Uusi Focus mk4 2018

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Avatar
calculus
Viestit: 206
Liittynyt: 15 Tammi 2012 18:48

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja calculus »

Tänään pääsin ajamaan töissä heti ensimmäiseksi 1,5 tuntia uutta (ajettu alle 10 tkm) Volvo V40 D2-automaattia. Siinä mielessä mielenkiintoinen tilanne, että pääsi vertaamaan Focukseen ihan suoraan. Kokoluokkahan on käytännössä sama hatchback-Focuksen kanssa.

Vaikutelma oli se, että ei tosiaankaan tarvitse hävetä Focuksen ratissa. :thumbup: Ainakin Vignaleen verrattuna Volvon materiaalit sisätiloissa eivät olleet mitenkään ihmeellisiä. Tuulen suhinoita ja ympäristön ääniä kuului V40:ssä selvästi enemmän kuin Focuksessa (kiitos kai Vignalen laminoitujen lasien) ja rengasmelu oli suunnilleen samalla tasolla. Dieselin raksutus oli koko ajan läsnä taustalla, mutta tällainen kuorma-autokuski ei siitä juuri harmistu. Jostakin päin V40:n kojelautaa kuului välillä ärsyttävää nitinää. Volvon etupenkit olivat kyllä erinomaiset, paremmat kuin Fordissa.

Ajettavuuden puolesta V40 oli vakaa menemään moottoritiellä, mutta mutkatiellä varsinkin ohjaus jätti vähän epämääräisen tuntuman verrattuna Focukseen. Alusta tuntui yhtä aikaa sekä tosi pintakovalta että pehmeältä. Asvaltin epätasaisuudet ja varsinkin siltasaumat tärähtivät Volvossa äänekkäästi läpi. D2-diesel oli ihan letkeä ajettava, mutta moottoritiellä olisi välillä kaivannut lisää potkua. Tuntui siltä, että moottorin ääni muuttui karjuvaksi laatikon vaihtaessa pienempää pesään, mutta kiihtyvyys yli satasen nopeuksissa jäi vähän vaisuksi. Toki olen tottunut 50 % tehokkaampaan pataan Focuksessa.

Kaiken kaikkiaan sain ainakin itselleni mielenkiintoisen vertailun noista kahdesta autosta, joista toinen on ns. premium ja toinen on Ford. Focuksen hinta lienee Vignale-varustelulla aika samaa tasoa tuon Volvon kanssa.
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
revote
Viestit: 477
Liittynyt: 11 Elo 2019 09:20

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja revote »

Mä olen ajellut V40 T2:lla pari kuukautta ja komppaan äänieristyksen ja pintakovan jousituksen suhteen (kaupunkiajossa, isolla tiellä alusta toimii hyvin). Penkit on huonot, onko sulla sitten R-Design tai jotain se jolla ajoit. Mittaristosta en tykkää yhtään, outo sekasikiö. Vaikea luettava.

Odotan innolla ensi torstaita, pääsen Volvosta eroon.
Instagram --> @revotee
Teippifanaatikon tilini --> @wrappedcarsonly
Tsekkaa uusin teippausvideoni Youtubessa @revotee
Avatar
calculus
Viestit: 206
Liittynyt: 15 Tammi 2012 18:48

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja calculus »

En valitettavasti osaa sanoa varusteista, kun kyseessä oli vuokra-auto. Penkit ovat tietysti vähän yksilöllinen juttu, mutta toki hyvät säädöt auttavat. Omat mitat 192 cm ja 90 kg.

Tuota en muistanutkaan mainita, että Volvon mittaristo ei tosiaan ollut selkeimpiä. Sekasikiö on hyvä sana kuvaamaan sitä.

En ymmärrä, että miksi Focuksen erinomaisen selkeää mittaristoa on moitittu vanhanaikaiseksi. Kaikki tärkeimmät asiat perinteisillä analogisilla mittareilla ja keskellä terävä ja tarkka diginäyttö, johon saa loihdittua haluamansa tiedot.
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
Arski54
Viestit: 411
Liittynyt: 22 Joulu 2016 13:30

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Arski54 »

calculus kirjoitti: 23 Loka 2019 15:14 Tänään pääsin ajamaan töissä heti ensimmäiseksi 1,5 tuntia uutta (ajettu alle 10 tkm) Volvo V40 D2-automaattia. Siinä mielessä mielenkiintoinen tilanne, että pääsi vertaamaan Focukseen ihan suoraan. Kokoluokkahan on käytännössä sama hatchback-Focuksen kanssa.

Vaikutelma oli se, että ei tosiaankaan tarvitse hävetä Focuksen ratissa. :thumbup: Ainakin Vignaleen verrattuna Volvon materiaalit sisätiloissa eivät olleet mitenkään ihmeellisiä. Tuulen suhinoita ja ympäristön ääniä kuului V40:ssä selvästi enemmän kuin Focuksessa (kiitos kai Vignalen laminoitujen lasien) ja rengasmelu oli suunnilleen samalla tasolla. Dieselin raksutus oli koko ajan läsnä taustalla, mutta tällainen kuorma-autokuski ei siitä juuri harmistu. Jostakin päin V40:n kojelautaa kuului välillä ärsyttävää nitinää. Volvon etupenkit olivat kyllä erinomaiset, paremmat kuin Fordissa.

Ajettavuuden puolesta V40 oli vakaa menemään moottoritiellä, mutta mutkatiellä varsinkin ohjaus jätti vähän epämääräisen tuntuman verrattuna Focukseen. Alusta tuntui yhtä aikaa sekä tosi pintakovalta että pehmeältä. Asvaltin epätasaisuudet ja varsinkin siltasaumat tärähtivät Volvossa äänekkäästi läpi. D2-diesel oli ihan letkeä ajettava, mutta moottoritiellä olisi välillä kaivannut lisää potkua. Tuntui siltä, että moottorin ääni muuttui karjuvaksi laatikon vaihtaessa pienempää pesään, mutta kiihtyvyys yli satasen nopeuksissa jäi vähän vaisuksi. Toki olen tottunut 50 % tehokkaampaan pataan Focuksessa.

Kaiken kaikkiaan sain ainakin itselleni mielenkiintoisen vertailun noista kahdesta autosta, joista toinen on ns. premium ja toinen on Ford. Focuksen hinta lienee Vignale-varustelulla aika samaa tasoa tuon Volvon kanssa.
Yhtään vähättelemättä huomioitasi vertaat nyt v40 vs Vignale. Hintaero ainakin alkaen hinnoissa taitaa olla 8000 €. Kyllä sillä rahalla pitää jotain jo saadakin.
Avatar
calculus
Viestit: 206
Liittynyt: 15 Tammi 2012 18:48

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja calculus »

Ainakin sen hinnaston mukaan, mikä oli voimassa silloin, kun me ostettiin meidän Focus, niin 5-ovinen 120 hv 1.5 diesel-automaatti Focus oli Vignale-varustelulla noin 31700 euroa, ja Volvon hinnasto oli ainakin silloin samaa tasoa V40:n perusvarustelun 120 hv D2-automaatille. 🤔

Toki erilaisilla lisävarusteilla ja moottoreilla saa paletin aivan sekaisin, mutta ei tuon Volvon perusversio taida kuitenkaan uutena tehdastilauksena ihan 24 000 eurolla lähteä.

Edit: Nyt ymmärsin, että tarkoitit eroa Focuksen perusvarusteltuun versioon. Aivan. Mutta tässä ajattelinkin vertailua premiumiin kurkottelevan Fordin ja premiumiin jo muutenkin laskettavan (?) Volvon välillä. Ja siinä vertailussa Fordin ei tarvitse yhtään hävetä.
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
revote
Viestit: 477
Liittynyt: 11 Elo 2019 09:20

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja revote »

Huomioitavaa on ainakin osittain myös se, että tuo V40 on mallina jo sikavanha. Selittänee tiettyjä asioita.
Instagram --> @revotee
Teippifanaatikon tilini --> @wrappedcarsonly
Tsekkaa uusin teippausvideoni Youtubessa @revotee
Avatar
calculus
Viestit: 206
Liittynyt: 15 Tammi 2012 18:48

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja calculus »

Joo, muuttujia on paljon.

Mutta ei siltikään hävetä tuohon samanikäiseen "premium"autoon verrattuna edes monen autotoimittajan mielestä "ylihinnoitellun" Vignale-Focuksen ratissa. ;)
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
revote
Viestit: 477
Liittynyt: 11 Elo 2019 09:20

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja revote »

Vignalella on tosiaan "kallis ja turha" -leima kun lukee arvosteluita ja esittelyitä. Minun mielestä se taas on ihan eri auto vs. muut Focukset. Varusteiden ja fiiliksen osalta. Harmi kun ulkokuori on valju, jos saisi valita niin ottaisin ST-Linen ulkokuoren ja Vignalen varusteet ja sisustan.
Instagram --> @revotee
Teippifanaatikon tilini --> @wrappedcarsonly
Tsekkaa uusin teippausvideoni Youtubessa @revotee
@rsk@
Viestit: 590
Liittynyt: 24 Heinä 2016 23:11

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja @rsk@ »

Yhtenä iltana viime viikolla uudella Focuksella vähän ajelin ja nyt viikon päästä sain auton takasin, niin tässä tarkemmin täytyy alkaa ominaisuuksia vielä ihmettelemään. Ei sitten ole GPS nopeusnäyttöä auton omassa navissa?? Vai enkö vaan löytänyt. 🤔
No täytyy huomenna jatkaa ihmettelyä...
@rsk@
Viestit: 590
Liittynyt: 24 Heinä 2016 23:11

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja @rsk@ »

Ja tarkotin siis tonne isolle näytölle navin GPS lukemaa..
Avatar
calculus
Viestit: 206
Liittynyt: 15 Tammi 2012 18:48

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja calculus »

@rsk@ kirjoitti: 23 Loka 2019 18:26 Ei sitten ole GPS nopeusnäyttöä auton omassa navissa?? Vai enkö vaan löytänyt. 🤔
Ei taida olla. En ole sellaista ainakaan itse löytänyt. Mulla näyttää auton oma mittari n. 3 % liikaa, eli ei kannata ainakaan taajamanopeuksilla ajaa rajoitus+kymppi mittarissa, saattaa muuten rikesakko napsahtaa. Ja eihän ylinopeutta nyt kannata ajaa muutenkaan. 8-)
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
Drofocus
Viestit: 18
Liittynyt: 25 Syys 2019 12:58

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Drofocus »

V40 ei ole premium vaikka on volvo. :D Se on volvon normi auto ja siinä ei ole mitään premiumia vaikka on vähän kalliimpi, kuin focus. Malli on tosi vanha kaiken lisäksi, johon ei ole juuri tullut päivityksiä ja käsittääkseni valmistus loppuu. Vähä sama kuin bemarin 1 ja 2-sarjassa eli ei mitään premiumia.

Omat kokemukset nykyisestä focus activesta on jäänyt huonoksi, kun on nyt 8000km ajettu. Viat mitä alussa oli,on nyt ollut kuitenkin pois useamman viikon ja ei ole tarvinut huollossa rampata.

Eniten tympivät asia.
- Vaihteisto hidas ja töksähtelevä
- Maantiella rauhaton ajaa ja talvirenkailla paheni tilanne.
- Tuuli tekee asian vielä pahemmaksi.
- penkit järkyttävän huonot.
- nitisee sisältä vähän sieltä täältä ja ovet alkanut paukkuun musiikin tahdissa.
- Alkanut pitään kauheaa suhinaa maantie nopeuksissa
- Led valojen automatiikka on typerä ( vaihtaa lyhkäsille, kun vastaantulija on kilometrien päässä).
- Webaston ajastus turhan syvällä valikossa
- Auto tärisee ja jurisee tympeästi ( vissiin syliinterien lepuutus).

Tulipahan kokeiltua mutta ei minusta fania tullut. :D
toasti
Viestit: 463
Liittynyt: 02 Joulu 2018 17:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja toasti »

Omassa autossa ei nyt enää Webastokaan toimi lainkaan liian alhaisen akun varauksen takia. Huollon mukaan mitään muuta ei ole tehtävissä kuin odottaa aiemmin mainitsemaani ohjelmistopäivitystä virranhallintaan. Aikatauluahan kyseiselle päivitykselle ei ole.
Forscanilla katsoin akun varaustason olevan 50 %. Autolla ajetaan 5 päivää viikossa 130 km maantie- ja moottoritieajoa hyvin vähäisellä kaupunkipyörityksellä, joten mielestäni akulla on hyvät edellytykset latautua kunnolla.

On myös erikoista, että mitään ei voida tehdä vaikka viime talvena kaikki toimi mainiosti. Jotainhan tässä on nyt selkeästi tapahtunut huonompaan suuntaan, joten tuo ohjelmistopäivityskään ei kuulosta järkevältä. Ellei sitten joku muu päivitys ole saanut virrankulutusta kasvamaan tai latausstrategiaa muuttumaan radikaalisti.

No, kävin jo autoliikkeessä katsomassa muun merkkisiä autoja. Enää ei vaan jaksa tätä jatkuvaa ongelmien selvitystä ja odottelua. Autoa vaihdan normaalisti 2-3 vuoden välein ja nyt on pian eka vuosi mennyt pelkästään vikoja selvitellessä ja korjaamolla ravatessa. Ei oikein ehdi siitä ajamisesta nauttia.
Ford Focus 1.5 TDCi EcoBlue A8 2018
Moore
Viestit: 50
Liittynyt: 15 Kesä 2014 13:15

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Moore »

Millaisia kulutuslukemia teillä on 1.0 koneella ja A8 laatikolla?
Tiesin, että tämä kaksoiskytkinautomaatista luopuminen nostaa kulutusta, mutta ero on mielestäni todella iso. Omalla Wagon Activella on nyt ajettu 5000tkm ja keskikulutus nyt mittarissa 7.6l. Ajoni on ollut nyt pidempään tällaista taajama-ajoa, eli 60-70km/h teitä paljon. Varsinaista maantie/moottoritieajoa ollut vähän.

Tätä foorumia kun olen lukenut niin tuo 1.5 A8 ei näytä kuluttavan yhtään enempää, jopa vähemmän jos uskominen viesteihin. Toki tähän vaikuttaa missä ajetaan. Ajan oikeastaan pelkästään "normaali" ajotilalla.

Mikään bensapihi tämä ei ole todellakaan. Vanha 1.6 Ecoboost manuaali (Grand C-max) meni pienemmällä.
onik
Viestit: 129
Liittynyt: 21 Tammi 2019 07:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja onik »

Moore kirjoitti:Millaisia kulutuslukemia teillä on 1.0 koneella ja A8 laatikolla?
Tiesin, että tämä kaksoiskytkinautomaatista luopuminen nostaa kulutusta, mutta ero on mielestäni todella iso. Omalla Wagon Activella on nyt ajettu 5000tkm ja keskikulutus nyt mittarissa 7.6l. Ajoni on ollut nyt pidempään tällaista taajama-ajoa, eli 60-70km/h teitä paljon. Varsinaista maantie/moottoritieajoa ollut vähän.

Tätä foorumia kun olen lukenut niin tuo 1.5 A8 ei näytä kuluttavan yhtään enempää, jopa vähemmän jos uskominen viesteihin. Toki tähän vaikuttaa missä ajetaan. Ajan oikeastaan pelkästään "normaali" ajotilalla.

Mikään bensapihi tämä ei ole todellakaan. Vanha 1.6 Ecoboost manuaali (Grand C-max) meni pienemmällä.
Vajaa 10tkm ajettu ja kokonaiskeskikulutus taisi olla 7,5 auton mukaan, ja 8,0 tankkaamalla mitattuna. Renkaanvaihdon jälkeinen satanen kaupungissa menossa, näytti aamulla olevan 10,3. Normaali ajotapa, ei webastoa, puolilämmin halli.
:ford: Focus Wagon 1.0L EcoBoost 125hp Titanium A8
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

toasti kirjoitti: 24 Loka 2019 08:10 Autolla ajetaan 5 päivää viikossa 130 km maantie- ja moottoritieajoa hyvin vähäisellä kaupunkipyörityksellä, joten mielestäni akulla on hyvät edellytykset latautua kunnolla.
Noista smart chargen parametreistä ei ole oikein luotettavaa tietoa liikkeellä mutta huhujen mukaan se ei lataa esimerkiksi tyhjäkäynnillä eikä silloin kun moottorista otetaan tehoja ulos.
Moottoritieajo on suht kuormittavaa, joten silloin akkua ei ehkä ladata kunnolla.
Samojen huhujen mukaan tehokkain lataus tapahtuu moottorijarrutustilanteissa mikä taas automaattivaihteilla on vähän niin ja näin.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Freeze »

Moore kirjoitti: 24 Loka 2019 08:27 Millaisia kulutuslukemia teillä on 1.0 koneella ja A8 laatikolla?
Tiesin, että tämä kaksoiskytkinautomaatista luopuminen nostaa kulutusta, mutta ero on mielestäni todella iso. Omalla Wagon Activella on nyt ajettu 5000tkm ja keskikulutus nyt mittarissa 7.6l. Ajoni on ollut nyt pidempään tällaista taajama-ajoa, eli 60-70km/h teitä paljon. Varsinaista maantie/moottoritieajoa ollut vähän.
Mitä Spritmonitorista vilkaisin 166 auton otannalla, niin kulutukset 5,9 ja 11,7 välillä per satku. Keskiarvo 7,8.
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
toasti
Viestit: 463
Liittynyt: 02 Joulu 2018 17:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja toasti »

PiuhaPoikki kirjoitti: 24 Loka 2019 09:28 Noista smart chargen parametreistä ei ole oikein luotettavaa tietoa liikkeellä mutta huhujen mukaan se ei lataa esimerkiksi tyhjäkäynnillä eikä silloin kun moottorista otetaan tehoja ulos.
Moottoritieajo on suht kuormittavaa, joten silloin akkua ei ehkä ladata kunnolla.
Samojen huhujen mukaan tehokkain lataus tapahtuu moottorijarrutustilanteissa mikä taas automaattivaihteilla on vähän niin ja näin.
Jos lataus toimii noin, niin sitten on entistä suurempi mysteeri miksi Webasto toimi koko viime talven hyvin. Ajoprofiili ei ole muuttunut ja akku on testattu toimivaksi. Ja joka tapauksessa kyllä akun pitää latautua myös tuollaisessa ajossa, kuten se viime talvena latautuikin.
Ford Focus 1.5 TDCi EcoBlue A8 2018
Drofocus
Viestit: 18
Liittynyt: 25 Syys 2019 12:58

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Drofocus »

Moore kirjoitti: 24 Loka 2019 08:27 Millaisia kulutuslukemia teillä on 1.0 koneella ja A8 laatikolla?
Tiesin, että tämä kaksoiskytkinautomaatista luopuminen nostaa kulutusta, mutta ero on mielestäni todella iso. Omalla Wagon Activella on nyt ajettu 5000tkm ja keskikulutus nyt mittarissa 7.6l. Ajoni on ollut nyt pidempään tällaista taajama-ajoa, eli 60-70km/h teitä paljon. Varsinaista maantie/moottoritieajoa ollut vähän.

Tätä foorumia kun olen lukenut niin tuo 1.5 A8 ei näytä kuluttavan yhtään enempää, jopa vähemmän jos uskominen viesteihin. Toki tähän vaikuttaa missä ajetaan. Ajan oikeastaan pelkästään "normaali" ajotilalla.

Mikään bensapihi tämä ei ole todellakaan. Vanha 1.6 Ecoboost manuaali (Grand C-max) meni pienemmällä.
Samanlainen kulutus on mulla asettunut, kun 8000km ajettu autolla. Aika janoinen yhdistelmä minun mielestä, kun entisellä isompi koneisella ja tehokkaammalla autolla oli vain litran enemmän, samanlaisessa ajossa. :shock:
Fixu
Viestit: 284
Liittynyt: 10 Loka 2018 15:08

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Fixu »

toasti kirjoitti: 24 Loka 2019 09:53 Jos lataus toimii noin, niin sitten on entistä suurempi mysteeri miksi Webasto toimi koko viime talven hyvin. Ajoprofiili ei ole muuttunut ja akku on testattu toimivaksi. Ja joka tapauksessa kyllä akun pitää latautua myös tuollaisessa ajossa, kuten se viime talvena latautuikin.
Eikö ne huollossa ladanneet akkua? Mulla oli varaustaso 50% huollon mukaan ja laittoivat lataukseen. Ei kuulemma latautunut kahden tunnin aikana yhtään ja vaihtoivat akun uuteen ja nollasivat virranhallinnan. Sen jälkeen S/S toiminut jo 1,5 kk ongelmitta ja webasto lähtee käyntiin.
Ajossa Ford Focus 1.5 EcoBoost A8 Titanium Wagon 2019

Aiemmat autot:
Skoda Octavia 1.4 DSG Combi Elegance -15
Skoda Octavia 1.6 Combi Elegance -07
Ford Focus 1.6 -04
minan
Viestit: 30
Liittynyt: 17 Maalis 2019 21:26

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja minan »

Moore kirjoitti: 24 Loka 2019 08:27 Millaisia kulutuslukemia teillä on 1.0 koneella ja A8 laatikolla?
Tiesin, että tämä kaksoiskytkinautomaatista luopuminen nostaa kulutusta, mutta ero on mielestäni todella iso. Omalla Wagon Activella on nyt ajettu 5000tkm ja keskikulutus nyt mittarissa 7.6l. Ajoni on ollut nyt pidempään tällaista taajama-ajoa, eli 60-70km/h teitä paljon. Varsinaista maantie/moottoritieajoa ollut vähän.

Tätä foorumia kun olen lukenut niin tuo 1.5 A8 ei näytä kuluttavan yhtään enempää, jopa vähemmän jos uskominen viesteihin. Toki tähän vaikuttaa missä ajetaan. Ajan oikeastaan pelkästään "normaali" ajotilalla.

Mikään bensapihi tämä ei ole todellakaan. Vanha 1.6 Ecoboost manuaali (Grand C-max) meni pienemmällä.
6,7-6,9 tankkausten perusteella pitkällä välillä. Moottoritiellä alle 6,5 ja kaupungissa 7,5-8. Maantiellä voi päästä lähelle 5 l/100. Webaston käyttö huomioidaan ajotietokoneen kulutuksissa jolloin voi tulla lyhyillä matkoilla yli litrakin lisää keskikulutukseen.

Ajotietokoneen mittaus poikkeaa omalla autolla +/- 0,2 l/100km tankkauksen perusteella mitatusta. Talvella ajotietokone näyttää todellista suurempaa ja kesällä todellista pienempää kulutusta.
2019 Focus 1.0 A8 Titanium Wagon
Quattra
Viestit: 43
Liittynyt: 27 Heinä 2017 16:02

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Quattra »

Itse nyt ajellut noin 3000km uudella Focuksella. Ajossa tosiaan 1.5 182hv A8 ajokki webastolla.

Olen kirjannut kaikki tankkaukset koko ajalta. Keskimääräinen kulutus on ollut 7,4l/100km (alhaisin 6,94l/100km, korkein 7,72l/100km). Ajoprofiililtani jotakuinkin 70% maantietä ~110km/h, loput taajama-ajoa. Moottoria esilämmitetty aamuisin ja ajonaikana auto hoitanut itse lämmityksen miten parhaiten nähnyt (ajonaikainen webasto sallittu).

Mitään foorumilla valitettuja ongelmia en ole tavannut autossani, kaikki pelittänyt odotetusti. Takaovissa ei ole avaimettoman lukituksen antureita. Vaihdelaatikko on vähän karkea vaikka aikaisemmin ajossa oli PowerShift-laatikko, jota on haukuttu karkeaksi. Varsinkin peruutusvaihteelle siirtyminen on hidasta tällä uudella. Moottori on erittäin hyvin vääntävä myös alakierroksilla, ei mielestäni juuri häviä vanhalle 1,5TDI:lle ellei ole jopa parempi.

Kaiken kaikkiaan varsin tyytyväinen tällä hetkellä ajoon. Kulutus toki voisi olla vähän matalampi mutta asennoiduin näihin lukemiin jo ennalta. Verokiksi vanha 1.5TDI vei itsellä koko käyttöiän (74tkm) aikana keskimäärin 6,0l/100km (alhaisin 4,83l/100km, korkein 7,36l/100km).

Tässä vielä kuvaaja tuon vanhan auton osalta:
Kuva
Hyvin näkee miten moottorin lämmitys vaikuttaa kulutukseen...

E: Lisäillään nyt sitten muita havaintoja. Penkinlämmittimet on Vignalessa ainakin todella hyvät, lämmittävät yläselkään asti! :thumbup: B&O audiojärjestelmä on yliarvostettu, ei onneksi valtava sijoitus. Hieman parempi kuin aikaisemman Focuksen "hinnat alkaen" äänentoisto. Sisätilat valtava parannus vanhaan. Istuimissa kovat taustat -> lapsien potkut selkänojaan ei häiritse niin pahasti (tosin merkittävämpää on ettei ne jalat edes pääse helposti osumaan selkänojaan tilan vuoksi). Webaston esilämmitys sisätiloihin aika hengetön verrattuna vanhan auton Eberin lämmittimeen.
Ajossa: Ford Focus Vignale Wagon A 1.5 182hv -19

Menneet autot: Ford Focus HB 1.6 -99, Ford Focus Wagon 1.6 -06, Ford Mondeo Wagon 1.8D -09, Ford Focus Wagon A 1.5D -17
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Freeze »

Heitetäänpä sitten oma Excelöintikin tänne, siinä on 25000 tkm ajot. Saatte bonuksena vielä tankatun polttoaineen hintakehityksenkin. Ajoprofiili 80% maantietä, loput hitaanmaa pikkupyörittelyä pienemmillä teillä. Lämmitys joko Webastolla tai sähköllä vaihdellen satunnaisesti.

Kuva
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
revote
Viestit: 477
Liittynyt: 11 Elo 2019 09:20

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja revote »

Moore kirjoitti: 24 Loka 2019 08:27 Tätä foorumia kun olen lukenut niin tuo 1.5 A8 ei näytä kuluttavan yhtään enempää, jopa vähemmän jos uskominen viesteihin.
Miksipä tuota ei uskoisi, enemmän tehoa ja vääntöä joten moottoria ei tarvitse niin kuormittaa.
Instagram --> @revotee
Teippifanaatikon tilini --> @wrappedcarsonly
Tsekkaa uusin teippausvideoni Youtubessa @revotee
Arski54
Viestit: 411
Liittynyt: 22 Joulu 2016 13:30

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Arski54 »

PiuhaPoikki kirjoitti: 24 Loka 2019 09:28 Noista smart chargen parametreistä ei ole oikein luotettavaa tietoa liikkeellä mutta huhujen mukaan se ei lataa esimerkiksi tyhjäkäynnillä eikä silloin kun moottorista otetaan tehoja ulos.
Moottoritieajo on suht kuormittavaa, joten silloin akkua ei ehkä ladata kunnolla.
Samojen huhujen mukaan tehokkain lataus tapahtuu moottorijarrutustilanteissa mikä taas automaattivaihteilla on vähän niin ja näin.
Pääsaantöisesti noin. Tyhjäkäynnillä, veto päällä ladataan hyvin vähän. Lätkä tiskissä ei ladata. Vain moottori jarrutuksessa lataa "täysillä". Toimii Afrikassa mutta ei toimi Suomessa. Aivan kuten moni on huomannutkin. Samaa ongelmaa jo ainakin 2011 mallista alkaen ja näitä lueskellessa vaan pahenee koko ajan. Ja koko systeemin taustalla vain saada päästöt paperilla hiukan alemmaksi.
Vastaa Viestiin