Mitähän nuo lisähevosvoimat vaikuttaa auton ajettavuuteen? Käsittääkseni 182 hv bensa painaa saman kuin 150 hv malli. Dieseli painaa todennäköisesti kylläkin enemmän. Ja veikkaisin että litranen bensa vähiten.nestori2 kirjoitti:- ensin kehutaan ajettavuutta
- sitten voitetaan Kia Ceed parivertailussa
- ja nyt ajettavuus onkin paskaa ja hävitään Ceedillekin tuossa uusimmassa testissä.
Tuo Focuksen moottorivaihtoehto 1.5 L 150 Hp tuntuu jostain syystä poikkeavalta.. Ajettavuudessa on jotain pielessä, onko sitten syy moottorin painossa, vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin. Testaajatkin ovat sitä kummastelleet, miksi on huomattava ero esim. verrattuna 1.0 125 HP koneella varustettuun. Ehkä siis kannattaa pistää hieman lisää fyrkkaa ja ottaa 182 HP versio.
Uusi Focus mk4 2018
Re: Uusi Focus mk4 2018
Re: Uusi Focus mk4 2018
Eivät varmaan vaikutakaan ajettavuuteen ollenkaan käytännön olosuhteissa. Käsittääkseni lisäpotku tulee vasta yli 4500 kierroksen jälkeen. En ole koeajanut nykyisen Focuksen 1.0-litraista ollenkaan, mutta mielestäni nykyinen kulkine on kuin mikroauto ajettavuudeltaan verrattuna edelliseen, 2015 Mondeoon. Kaikki on todella suhteellista.
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
Re: Uusi Focus mk4 2018
Saattaa momentinmuunnin kuluttaa enemmän, mutta ei kahta sanaa mukavuudessa vrt dsg. Kialla vähän paremmin toimiva kaksoiskytkinlaatikko, niin tiukempi kilpailu kumman ostaisi. Kialla tuo saattaa jopa kestää tai jos menee rikki, niin todennäköisesti saisi takuuseennestori2 kirjoitti:Kiinniitti TL:n testissä huomiota myös autojen painot, oliko niin, että Focus painaa lähemmäs 150 kg enemmän kuin esim. Skoda. Siinä valossa 0,4 l/100 km kulutuslisä tuntuu aika pieneltä. Että ei tuo mehukytkinloota todellisuudessa lisää kulutusta Vs. kaksoikytkentäloota, jos autot painavat saman verran. Mistä tuo painonlisä sitten tulee, osittain varmaankin moottorin painosta.
Ford
Re: Uusi Focus mk4 2018
Itseasiassa muistaakseni Koivusalo haukkui aiemmin talvella juurikin 1.5TDCi:n ajettavuuden kun taas 1.0 EB sai kehuja. Nyt sitten haukkuja sai myös tuo 1.5 EB. Eli ajettavuuden suhteen vain litrainen on "hyvä" Tuulilasin mielestä.
Melkein tekis mieli kirjottaa sinne ja kysyä jotta mitä vattua..
Kooklettakaapa huviksenne Ford Focuksen koeajoja eri medioilta ja katsokaa moniko kehuu ajettavuutta moottorista tai vaihteistosta riippumatta..
Iltalehti: https://www.is.fi/autot/art-2000005821984.html
Kauppalehti: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uude ... 99f6d55327
Moottori: https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut ... -ecoboost/
Tuossa muutamia, kaikissa kehutaan ajettavuutta ja kaikissa eri moottori.
Melkein tekis mieli kirjottaa sinne ja kysyä jotta mitä vattua..
Kooklettakaapa huviksenne Ford Focuksen koeajoja eri medioilta ja katsokaa moniko kehuu ajettavuutta moottorista tai vaihteistosta riippumatta..
Iltalehti: https://www.is.fi/autot/art-2000005821984.html
Kauppalehti: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uude ... 99f6d55327
Moottori: https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut ... -ecoboost/
Tuossa muutamia, kaikissa kehutaan ajettavuutta ja kaikissa eri moottori.

Re: Uusi Focus mk4 2018
Ajettavuus... Asia mikä kuuluu luokkaan "musta tuntuu".HMS77 kirjoitti: Tuossa muutamia, kaikissa kehutaan ajettavuutta ja kaikissa eri moottori.
Yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä. Ajettavuus on mielipideasia. Yhdelle istuu käteen Ford, yhdelle joku muu.
Itse pidän diesel Focusta ajettavuudeltaan paljon bensa versiota parempana. Mutta se on vain minun mielipide. Joku toinen voi olla aivan päinvastaista mieltä.
Pidän myös VW DSG laatikkoa paljon parempana ajettavuudeltaan kuin Fordin laatikko. Mutta tämä on vain yksi mielipide.
Mitä tulee Tuulilasin tai minkä muun tahansa lehden kirjoituksiin niin olen lopettanut uskomasta joulupukkiin noin 50 vuotta sitten ja näihin juttuihin noin 20-30 vuotta sitten. Ne on yksi mielipide ja usein niihin vaikuttaa joku maahantuoja. Joskus se on VW, joskus Skoda ja joskus Ford. Teksti on sitten sen mukaista.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Vanhan liiton miehelle joku skoda tai kia EI ole vaihtoehtoja. Skoda on Tsekkoslovakialainen takamoottoriauto ja kia on Korealainen halpisauto. Mutta, jonnet ei tiedä tätä. 

Tesla Model Y Performance
Re: Uusi Focus mk4 2018
HS on vähän eri linjoilla kian ajettavuuden kanssa ja muidenkin ominaisuuksien.
https://www.hs.fi/autot/art-2000006092576.html?ref=rss
https://www.hs.fi/autot/art-2000006092576.html?ref=rss
Tesla Model Y Performance
Re: Uusi Focus mk4 2018
Itsellä ollu 1.0 sekä automaattina että manuaalina huollonajan sijaisautona, eipä paljoa vakuuta. Ehkä menee kaupunkiajossa mutta maantiellä aika onneton. Tosin tuo 1.5 diesel mikään tykki ole mutta mukavampi ainakin maantiellä & ohituksissa.Arski54 kirjoitti:Ajettavuus... Asia mikä kuuluu luokkaan "musta tuntuu".
Yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä. Ajettavuus on mielipideasia. Yhdelle istuu käteen Ford, yhdelle joku muu.
Itse pidän diesel Focusta ajettavuudeltaan paljon bensa versiota parempana. Mutta se on vain minun mielipide. Joku toinen voi olla aivan päinvastaista mieltä.
Pidän myös VW DSG laatikkoa paljon parempana ajettavuudeltaan kuin Fordin laatikko. Mutta tämä on vain yksi mielipide.
Mitä tulee Tuulilasin tai minkä muun tahansa lehden kirjoituksiin niin olen lopettanut uskomasta joulupukkiin noin 50 vuotta sitten ja näihin juttuihin noin 20-30 vuotta sitten. Ne on yksi mielipide ja usein niihin vaikuttaa joku maahantuoja. Joskus se on VW, joskus Skoda ja joskus Ford. Teksti on sitten sen mukaista.
Focus 1,5 TDCi 120hv M6 Wagon mk4 2018
Re: Uusi Focus mk4 2018
Nyt tuli erikoinen ongelma omaan Focukseen, itselläni siis 1.5l automaatti.
Moottorilla jarruttaessa kierrokset laskevat "pykälittäin". Eli tulee sellaisia n. 100rpm tiputuksia ja moottorijarrutus on siis melko nykivää. Pitänee käydä vielä maantiellä koittamassa isommilla kierroksilla että miten silloin käyttäytyy. Ongelma on myös manuaalimoodissa, eli kyse ei siis ole siltä että tiputtelisi pienemmille vaihteille vaikka kierroslukumittarin mukaan hieman siltä näyttää.
Huomasin myös toisen erikoisen ominaisuuden. Itselläni ei ole tuo start/stop toiminut pitkään aikaan. Aina syynä akun lataaminen.
Nyt kun on kylmempää niin käytin yhtenä aamuna webastoa, sen jälkeen se S/S onkin taas kytkeytynyt päälle, jotenkin luulisi että menee ihan toisinpäin..
Moottorilla jarruttaessa kierrokset laskevat "pykälittäin". Eli tulee sellaisia n. 100rpm tiputuksia ja moottorijarrutus on siis melko nykivää. Pitänee käydä vielä maantiellä koittamassa isommilla kierroksilla että miten silloin käyttäytyy. Ongelma on myös manuaalimoodissa, eli kyse ei siis ole siltä että tiputtelisi pienemmille vaihteille vaikka kierroslukumittarin mukaan hieman siltä näyttää.
Huomasin myös toisen erikoisen ominaisuuden. Itselläni ei ole tuo start/stop toiminut pitkään aikaan. Aina syynä akun lataaminen.
Nyt kun on kylmempää niin käytin yhtenä aamuna webastoa, sen jälkeen se S/S onkin taas kytkeytynyt päälle, jotenkin luulisi että menee ihan toisinpäin..

Re: Uusi Focus mk4 2018
Fjöördis kirjoitti: ...
Huomasin myös toisen erikoisen ominaisuuden. Itselläni ei ole tuo start/stop toiminut pitkään aikaan. Aina syynä akun lataaminen.
Nyt kun on kylmempää niin käytin yhtenä aamuna webastoa, sen jälkeen se S/S onkin taas kytkeytynyt päälle, jotenkin luulisi että menee ihan toisinpäin..
Sehän on pelkästään hyvä jos S/S ei toimi

Re: Uusi Focus mk4 2018
Eli kuinka toi takuu öljynvaihto tarkoittaa kun auto menee huoltoon herjaa likaisia öljyjä ja vaihdosta vasta 5000km kumpi maksaa -Ilmeisesti liian pieni öljytilavuus(paljon) ja supodatin alamitoitettu kun se tehtävä ottaa epäpuhtaudet talteen. Kun ei se softa sentään öljyjä kirkastaHMS77 kirjoitti:Noih, öljynvaihdossa käyty taas. Vielä ei ole olemassa mitään korjaavaa toimenpidettä tuolle tiheälle öljyn likaantumiselle, ei edes softapäivityksiä, vaan öljyjä vaihdellaan nyt sitten niin kauan kun auto sitä haluaa, takuuseen toki. Sillon tammikuussa 5000km sitten kun vaihdettiin "sisäänajoöljyt" pois niin eivät ollu nollannu huoltoväli-ilmaisinta, joten 8000km pääsi siis ennenkuin ilmaisin alkoi huutelemaan.
Laittoivat RS-Huollolta raporttia asiasta tehtaalle ja sanoi että siellä ollaan tosiaan tietoisia asiasta.
Jäädään odottelemaan..
Korjaus varmaakin yksin kertanien öljytailavuuss jotain 5.6 litraa ja suodatin tätä luokkaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Uusi Focus mk4 2018
3.9l suodattimen kanssa. Ford maksaa toistaiseksi.Renee kirjoitti:Eli kuinka toi takuu öljynvaihto tarkoittaa kun auto menee huoltoon herjaa likaisia öljyjä ja vaihdosta vasta 5000km kumpi maksaa -Ilmeisesti liian pieni öljytilavuus(paljon) ja supodatin alamitoitettu kun se tehtävä ottaa epäpuhtaudet talteen. Kun ei se softa sentään öljyjä kirkasta
Korjaus varmaakin yksin kertanien öljytailavuuss jotain 5.6 litraa ja suodatin tätä luokkaa.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Uusi Focus mk4 2018
Mondeo mk5 1.6 (ja 1.5) TDCi öljytilavuus suodattimen kanssa 3,8 l (3,5 l ilman suodattimen vaihtoa). 20 tkm vaihtoväleillä ei ole ollut mitään ongelmaa.focst kirjoitti:3.9l suodattimen kanssa. Ford maksaa toistaiseksi.
Mitähän tarkoittaa käyttöohjeessa oleva "Moottoriöljyn lisäysmäärät 1,6 l"
Re: Uusi Focus mk4 2018
Jos tarkkoja ollaan niin 3.85l suodattimen kanssa.janti kirjoitti:Mondeo mk5 1.6 (ja 1.5) TDCi öljytilavuus suodattimen kanssa 3,8 l (3,5 l ilman suodattimen vaihtoa). 20 tkm vaihtoväleillä ei ole ollut mitään ongelmaa.
Mitähän tarkoittaa käyttöohjeessa oleva "Moottoriöljyn lisäysmäärät 1,6 l"
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Uusi Focus mk4 2018
Ei ole suodattimen koosta nyt ilmeisesti kiinni vaan öljypohjan tilavuudesta. Jokuhan täällä tiesi jo kertoa jokunen viikko takaperin että 1.5TDCi-moottoreihin olisi tulossa jokin öljypohjauudistus. Mitä ne sitten keksii näille alkupään autoille ratkaisuksi on kyllä suuri arvoitus, koska tuskin näihin aletaan öljypohjaa vaihtamaan..
Re: Uusi Focus mk4 2018
Eiköhän se öljypohja muutos tule juuri alkupään autoihin ja adblue käyttöön uudempiin..HMS77 kirjoitti:Ei ole suodattimen koosta nyt ilmeisesti kiinni vaan öljypohjan tilavuudesta. Jokuhan täällä tiesi jo kertoa jokunen viikko takaperin että 1.5TDCi-moottoreihin olisi tulossa jokin öljypohjauudistus. Mitä ne sitten keksii näille alkupään autoille ratkaisuksi on kyllä suuri arvoitus, koska tuskin näihin aletaan öljypohjaa vaihtamaan..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Uusi Focus mk4 2018
Epäilen suuresti että lyövät Adbluen jatkossa myös pikkudieselin kaveriksi..focst kirjoitti:Eiköhän se öljypohja muutos tule juuri alkupään autoihin ja adblue käyttöön uudempiin..
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Uusi Focus mk4 2018
Varsinkin kun uudessa Connectin 1,5 dieselissä se hinnaston tietojen mukaan jo on.HMS77 kirjoitti:Epäilen suuresti että lyövät Adbluen jatkossa myös pikkudieselin kaveriksi..
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Uusi Focus mk4 2018
Kappas keppanaa. Niinpäs on.PiuhaPoikki kirjoitti:Varsinkin kun uudessa Connectin 1,5 dieselissä se hinnaston tietojen mukaan jo on.

Nyt menee mielenkiintoiseksi..
Re: Uusi Focus mk4 2018
Mondeon käyttöohjeessa sivulla 296 on 3,8 l. Mondeon 1.5 TDCi kone ei olekaan ns. "Ecoblue"focst kirjoitti:Jos tarkkoja ollaan niin 3.85l suodattimen kanssa.
http://www.fordservicecontent.com/Ford_ ... 201410.pdf
Uudessa Focuksessa määrä on kerrottu konehuoneen lätkässä
http://www.fordservicecontent.com/Ford_ ... Market=FIN
Re: Uusi Focus mk4 2018
Tässä on muutaman päivän auto ilmotellut tuulilasin pesunesteen olevan vähissä. No nyt sitten on FordPassissa 7 auton kuntovaroitusta tämän takia. Ei kyllä talvella siitä loukkuvaroituksesta tullut passiin ainuttakaan kuntovaroitusta
Noh, asiat tärkeysjärjestykseen 


BMW 330e xDrive Touring ’22
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 182hv A8 ST-line Wagon ’20
Ex: Focus 1.0 EcoBoost 125hv A8 ST-line Wagon ’18
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 150hv M6 Titanium HB ’15
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 182hv A8 ST-line Wagon ’20
Ex: Focus 1.0 EcoBoost 125hv A8 ST-line Wagon ’18
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 150hv M6 Titanium HB ’15
Re: Uusi Focus mk4 2018
Varo vaan, kohta menee ajonesto päälle kun pesuneste loppuuAAR85 kirjoitti:Tässä on muutaman päivän auto ilmotellut tuulilasin pesunesteen olevan vähissä. No nyt sitten on FordPassissa 7 auton kuntovaroitusta tämän takia. Ei kyllä talvella siitä loukkuvaroituksesta tullut passiin ainuttakaan kuntovaroitustaNoh, asiat tärkeysjärjestykseen

Re: Uusi Focus mk4 2018
Täällä ilmoittautuu uuden focus 1.0A titanium farkun omistaja ja 2000km päästelty. Vuosia ajoin vaggineilla ja uskaltauduin siirtyä tähän passelin hinnan, ulkonäön ja ajettavuuden takia. Pari juttua vaivannu, onko muilla jarrujen vinkumisongelmia? Uudesta asti parkkeerauksissa vinkuu ja varsinki rattia kääntäessä parkkiin mentäessä. Toisena kerran vilahti "hiukkassuodatin" probleema ja merkkikorjaamolla sanottiin ettei sitä ongelmaa ole vielä saatu ratkaistua. Käsittääkseni meinasi, että eka päivitys tehty ja se ei ole vielä ratkaissut ongelmaa. Käski vaan ajella menee eikä välittää mitään.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Jarrut eivät ole itsellä missään vaiheessa vinkuneet (eivätkä rahisseet). Eli ei kai pitäisi vinkua. Onko tuo automaatti. Toppuutteletko parkkiin ajettaessa jarrun kanssa ja sitten vinkuu?Kramer kirjoitti: ↑06 Touko 2019 18:01 Täällä ilmoittautuu uuden focus 1.0A titanium farkun omistaja ja 2000km päästelty. Vuosia ajoin vaggineilla ja uskaltauduin siirtyä tähän passelin hinnan, ulkonäön ja ajettavuuden takia. Pari juttua vaivannu, onko muilla jarrujen vinkumisongelmia? Uudesta asti parkkeerauksissa vinkuu ja varsinki rattia kääntäessä parkkiin mentäessä. Toisena kerran vilahti "hiukkassuodatin" probleema ja merkkikorjaamolla sanottiin ettei sitä ongelmaa ole vielä saatu ratkaistua. Käsittääkseni meinasi, että eka päivitys tehty ja se ei ole vielä ratkaissut ongelmaa. Käski vaan ajella menee eikä välittää mitään.
Viimeksi muokannut Trukki1, 06 Touko 2019 21:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Focus 1.5 EcoBoost 150 hv Titanium Wagon M6
Re: Uusi Focus mk4 2018
Mulla ulvoo jarrut silloin tällöin parkkiruudusta peruuttaessa hetken paikalla seisonnan jälkeen. Meteli on melkoinen. Ei siis korkea vinkuna vaan kunnon metallinen ääni.Kramer kirjoitti: ↑06 Touko 2019 18:01 Täällä ilmoittautuu uuden focus 1.0A titanium farkun omistaja ja 2000km päästelty. Vuosia ajoin vaggineilla ja uskaltauduin siirtyä tähän passelin hinnan, ulkonäön ja ajettavuuden takia. Pari juttua vaivannu, onko muilla jarrujen vinkumisongelmia? Uudesta asti parkkeerauksissa vinkuu ja varsinki rattia kääntäessä parkkiin mentäessä. Toisena kerran vilahti "hiukkassuodatin" probleema ja merkkikorjaamolla sanottiin ettei sitä ongelmaa ole vielä saatu ratkaistua. Käsittääkseni meinasi, että eka päivitys tehty ja se ei ole vielä ratkaissut ongelmaa. Käski vaan ajella menee eikä välittää mitään.
Ajossa Ford Focus 1.5 EcoBoost A8 Titanium Wagon 2019
Aiemmat autot:
Skoda Octavia 1.4 DSG Combi Elegance -15
Skoda Octavia 1.6 Combi Elegance -07
Ford Focus 1.6 -04
Aiemmat autot:
Skoda Octavia 1.4 DSG Combi Elegance -15
Skoda Octavia 1.6 Combi Elegance -07
Ford Focus 1.6 -04