Focus raidetangonpään vaihto

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
pushead
Viestit: 3
Liittynyt: 25 Huhti 2005 16:51
Paikkakunta: Helsinki

Focus raidetangonpään vaihto

Viesti Kirjoittaja pushead »

Howto? Kannattaako edes lähteä itse vaihtamaan?

Jos jollain tiedossa esim focushacks.com sivujen tapainen, jolla hyvät ohjeet, niin laittaisitko linkin.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

kyseiseen malliin ei oo vaihtokokemusta mutta ei taida poiketa paljon muista malleista (vanha irti uus tilalle periaatteella) joten voi vaihtaa itse helpostikkin. kannattaa olla joku toho millä lämmittää raidetangon päätä koska se on monesti hieman tiukassa. ohjauskulmien säätö/säädättäminen kannattaa työn jälkeen.
Japa
Viestit: 8
Liittynyt: 04 Helmi 2005 18:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Japa »

Kannattaa hommata raidetangonpään ulosvedin (esim. Biltemasta Tuotenro 191254 5,9euroa). Lisäksi tarvii pari ~24mm kiintoavainta. Ennen irrottamista kannattaa mitata tarkkaan raidetangonpään keskiosasta (nivelen keskikohta) mitta johonkin kohtaa itse raidetankoa, että uusi tulee suurinkaan piirtein samalle kohtaa. Jos osa on samanlainen kuin vanha voi myös laskea kierrokset, eli vanhaa irrottaessa avaa ensin lukitusmutterin ja sen jälkeen laskee kierrokset, että pää irtoaa kierteiltä.

Auraus on helppo tarkastaa jälkikäteen mittaamalla renkaiden keskikohtien etäisyys sekä etu että takapuolelta maakosketuskohtaa/akselia toiselle puolelle. Mittaus niin korkealta kuin mahdollista auton alta.

Toivottavasti edes suurinpiirtein selkis...
Ford Mondeo 1.8 CLX STW -94
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Niin ja kun mittaa raidetangon näkyvän kierreosan ennen vanhan pään irrotusta niin ei ole myöskään ihan hukassa. aurauksen/harituksen voi tietysti itse mitata mutta varmempi on käydä säädättämässä se 'oikeilla' laitteilla.
Japa
Viestit: 8
Liittynyt: 04 Helmi 2005 18:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Japa »

Juu, tuo on kans ihan hyvä keino, mut sen takia pitäis mitata myös nivelen keskeltä, että jos tarvikeosa onkin hieman erilainen (ei tietenkään kovin paljoa voi olla, mutta varmuuden vuoksi näin.)

Aurauksen mittaaminen noin on kyllä ihan varma ja tarkka menetelmä tarkasti tehtynä, jota käytetään monissa pienemmissä korjaamoissakin.

Tietenkin aina on varmempaa antaa ammattimiehen tehdä hommat, mutta jos itse vaihtaa osan ja vie sitten liikkeeseen säädettäväksi, niin taitaa olla lähes sama hinta jos ne vaihtaa sen RT:n päänkin...!?
Ford Mondeo 1.8 CLX STW -94
pushead
Viestit: 3
Liittynyt: 25 Huhti 2005 16:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pushead »

Kiitoksia asiallisista vastauksista. Taidan viedä liikkeeseen :D
Vastaa Viestiin