Uusi Focus mk4 2018

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Freeze »

Onko teillä samat ajo- ja webaston käyttöprofiilit? Jos ajatuksella mennään, siellähän sen eron pitäisi olla. Käyttääkö toinen enemmän webastoa tai ajaako lyhyempää ajoa? Käyttääkö toinen SS:ää, toinen ei? Etc ...
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
Focus_2.0
Viestit: 737
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

Tuntuu jotenkin kummalliselta, että suuri määrä akkuja olisi viallisia. Tätähän oli aikoinaan Mondeossakin. Ei ole normaalia, että akku pitää vaihtaa vuoden välein.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
revote
Viestit: 477
Liittynyt: 11 Elo 2019 09:20

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja revote »

Freeze kirjoitti: 25 Marras 2019 20:08 Onko teillä samat ajo- ja webaston käyttöprofiilit? Jos ajatuksella mennään, siellähän sen eron pitäisi olla. Käyttääkö toinen enemmän webastoa tai ajaako lyhyempää ajoa? Käyttääkö toinen SS:ää, toinen ei? Etc ...
Hän ajaa enemmän kuin minä. Minä kaupungissa mutka-ajoa, hän isolla tiellä. Webastoa käytetään samoin.

Ajoprofiilin perusteella minulla pitäisi olla ongelmia, ei hänellä.
Instagram --> @revotee
Teippifanaatikon tilini --> @wrappedcarsonly
Tsekkaa uusin teippausvideoni Youtubessa @revotee
Arski54
Viestit: 411
Liittynyt: 22 Joulu 2016 13:30

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Arski54 »

TDdi 03 kirjoitti: 25 Marras 2019 16:18 Jos joku keksii minkä määräyksen tai lain vastainen tuo lataussysteemi on, niin sitten voi vaatia kunnolla korjaamista.
Nythän Ford on vaan paska talviauto ja ainoa väliaikainen korjaus on epävirallinen häkki takuun vaarantaen.
Ainoa pysyvä korjaus on vaihtaa automerkkiä...
Sanoo sen jo maalaisjärkikin ettei 2020 luvulla autoa tarvitse ladata ulkoisella laturilla että se toimii. Pois lukien tietysti jos ajaa pelkkää pätkäajoa.
Tuote ei toimi kuten sen pitäisi, siinä se peruste.
Arski54
Viestit: 411
Liittynyt: 22 Joulu 2016 13:30

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Arski54 »

revote kirjoitti: 25 Marras 2019 20:35 Hän ajaa enemmän kuin minä. Minä kaupungissa mutka-ajoa, hän isolla tiellä. Webastoa käytetään samoin.

Ajoprofiilin perusteella minulla pitäisi olla ongelmia, ei hänellä.
Ei. Hän ajaa tasaista maantieajon jolloin lataus on heikkoa. Sinä ajat nurkkajoa ja jarruttelet moottorilla jolloin ladataan täysillä.
Teroyaki
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Marras 2019 20:52

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Teroyaki »

Miksiköhän minun Fordpass kadottaa yhteyden autoon n. 4h ajamattomuuden jälkeen? Etäkäynnistykset tms ei toimi.

Fordpassin tuki kertoi, että kyseessä todennäköisesti deep sleep ongelma, jonka pitäisi ratketa uudelleenasentamalla sovellus. Eipä auttanut ainakaan itseäni. Oon kokeillut myös sillä FordPass Prolla.
revote
Viestit: 477
Liittynyt: 11 Elo 2019 09:20

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja revote »

Arski54 kirjoitti: 25 Marras 2019 20:51 Ei. Hän ajaa tasaista maantieajon jolloin lataus on heikkoa. Sinä ajat nurkkajoa ja jarruttelet moottorilla jolloin ladataan täysillä.
Automaattilaatikolla moottorijarrutus? En tiedä niin tämä on minulta ihan oikea kysymys.
Instagram --> @revotee
Teippifanaatikon tilini --> @wrappedcarsonly
Tsekkaa uusin teippausvideoni Youtubessa @revotee
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Focus_2.0 kirjoitti: 25 Marras 2019 20:23 Tuntuu jotenkin kummalliselta, että suuri määrä akkuja olisi viallisia. Tätähän oli aikoinaan Mondeossakin. Ei ole normaalia, että akku pitää vaihtaa vuoden välein.
Minä en tietenkään voi puhua kuin omasta tapauksestani mutta minulla vika ei oikein edes voi olla akussa.
Jos napajännite on puolen tunnin ajomatkan ajan näyttänyt täyden akun jännitettä ja silti s/s:n toimimattomuuden syy on mukamas akun latautuminen.

Jos jotain hevosta pitää veikata niin sitä, että virranhallintajärjestelmä ei osaa ottaa huomioon kaikkia akun latautumiseen ja purkautumiseen liittyviä tekijöitä ja siksi ajautuu metsään kirjanpidossaan.
Viimeistään silloin homma menee pieleen kun täyttä akkua yritetään ladata ja sitten ihmetellään että sinne ei mene virtaa vaikka kuinka tyrkytetään (jännite tapissa).

Mistä erot autojen kesken sitten johtuvat?
Softaversioista, eroista akku-yksilöiden sisäisessä vastuksessa, järjetelmän komponenttien sähköisten arvojen toleransseista?? Ford yksin tietää.

Jokainen sähkömies sensijaan tietää, että pihtivirtamittari on meko epätarkka pienillä virroilla ja ainakin kaikki tuntemani mittarit pitää kalibroida ennen jokaista mittausta. Jos akun varaustilan kontrollointi on pelkästään sen miinusnavan vieressä olevan "pihtimittarin" varassa niin en ihmettele että homma on hukassa.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Janso
Viestit: 13
Liittynyt: 30 Marras 2018 04:42

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Janso »

PiuhaPoikki kirjoitti: 25 Marras 2019 19:12 Olisi mielenkiintoista tietää miten muiden akku-ongelmaisten todellinen lataustilanne käyttäytyy.
Tommosella motonetin tupakinsytytinmittarilla sitä on helppo seurata: https://www.motonet.fi/fi/tuote/6501622 ... rinaytolla

Samalla mittarilla ajanut viime viikon 25 kilsaa suuntaansa töihin. Koko matkan 14.5 - 14.8 välillä jännite. Webastoa en viime viikolla käyttänyt ollenkaan. Tänä aamuna piti käyttää, mutta ei vaan varausta tarpeeksi. Sunnuntaina auto seisoi, eikä ajoa ollenkaan. Aikaisemmin kertaalleen latasin täyteen huollon kehotuksesta ja viikon toimi SS ja weba. Nyt on hiljasempaa. Perjantaina liikkeeseen uudestaan ja jotain siihen täytyy tehdä, vaikka sitten akun vaihtoa. Purkaako toi levossa itteensä, vai eikö vaan viikossa tuu täyteen.... Vaikka toi ajon aikainen jännite on yli 14 volttia, niin latausvirrasta en tiedä mitä on. Tänään ton seisotun päivän jälkeen jännite oli tasan 15v ajon aikana.
Focus_2.0
Viestit: 737
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

Sitä juuri, että vikaa saa hakea auton järjestelmästä akun sijaan. Huolto kun ei voi muuta tehdä kuin tehdä purkkapaikka eli vaihtaa akku jolloIn kaikki toimii ehkä hetken. Jos lataa täyttä akkua täysillä niin saahan kaikki akut rikki..
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Janso kirjoitti: 25 Marras 2019 21:17 Samalla mittarilla ajanut viime viikon 25 kilsaa suuntaansa töihin. Koko matkan 14.5 - 14.8 välillä jännite. Webastoa en viime viikolla käyttänyt ollenkaan. Tänä aamuna piti käyttää, mutta ei vaan varausta tarpeeksi. Sunnuntaina auto seisoi, eikä ajoa ollenkaan. Aikaisemmin kertaalleen latasin täyteen huollon kehotuksesta ja viikon toimi SS ja weba. Nyt on hiljasempaa. Perjantaina liikkeeseen uudestaan ja jotain siihen täytyy tehdä, vaikka sitten akun vaihtoa. Purkaako toi levossa itteensä, vai eikö vaan viikossa tuu täyteen.... Vaikka toi ajon aikainen jännite on yli 14 volttia, niin latausvirrasta en tiedä mitä on. Tänään ton seisotun päivän jälkeen jännite oli tasan 15v ajon aikana.
Eli juuri kuten minulla. Akku on täynnä eikä ota enempää virtaa vastaan.
Tilanne normalisoitui viikoksi käyttämällä akunkenkää irti.

Se turhan iso purkuvirta on toinen tarina.

Korjaamoaikaa tilaamaan itsekin....
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Arski54
Viestit: 411
Liittynyt: 22 Joulu 2016 13:30

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Arski54 »

revote kirjoitti: 25 Marras 2019 21:03 Automaattilaatikolla moottorijarrutus? En tiedä niin tämä on minulta ihan oikea kysymys.
Manuaalissa ainakin ladataan täysillä kun liikkeessä vaihde päällä heität kaasun pois. Eli "jarrutat moottorilla" vaikka eihän se moottori mitään jarruta, antaa rullata juurikaan vastustelematta. Uskoisin, en tiedä, että automaattilaatikolla lataus käyttäytyisi samoin.
Arski54
Viestit: 411
Liittynyt: 22 Joulu 2016 13:30

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Arski54 »

Janso kirjoitti: 25 Marras 2019 21:17 Koko matkan 14.5 - 14.8 välillä jännite.
Lataus jännite ei sinänsä kerro hirveästi, pitäisi mitata latausvirta. Ah eli ampeeritunteja sieltä akusta puretaan ja myös sinne ladataan.
Akun lepojännite kertoo taas akun varauksen tilan.
Koska lataus jännite on riittävän korkea, akku ei joko ota virtaa vastaan tai sitä ei sinne riittävästi työnnetä.
Veikkaan tuota jälkkimmäistä. Smart Charge pitää lataus jaksot lyhyinä ja virran pienenä-->akku ei kerkee latautua.
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Arski54 kirjoitti: 25 Marras 2019 23:40 Lataus jännite ei sinänsä kerro hirveästi, pitäisi mitata latausvirta. Ah eli ampeeritunteja sieltä akusta puretaan ja myös sinne ladataan.
Akun lepojännite kertoo taas akun varauksen tilan.
Koska lataus jännite on riittävän korkea, akku ei joko ota virtaa vastaan tai sitä ei sinne riittävästi työnnetä.
Veikkaan tuota jälkkimmäistä. Smart Charge pitää lataus jaksot lyhyinä ja virran pienenä-->akku ei kerkee latautua.
Tuosta olen kyllä hiukan eri mieltä.
Vaikka hetkellisestä latausjännitteestä ei voi päätellä juuri mitään niin pitkään vaikuttaneesta latausjännitteestä voi.
Virtaa työnnetään akkuun juuri nostamalla latausjännitettä. Tyhjä akku käyttäytyy vastuksen tavoin. Nostetaan latausjännitettä > virta kasvaa.
Suurin latausjännite akkua vaurioittamatta on juuri tuolla 15V hujakoilla. Virta pienenee sitä mukaa kun akku täyttyy.
Vaikka virtaa ei tässä tapauksessa päästä mittaamaan mutta tiedetään, että maksimi latausjännite on vaikuttanut esimerkiksi tunnin ajomatkan ajan kerta toisensa jälkeen niin voidaan melko varmasti päätellä akun olevan hyvässä varaustilassa tai huonokuntoinen jolloin se ei yksinkertaisesti huoli virtaa jännitteen nostosta huolimatta.
Eli jännitemittarista kyllä näkee tarjotaanko akulle virtaa vai ei. Eri asia on huoliiko ses sitä.

Omassa tapauksessani liikkeele lähdetään suoraan ulkoisesta latauksesta ja tämä ulkoinen laturikin kertoo akun olevan täynnä.
Viimeksi muokannut PiuhaPoikki, 27 Marras 2019 07:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Arski54
Viestit: 411
Liittynyt: 22 Joulu 2016 13:30

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Arski54 »

PiuhaPoikki kirjoitti: 26 Marras 2019 07:03 Tuosta olen kyllä hiukan eri mieltä.
Vaikka hetkellisestä latausjännitteestä ei voi päätellä juuri mitään niin pitkään paikuttaneesta latausjännitteestä voi.
Virtaa työnnetään akkuun juuri nostamalla latausjännitettä. Tyhjä akku käyttäytyy vastuksen tavoin. Nostetaan latausjännitettä > virta kasvaa.
Suurin latausjännite akkua vaurioittamatta on juuri tuolla 15V hujakoilla. Virta pienenee sitä mukaa kun akku täyttyy.
Vaikka virtaa ei tässä tapauksessa päästä mittaamaan mutta tiedetään, että maksimi latausjännite on vaikuttanut esimerkiksi tunnin ajomatkan ajan kerta toisensa jälkeen niin voidaan melko varmasti päätellä akun olevan hyvässä varaustilassa tai huonokuntoinen jolloin se ei yksinkertaisesti huoli virtaa jännitteen nostosta huolimatta.
Eli jännitemittarista kyllä näkee tarjotaanko akulle virtaa vai ei. Eri asia on huoliiko ses sitä.

Omassa tapauksessani liikkeele lähdetään suoraan ulkoisesta latauksesta ja tämä ulkoinen laturikin kertoo akun olevan täynnä.
Jännite voi olla 15 V mutta virta vain 0,1 A. Normaali autossa ei koska akku on kuin vastus, mutta kun latausta manipuloidaan järjestelmällä Smart Charge ei autoa ladata jos moottoria kuormitetaan. Vain "moottorijarrutuksessa" ladataan täysillä.
Onko akku täysi kun lähdet vain kertooko Ford sen olevan täysi? Lataatko sitä suoraan akun napoihin vai miinus latauspisteessä? Onko napajännite, kun on hetken ollut lataamatta, 12,7 V vai kuten meidän Fordeissa on 12,4 V? Vaikka lataan akkua ulkoisella, oikeista pisteista, se latautuu vain 80 %. Akut on testattu 2 eri akkuliikkeessa, ne on kunnossa.
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Arski54 kirjoitti: 26 Marras 2019 07:54 Jännite voi olla 15 V mutta virta vain 0,1 A. Normaali autossa ei koska akku on kuin vastus, mutta kun latausta manipuloidaan järjestelmällä Smart Charge ei autoa ladata jos moottoria kuormitetaan. Vain "moottorijarrutuksessa" ladataan täysillä.
Onko akku täysi kun lähdet vain kertooko Ford sen olevan täysi? Lataatko sitä suoraan akun napoihin vai miinus latauspisteessä? Onko napajännite, kun on hetken ollut lataamatta, 12,7 V vai kuten meidän Fordeissa on 12,4 V? Vaikka lataan akkua ulkoisella, oikeista pisteista, se latautuu vain 80 %. Akut on testattu 2 eri akkuliikkeessa, ne on kunnossa.
Mitenkäs sitä latausvirtaa manipuloisi muuten kuin säätelemällä latausjännitettä?
Ei kai sentään siellä akun sisällä mitään tehoelektroniikkaa ole, joka voisi autonomisesti säädellä latautumista?
Akussa kun on kuitenkin edelleen vain kaksi napaa joiden kautta virtaa otetaan tai annetaan. Ei se smartcharge käsittääkseni akussa ole vaan laturin ohjauksessa. Akku lienee edelleen tyhmä ja ottaa sen mikä annetaan.

Sillä, ladataanko akkua suoraan napoihin vai maadoituspisteen kautta, ei akun itsensä kannalta ole mitään merkitystä.
Sillä on merkitystä vain auton valvontajärjestelmän kannalta, jotta lataus tule kirjattua ylös.

Jännitemittarin käyttäytymisestä havaittua:

Silloin kun järjestelmä on tolkuissaan ja webasto sekä s/s toimii, ajonaikainen lukema on 13.4V. Tämä varmaan vastannee suunnilleen sitä 80% tavoitetilaa. Moottorijarrutus tai tyhjäkäynti ei vaikuta jännitteeseen.

Toisinaan jännitemittari taas kayttäytyy niin, että tyhjäkäynnillä ja kiihdytyksessä jännite on vähän päälle 12V. Tämä kertoo siitä, että akkua ei ladata.
Tuottaako laturi tällöin edes järjestelmien ja valojen kuluttaman energian vai otetaanko se akusta. Sitä ei pelkästä jännitteestä voi päätellä.
Moottorijarrutuksessa jännite pomppaa 15 volttiin. Tämä kertoo siitä, että akulle tyrkytetään virtaa. Akun kunnosta ja varaustilasta riippuu sitten se, että meneekö akkuun virtaa. Jännitteen käyttäytyessä näin s/s ei toimi. Eli ainakin järjestelmän mielestä varaustila on laskenut alle sallitun ja varmaan näin onkin. Tämä käyttäytyminen tuntuu ennakoivan sitä tilaa, että jännite nousee pysyvästi 14.7-15V lukemiin ja kirjanpito lienee sekaisin.

Pysyn edelleen siinä kannassa, että jos akun napajännite on jatkuvasti 14,5-15V niin kyllä ehjä akku on silloin täynnä tai melkein täynnä ja latautuu.
Silloin kun akulle ei tyrkytetä virtaa eikä se ole vielä tyhjä, sen napajännite kevyesti kuormitettuna on 12V hujakoilla ja vähän päälle.

Alan kallistua sille kannalle, että jos smartcharge toimisi kuten sen on tarkoitus toimia, webasto ja s/s pelaisivat kunhan ajo ei olisi ihan pätkäluontoista.
Nyt virranhallinnassa on pakko olla joku perustavaa laatua oleva suunnittelu tai ohjelmointivirhe, koska akun lataaminen ulkoisella laturilla maadoituspisteen kautta ei auta yhtään. Vain akun irroittaminen hetkeksi korjaa tilanteen muutamaksi päiväksi.
Viimeksi muokannut PiuhaPoikki, 26 Marras 2019 11:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Avatar
HMS77
Viestit: 588
Liittynyt: 29 Kesä 2008 21:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja HMS77 »

Mä nyt kyllä oikeasti väitän että sinne on vaan Fordin tuotantolinjalle livahtanut erä paskalaatusia akkuja.

1. Kaikilla ei ole noita akkuongelmia. Oman Focuksen ajo on 23km suuntaansa joka päivä, webasto huutaa 15-25min pakkasista riippuen 2 kertaa päivässä. Kertaakaan ei ole akkuherjaa, SS-herjaa, tai mitään muutakaan akkuun liittyvää ongelmaa tullut.
Toki, sormet ristissä mielenkiinnolla odotan tulevan talven pakkasia. Palaan asiaan jos tuohon tulee muutoksia.

2. Ainakin toasti kertoi ongelmien kadonneen akunvaihdon myötä.

3. Akkuongelmia on ollut vähän joka mallissa, moottorimallista riippumatta eli ei ole mallikohtainen vika.

Vaatikaa nyt hyvät ihmiset uusi akku, takuu on sitä varten.
Minä en tuhlaisi sekuntiakaan jonkun laturin kanssa kikkailuun, akunnapojen irrotteluun tai mihinkään muuhunkaan turhaan pähkäilyyn, joka on takuun alainen asia.

Toistan: takuu on näitä asioita varten. Vaatikaa enemmän.
Ford Focus 1.5TDCi A8 Titanium 5-ov 2018

Kuva
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

HMS77 kirjoitti: 26 Marras 2019 11:23 Vaatikaa nyt hyvät ihmiset uusi akku, takuu on sitä varten.
Minä en tuhlaisi sekuntiakaan jonkun laturin kanssa kikkailuun, akunnapojen irrotteluun tai mihinkään muuhunkaan turhaan pähkäilyyn, joka on takuun alainen asia.

Toistan: takuu on näitä asioita varten. Vaatikaa enemmän.
Soitin juuri huoltoon: Mitään osia ei saa vaihtaa vaan odotetaan softapäivitystä
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Avatar
HMS77
Viestit: 588
Liittynyt: 29 Kesä 2008 21:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja HMS77 »

PiuhaPoikki kirjoitti: 26 Marras 2019 11:27 Soitin juuri huoltoon: Mitään osia ei saa vaihtaa vaan odotetaan softapäivitystä
Hyvä jos sellanen on tulossa, mä en kuitenkaan usko että tuo auttaa. Edelleen, miksei ongelma ole sitten kaikilla jos softasta olisi kyse?
Oma auto on kuitenkin erittäin todennäköisesti ihan alkupään autoja vaikken tarkkaa valmistuspäivää olekaan saanu mistään selville, eikä mulle ole päivitetty mitään asiaan liittyviä softia.
Ford Focus 1.5TDCi A8 Titanium 5-ov 2018

Kuva
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

HMS77 kirjoitti: 26 Marras 2019 11:37 Hyvä jos sellanen on tulossa, mä en kuitenkaan usko että tuo auttaa. Edelleen, miksei ongelma ole sitten kaikilla jos softasta olisi kyse?
Oma auto on kuitenkin erittäin todennäköisesti ihan alkupään autoja vaikken tarkkaa valmistuspäivää olekaan saanu mistään selville, eikä mulle ole päivitetty mitään asiaan liittyviä softia.
Ehkäpä juuri alkusarjan autoissa ei tätä softaongelmaa olekaan vaan se on juuri uudemmissa softa/hardisversioissa.
Oireet ja ongelma oli kuitenkin huollolle tuttu.

ps. Kysyin vielä erikseen, että kun kerran akun navan irroittamisella pääsen aina viikon eteenpäin niin voiko sen tehdä. Vastaus oli että voi.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
onik
Viestit: 129
Liittynyt: 21 Tammi 2019 07:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja onik »

PiuhaPoikki kirjoitti: Ehkäpä juuri alkusarjan autoissa ei tätä softaongelmaa olekaan vaan se on juuri uudemmissa softa/hardisversioissa.
Oireet ja ongelma oli kuitenkin huollolle tuttu.
Mulla on valmistuspäivä 22.2.2019 ja akkuongelmat korjaantui kun myyjäliike vaihtoi akun omaan piikkiin. Webastoa ei tosin ole, joten pelkän S/S:n ongelmia oli.
:ford: Focus Wagon 1.0L EcoBoost 125hp Titanium A8
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

onik kirjoitti: 26 Marras 2019 11:49 Mulla on valmistuspäivä 22.2.2019 ja akkuongelmat korjaantui kun myyjäliike vaihtoi akun omaan piikkiin. Webastoa ei tosin ole, joten pelkän S/S:n ongelmia oli.
Jos olisikin pelkkä s/s ongelma niin en tekisi mitään.
Mutta kun ei toimi se, webasto, etukajarit, handsfree, ääniopastus ja varoitusäänet. :thumbup: :ford:
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Avatar
HMS77
Viestit: 588
Liittynyt: 29 Kesä 2008 21:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja HMS77 »

Jopas, joissain medioissa katsottu että Fordin pikkudieselin öljyongelma on uutisen arvoinen:

https://www.express.co.uk/life-style/ca ... l-dilution

EDIT: paitsi nyt kun luin jutun tarkemmin, siinä ei mainita pikkudieseliä vaan Transitin 2-litrainen.. :shock:
Ford Focus 1.5TDCi A8 Titanium 5-ov 2018

Kuva
BudFord
Viestit: 8
Liittynyt: 15 Syys 2016 12:28
Paikkakunta: E-P

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja BudFord »

Hep. Etukajarit, HF ja tutkan piippaukset korjaantui mulla tuolla brittifoorumillakin mainitulla sulakkeen poisto/takaisin operaatiolla. Kohta kolmisen viikkoa toiminut nyt...tiedä sitten onko pysyvää.
-19 Focus ecoboost farkku 150hv Titanium m6
Arski54
Viestit: 411
Liittynyt: 22 Joulu 2016 13:30

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Arski54 »

PiuhaPoikki kirjoitti: 26 Marras 2019 11:14 Mitenkäs sitä latausvirtaa manipuloisi muuten kuin säätelemällä latausjännitettä?
Ei kai sentään siellä akun sisällä mitään tehoelektroniikkaa ole, joka voisi autonomisesti säädellä latautumista?
Akussa kun on kuitenkin edelleen vain kaksi napaa joiden kautta virtaa otetaan tai annetaan. Ei se smartcharge käsittääkseni akussa ole vaan laturin ohjauksessa. Akku lienee edelleen tyhmä ja ottaa sen mikä annetaan.

Sillä, ladataanko akkua suoraan napoihin vai maadoituspisteen kautta, ei akun itsensä kannalta ole mitään merkitystä.
Sillä on merkitystä vain auton valvontajärjestelmän kannalta, jotta lataus tule kirjattua ylös.

Jännitemittarin käyttäytymisestä havaittua:

Silloin kun järjestelmä on tolkuissaan ja webasto sekä s/s toimii, ajonaikainen lukema on 13.4V. Tämä varmaan vastannee suunnilleen sitä 80% tavoitetilaa. Moottorijarrutus tai tyhjäkäynti ei vaikuta jännitteeseen.

Toisinaan jännitemittari taas kayttäytyy niin, että tyhjäkäynnillä ja kiihdytyksessä jännite on vähän päälle 12V. Tämä kertoo siitä, että akkua ei ladata.
Tuottaako laturi tällöin edes järjestelmien ja valojen kuluttaman energian vai otetaanko se akusta. Sitä ei pelkästä jännitteestä voi päätellä.
Moottorijarrutuksessa jännite pomppaa 15 volttiin. Tämä kertoo siitä, että akulle tyrkytetään virtaa. Akun kunnosta ja varaustilasta riippuu sitten se, että meneekö akkuun virtaa. Jännitteen käyttäytyessä näin s/s ei toimi. Eli ainakin järjestelmän mielestä varaustila on laskenut alle sallitun ja varmaan näin onkin. Tämä käyttäytyminen tuntuu ennakoivan sitä tilaa, että jännite nousee pysyvästi 14.7-15V lukemiin ja kirjanpito lienee sekaisin.

Pysyn edelleen siinä kannassa, että jos akun napajännite on jatkuvasti 14,5-15V niin kyllä ehjä akku on silloin täynnä tai melkein täynnä ja latautuu.
Silloin kun akulle ei tyrkytetä virtaa eikä se ole vielä tyhjä, sen napajännite kevyesti kuormitettuna on 12V hujakoilla ja vähän päälle.

Alan kallistua sille kannalle, että jos smartcharge toimisi kuten sen on tarkoitus toimia, webasto ja s/s pelaisivat kunhan ajo ei olisi ihan pätkäluontoista.
Nyt virranhallinnassa on pakko olla joku perustavaa laatua oleva suunnittelu tai ohjelmointivirhe, koska akun lataaminen ulkoisella laturilla maadoituspisteen kautta ei auta yhtään. Vain akun irroittaminen hetkeksi korjaa tilanteen muutamaksi päiväksi.
Virta on jännite jaettuna vastuksella. Eli latausvirtaa voi manipuloida jännitteen lisäksi vastuksella. Lisäksi SC voi, en tiedä tekeekö, rajoittaa latausvirtaa pudottamatta jännitettä jotta polttoainetta säästyy koska moottoria rasitetaan vähemmän. Nämä on asioita mistä käsittääkseni edes suomen Ford ei ole perillä. Eikä taida tietoa oikein kunnolla löytyä muualtakaan.
Kun lataat ulkoisella latauspisteeseen siinä välissä akun miinusnapaan on valvonta. Valvonta mikä tekee... niin mitä? En minä ainakaan tiedä muuta kuin että ongelmia. Lisäksi auto "herää" ja se voi tarkoittaa latauksen kannalta mitä tahansa. Ilmeisesti lisää ongelmia.
Olen kanssasi samaa mieltä siitä että ongelma on erittäin huonosti toimivassa SC:ssä tai valvonnassa. Tilanne luetun perusteella on paljon paljon pahempi kuin esim. 2011 diesel mallissa. On siis viimeinen minulla ollut Weballa tai Eberillä varustettu. Siinä ongelmia oli vasta kun pakkasta - 20 tai yli. Lataus ulkoisella riitti poistamaan ongelmat.
Vastaa Viestiin