Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Joo, uuden auton kanssa huhtikuussa pelasi s/s ja webasto molemmat täysin moitteettomasti. Saas nähdä, miten nyt syksyllä homma toimii, kun s/s ei ole toiminut enää loppukesänä muuten kuin yli 600 km matka-ajon jälkeen. Ja silloinkin vain hetken.
Ja olen palstan ansiosta hyvinkin tietoinen noista "smart"chargen kuvioista. Varsinainen insinööritaidon "mestarinäyte".
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
Tämä akun 80% juttu kuuluisi paremmin autosähkön puolelle, kun tuntuu olevan monen mallin ominaisuus.
Mistä auto päättelee nuo prosentit? Jos volteista, akku ei ole pitkäikäinen, kun se ei koskaan ole täydessä latauksessa. Miksi uudemmissa autoissa akun vaihdon yhteydessä autolle kerrotaan kyseessä olevan uuden akun ja sen Ah:t, ellei juuri latausta varten? Toki akun kestoikä sitenkin laskien alenee 80% latauksella. Ja tuota prosenttimäärää päätellään akkuun menevää ja siitä lähtevää virtaa laskemalla(ko?). Eikö silloin voisi huijata, kertomalla väärän akkukapasiteetin?
Kyllä samaa ollut mm. uudemmissa Volvoissa uskoisin että muissakin.. Mondeossa korjaantui tosiaan kun tehdas päivityksessä laski lisälämmittimen alinta käynnistysrajaa.
Jälkiasenteisessa lisälämmittimessä on yleensä omat aivot ja jännitteenvalvonta järjestelmä.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Focus_2.0 kirjoitti: ↑30 Syys 2019 21:30
Kyllä samaa ollut mm. uudemmissa Volvoissa uskoisin että muissakin.. Mondeossa korjaantui tosiaan kun tehdas päivityksessä laski lisälämmittimen alinta käynnistysrajaa.
Jälkiasenteisessa lisälämmittimessä on yleensä omat aivot ja jännitteenvalvonta järjestelmä.
Muistan monen valittaneen vm1999-2001 V70, että akku tyhjenee ja muistaakseni oli lämppärin puhallin tai viallinen lämmitin, joka akkua söi. Uudemmista en ole kuullut akku ongelmia, joita muutamia löytyy tuttavilta.
Ei pahalla mutta en ymmärrä miksi pitää vetää ”on muillakin merkeillä” kortti esiin, kun ihmetellään focuksen akku ongelmia? Ei se ainakaan minua auta yhtään oman auton ongelmien kanssa ja paranna tilannetta.
Drofocus kirjoitti: ↑01 Loka 2019 08:43
Ei pahalla mutta en ymmärrä miksi pitää vetää ”on muillakin merkeillä” kortti esiin, kun ihmetellään focuksen akku ongelmia? Ei se ainakaan minua auta yhtään oman auton ongelmien kanssa ja paranna tilannetta.
Sillä yritetään vain perustella, että ongelmat ovat normaaleja juttuja koska muillakin ja ne pitää vain hyväksyä. Varsinkin tietynkaltaisten merkki/malliuskovien mielestä. Kärjistäen siis.
Tuotahan myyjäliikkeet, maahantuojat sekä valmistaja olettavat nykyään myös, että auton ostaneet asiakkaat hyväksyvät nämä "ominaisuuksina" jotta vältytään tekemästä asialle mitään. Koskee käytännössä kaikkea, ei vaan autoja.
Drofocus kirjoitti: ↑01 Loka 2019 08:43
Muistan monen valittaneen vm1999-2001 V70, että akku tyhjenee ja muistaakseni oli lämppärin puhallin tai viallinen lämmitin, joka akkua söi. Uudemmista en ole kuullut akku ongelmia, joita muutamia löytyy tuttavilta.
Ei pahalla mutta en ymmärrä miksi pitää vetää ”on muillakin merkeillä” kortti esiin, kun ihmetellään focuksen akku ongelmia? Ei se ainakaan minua auta yhtään oman auton ongelmien kanssa ja paranna tilannetta.
”Muut merkit”-kortti kertoo lähinnä siitä kuinka huonosti nykyautot on suunniteltu/testattu. Vai mennäänkö jo liian monimutkasiin järjestelmiin.. Ei luulis olevan mitään ydinfysiikkaa. Hyväksyttäviä viat eivät ole koskaan.
OT: Uuskorisessa V90:ssä 1000km ajon jälkeen seuraavana aamuna auto herjaa alhaista jännitettä eikä lisälämmitin käynnistynyt.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Focus_2.0 kirjoitti: ↑01 Loka 2019 08:54
”Muut merkit”-kortti kertoo lähinnä siitä kuinka huonosti nykyautot on suunniteltu/testattu. Vai mennäänkö jo liian monimutkasiin järjestelmiin.. Ei luulis olevan mitään ydinfysiikkaa. Hyväksyttäviä viat eivät ole koskaan.
OT: Uuskorisessa V90:ssä 1000km ajon jälkeen seuraavana aamuna auto herjaa alhaista jännitettä eikä lisälämmitin käynnistynyt.
Tässä Smart Charge ominaisuudessa on kysymys vain ja ainoastaan siitä että saadaan hiukan päästöjä alaspäin. Tämä ei ole huonon tai puutteellisen testaamisen seurausta. Tämä on harkittu ja suunniteltu aivopieru, minkä käyttäjät hyväksyy ja siitä kärsii.
Edit. Asian on ihan maahantuojan edustaja myöntänyt.
revote kirjoitti: ↑01 Loka 2019 17:01
Miten se säästää löpöä jos SS ei toimi? Tai webasto ei toimi niin luonto pelastuu, kun auto lyödäänkin käyntiin kylmiltään?
Varmaan se SS toimii silloin kun testipätkiä ajetaan ja tyyppihyväksyntää haetaan. Varmaan ladanneet akun täyteen ulkoisella laturilla -hohhoh-
Webastolla tuskin luontoa edes yritetään pelastetaa, kun sehän suoltaa raakaa pakokaasua ulos ja siinä ne hiukkaset vasta leviääkin ilmaan. Eikä se kyllä juuri polttoainettakaan säästä käytännössä. Jos sillä moottorin pahimmalta kulumiselta vältytään, niin se tuskin tyyppihyväksyntään vaikuttaa. Mahtaako webastolla olla ylipäätään mitään tekemistä auton päästöjä mitattaessa?
Mahtaako muilla olla ongelmia syncin kanssa? Päivityksen jälkeen hävisi etukaiuttimet, eikä puhelimen handsfreekään toimi.
Auto aloitti valittamaan hätäpuhelinjärjestelmän toimimattomuutta. Soittelin huoltoon josta sanottiin, että olisi tulossa päivitys jonka focus lataa itse, kunha on vain yhdistettynä internettiin, mutta eipä oo ainakaan vielä korjautunut.
Dore kirjoitti: ↑01 Loka 2019 17:37
Mahtaako muilla olla ongelmia syncin kanssa? Päivityksen jälkeen hävisi etukaiuttimet, eikä puhelimen handsfreekään toimi.
Auto aloitti valittamaan hätäpuhelinjärjestelmän toimimattomuutta. Soittelin huoltoon josta sanottiin, että olisi tulossa päivitys jonka focus lataa itse, kunha on vain yhdistettynä internettiin, mutta eipä oo ainakaan vielä korjautunut.
Noi oireet kuuluu juuri tohon hätäpuhelinjärjestelmän vikaan..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
revote kirjoitti: ↑01 Loka 2019 17:34
Tähän viittasin:
Jos SC -ominaisuudella pienennetään päästöjä tietoisesti niin mietin vain, että miten tämä tapahtuu siis käytännössä.
Akkua ladataan kunnolla (lue täysillä) vain silloin kun muuta kuormaa ei juurikaan ole eli silloin kun esim. jarrutat moottorilla. Toki sitä ladataan myös muulloin mutta ei täydellä teholla. Näitä moottorijarrutuksia ei kuitenkaan ole riittävästi.
Lisäksi akun lataamisessa ne viimeiset prosentit vaatii suhteessa enemmän tehoa.
Näistä syistä on syntynyt aivopieru nimeltä Smart Charge.
Moottoria kuormitetaan vähemmän ja näin päästöt pienenee... toimimattomien sähkölaitteiden kustannuksella.
Arski54 kirjoitti: ↑01 Loka 2019 18:37
Akkua ladataan kunnolla (lue täysillä) vain silloin kun muuta kuormaa ei juurikaan ole eli silloin kun esim. jarrutat moottorilla. Toki sitä ladataan myös muulloin mutta ei täydellä teholla. Näitä moottorijarrutuksia ei kuitenkaan ole riittävästi.
Lisäksi akun lataamisessa ne viimeiset prosentit vaatii suhteessa enemmän tehoa.
Näistä syistä on syntynyt aivopieru nimeltä Smart Charge.
Moottoria kuormitetaan vähemmän ja näin päästöt pienenee... toimimattomien sähkölaitteiden kustannuksella.
Minulla ei siis ole Ford-laseja päässä, en ole Ford-fani, mutta onko kyse siis siitä että ajotapaa olisi syytä muuttaa, lisätä moottorijarrutuksia? Siis jotta akku latautuu paremmin / nopeammin tjsp? Valutella liikennevaloihin yms.
revote kirjoitti: ↑01 Loka 2019 18:42
Minulla ei siis ole Ford-laseja päässä, en ole Ford-fani, mutta onko kyse siis siitä että ajotapaa olisi syytä muuttaa, lisätä moottorijarrutuksia? Siis jotta akku latautuu paremmin / nopeammin tjsp? Valutella liikennevaloihin yms.
Hmm. Tätähän voi ainakin manuaalikuskit testata helpostikin. Pientä silmään hyvissä ajoin ennen risteystä ja moottorijarruttelua kunnon kierroksilla.
Pianhan sen näkee herääkö S/S toimimaan
Dore kirjoitti: ↑01 Loka 2019 17:37
Mahtaako muilla olla ongelmia syncin kanssa? Päivityksen jälkeen hävisi etukaiuttimet, eikä puhelimen handsfreekään toimi.
Auto aloitti valittamaan hätäpuhelinjärjestelmän toimimattomuutta. Soittelin huoltoon josta sanottiin, että olisi tulossa päivitys jonka focus lataa itse, kunha on vain yhdistettynä internettiin, mutta eipä oo ainakaan vielä korjautunut.
Siihen on tullut jo päivitys, jonka voivat ajaa myös huollossa.
revote kirjoitti:
Minulla ei siis ole Ford-laseja päässä, en ole Ford-fani, mutta onko kyse siis siitä että ajotapaa olisi syytä muuttaa, lisätä moottorijarrutuksia? Siis jotta akku latautuu paremmin / nopeammin tjsp? Valutella liikennevaloihin yms.
Mulla ainakin sai StartStopin toimimaan edes joskus sillä että naputteli pienempää vaihdetta silmään aina kun kierrokset oli alle kolmen tonnin moottorijarrutuksissa. Tämä siis jo ennen alun vaihtoa, sen jälkeen toistaiseksi toiminut moitteetta.
revote kirjoitti: ↑01 Loka 2019 18:42
Minulla ei siis ole Ford-laseja päässä, en ole Ford-fani, mutta onko kyse siis siitä että ajotapaa olisi syytä muuttaa, lisätä moottorijarrutuksia? Siis jotta akku latautuu paremmin / nopeammin tjsp? Valutella liikennevaloihin yms.
Kyllä se auttaa asiaa jos mahdollisimman paljon jarruttelee moottorilla eikä laskettele vapaalla. Tosin eihän tuo Ecoboost, ainakaan 1.0, oikeastaan juurikaan moottorilla jarruta mutta silloin latautuu akku kunnolla.
Ei tällä ongelmaa kokonaan poista koska jännitetaso mikä vaaditaan ja jännitetaso että lataus loppuu on liian lähellä toisiaan.
Jos autossa on webasto, ei oikeastaan ole vaihtoehtona kuin ladata akkua ulkoisella laturilla ainakin talvella tai uusia akku (lähes) joka vuosi. Näin siis täällä kylmässä pohjolassa, toimii toki lämpimässä Euroopassa ilman ulkoista latausta.
Viimeksi muokannut Arski54, 01 Loka 2019 23:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
12000 kohta takana 1.5 182 st line manuaali farmari.
Ihan mahtava auto ajella, vieläkin.
Myyjä melkein väkisin myi sen bensalämpärin. No, olishan se ollut halpa. Mutta ei meidän ajoilla olis toiminut. Otin ihan perinteisen sähkölämmittimen sisähaaralla.
12000 kohta takana 1.5 182 st line manuaali farmari.
Ihan mahtava auto ajella, vieläkin.
Myyjä melkein väkisin myi sen bensalämpärin. No, olishan se ollut halpa. Mutta ei meidän ajoilla olis toiminut. Otin ihan perinteisen sähkölämmittimen sisähaaralla.
Maanantaina huomasin että S/S ei toimi. Käytin ylläpitolaturia noin 3h ja nyt on toiminut taas moitteetta kokoajan 2päivää.. Ilmojen viilennyttyä näyttää vaativan parikertaa viikossa ulkoista latausta.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Kuinka monella on tuo Defa Flex webaston takia vai onko muita ratkaisuja? Itellä on pääosin nurkka ajoa ja aika varmasti ongelmia talvella luvassa. Kävin tuon hintaa kyselemässä, ja noin 550e asennettuna tuntuu kovalta.
Vanheilen kirjoitti: ↑02 Loka 2019 20:33
Kuinka monella on tuo Defa Flex webaston takia vai onko muita ratkaisuja? Itellä on pääosin nurkka ajoa ja aika varmasti ongelmia talvella luvassa. Kävin tuon hintaa kyselemässä, ja noin 550e asennettuna tuntuu kovalta.
Reilu 200e oli osat ja ite laittaa paikalleen ei ole kummonen homma. Kuskinpuolen umpio pois siellä oli hyvin tilaa ja piuhat saa samalla hyvin piiloon.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
focst kirjoitti: ↑02 Loka 2019 20:44
Reilu 200e oli osat ja ite laittaa paikalleen ei ole kummonen homma. Kuskinpuolen umpio pois siellä oli hyvin tilaa ja piuhat saa samalla hyvin piiloon.
Minulla olisi älylaturi valmiina, asennusta vaille. Miten tuo umpio lähtee irti, pitääkö purkaa ensin puoli autoa tjsp?
revote kirjoitti: ↑02 Loka 2019 21:01
Minulla olisi älylaturi valmiina, asennusta vaille. Miten tuo umpio lähtee irti, pitääkö purkaa ensin puoli autoa tjsp?
Ei tarvitse purkaa paljoa 2 ruuvilla oli kiinni. En muista mihin suuntaan piti vetää että lähti irti. Omasta asennuksesta jo kohta vuosi aikaa mutta ei ollut iso homma.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024