Ford Focus mkII & etulaakerit
Ford Focus mkII & etulaakerit
Kysymys koskien Ford Focus mkII ja etulaakereita.
Autoon vaihdettiin 175tkm:n kohdalla etulaakerit ensimmäistä kertaa auton historiassa ja nyt autolla on ajettu 235tkm niin toinen etulaakeri meni nyt vaihtoon ja toinenkin etulaakeri oireilee jo. Eli 60tk tuli ajettua näillä laakereilla. Mikä selittäisi näin nopean laakereiden rikkoutumisen. Auton ajoprofiili on 90% pitkää tasaista maantieajoa.
Autoon vaihdettiin 175tkm:n kohdalla etulaakerit ensimmäistä kertaa auton historiassa ja nyt autolla on ajettu 235tkm niin toinen etulaakeri meni nyt vaihtoon ja toinenkin etulaakeri oireilee jo. Eli 60tk tuli ajettua näillä laakereilla. Mikä selittäisi näin nopean laakereiden rikkoutumisen. Auton ajoprofiili on 90% pitkää tasaista maantieajoa.
Re: Ford Focus mkII & etulaakerit
Laakerien laatu, yksinkertaisesti.
30-60 tkm kestävät heikoimmillaan.
Hyllyn halvinta ei kannata mukaansa ottaa.
30-60 tkm kestävät heikoimmillaan.
Hyllyn halvinta ei kannata mukaansa ottaa.
Re: Ford Focus mkII & etulaakerit
Laakereiden käyttöikää saa pidennettyä lisäämällä vaseliinia .Laakerin valmistajat näyttävät säästävän vaseliinissa mikä selittänee osaltaan niiden huonon keston.
Ford Mondeo Titanium -09 2.5T
Re: Ford Focus mkII & etulaakerit
SKF ja FAG ennen oli hyviä laakerimerkkejä. Jos alkuperäiset kesti 175 turhaa merkkiä vaihtaa silloin. Volvolla rullattu yli 400tkn aluperäiset laakerit on kyllä ne kestää kun kunnon aineesta tehty alkujaan. Asennettiin ihan ammattitaidolla kun noi huono kesto oli. Misrä ostit ja minkä merkkiset ne oli.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Ford Focus mkII & etulaakerit
Liian isot renkaat/vanteet, väärät rengaspaineet, ylinopeus ja Suomen huonot tiet..
Viimeksi muokannut tursas, 14 Helmi 2020 09:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 24 Loka 2011 19:07
Re: Ford Focus mkII & etulaakerit
Laatu merkit kestää, itsekkin halpahintaiseen erehtynyt 05 1.6 TDCI Focuksessa kesti 5TKM halpamerkki(50€), oppirahat maksaneena laitettiin SKF nykyiseen focukseen 1.6 STV 2010 molemmat etulaakerit vaihdettiin 170TKM kohdalla.
Re: Ford Focus mkII & etulaakerit
Tässä tulikin jo hyviä kommentteja. Yksi mahdollisuus on myös väärä asennustapa. Napa/laakeri pitää puristaa olkatukeen laakerin ulkokoolista. Jos prässätään (tai vielä pahempi, hakataan) navasta, laakeri voi vahingoittua.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Ford Focus mkII & etulaakerit
Juu tosiaan, laakerin paikalleen prässäämiseenhän on hyvä ajatus se että tuki aina sille kehälle joka hankaa kappaletta; eli kuten edellä(kin) sanottiin, itse laakeri olkatukeen hylsyllä joka painaa ulkokoolia ja napa laakeriin siten että sisäkooliin tuki
Nimim. pilalle prässätty Honda CRV:n pyöränlaakeri 3/2019... 


Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Ford Focus mkII & etulaakerit
.... ja asennusta keventää huomattavasti se, että käyttää hyväkseen lämpötila-eroja ... 

Re: Ford Focus mkII & etulaakerit
Ei laakerin merkki enää ole taannu mitään yli 30 vuoteen,koska Escoista meni silloinkin JO vetopyörästön laakerit ja ne oli SKF tehty Ranskassa,vastaavasti Sierraan ostin vuosi sitten takapyörän laakerin SKF ja Brasiliassa tehty,että mikä sitten se paras maa? siitä ei ole mulla ollu tietoa enää vuoskymmeniin,jospa joku sen tietäisi?
Kummasti on kestäny sitten yli 40-50v laakerit niissä laitteissa joihin siihen aikaan laitettu ja merkitkin erilaisia.
Moni vaihellu vanhaan kalustoon "varmuudeksi" ne vanhat hyvät pois ja sitte kironnu uusia kun ovat palasina jo muutaman vuoden käytön jälkeen.
Tämä juttu koskee kaikkea pyörivää jossa laakerit ON,jos vanhat ehjät ei kannata varmuudeksi vaihella eikä purkaa!
Kummasti on kestäny sitten yli 40-50v laakerit niissä laitteissa joihin siihen aikaan laitettu ja merkitkin erilaisia.
Moni vaihellu vanhaan kalustoon "varmuudeksi" ne vanhat hyvät pois ja sitte kironnu uusia kun ovat palasina jo muutaman vuoden käytön jälkeen.
Tämä juttu koskee kaikkea pyörivää jossa laakerit ON,jos vanhat ehjät ei kannata varmuudeksi vaihella eikä purkaa!