Uusi Focus mk4 2018
Re: Uusi Focus mk4 2018
Pientä tarkennusta. Kesä (Continental ecocontact 5) ja talvirenkaat (Nokian hakkapeliitta 9) ovat samankokoiset ja vanteet samanlaiset, kesärenkaat on tasapainoitettu, vaihteisto manuaali ja tärinää (ei värinää) syntyy eco ja normaalissa ajotilassa pintakaasulla 100km/h->, mutta ei sport tilassa missään vaiheessa joka viittaisi tärinän johtuvan moottorista eikä renkaista. Ajotilan ei luulisi vaikuttavan renkaiden käyttäytymiseen vai olenko väärässä? Tärinä on niin voimakasta että aurinkolippaat silmin nähden selvästi tärisevät.
Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost 125hv Titanium -19
Re: Uusi Focus mk4 2018
Renkaan paineet on tarkistettu muutamaan kertaan ja huollossa myös ja sama täällä oli renkaita alle laittaessa, että niissä oli 3 bar paineet joten piti painetta vähentää. Renkaat on kyllä tasapainotettu uudestaan ja selitystä etsin, että miksi tärinää ei aiheudu ollenkaan sport ajotilassa jos se johtuu renkaista?mjasa kirjoitti:Niin, nyt on tietysti vaikea sanoa sun kokemuksista, mutta itselläni tuo kyllä tuntui ihan talvipyörilläkin ajaessa ja nimenomaan tuolla kaupunkinopeuksissa kun pintakaasulla mennään. Oma tulkinta on, että ns. vajailla pytyillä kun mennään niin moottori ei köy tasapainotetusti samalla lailla kuin se on suunniteltu toimimaan kaikilla pytyillä. Täysin optimaalista ratkaisua lienee vaikea saavuttaa, niin että sylinterin lepuutus toteutuisi täysin huomaamattomasti nimenomaan ajotilanteessa. Kovilla pakkasilla ei tunnu mitään, mutta heti kun säät lauhtui niin tuon kyllä alkoi huomaamaan ja tuntuu aika loogiselta, että kovilla pakkasilla lepuutus ei varmaankaan ole käytössä yhtä usein, koska moottorin kuormitus isompi jolloin tuota lepuutusta ei varmaankaan käytetä siksi yhtä paljon. Kuulostaisi äkkiseltään noi sinun vaivat enemmän renkaiden epätasapainolta jos alkaa tuntua yli 100kmh vauhdeissa? Oletko kurkannut rengaspaineet? Itselläni oli kesäpyörissä todella reilut yli 3 paineet ja kun pudotteli tuonne normaaliin 2,3 kylmäpaineisiin niin rauhoitti alistan toimintaa huomattavasti. Tästä uudesta Focuksestahan on jonkun verran testeissä mainittu, että vakio alusta on jonkun verran pinta kova ja jos rengaspaineet rajut niin varmasti vaikuttaa myös alustasta välittyvään tuntumaan. Mutta jos tosiaan 100kmh ylöspäin alkaa vatkaamaan niin kuulostaa kyllä siltä, että tasapainotus renkaissa peffallaan. Sehän riittää vaikka yhdessäkin pyörässä painot pielessä niin täristää pahasti.
Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost 125hv Titanium -19
Re: Uusi Focus mk4 2018
No sitten tuo haiskahtaa tuolta sylinterin lepuutukselta. Kokeile esim. normaalilla ajotilalla niin, että otat pykälän pienemmän vaihteen ja jatkuuko tärinä silloin kun kone käy hieman korkeammilla kierroksilla? Tai kun lähdet esim. siitä 100 vauhdista reilummin kaasulle niin loppuuko? Jos näin kyllä se äkkiseltään tuntuisi siltä, että siitä kyse. Reilua kuormitusta kun koneeseen tulee kiihdytyksessä niin silloin kaikkia sylintereitä tarvitaan jolloin tärinä pitäisi loppua. Olen tosiaan tätä asiaa aiemmin keväällä suoraan maahantuonnista kysellyt kun epäilin myös tuota lepuutustoimintoa ja vastaus oli nimenomaan, että tuossa sport tilassa tuo sylinterinlepuutus on koodattuna pois ja siksi tuota tärinää ei siis tule. En tiedä sitten kuinka voimansiirron rakenne vaikuttaa tärinään verreten manuaalia ja automaattia, mutta omassa automaatti focuksessa tuota värinää ei sitten taas juuri huomaa kun mennään maantie/moottoritienopeuksiin. Olen automaatilla myös kokeillut tuota sport tilaa ja pienemmissä 40-60 nopeuksissa sillä ei tuota tärinää myöskään tule. Tuo automaatti toki käyttää sport tilassa myös pienempiä vaihteita eli kierrokset sport tilassa siksi korkeammat. Toki sitä kannattaa käydä kysymässä huollossa jos nyt kovin poikkeavan kova tuo tärinäJansku87 kirjoitti:Pientä tarkennusta. Kesä (Continental ecocontact 5) ja talvirenkaat (Nokian hakkapeliitta 9) ovat samankokoiset ja vanteet samanlaiset, kesärenkaat on tasapainoitettu, vaihteisto manuaali ja tärinää (ei värinää) syntyy eco ja normaalissa ajotilassa pintakaasulla 100km/h->, mutta ei sport tilassa missään vaiheessa joka viittaisi tärinän johtuvan moottorista eikä renkaista. Ajotilan ei luulisi vaikuttavan renkaiden käyttäytymiseen vai olenko väärässä? Tärinä on niin voimakasta että aurinkolippaat silmin nähden selvästi tärisevät.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Jos Focuksella litran pelillä ajetaan motarilla 120 lasissa ja täys poka päällä tuskin se vajailla pytyillä enää pyörii. Voi olla ilmaan pokaakin että kaikki pytyt on kyllä mukana. Kun niitä hevosia kumminkaan niin paljon on reservissä. Kyllähän se auton pitää olla tärinötön vaikka mikä rengastus on alla. Paljon ne kierrokset on kun ajelet 100-120 nopeutta tärinän kanssa
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Uusi Focus mk4 2018
Muistaakseni 2200-2600 nopeudesta riippuen ja tärinä syntyy varsinkin kierrosten ollessa 2200-2300Renee kirjoitti:Jos Focuksella litran pelillä ajetaan motarilla 120 lasissa ja täys poka päällä tuskin se vajailla pytyillä enää pyörii. Voi olla ilmaan pokaakin että kaikki pytyt on kyllä mukana. Kun niitä hevosia kumminkaan niin paljon on reservissä. Kyllähän se auton pitää olla tärinötön vaikka mikä rengastus on alla. Paljon ne kierrokset on kun ajelet 100-120 nopeutta tärinän kanssa
Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost 125hv Titanium -19
Re: Uusi Focus mk4 2018
Ettei tuo tärinä oikeasti ole vain nykimistä .Kun noi kierrokset on aika matalat jos 200km/h ajaisitte ja kierrokset on ainoastaan 4500-4600 . Kummiskin sport asento jolloin on tiukempi välitys tuota ei tapahdu samoissa nopeuksissa. Ei ole ainut auto jossa kulutuksen takia on välitykset tehty liian pitkiksi. Ja nykii niin perusteelisesti määrätyissä nopeuksissa. Tämä on vain mielipiteeni kun muuten tuota en ymmärrä
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Uusi Focus mk4 2018
Huutelen täältä kanssa ihan vieraisiin pöytiin, kun en ole 1.0 ikinä ajanut, enkä vielä edes Fordia omista, mutta omasta mielestä tuo voisi selittyä Sport ajotilan ohjausvasteen muuttumisella? Se varmaan jäykentää ohjausta, jolloin värinät suodattuu paremmin pois. Oire voisi viitata myös renkaan pystyheittoon, eli ei pysty tasapainotuksella pelastamaan vaan ihan uutta rengasta vaaditaan. Tai sitten moottorissa vain on jokin muu ongelma, joka oirehtii tuolla tavalla kyseisellä kierrosnopeudella.Jansku87 kirjoitti:Pientä tarkennusta. Kesä (Continental ecocontact 5) ja talvirenkaat (Nokian hakkapeliitta 9) ovat samankokoiset ja vanteet samanlaiset, kesärenkaat on tasapainoitettu, vaihteisto manuaali ja tärinää (ei värinää) syntyy eco ja normaalissa ajotilassa pintakaasulla 100km/h->, mutta ei sport tilassa missään vaiheessa joka viittaisi tärinän johtuvan moottorista eikä renkaista. Ajotilan ei luulisi vaikuttavan renkaiden käyttäytymiseen vai olenko väärässä? Tärinä on niin voimakasta että aurinkolippaat silmin nähden selvästi tärisevät.
Nyk.: Ford Focus wagon ST-Line 1.5 A8 182hp
Ex: Insignia Country Tourer BiTurbo 4x4 -14
Ex: Insignia Country Tourer BiTurbo 4x4 -14
Re: Uusi Focus mk4 2018
Meillä ei tunnu litraisessa automaatissa missään nopeudessa tärinöitä, ei normaalilla eikä sportilla. Titaniumissa toi sportin vaikutus ohjaukseen on kyllä mitätön. En tiedä onko st-linessä isompi ero. Vaikuttaa lähinnä nopeampaan kaasuvasteeseen ja pitää kierrokset ylempänäHjesko kirjoitti:Huutelen täältä kanssa ihan vieraisiin pöytiin, kun en ole 1.0 ikinä ajanut, enkä vielä edes Fordia omista, mutta omasta mielestä tuo voisi selittyä Sport ajotilan ohjausvasteen muuttumisella? Se varmaan jäykentää ohjausta, jolloin värinät suodattuu paremmin pois. Oire voisi viitata myös renkaan pystyheittoon, eli ei pysty tasapainotuksella pelastamaan vaan ihan uutta rengasta vaaditaan. Tai sitten moottorissa vain on jokin muu ongelma, joka oirehtii tuolla tavalla kyseisellä kierrosnopeudella.
Ford
Re: Uusi Focus mk4 2018
Nykyiset 1.5 TDCi -koneet näyttävät vievän Spritmonitorin käyttäjätietokannassa keskimäärin 0,4 litraa / 100 km enemmän kuin manuaalilaatikolliset, tiedoksi aiheesta kiinnostuneille.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Onko kellään alkanut tulla lisäongelmia FordPassin kanssa? Eilisestä alkaen en ole päässyt (android galaxy S8) kännykästäni autoani katsomaan. Avatessani sovellusta pyytää hyväksymään kaikkia käyttöehtoja ja kaatuu aina lopuksi. Kännykän uudelleen käynnistyskään ei auttanut.Freeze kirjoitti:Nykyiset 1.5 TDCi -koneet näyttävät vievän Spritmonitorin käyttäjätietokannassa keskimäärin 0,4 litraa / 100 km enemmän kuin manuaalilaatikolliset, tiedoksi aiheesta kiinnostuneille.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Ei toimi täälläkään, ongelma todennäköisesti FordPassin palvelimissa.Trukki1 kirjoitti:Onko kellään alkanut tulla lisäongelmia FordPassin kanssa? Eilisestä alkaen en ole päässyt (android galaxy S8) kännykästäni autoani katsomaan. Avatessani sovellusta pyytää hyväksymään kaikkia käyttöehtoja ja kaatuu aina lopuksi. Kännykän uudelleen käynnistyskään ei auttanut.
Jos FordPassin palvelimet ovat nurin tai verkkoyhteys huono, niin tuo sovellus käyttäytyy miten sattuu. Välillä juuri tulee käyttöehtojen hyväksymisiä ja välillä talli on tyhjä. Toisinaan saattaa antaa tuntematon virhe -ilmoituksen.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Kyllä se ongelma on siellä Voortin päässä sitten...toasti kirjoitti:Ei toimi täälläkään, ongelma todennäköisesti FordPassin palvelimissa.
Jos FordPassin palvelimet ovat nurin tai verkkoyhteys huono, niin tuo sovellus käyttäytyy miten sattuu. Välillä juuri tulee käyttöehtojen hyväksymisiä ja välillä talli on tyhjä. Toisinaan saattaa antaa tuntematon virhe -ilmoituksen.


Ford Focus 1.5 EcoBoost 150 hv Titanium Wagon M6
Re: Uusi Focus mk4 2018
Applen luurilla FordPass on toiminut moitteetta nyt ja lähipäivinäkin.
BMW 330e xDrive Touring ’22
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 182hv A8 ST-line Wagon ’20
Ex: Focus 1.0 EcoBoost 125hv A8 ST-line Wagon ’18
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 150hv M6 Titanium HB ’15
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 182hv A8 ST-line Wagon ’20
Ex: Focus 1.0 EcoBoost 125hv A8 ST-line Wagon ’18
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 150hv M6 Titanium HB ’15
Re: Uusi Focus mk4 2018
Meikäläinenki ihmettelee tätä tärinäkeskustelua. 1.5 182 A8 en ole havainnut mitään tärinäongelmaa. 40km/h nopeudessa nätisti kiihdyttäessä olen havainut lievän nykäisyn joka johtunee automaattilaatikon toiminnasta. Tuo lepuutus näyttää ainakin tulevan päälle kun ajelee noin kuuttakymppiä tasaisella tiellä pintakaasulla jolloin kulutus vaipuu 3litran kieppeille. Pieni polkaisu kaasulle nostaa kulutuksen heti yli viiden eli ilmeisesti leppuutus off tuolloin. Tiiä sitte miten se oikeasti toimii.Hessu81 kirjoitti:Meillä ei tunnu litraisessa automaatissa missään nopeudessa tärinöitä, ei normaalilla eikä sportilla.
Nyk. Focus 1.5 EcoBoost 182hp A8 Vignale Wagon -19
Ex. Mondeo 2.0TDCi 150hp A Titanium Wagon -16
Ex. Mondeo 2.0TDCi 150hp A Titanium Wagon -16
Re: Uusi Focus mk4 2018
Tarkoittiko tuo sitä että kaikki toiminnot ovat toimineet Applen luurilla koko ajan vai vain juuri nyt. Esim autoon saanut aina yhteyden ja kaukokäynnistys onnistuu aina jne? Androidilla ollut koko ajan jotain pientä ongelmaa tietojen päivityksien kanssa autoon.AAR85 kirjoitti:Applen luurilla FordPass on toiminut moitteetta nyt ja lähipäivinäkin.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Kaukokäynnistys ei toimi Applen luurillakaan läheskään joka kerta. Nykyään toiminut harvemmin. En tiedä kuinka kauan sitä nappia pitäisi painaa että auton saisi käynnistymään. Se softan käynnistysnappi jää vaan pyörimään ja mitään ei tapahdu. Yhteys autoon näyttäisi olevan mutta ei vaan käynnistä napista.Trukki1 kirjoitti:Tarkoittiko tuo sitä että kaikki toiminnot ovat toimineet Applen luurilla koko ajan vai vain juuri nyt. Esim autoon saanut aina yhteyden ja kaukokäynnistys onnistuu aina jne? Androidilla ollut koko ajan jotain pientä ongelmaa tietojen päivityksien kanssa autoon.
Nyk. Focus 1.5 EcoBoost 182hp A8 Vignale Wagon -19
Ex. Mondeo 2.0TDCi 150hp A Titanium Wagon -16
Ex. Mondeo 2.0TDCi 150hp A Titanium Wagon -16
Re: Uusi Focus mk4 2018
2L Diesel A8:lla noin pari tonnia takana. Voimalinja vaikuttaa oikein miellyttävältä, vääntöä löytyy alhaalta asti ja vaihteisto sitä myös käyttää hyödyksi jos poljinta käyttää rauhallisesti. Erityisen huomion saa kyllä moottorin hiljaisuus matalilla kierroksilla. Lähes äänetön vääntö ja pehmeys saa aikaan lähes sähköautomaisia tuntemuksia välillä. Omassa yksilössäni ei ajoittaisten FordPass-kömmähdysten lisäksi ole ilmennyt mitään täällä listattuja yleisiä ongelmia.
Webastottomana aikana näyttää kulutuskin jäävän kohtuulliseksi jopa taajamapyörityksessä ajotietokoneen näyttäessä 5.2L kulutusta tankilliselle. Tulee tarkistaa vielä tankkaamalla. Adblue range näyttää myös vielä yli 11tkm, joten sitä ei kovin usein tarvinne lisäillä ilmeisesti noin 10L säiliöön.
Pari ihmeellisyyttä löytyy kuitenkin. 1. Pissapojan säiliö ja täyttäminen. Pari kertaa on jo käynyt niin että kun säiliön täyttää niin että pinta tulee täyttöaukkoon asti (putki ihan konepellin takanurkan luona) - alkaa nestettä valumaan etupyörän etupuolelta sisälokarin takaa - ja valuttaa säiliön tyhjäksi niin että ilmoitus vähästä pesuunesteestä tulee näyttöön. Auton asentoa muuttamalla (lievä kallistus) en saanut noroa loppumaan. Valumisen loputtua sitten voi kaataa säiliöön lisää (tällä kertaa noin 2L lisää) - ja sisällä pysyi. Onko muilla vastaavaa lappoamista tapahtunut?
Edelleen ei voi kuin ihmetellä koneen todella hidasta lämmönnousua. Nyt plussakeleilläkään edes 25km maantieajo saa viisaria keskelle. Webastoa ajossa käytettäessä lämmöt nousevat vain hieman nopeammin. Moottorijarrutus rampilta pois saa lämpömittarin taas ottamaan takapakkia. OBD:sta luettuna viisari värähtää 50C:ssä (60c:n viiva), 1/4 viiva noin 70c:ssä ja keskellä noin 81C. Toistaiseksi viisari on käynyt kesekellä auton aikana vain kolme kertaa, DPF polttoja on silti onnistuneesti tullut.
Kävin huollossa tutkituttamassa lämpeämisasiaa, siellä myönnettiin kyllä että hitaasti lämpiääja moorrotijarrutuksessa lämmöt putoaa "aika reilusti", mutta koska "ei ollut vertailukohtaa toiseen autoon" eivät voineet tuomita viaksi. Ensi talvea odotellessa... Koeajamassani 1.5D:ssä ei hidas lämpeäminen pistänyt näin silmään, voisikohan 2.0D:n vähempi EGR:n käyttö (adblue:n vuoksi) vaikuttaa tähän? Jäähdytysnesteen määrä näyttää olevan myös valtaisa, 12L. Ajon jälkeen ylävesiletkuksi päättelemäni letku on viileä - eli oletettavasti termostaatti ei falskaisi - vai onkohan näissä useampi termari kuten 1L Ecoboosteissa joskus?
Webastottomana aikana näyttää kulutuskin jäävän kohtuulliseksi jopa taajamapyörityksessä ajotietokoneen näyttäessä 5.2L kulutusta tankilliselle. Tulee tarkistaa vielä tankkaamalla. Adblue range näyttää myös vielä yli 11tkm, joten sitä ei kovin usein tarvinne lisäillä ilmeisesti noin 10L säiliöön.
Pari ihmeellisyyttä löytyy kuitenkin. 1. Pissapojan säiliö ja täyttäminen. Pari kertaa on jo käynyt niin että kun säiliön täyttää niin että pinta tulee täyttöaukkoon asti (putki ihan konepellin takanurkan luona) - alkaa nestettä valumaan etupyörän etupuolelta sisälokarin takaa - ja valuttaa säiliön tyhjäksi niin että ilmoitus vähästä pesuunesteestä tulee näyttöön. Auton asentoa muuttamalla (lievä kallistus) en saanut noroa loppumaan. Valumisen loputtua sitten voi kaataa säiliöön lisää (tällä kertaa noin 2L lisää) - ja sisällä pysyi. Onko muilla vastaavaa lappoamista tapahtunut?
Edelleen ei voi kuin ihmetellä koneen todella hidasta lämmönnousua. Nyt plussakeleilläkään edes 25km maantieajo saa viisaria keskelle. Webastoa ajossa käytettäessä lämmöt nousevat vain hieman nopeammin. Moottorijarrutus rampilta pois saa lämpömittarin taas ottamaan takapakkia. OBD:sta luettuna viisari värähtää 50C:ssä (60c:n viiva), 1/4 viiva noin 70c:ssä ja keskellä noin 81C. Toistaiseksi viisari on käynyt kesekellä auton aikana vain kolme kertaa, DPF polttoja on silti onnistuneesti tullut.
Kävin huollossa tutkituttamassa lämpeämisasiaa, siellä myönnettiin kyllä että hitaasti lämpiääja moorrotijarrutuksessa lämmöt putoaa "aika reilusti", mutta koska "ei ollut vertailukohtaa toiseen autoon" eivät voineet tuomita viaksi. Ensi talvea odotellessa... Koeajamassani 1.5D:ssä ei hidas lämpeäminen pistänyt näin silmään, voisikohan 2.0D:n vähempi EGR:n käyttö (adblue:n vuoksi) vaikuttaa tähän? Jäähdytysnesteen määrä näyttää olevan myös valtaisa, 12L. Ajon jälkeen ylävesiletkuksi päättelemäni letku on viileä - eli oletettavasti termostaatti ei falskaisi - vai onkohan näissä useampi termari kuten 1L Ecoboosteissa joskus?
Viimeksi muokannut -Kj-, 01 Touko 2019 14:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Focus Titanium Wagon 2.0D A8 -19
Volvo S40 T5 M6 -05
Ex: Mondeo 2.2 TDCi Trend Wagon 08
Ex: Mondeo 1,8 Ambiente+ Wagon -00
Volvo S40 T5 M6 -05
Ex: Mondeo 2.2 TDCi Trend Wagon 08
Ex: Mondeo 1,8 Ambiente+ Wagon -00
Re: Uusi Focus mk4 2018
Ei ole ollut ongelmia koskaan. Mutta tuolla joku mainitsi, että oli ollut lähipäivinä ongelmia niin ei ole mulla ainakaan ollut. Viimeisen kk käyttänyt lähes päivittäin ohjelmaa.Trukki1 kirjoitti:Tarkoittiko tuo sitä että kaikki toiminnot ovat toimineet Applen luurilla koko ajan vai vain juuri nyt. Esim autoon saanut aina yhteyden ja kaukokäynnistys onnistuu aina jne? Androidilla ollut koko ajan jotain pientä ongelmaa tietojen päivityksien kanssa autoon.
Ja tuohon tärinähommaan. Kokeilin tänään vaihtaa ajotilan normal -> sport juuri siinä kohtaa, kun se pieni tärinä esiintyy. Ja kyllähän se tärinä katoaa samantien, kun sport ajotila kytkeytyy päälle.
BMW 330e xDrive Touring ’22
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 182hv A8 ST-line Wagon ’20
Ex: Focus 1.0 EcoBoost 125hv A8 ST-line Wagon ’18
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 150hv M6 Titanium HB ’15
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 182hv A8 ST-line Wagon ’20
Ex: Focus 1.0 EcoBoost 125hv A8 ST-line Wagon ’18
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 150hv M6 Titanium HB ’15
Re: Uusi Focus mk4 2018
25 km maantieajoa tarvitaan siihen, että viisari näyttää "normaalia" (=keskellä") ja moottorijarrutuksessa lähtee laskemaan? Hmm... Eipä kyllä kovin terveeltä vaikuta, vaikka ajaisit niin pintakaasulla maantieajon kuin vain voit. Herää kyllä Fordin osalta mieleen, että eikö edes se kaihdin nopeuta lämpenemistä vai eikö se sitten toimi. Vaikka adblue kone ja siten varmaan vähäisempi pakokaasunkierrätystarve, niin silti pitäisi lämmetä nopeammin eikä lämpöjen lähteä ainakaan viisarin mukaan laskemaan.-Kj- kirjoitti:2L Diesel A8:lla noin pari tonnia takana.
Edelleen ei voi kuin ihmetellä koneen todella hidasta lämmönnousua. Nyt plussakeleilläkään edes 25km maantieajo saa viisaria keskelle. Webastoa ajossa käytettäessä lämmöt nousevat vain hieman nopeammin. Moottorijarrutus rampilta pois saa lämpömittarin taas ottamaan takapakkia. OBD:sta luettuna viisari värähtää 50C:ssä (60c:n viiva), 1/4 viiva noin 70c:ssä ja keskellä noin 81C. Toistaiseksi viisari on käynyt kesekellä auton aikana vain kolme kertaa, DPF polttoja on silti onnistuneesti tullut.
Kävin huollossa tutkituttamassa lämpeämisasiaa, siellä myönnettiin kyllä että hitaasti lämpiääja moorrotijarrutuksessa lämmöt putoaa "aika reilusti", mutta koska "ei ollut vertailukohtaa toiseen autoon" eivät voineet tuomita viaksi. Ensi talvea odotellessa... Koeajamassani 1.5D:ssä ei hidas lämpeäminen pistänyt näin silmään, voisikohan 2.0D:n vähempi EGR:n käyttö (adblue:n vuoksi) vaikuttaa tähän? Jäähdytysnesteen määrä näyttää olevan myös valtaisa, 12L. Ajon jälkeen ylävesiletkuksi päättelemäni letku on viileä - eli oletettavasti termostaatti ei falskaisi - vai onkohan näissä useampi termari kuten 1L Ecoboosteissa joskus?
Itse ajellut parilla n. 2 litraisella egr-off softatulla dieselillä yhteensä yli 200 tkm ja niissä koneet lämmenneet aina viimeistään 10 km kohdalla ja vieläpä lämpenemisen kannalta haasteellisimmassa 70-80 km/h maantieajossa. Ja viisari nousee ihan silmissä normaaliin. Lämpeneminen tehostunut selvästi kun käytän talvimaskia. Toki voimakas sisätilojen lämmittäminen imee lämpöä moottorilta, joten puhallinnopeutta kannattanee hidastaa. Kertaalleen saavutettu viisarin "normaali"-asento ei ole lähtenyt laskemaan kuin vasta -25...-35 asteen pakkasissa maantiellä, kun on lipsuteltu kilometrin mittaisia alamäkiä. Itse en ajelisi jatkuvasti alilämpöisellä moottorilla toistuvasti. Olisko sulla termarissa häikkää?
Re: Uusi Focus mk4 2018
Näistä lämpenemisistä oli aiemminkin juttua ainakin 1.5 dieselin osalta. Itsellä tuo pikkudiesel ja siinä on myös lämpeäminen onnetonta vaikka ulkona +12. Muutama päivä sitten ajoin noin 16 km, joista 10 km maantietä, eikä moottori muistaakseni täysin ehtinyt lämmetä. Huonosti joka tapauksessa lämpeni, koska kiinnitin asiaan huomiota. Jännä kyllä miten MK3.5 Focus samalla koneella (toki muutoksia tehty, mutta silti) lämpeni huomattavasti paremmin.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Jonkinlainen mielenkiinto on vielä uutta Focusta kohtaan auton vaihtoa miettiessä. Siksi tulee seurattua tätä ketjua. Voi sanoa, että ei hyvältä näytä vieläkään, vaikka viime vuonna itse itselleni annoinkin tähän asti aikaa Fordin ratkaista lastentaudit.
Ihan ykkösenä ovat kyllä nuo jarruongelmat. Eihän tuollaisia saisi olla. On harmi, ettei Tekniikan Maailma testeissään törmännyt niihin. Kun olisivat hehkuttaneet niitä niin kuin volkkariperheen takaistuimen keskiturvavyön aukeamista, niin Ford olisi jo perusteellisesti selvittänyt vian tai viat. Tai ainakin olisi ollut pakko panostaa. Odotan siis selityksiä ja tietysti todistettuja korjauksia jarruongelmiin.
Tuntuu myös siltä, että Focuksen tuotannossa ei työn laatu ja/tai laaduntarkkailu ole ihan huippuluokkaa. Hihnalta pääsee ulos löysiä liitoksia ja hitsiroiskeita ja ties mitä. Siinä on selvästi parantamisen paikka. Maanantaikappaleet rasittavat kaikella tavalla ja sellaisen käsiinsä saanut on tosi pahassa paikassa.
Omalta osaltani "bensamiehenä" on kyllä pakko unohtaa 1.0 EcoBoost. Aivan liikaa kaikkea pientä harmia ja ilmiöitä, joista osa vaikuttaa jopa rakenteellisilta ongelmilta (esim. tämä lepuutusvärinä tai hiukkassuotimen talviajan toiminta). 1.5 EcoBoost vaikuttaa olevan varsin ongelmaton.
Ihan ykkösenä ovat kyllä nuo jarruongelmat. Eihän tuollaisia saisi olla. On harmi, ettei Tekniikan Maailma testeissään törmännyt niihin. Kun olisivat hehkuttaneet niitä niin kuin volkkariperheen takaistuimen keskiturvavyön aukeamista, niin Ford olisi jo perusteellisesti selvittänyt vian tai viat. Tai ainakin olisi ollut pakko panostaa. Odotan siis selityksiä ja tietysti todistettuja korjauksia jarruongelmiin.
Tuntuu myös siltä, että Focuksen tuotannossa ei työn laatu ja/tai laaduntarkkailu ole ihan huippuluokkaa. Hihnalta pääsee ulos löysiä liitoksia ja hitsiroiskeita ja ties mitä. Siinä on selvästi parantamisen paikka. Maanantaikappaleet rasittavat kaikella tavalla ja sellaisen käsiinsä saanut on tosi pahassa paikassa.
Omalta osaltani "bensamiehenä" on kyllä pakko unohtaa 1.0 EcoBoost. Aivan liikaa kaikkea pientä harmia ja ilmiöitä, joista osa vaikuttaa jopa rakenteellisilta ongelmilta (esim. tämä lepuutusvärinä tai hiukkassuotimen talviajan toiminta). 1.5 EcoBoost vaikuttaa olevan varsin ongelmaton.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Re: Uusi Focus mk4 2018
Kannattaa huomata, että kaikilla ei ole ongelmia. Itsellä ainakaan ei mitään mainittavaa, vaikka yli 7 tonnia jo mittarissa. Myös FordPass toimii Applessa ihan hyvin.fordever kirjoitti:Jonkinlainen mielenkiinto on vielä uutta Focusta kohtaan auton vaihtoa miettiessä. Siksi tulee seurattua tätä ketjua. Voi sanoa, että ei hyvältä näytä vieläkään, vaikka viime vuonna itse itselleni annoinkin tähän asti aikaa Fordin ratkaista lastentaudit.
Ihan ykkösenä ovat kyllä nuo jarruongelmat. Eihän tuollaisia saisi olla. On harmi, ettei Tekniikan Maailma testeissään törmännyt niihin. Kun olisivat hehkuttaneet niitä niin kuin volkkariperheen takaistuimen keskiturvavyön aukeamista, niin Ford olisi jo perusteellisesti selvittänyt vian tai viat. Tai ainakin olisi ollut pakko panostaa. Odotan siis selityksiä ja tietysti todistettuja korjauksia jarruongelmiin.
Tuntuu myös siltä, että Focuksen tuotannossa ei työn laatu ja/tai laaduntarkkailu ole ihan huippuluokkaa. Hihnalta pääsee ulos löysiä liitoksia ja hitsiroiskeita ja ties mitä. Siinä on selvästi parantamisen paikka. Maanantaikappaleet rasittavat kaikella tavalla ja sellaisen käsiinsä saanut on tosi pahassa paikassa.
Omalta osaltani "bensamiehenä" on kyllä pakko unohtaa 1.0 EcoBoost. Aivan liikaa kaikkea pientä harmia ja ilmiöitä, joista osa vaikuttaa jopa rakenteellisilta ongelmilta (esim. tämä lepuutusvärinä tai hiukkassuotimen talviajan toiminta). 1.5 EcoBoost vaikuttaa olevan varsin ongelmaton.
Tesla Model Y Performance
Re: Uusi Focus mk4 2018
Juu ei meilläkään ole mitään räminöitä ja värinöitä. Aina kun puretaan osia ja asennetaan lisävarusteita jälkeenpäin on riski, että joku johtonippu alkaa rämisemään. Tilaa kaikki varusteet tehtaalta niin ainakin riski pienentyy. Alkuun oli paljon ongelmia ohjelmiston kanssa, mutta näyttäisi päivitykset toimineen ainakin toistaiseksi. Huollon edustajien tietämyksessä tuntuu olevan aika isoja eroja. Toiset tietää heti mihin on päivitykset ja toiset sanoo kaikkeen ettei asialle voi mitään. Meillä häiriöt ensimmäisien tuhansien aikana. Nyt menty kymppitonni ilman mitään ihmeempiä. No takavyöt (päivitys luvattu) ja luvattoman korkea kulutus hieman harmittaa. Ja nopeusrajoitukset navin kautta myös ihan sieltä. Muuten tällä hetkellä ihan ok fiilikset autostaHot hatch kirjoitti:Kannattaa huomata, että kaikilla ei ole ongelmia. Itsellä ainakaan ei mitään mainittavaa, vaikka yli 7 tonnia jo mittarissa. Myös FordPass toimii Applessa ihan hyvin.
Ford
Re: Uusi Focus mk4 2018
Pakko mainita, että tuo sylinterin lepuutuksen tärinä on hyvin hyvin mitätön. Esim emäntä ei ole edes semmosta huomannut vaikka sille siitä mainitsinkin. Kyllä Focus on varsin mukava auto ajella. Jos pienet värinät tjms häiritsee niin sit kannattaa ettiä jo eri luokan menopelejä. +30kilolla saa jo ihan kivan ässä mersun 

BMW 330e xDrive Touring ’22
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 182hv A8 ST-line Wagon ’20
Ex: Focus 1.0 EcoBoost 125hv A8 ST-line Wagon ’18
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 150hv M6 Titanium HB ’15
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 182hv A8 ST-line Wagon ’20
Ex: Focus 1.0 EcoBoost 125hv A8 ST-line Wagon ’18
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 150hv M6 Titanium HB ’15
Re: Uusi Focus mk4 2018
Kuuntelin tuossa, kun eräs oli käyttänyt käytettyä E Mersua määräaikaishuollossa, niin ei ollut tonni riittänyt.AAR85 kirjoitti:Pakko mainita, että tuo sylinterin lepuutuksen tärinä on hyvin hyvin mitätön. Esim emäntä ei ole edes semmosta huomannut vaikka sille siitä mainitsinkin. Kyllä Focus on varsin mukava auto ajella. Jos pienet värinät tjms häiritsee niin sit kannattaa ettiä jo eri luokan menopelejä. +30kilolla saa jo ihan kivan ässä mersun

Tesla Model Y Performance