapyörän pultin kiristysmomentiksi;
Stage-1 25nm, Stage-2 70nm ja näitten jälkeen lisäkiristystä 5 X 90°. Tiukkauksessa käytetään kuitenkin työkalua 303-1611 "Torque Multiplier". Netistä kaiveltuna tuon momentin kertoimen vaihdevälitys on 5:1. Onko liian suoraa maalaispojan pohdintaa että itse pulttia aktuaalisesti tiukataan vain 90 astetta kun kertoimella käännetään 450°? Vai onko tässä nyt joku muu taika takana.
Stage-1 25nm, Stage-2 70nm ja näitten jälkeen lisäkiristystä 5 X 90°. Tiukkauksessa käytetään kuitenkin työkalua 303-1611 "Torque Multiplier". Netistä kaiveltuna tuon momentin kertoimen vaihdevälitys on 5:1. Onko liian suoraa maalaispojan pohdintaa että itse pulttia aktuaalisesti tiukataan vain 90 astetta kun kertoimella käännetään 450°? Vai onko tässä nyt joku muu taika takana.
Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista
Tuohon asteisiin en osaa varmuudella sanoa mutta ilmeisesti sen kampiakselin pultti vedetään oikeastikkin johonkin noin 500nm kireyteen joka tuntuu itsestä kyllä melkoiselta. Pultti ilmeisesti on jotain erikoismateriaalia jos venymät saavutetaan tollasilla lukemilla.
"harder" is not a very good safeword
Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista
Hyppäs vaan silmään tuo momentinkertoimen käyttäminen, kun taas esim. saman ikäluokan 1.6 ecoboostissa kiristyksen ohje on:
Stage1: 100 Nm / Stage2: 90° / Stage3: Wait 10 s / Stage4: 15° - ilman kertoimien käyttämistä.
Että onko tuossa kertoimessa muuta magiaa kuin että helpompi kääntää asteet laiskalla ranteella. Ja peloitellaan kotikutoiset rasvanäpit kun "työ vaatii" kalliin erikoishärvelin.
Stage1: 100 Nm / Stage2: 90° / Stage3: Wait 10 s / Stage4: 15° - ilman kertoimien käyttämistä.
Että onko tuossa kertoimessa muuta magiaa kuin että helpompi kääntää asteet laiskalla ranteella. Ja peloitellaan kotikutoiset rasvanäpit kun "työ vaatii" kalliin erikoishärvelin.
Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista
Kyllähän se 500nm metrin varrella tarkottaa jo 50kg ---> puolen metrin varrella 100kg ---> 25 cm räikällä 200kg
eli JOS toi mun 500nm on lähelläkään totuutta niin ei semmonen juuri koulusta päässy autonasentaja jolla on kolme numeroa liian suuret haalarit saa sitä pulttia kireyteen ilman kertojaa.
Mutta yritä varmistaa viä jostain viralliselta taholta noi asteet. Itse en uskalla luvata et miten kiristät kun se 450 astetta on jo aika paljon mutta toki lähtömomenttikin on "pieni" 70nm
eli JOS toi mun 500nm on lähelläkään totuutta niin ei semmonen juuri koulusta päässy autonasentaja jolla on kolme numeroa liian suuret haalarit saa sitä pulttia kireyteen ilman kertojaa.
Mutta yritä varmistaa viä jostain viralliselta taholta noi asteet. Itse en uskalla luvata et miten kiristät kun se 450 astetta on jo aika paljon mutta toki lähtömomenttikin on "pieni" 70nm
"harder" is not a very good safeword
Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista
Ei se 500 nyyttonia tosiaan ole kuin 50kg/1m varressa, ei tarvi vielä edes molempia jalkoja nostaa varrelle.
Eikös tuo momentinkertoja kuitenkin toimi juur toiste päin, eli kun muuntimen päästä kääntää 450° niin tiukattavan pultin kanta kääntyy 90° joskun tuo aikaisemmin mainitsemani 5:1 välityssuhde.
https://youtu.be/kUKmwmnD7yo?t=166
Hissukseen näyttää kertoimen keskiö tuossa videossa pyörivän varren liikkeeseen verratuna.
Eikös tuo momentinkertoja kuitenkin toimi juur toiste päin, eli kun muuntimen päästä kääntää 450° niin tiukattavan pultin kanta kääntyy 90° joskun tuo aikaisemmin mainitsemani 5:1 välityssuhde.
https://youtu.be/kUKmwmnD7yo?t=166
Hissukseen näyttää kertoimen keskiö tuossa videossa pyörivän varren liikkeeseen verratuna.
Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista
Niin tottahan toki 5 x 90 astetta on 5:1 muuntimella karassa vain 90 astetta.


"harder" is not a very good safeword
Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista
Minkäs kokonen se pultti muuten on?
Meinaan vaan, että kun olen esim. noihin Vaggilaisiin kutos-dieseleihin väännellyt kiinni, niin vanhoissa Volvoissa se 18 mm pultti vedettiin kiinni 36 kiloon. Kovuus oli 12.9 , ja pultti aina uusiksi.
Eli kannattaa tarkistaa, että onko kyseessä myöskin venyvä, eli vaihdettava pultti ...
Mutta fiksu vekotin tuollainen momentinmuunnin, eli vaihde, hennompikin henkilö jaksaa kiristää ...
Meinaan vaan, että kun olen esim. noihin Vaggilaisiin kutos-dieseleihin väännellyt kiinni, niin vanhoissa Volvoissa se 18 mm pultti vedettiin kiinni 36 kiloon. Kovuus oli 12.9 , ja pultti aina uusiksi.
Eli kannattaa tarkistaa, että onko kyseessä myöskin venyvä, eli vaihdettava pultti ...
Mutta fiksu vekotin tuollainen momentinmuunnin, eli vaihde, hennompikin henkilö jaksaa kiristää ...
Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista
M16x70mm, kovuutta en oo löytäny. Venyvä pultti kyllä, vaihdettava uuteen joka kierroksella. Ja hihnapyörän alle tuleva kitkaprikka myös.
Sillä kait tuo otsasuonia pullisteleva kiristysasteikko kun ei ole kiilaa tai hammasta millä alaratas pysyisi ajoituksessa, ainostaan jäätävä pultin puristuskitka.
Itseäni eniten nyt hämää tämä korjausohjeen painottama momentinmuuntimen käyttäminen, että onko se vain jippo myydä erikoistyökaluja vai onko sen käyttöön kätkettynä jotain mitä en vain näe. Kun tosiaan esim. 1.6 150hp ecobuustin vastaavan kunkkupultin momentti on ilmoitettu ilman lisälaitteita, M14X80mm ja 100nm + 90° (hetken huilin jälkeen 15° lisää).
Sillä kait tuo otsasuonia pullisteleva kiristysasteikko kun ei ole kiilaa tai hammasta millä alaratas pysyisi ajoituksessa, ainostaan jäätävä pultin puristuskitka.
Itseäni eniten nyt hämää tämä korjausohjeen painottama momentinmuuntimen käyttäminen, että onko se vain jippo myydä erikoistyökaluja vai onko sen käyttöön kätkettynä jotain mitä en vain näe. Kun tosiaan esim. 1.6 150hp ecobuustin vastaavan kunkkupultin momentti on ilmoitettu ilman lisälaitteita, M14X80mm ja 100nm + 90° (hetken huilin jälkeen 15° lisää).
Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista
Ei noilla momenteilla viel otsasuonet pullistele ;D ...
Asennusta helpottamaan se muunnin on tyrkyllä, toki voi olla hankala yksityisdn hankkia.
Täytyypäs tutkailla - käyttöä löytyy kyllä.
Asennusta helpottamaan se muunnin on tyrkyllä, toki voi olla hankala yksityisdn hankkia.
Täytyypäs tutkailla - käyttöä löytyy kyllä.
Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista
Ei nuita mikään hankaluus sinänsä ole hankkia, vaikka ebäystä: https://www.ebay.de/itm/312192278471
Kaikille seo samanhintaista mutta köyhästä voi tuntua kalliilta ostokselta yhtä kirraamista varten. Mahtaiskohan nuita kukaan vuokrata.
Kaikille seo samanhintaista mutta köyhästä voi tuntua kalliilta ostokselta yhtä kirraamista varten. Mahtaiskohan nuita kukaan vuokrata.
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 20 Helmi 2020 01:02
Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista
Koska olen köyhä enkä ymmärrä oikein tekniikastakaan mitään mutta silti pitää omia rikkinäisiä autoja korjata pakon edessä, käytän tuollaisessa tilanteessa paineilmatoimista pulttipyssyä jolla alkumomenttiin vedetyn pultin/mutterin kantaan on tehty merkintäkynällä viiva aloituskulman merkiksi.kalle_koo kirjoitti: ↑17 Helmi 2020 23:12 M16x70mm, kovuutta en oo löytäny. Venyvä pultti kyllä, vaihdettava uuteen joka kierroksella. Ja hihnapyörän alle tuleva kitkaprikka myös.
Sillä kait tuo otsasuonia pullisteleva kiristysasteikko kun ei ole kiilaa tai hammasta millä alaratas pysyisi ajoituksessa, ainostaan jäätävä pultin puristuskitka.
Itseäni eniten nyt hämää tämä korjausohjeen painottama momentinmuuntimen käyttäminen, että onko se vain jippo myydä erikoistyökaluja vai onko sen käyttöön kätkettynä jotain mitä en vain näe. Kun tosiaan esim. 1.6 150hp ecobuustin vastaavan kunkkupultin momentti on ilmoitettu ilman lisälaitteita, M14X80mm ja 100nm + 90° (hetken huilin jälkeen 15° lisää).
Jos haluaa hifistellä, voi päräyttää useita kertoja ja tarkkailla edistymistä välillä.
Tuota viivalla merkitsemistä harrastaa myös eräs lyhyttukkainen autonkorjaaja Stefan Papadakis joka rassaa työkseen moottoreita.
https://www.youtube.com/watch?v=WzgzSnYDvz4
Mainitsinko jo laiskan, en usein viitsi temppuilla ahtaassa paikassa rystyset veressä?
Silti paras tapa on ostaa tarvittava työkalu tai viedä se laitettavaksi paikkaan jossa osataan tehdä se (kaikkein vaikein osuus) tai ostaa halvempi auto.
Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista
Nyt en löytänyt kyseistä clipistä mainitsemaasi pulttipyssyllä ja merkkaamalla asteet kohille kohtaa...TurnierTDCI kirjoitti: ↑21 Helmi 2020 11:23Koska olen köyhä enkä ymmärrä oikein tekniikastakaan mitään mutta silti pitää omia rikkinäisiä autoja korjata pakon edessä, käytän tuollaisessa tilanteessa paineilmatoimista pulttipyssyä jolla alkumomenttiin vedetyn pultin/mutterin kantaan on tehty merkintäkynällä viiva aloituskulman merkiksi.kalle_koo kirjoitti: ↑17 Helmi 2020 23:12 M16x70mm, kovuutta en oo löytäny. Venyvä pultti kyllä, vaihdettava uuteen joka kierroksella. Ja hihnapyörän alle tuleva kitkaprikka myös.
Sillä kait tuo otsasuonia pullisteleva kiristysasteikko kun ei ole kiilaa tai hammasta millä alaratas pysyisi ajoituksessa, ainostaan jäätävä pultin puristuskitka.
Itseäni eniten nyt hämää tämä korjausohjeen painottama momentinmuuntimen käyttäminen, että onko se vain jippo myydä erikoistyökaluja vai onko sen käyttöön kätkettynä jotain mitä en vain näe. Kun tosiaan esim. 1.6 150hp ecobuustin vastaavan kunkkupultin momentti on ilmoitettu ilman lisälaitteita, M14X80mm ja 100nm + 90° (hetken huilin jälkeen 15° lisää).
Jos haluaa hifistellä, voi päräyttää useita kertoja ja tarkkailla edistymistä välillä.
Tuota viivalla merkitsemistä harrastaa myös eräs lyhyttukkainen autonkorjaaja Stefan Papadakis joka rassaa työkseen moottoreita.
https://www.youtube.com/watch?v=WzgzSnYDvz4
Mainitsinko jo laiskan, en usein viitsi temppuilla ahtaassa paikassa rystyset veressä?
Silti paras tapa on ostaa tarvittava työkalu tai viedä se laitettavaksi paikkaan jossa osataan tehdä se (kaikkein vaikein osuus) tai ostaa halvempi auto.
"harder" is not a very good safeword
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 20 Helmi 2020 01:02
Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista
saksoboy kirjoitti: ↑21 Helmi 2020 12:25Nyt en löytänyt kyseistä clipistä mainitsemaasi pulttipyssyllä ja merkkaamalla asteet kohille kohtaa...TurnierTDCI kirjoitti: ↑21 Helmi 2020 11:23Koska olen köyhä enkä ymmärrä oikein tekniikastakaan mitään mutta silti pitää omia rikkinäisiä autoja korjata pakon edessä, käytän tuollaisessa tilanteessa paineilmatoimista pulttipyssyä jolla alkumomenttiin vedetyn pultin/mutterin kantaan on tehty merkintäkynällä viiva aloituskulman merkiksi.kalle_koo kirjoitti: ↑17 Helmi 2020 23:12 M16x70mm, kovuutta en oo löytäny. Venyvä pultti kyllä, vaihdettava uuteen joka kierroksella. Ja hihnapyörän alle tuleva kitkaprikka myös.
Sillä kait tuo otsasuonia pullisteleva kiristysasteikko kun ei ole kiilaa tai hammasta millä alaratas pysyisi ajoituksessa, ainostaan jäätävä pultin puristuskitka.
Itseäni eniten nyt hämää tämä korjausohjeen painottama momentinmuuntimen käyttäminen, että onko se vain jippo myydä erikoistyökaluja vai onko sen käyttöön kätkettynä jotain mitä en vain näe. Kun tosiaan esim. 1.6 150hp ecobuustin vastaavan kunkkupultin momentti on ilmoitettu ilman lisälaitteita, M14X80mm ja 100nm + 90° (hetken huilin jälkeen 15° lisää).
Jos haluaa hifistellä, voi päräyttää useita kertoja ja tarkkailla edistymistä välillä.
Tuota viivalla merkitsemistä harrastaa myös eräs lyhyttukkainen autonkorjaaja Stefan Papadakis joka rassaa työkseen moottoreita.
https://www.youtube.com/watch?v=WzgzSnYDvz4
Mainitsinko jo laiskan, en usein viitsi temppuilla ahtaassa paikassa rystyset veressä?
Silti paras tapa on ostaa tarvittava työkalu tai viedä se laitettavaksi paikkaan jossa osataan tehdä se (kaikkein vaikein osuus) tai ostaa halvempi auto.
Mainittiinko viestissä että ne pitäisivät löytyä siitä?
Kerroin miten itse teen ja kerroin, että kyseinen Papadakis merkitsee aloituskohdan kulmakiristykselle.
Jos haluat nähdä miten viiva kynällä vedetään niin tuossa videossa se on.
https://youtu.be/ASoh2uxYEsQ?t=243
Mainitsin myös että paras tapa on ostaa työkalu, teettää se homma tai ostaa auto johon on varaa. Kerroin myös ettei minulla ole mahdollisuutta mihinkään noista kolmesta joten käytän muita keinoja.
Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista
Itse en kyllä mainostaisi - saati että käyttäisin- pulttipyssyä minkäänlaisen venyvän pultin kiristämiseen; lukijoita kun on moneksi, niin joku saattaa paukauttaa täysillä tehoilla, kun kerran neuvottiin ...
Oma asenne johtuu myös siitä, että mahdollisesti pultti aloittaa iskuissa venymisen aiemmin, kuin se on valmistajan puolesta laskettu - pahimmillaan tästä on seurauksena se, että pultti pohjaa ennemmin, kiin liitettävä kappale on kiristynyt tarpeeksi ...
Olen valitettavasti muutaman kerran nähnyt käytännössä, mikä voi olla seuraus pahimmillaan, esim. käytettäessä vanhaa pulttia toistamiseen.
Oma asenne johtuu myös siitä, että mahdollisesti pultti aloittaa iskuissa venymisen aiemmin, kuin se on valmistajan puolesta laskettu - pahimmillaan tästä on seurauksena se, että pultti pohjaa ennemmin, kiin liitettävä kappale on kiristynyt tarpeeksi ...
Olen valitettavasti muutaman kerran nähnyt käytännössä, mikä voi olla seuraus pahimmillaan, esim. käytettäessä vanhaa pulttia toistamiseen.
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 20 Helmi 2020 01:02
Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista
Oikea suositus, ei pidä tehdä vastoin tehtaan ohjetta. Ohjeessa on maininta käyttää työkalua 303-1611.Patera kirjoitti: ↑21 Helmi 2020 16:35 Itse en kyllä mainostaisi - saati että käyttäisin- pulttipyssyä minkäänlaisen venyvän pultin kiristämiseen; lukijoita kun on moneksi, niin joku saattaa paukauttaa täysillä tehoilla, kun kerran neuvottiin ...
Oma asenne johtuu myös siitä, että mahdollisesti pultti aloittaa iskuissa venymisen aiemmin, kuin se on valmistajan puolesta laskettu - pahimmillaan tästä on seurauksena se, että pultti pohjaa ennemmin, kiin liitettävä kappale on kiristynyt tarpeeksi ...
Olen valitettavasti muutaman kerran nähnyt käytännössä, mikä voi olla seuraus pahimmillaan, esim. käytettäessä vanhaa pulttia toistamiseen.
Duratec -Mondeossa alusprikka on pinnoitettu jonkinlaisella teollisuustimantti-pölyllä tai vastaavalla ja on siksi uusittava yhdessä pultin kanssa joka kerta.
Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista
Jep joskus -90 luvulla vaihetii hihnat ja oli kaverin LT Vokkerissa tuo kone ja siinä vedin isollahylsyllä ja rautakangella sen pultin kiinni ja siellä oli ja pysyi,hieman kun miettii hommia ja käyttää päätä hommat hoituu,ei liikaa mutta liian löysällekkään ei mitään saa jättää,tekemällä oppii.Patera kirjoitti: ↑17 Helmi 2020 22:23 Minkäs kokonen se pultti muuten on?
Meinaan vaan, että kun olen esim. noihin Vaggilaisiin kutos-dieseleihin väännellyt kiinni, niin vanhoissa Volvoissa se 18 mm pultti vedettiin kiinni 36 kiloon. Kovuus oli 12.9 , ja pultti aina uusiksi.
Eli kannattaa tarkistaa, että onko kyseessä myöskin venyvä, eli vaihdettava pultti ...
Mutta fiksu vekotin tuollainen momentinmuunnin, eli vaihde, hennompikin henkilö jaksaa kiristää ...
Taidettii laittaa lukitetta väliin...hmm pulttia EI taidettu uusia,no sinne se jäi kun auton joskus vaihto.
Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista
Viestissä teksti "Tuota viivalla merkitsemistä harrastaa myös eräs lyhyttukkainen autonkorjaaja Stefan Papadakis joka rassaa työkseen moottoreita."TurnierTDCI kirjoitti: ↑21 Helmi 2020 16:14saksoboy kirjoitti: ↑21 Helmi 2020 12:25Nyt en löytänyt kyseistä clipistä mainitsemaasi pulttipyssyllä ja merkkaamalla asteet kohille kohtaa...TurnierTDCI kirjoitti: ↑21 Helmi 2020 11:23Koska olen köyhä enkä ymmärrä oikein tekniikastakaan mitään mutta silti pitää omia rikkinäisiä autoja korjata pakon edessä, käytän tuollaisessa tilanteessa paineilmatoimista pulttipyssyä jolla alkumomenttiin vedetyn pultin/mutterin kantaan on tehty merkintäkynällä viiva aloituskulman merkiksi.kalle_koo kirjoitti: ↑17 Helmi 2020 23:12 M16x70mm, kovuutta en oo löytäny. Venyvä pultti kyllä, vaihdettava uuteen joka kierroksella. Ja hihnapyörän alle tuleva kitkaprikka myös.
Sillä kait tuo otsasuonia pullisteleva kiristysasteikko kun ei ole kiilaa tai hammasta millä alaratas pysyisi ajoituksessa, ainostaan jäätävä pultin puristuskitka.
Itseäni eniten nyt hämää tämä korjausohjeen painottama momentinmuuntimen käyttäminen, että onko se vain jippo myydä erikoistyökaluja vai onko sen käyttöön kätkettynä jotain mitä en vain näe. Kun tosiaan esim. 1.6 150hp ecobuustin vastaavan kunkkupultin momentti on ilmoitettu ilman lisälaitteita, M14X80mm ja 100nm + 90° (hetken huilin jälkeen 15° lisää).
Jos haluaa hifistellä, voi päräyttää useita kertoja ja tarkkailla edistymistä välillä.
Tuota viivalla merkitsemistä harrastaa myös eräs lyhyttukkainen autonkorjaaja Stefan Papadakis joka rassaa työkseen moottoreita.
https://www.youtube.com/watch?v=WzgzSnYDvz4
Mainitsinko jo laiskan, en usein viitsi temppuilla ahtaassa paikassa rystyset veressä?
Silti paras tapa on ostaa tarvittava työkalu tai viedä se laitettavaksi paikkaan jossa osataan tehdä se (kaikkein vaikein osuus) tai ostaa halvempi auto.
Mainittiinko viestissä että ne pitäisivät löytyä siitä?
Kerroin miten itse teen ja kerroin, että kyseinen Papadakis merkitsee aloituskohdan kulmakiristykselle.
Jos haluat nähdä miten viiva kynällä vedetään niin tuossa videossa se on.
https://youtu.be/ASoh2uxYEsQ?t=243
Mainitsin myös että paras tapa on ostaa työkalu, teettää se homma tai ostaa auto johon on varaa. Kerroin myös ettei minulla ole mahdollisuutta mihinkään noista kolmesta joten käytän muita keinoja.
ja heti perään linkki. Mitenkä muutenkaan tuon olisi voinu ymmärtää kuin että "tässä todiste väittämälleni"?
Ihme vittuilua heti ku relevantin kysymyksen heitin.
Itse en venymiä kohalle laittaisi pulttipyssyllä vaikka kuinka persaukinen olisin. Kuten tuossa Patera jo mainitsi niin se pulttipyssyn isku saattaa iskiessään jo ottaa ne venymät jolloin pultilla on vaara ylivenyä ja sitä myöden sen kestävyys heikkenee merkittävästi.
Ja kyseinen Papadakis joo vetää pultit koneella mutta kyseessä taitaa olla aika lailla ruuvivääntimen kaltainen pieni kone jossa ei kovinkaan iso vasara ja alasin varmaankaan ole.
Itsekkin Papadakiksen rakenteluja olen seurannut ja ihmettelin mitenkä tämän tasoinen ammattilainen muka vetäis pulttipyssyllä momentteja kohille.
"harder" is not a very good safeword
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 20 Helmi 2020 01:02
Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista
Kampiakselin pultti oli se asia eikä se miten miten kuuluisaan koneenrakentajaan viittaava viesti oli sijoiteltu. Kukaan ei ole väittänyt hänen tekevän pulttipyssyllä momentteja.saksoboy kirjoitti: ↑21 Helmi 2020 20:53Viestissä teksti "Tuota viivalla merkitsemistä harrastaa myös eräs lyhyttukkainen autonkorjaaja Stefan Papadakis joka rassaa työkseen moottoreita."TurnierTDCI kirjoitti: ↑21 Helmi 2020 16:14saksoboy kirjoitti: ↑21 Helmi 2020 12:25Nyt en löytänyt kyseistä clipistä mainitsemaasi pulttipyssyllä ja merkkaamalla asteet kohille kohtaa...TurnierTDCI kirjoitti: ↑21 Helmi 2020 11:23Koska olen köyhä enkä ymmärrä oikein tekniikastakaan mitään mutta silti pitää omia rikkinäisiä autoja korjata pakon edessä, käytän tuollaisessa tilanteessa paineilmatoimista pulttipyssyä jolla alkumomenttiin vedetyn pultin/mutterin kantaan on tehty merkintäkynällä viiva aloituskulman merkiksi.kalle_koo kirjoitti: ↑17 Helmi 2020 23:12 M16x70mm, kovuutta en oo löytäny. Venyvä pultti kyllä, vaihdettava uuteen joka kierroksella. Ja hihnapyörän alle tuleva kitkaprikka myös.
Sillä kait tuo otsasuonia pullisteleva kiristysasteikko kun ei ole kiilaa tai hammasta millä alaratas pysyisi ajoituksessa, ainostaan jäätävä pultin puristuskitka.
Itseäni eniten nyt hämää tämä korjausohjeen painottama momentinmuuntimen käyttäminen, että onko se vain jippo myydä erikoistyökaluja vai onko sen käyttöön kätkettynä jotain mitä en vain näe. Kun tosiaan esim. 1.6 150hp ecobuustin vastaavan kunkkupultin momentti on ilmoitettu ilman lisälaitteita, M14X80mm ja 100nm + 90° (hetken huilin jälkeen 15° lisää).
Jos haluaa hifistellä, voi päräyttää useita kertoja ja tarkkailla edistymistä välillä.
Tuota viivalla merkitsemistä harrastaa myös eräs lyhyttukkainen autonkorjaaja Stefan Papadakis joka rassaa työkseen moottoreita.
https://www.youtube.com/watch?v=WzgzSnYDvz4
Mainitsinko jo laiskan, en usein viitsi temppuilla ahtaassa paikassa rystyset veressä?
Silti paras tapa on ostaa tarvittava työkalu tai viedä se laitettavaksi paikkaan jossa osataan tehdä se (kaikkein vaikein osuus) tai ostaa halvempi auto.
Mainittiinko viestissä että ne pitäisivät löytyä siitä?
Kerroin miten itse teen ja kerroin, että kyseinen Papadakis merkitsee aloituskohdan kulmakiristykselle.
Jos haluat nähdä miten viiva kynällä vedetään niin tuossa videossa se on.
https://youtu.be/ASoh2uxYEsQ?t=243
Mainitsin myös että paras tapa on ostaa työkalu, teettää se homma tai ostaa auto johon on varaa. Kerroin myös ettei minulla ole mahdollisuutta mihinkään noista kolmesta joten käytän muita keinoja.
ja heti perään linkki. Mitenkä muutenkaan tuon olisi voinu ymmärtää kuin että "tässä todiste väittämälleni"?
Ihme vittuilua heti ku relevantin kysymyksen heitin.
Itse en venymiä kohalle laittaisi pulttipyssyllä vaikka kuinka persaukinen olisin. Kuten tuossa Patera jo mainitsi niin se pulttipyssyn isku saattaa iskiessään jo ottaa ne venymät jolloin pultilla on vaara ylivenyä ja sitä myöden sen kestävyys heikkenee merkittävästi.
Ja kyseinen Papadakis joo vetää pultit koneella mutta kyseessä taitaa olla aika lailla ruuvivääntimen kaltainen pieni kone jossa ei kovinkaan iso vasara ja alasin varmaankaan ole.
Itsekkin Papadakiksen rakenteluja olen seurannut ja ihmettelin mitenkä tämän tasoinen ammattilainen muka vetäis pulttipyssyllä momentteja kohille.
Minä teen koska en osta 400€ maksavaa työkalua kun ei ole rahaa sellaisiin. Viimeksi juuri ja juuri lähti kampiakselin pultti auki koneella jonka maksimi-irroitus on ilmoitettu yli 800Nm.
Kiinni samalla koneella ja liiman kanssa niin että pyöriminen pysähtyi.
Mikä se oma suosituksesi ongelmaan oli kun ei käynyt selväksi?
Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista
Täällähän lentoon lähtenyt keskustelu. 
Mutta joskun oon ymmärtänyt tän ketjun nyt oikein niin eihän pultti aktuaalisesti ole kuin 90° kiristyksessä kun aputyökalulla tiukataan 5 X 90°. Meikäläisen paksuinen poika kietaisee M16 pultin elopainollaan varttikierroksen 70nm alkukiristyksen päälle ellei pultti jostain titaanista ole tehty. Volkkarin vetoakselin 200nm + 180° jäi vajaaksi, siihen ei kisakunto lyhyellä jatkolla riittänyt.

Tän härvelin käyttämisen ehdottomuudesta kysymykseni lähti liikkeelle, kun internetsissä monella ulkomaisella foorumilla mainostetaan kyseisen 1.0 ecoboostin kampiakselin pultin olevan niin järkyttävässä momentissa ettei sitä kykene vaihtamaan ilman tuota työkalua.TurnierTDCI kirjoitti: ↑21 Helmi 2020 17:56 Oikea suositus, ei pidä tehdä vastoin tehtaan ohjetta. Ohjeessa on maininta käyttää työkalua 303-1611.
Mutta joskun oon ymmärtänyt tän ketjun nyt oikein niin eihän pultti aktuaalisesti ole kuin 90° kiristyksessä kun aputyökalulla tiukataan 5 X 90°. Meikäläisen paksuinen poika kietaisee M16 pultin elopainollaan varttikierroksen 70nm alkukiristyksen päälle ellei pultti jostain titaanista ole tehty. Volkkarin vetoakselin 200nm + 180° jäi vajaaksi, siihen ei kisakunto lyhyellä jatkolla riittänyt.
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 20 Helmi 2020 01:02
Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista
Usein se kiristyksen ongelma ei olekaan momentti vaan se miten pitää akseli paikoillaan pyörimättä. Jatkovarret eivät ole kalliita.kalle_koo kirjoitti: ↑21 Helmi 2020 23:42 Täällähän lentoon lähtenyt keskustelu.
Tän härvelin käyttämisen ehdottomuudesta kysymykseni lähti liikkeelle, kun internetsissä monella ulkomaisella foorumilla mainostetaan kyseisen 1.0 ecoboostin kampiakselin pultin olevan niin järkyttävässä momentissa ettei sitä kykene vaihtamaan ilman tuota työkalua.TurnierTDCI kirjoitti: ↑21 Helmi 2020 17:56 Oikea suositus, ei pidä tehdä vastoin tehtaan ohjetta. Ohjeessa on maininta käyttää työkalua 303-1611.
Mutta joskun oon ymmärtänyt tän ketjun nyt oikein niin eihän pultti aktuaalisesti ole kuin 90° kiristyksessä kun aputyökalulla tiukataan 5 X 90°. Meikäläisen paksuinen poika kietaisee M16 pultin elopainollaan varttikierroksen 70nm alkukiristyksen päälle ellei pultti jostain titaanista ole tehty. Volkkarin vetoakselin 200nm + 180° jäi vajaaksi, siihen ei kisakunto lyhyellä jatkolla riittänyt.
Joissakin dieseleiden sylinterikansissa on useampia 90-asteen vetoja välillä kiinni ja välillä auki. Jonkun japanilaisen laskin vaativan 70 kiristystä/löysäämistä yhteensä momentteineen kun vaiheita oli 7 ja pultteja 10. Siinä oli välttämätön merkata kulmakiristyksen alku ja välivaiheitakin eri väreillä.
Tuota hommaa varten ostin 3/4" metrin pituisen jatkovarren ja seisoin moottoripukin päällä kun se tahtoi pyöriä karkuun,
Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista
Oma suositukseni on että älkää tehkö niin kuin TurnierTDCI.TurnierTDCI kirjoitti: ↑21 Helmi 2020 21:24Kampiakselin pultti oli se asia eikä se miten miten kuuluisaan koneenrakentajaan viittaava viesti oli sijoiteltu. Kukaan ei ole väittänyt hänen tekevän pulttipyssyllä momentteja.saksoboy kirjoitti: ↑21 Helmi 2020 20:53Viestissä teksti "Tuota viivalla merkitsemistä harrastaa myös eräs lyhyttukkainen autonkorjaaja Stefan Papadakis joka rassaa työkseen moottoreita."TurnierTDCI kirjoitti: ↑21 Helmi 2020 16:14saksoboy kirjoitti: ↑21 Helmi 2020 12:25Nyt en löytänyt kyseistä clipistä mainitsemaasi pulttipyssyllä ja merkkaamalla asteet kohille kohtaa...TurnierTDCI kirjoitti: ↑21 Helmi 2020 11:23Koska olen köyhä enkä ymmärrä oikein tekniikastakaan mitään mutta silti pitää omia rikkinäisiä autoja korjata pakon edessä, käytän tuollaisessa tilanteessa paineilmatoimista pulttipyssyä jolla alkumomenttiin vedetyn pultin/mutterin kantaan on tehty merkintäkynällä viiva aloituskulman merkiksi.kalle_koo kirjoitti: ↑17 Helmi 2020 23:12 M16x70mm, kovuutta en oo löytäny. Venyvä pultti kyllä, vaihdettava uuteen joka kierroksella. Ja hihnapyörän alle tuleva kitkaprikka myös.
Sillä kait tuo otsasuonia pullisteleva kiristysasteikko kun ei ole kiilaa tai hammasta millä alaratas pysyisi ajoituksessa, ainostaan jäätävä pultin puristuskitka.
Itseäni eniten nyt hämää tämä korjausohjeen painottama momentinmuuntimen käyttäminen, että onko se vain jippo myydä erikoistyökaluja vai onko sen käyttöön kätkettynä jotain mitä en vain näe. Kun tosiaan esim. 1.6 150hp ecobuustin vastaavan kunkkupultin momentti on ilmoitettu ilman lisälaitteita, M14X80mm ja 100nm + 90° (hetken huilin jälkeen 15° lisää).
Jos haluaa hifistellä, voi päräyttää useita kertoja ja tarkkailla edistymistä välillä.
Tuota viivalla merkitsemistä harrastaa myös eräs lyhyttukkainen autonkorjaaja Stefan Papadakis joka rassaa työkseen moottoreita.
https://www.youtube.com/watch?v=WzgzSnYDvz4
Mainitsinko jo laiskan, en usein viitsi temppuilla ahtaassa paikassa rystyset veressä?
Silti paras tapa on ostaa tarvittava työkalu tai viedä se laitettavaksi paikkaan jossa osataan tehdä se (kaikkein vaikein osuus) tai ostaa halvempi auto.
Mainittiinko viestissä että ne pitäisivät löytyä siitä?
Kerroin miten itse teen ja kerroin, että kyseinen Papadakis merkitsee aloituskohdan kulmakiristykselle.
Jos haluat nähdä miten viiva kynällä vedetään niin tuossa videossa se on.
https://youtu.be/ASoh2uxYEsQ?t=243
Mainitsin myös että paras tapa on ostaa työkalu, teettää se homma tai ostaa auto johon on varaa. Kerroin myös ettei minulla ole mahdollisuutta mihinkään noista kolmesta joten käytän muita keinoja.
ja heti perään linkki. Mitenkä muutenkaan tuon olisi voinu ymmärtää kuin että "tässä todiste väittämälleni"?
Ihme vittuilua heti ku relevantin kysymyksen heitin.
Itse en venymiä kohalle laittaisi pulttipyssyllä vaikka kuinka persaukinen olisin. Kuten tuossa Patera jo mainitsi niin se pulttipyssyn isku saattaa iskiessään jo ottaa ne venymät jolloin pultilla on vaara ylivenyä ja sitä myöden sen kestävyys heikkenee merkittävästi.
Ja kyseinen Papadakis joo vetää pultit koneella mutta kyseessä taitaa olla aika lailla ruuvivääntimen kaltainen pieni kone jossa ei kovinkaan iso vasara ja alasin varmaankaan ole.
Itsekkin Papadakiksen rakenteluja olen seurannut ja ihmettelin mitenkä tämän tasoinen ammattilainen muka vetäis pulttipyssyllä momentteja kohille.
Minä teen koska en osta 400€ maksavaa työkalua kun ei ole rahaa sellaisiin. Viimeksi juuri ja juuri lähti kampiakselin pultti auki koneella jonka maksimi-irroitus on ilmoitettu yli 800Nm.
Kiinni samalla koneella ja liiman kanssa niin että pyöriminen pysähtyi.
Mikä se oma suosituksesi ongelmaan oli kun ei käynyt selväksi?
"harder" is not a very good safeword
Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista
Mitään mistään tietämättä sanoisin, että ehdottomasti ei ammuta pulttimopolla mitään sellasia osia mitkä ei ole tarkoitettu saamaan runsasta iskukuormaa tai joissa se kiristys on likipitäenkään kriittinen asia. Jos jotain tekee työkseen niin hommaa ne kalut hinnasta riippumasta millä ne tehdään oikein ja ellei tee työkseen niin on syytä käyttää nämä asiat tehtävänä siellä missä tehdään ellei oma lompakko kestä työkalujen hintaa.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 20 Helmi 2020 01:02
Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista
Juuri tuolla tavalla kehoitin tekemään. Tuolla tavalla toimien kysymyksen kysyjä pääsee parhaimpaan lopputulokseen.terae kirjoitti: ↑22 Helmi 2020 13:19 Mitään mistään tietämättä sanoisin, että ehdottomasti ei ammuta pulttimopolla mitään sellasia osia mitkä ei ole tarkoitettu saamaan runsasta iskukuormaa tai joissa se kiristys on likipitäenkään kriittinen asia. Jos jotain tekee työkseen niin hommaa ne kalut hinnasta riippumasta millä ne tehdään oikein ja ellei tee työkseen niin on syytä käyttää nämä asiat tehtävänä siellä missä tehdään ellei oma lompakko kestä työkalujen hintaa.
"...Silti paras tapa on ostaa tarvittava työkalu tai viedä se laitettavaksi paikkaan jossa osataan tehdä se (kaikkein vaikein osuus) tai ostaa halvempi auto..."
Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista
Jeps. Eli summa summarum: joitakin asioita voi tehdä myös toisin, mutta järkevintä on tehdä ne kunnolla.TurnierTDCI kirjoitti: ↑22 Helmi 2020 14:05Juuri tuolla tavalla kehoitin tekemään. Tuolla tavalla toimien kysymyksen kysyjä pääsee parhaimpaan lopputulokseen.terae kirjoitti: ↑22 Helmi 2020 13:19 Mitään mistään tietämättä sanoisin, että ehdottomasti ei ammuta pulttimopolla mitään sellasia osia mitkä ei ole tarkoitettu saamaan runsasta iskukuormaa tai joissa se kiristys on likipitäenkään kriittinen asia. Jos jotain tekee työkseen niin hommaa ne kalut hinnasta riippumasta millä ne tehdään oikein ja ellei tee työkseen niin on syytä käyttää nämä asiat tehtävänä siellä missä tehdään ellei oma lompakko kestä työkalujen hintaa.
"...Silti paras tapa on ostaa tarvittava työkalu tai viedä se laitettavaksi paikkaan jossa osataan tehdä se (kaikkein vaikein osuus) tai ostaa halvempi auto..."
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
Re: 1.0 ecoboostin kampiakselin pultista
Niin tekee kuten ammattikorjaajat kertoo,aina saa kaiken auki/kiinni jos on siihen työkalut jotka toimii,väillä vaan on tilan puute niin ei mahdu kunnon kanget/vääntiöt väleihin,toki toisinaan pitää muistaa että jos pois ottaessa jotain menee poikki tai pultin/mutterin kannat jne pyöristyy onkin homma muuttunu entistä vaativammaksi.
Kyllä se siitä
Kyllä se siitä