8v DOHC:iin kärjetön sytkä?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Zipi
Viestit: 22
Liittynyt: 08 Joulu 2005 23:21

8v DOHC:iin kärjetön sytkä?

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Tuli tässä sellainen kieroutuma mieleen, että olisi omaan nelikkodokkiin muuttanut sytkän kärjettömäksi... Onkohan kukaan moista toteuttanut?

Syynä on kaksikin asiaa, ensinnäkin se, että olen pitkään jahdannut kostealla säällä ilmenevää pätkimistä, eli ettei kierrokset tahdo nousta ennen kuin moottori kunnolla lämpiää ja paikat kuivuu. Vaihdettu on uutta Motocraftin tulppaa, pyöriää, jakajan kantta, tulpanjohtoja, jne... Aina vähän aikaa tuntuu että homma toimii kun jotain syttyosaa vaihtaa, mutta sittempä se taas arki koittaa. Puolaa ei ole tullut vaihdettua kylläkään, jonka osalta melkein jo tilasin Boschin 0221122450 puolan + Super4-FR56 tulpat, mutta sitten aattelin että kyllä pitäisi kärjetön sytkä mieluummin saada.

Toisena syynä tähän on se, että asensin eFlexFuel sarjan ja muutoskatsastin etanolille. Lämpimällä kelillä ja/tai lämpimällä koneella käynnistyy hienosti, mutta kylmänä saa yrittää muutaman kerran ja sahata käyntiin. Parempi tsiguna voisi tähän auttaa... Tosin rehellisyyden nimissä tällä nykykoneella on aina saanut startata turhan pitkään kylmänä että on käyntiin tärähtänyt, siinä missä edellisellä koneella josta kansi halkesi lähti aina lähes kuin palmupuun alta (vaikka mekaniikaltaan tämä nykykone on kyllä parempi). Ysivitosella bensalla starttia saa pyörittää kylmänä sen aikaa, että juuri kun on antamassa periksi ettei se lähde, niin sitten se juurikin tärähtää käyntiin ja pulma oli siis jo ennen etanolikonversiota.

Joten tältä pohjalta saa kyllä ehdotella asioita, mutta lähinnä kiinnostaisi muuttaa sytkäpuoli täysin elektroniseksi jotta ei ainakaan tarttee murehtia mistään kosteusjutuista jakajan suhteen. Jossain kohtaa vaihtuu pellin alle 2.3 litrainen 16v DOHC, mutta se ei ole vielä ajankohtaista ja vaatii vähän modaamista. Varastoista löytyy Scorpiosta purettu kone ja Galaxystä purettu, niissä näyttää olevan vähän omanlaisensa elektroninen sytkä kummassakin. Scorpiota voisi kannibalisoidakin, mutta kun puolat on joka tulpalle omat, niin ei taida saada millään mahtumaan 8v koneeseen.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: 8v DOHC:iin kärjetön sytkä?

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Hei po dei mistäpä olet löytänu Motorcraftin tulppia? meinaan vaan kun ei tällä seudulla niitä enää kukaan tarjoa ja kun ei viittis mitä lie mistälie tulppaa laitella.
Epäilen kyllä että nuo käyntihäiriöt johtuu enempi kyllä polttoaineesta kuin sytkästä,TAI johtuuhan se sytkästäkin kun polttoaine ei ole sitä mitä alumperin ollu,itte olen luullu että nuo on ollu JO kärjettömiä? no aina oppii uutta heh!
Zipi
Viestit: 22
Liittynyt: 08 Joulu 2005 23:21

Re: 8v DOHC:iin kärjetön sytkä?

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Tessu200 kirjoitti: 04 Loka 2019 00:33 Hei po dei mistäpä olet löytänu Motorcraftin tulppia? meinaan vaan kun ei tällä seudulla niitä enää kukaan tarjoa ja kun ei viittis mitä lie mistälie tulppaa laitella.
Epäilen kyllä että nuo käyntihäiriöt johtuu enempi kyllä polttoaineesta kuin sytkästä,TAI johtuuhan se sytkästäkin kun polttoaine ei ole sitä mitä alumperin ollu,itte olen luullu että nuo on ollu JO kärjettömiä? no aina oppii uutta heh!
Motocraftin tulppaa löytyi ennen esim:
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=181
Vaan nyt näyttäisi että Motonet ei enää ole näitä varastoonsa ottanut. Tuokin kyseinen tulppa ei näyttäisi DOHC koneeseen edes käyvän, mutta vuosi sitten niitä vielä sai.

Mutta kuten jo kirjoittelin, niin tätä käyntihäiriötä on esiintynyt ennen etanolikonversiotakin. Etanolikonversio on sen verran tuore juttu että vasta menossa ensimmäinen tankillinen E85 ainetta. Kesällä jos esimerkiksi suurempaan vesilätäkköön on lasauttanut, niin jonnin matkaa menee ennen kuin taas on alkanut kiertää normaalisti. Sama talvella jos loskakelillä tai puuterilumella intoutuu polkemaan aikansa kahva edellä.

Itse etanolikonversio tuntuu toimivan oikein hienosti sinällään, mutta pitäisi tämä perusvika saada kiinni. Melko varma olen että tämä on sytytyspuolen juttuja, mutta pitänee tarkastaa esim. asentoanturin piuha ja liitos, sillä voihan tämä polttoainepuolellekin liittyä, tosin sitten tämä pulma kyllä esiintyisi vieläkin herkemmin sadekelillä luulisin...
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Vastaa Viestiin