Fiesta/Focus hybrid
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: 09 Syys 2017 20:37
Fiesta/Focus hybrid
http://www.mynewsdesk.com/fi/oy-ford-ab ... sa-2855310
Fiesta ja Focus kevythybridi (mHEV): vähemmän päästöjä, enemmän tehoa
Fiesta ja Focus -malleihin tulee saataville modernit kevythybridiversiot, joiden kevythybriditeknologia vähentää polttoaineen kulutusta ja parantaa Fordille tunnusomaista mukavaa ajokokemusta suuremman tehon ja nopeamman reagoinnin ansiosta.
Tavallisen laturin korvaavalla hihnakäyttöisellä integroidulla laturi/generaattorilla (BISG) voidaan ottaa talteen jarrutuksessa ja moottorijarrutuksessa normaalisti hukkaan menevä energia ja ladata sillä ilmajäähdytteistä 48 voltin litiumioniakkupakettia.
BISG toimii myös moottorina, joka käyttää akkuun varastoitua energiaa pienikitkaisen kolmisylinterisen 1,0 litran Ecoboost-polttomoottorin apuna tavallisessa ajossa ja kiihdytyksissä. Lisäksi se käyttää ajoneuvon sähköisiä apulaitteita.
Mahdollisimman suuren hyödyn saavuttamiseksi älykäs itseohjautuva kevythybridijärjestelmä valvoo jatkuvasti auton käyttötapaa ja määrittää sen perusteella, milloin ja kuinka tehokkaasti akkua kannattaa ladata ja milloin siihen varastoitua energiaa kannattaa käyttää. Varastoitua sähköenergiaa voi käyttää kahdella eri tavalla:
Täydentämään polttomoottorin vääntöä, jolloin BISG:n sähkömoottoritoiminto tuottaa enimmillään 50 Nm vääntöä ja vähentää siten polttomoottorista otettavaa tehoa ja pienentää sen kulutusta. Näin päästään Fiestan tavoitteena olevaan CO2-päästöarvoon 112 g/km ja kulutuslukemaan 4,9 l/100 km ja Focuksen vastaaviin arvoihin 106 g/km ja 4,7 l/100 km.
Lisäämään koko voimansiirtojärjestelmän kokonaisvääntöä, jolloin BISG:n sähkömoottoritoiminto tuo jopa 20 Nm lisää vääntöä polttomoottorin suurimpaan vääntöarvoon ja parantaa näin auton suorituskykyä.
Sähköinen vääntöapu tekee autosta ripeämmän ja suorituskykyisemmän – erityisesti matalilla kierrosluvuilla – ja parantaa siten ajokokemusta. BISG-järjestelmän tuoma lisävääntö myös vähentää turboahtimen aiheuttamaa viivettä ja nopeuttaa turbon vastaamista kaasuun, joten Fordin suunnittelijat ovat voineet pienentää 1,0 litran EcoBoost-moottorin puristussuhdetta ja käyttää siinä suurempaa turboahdinta.
”1,0 litran EcoBoost-moottorimme on jo osoittanut, että suorituskyky ja polttoainetaloudellisuus voivat toteutua samanaikaisesti. Kevythybriditeknologiamme nostaa tämän aivan uudelle tasolle”, sanoo Roelant de Waard, Vice President, Marketing, Sales & Service, Ford of Europe. ”Uskomme asiakkaiden ihastuvan yhtä paljon EcoBoost-hybridijärjestelmämme tasaiseen ja tehokkaaseen voimantuottoon kuin sen tarjoamiin polttoainesäästöihinkin.”
BISG pystyy myös käynnistämään moottorin 300 millisekunnissa – suunnilleen silmäräpäykseen kuluvassa ajassa – joten sen avulla Fiestan ja Focuksen kevythybridiversioiden polttoainetta säästävä Auto Start-Stop ‑tekniikka pystyy toimimaan entistä useammissa tilanteissa, kuten auton rullatessa pysähdyksiin alle 15 km/h:n nopeudella ja auton ollessa paikallaan kytkinpoljin painettuna.
Vastaavasti Fordin dieselmoottoreiden kevythybriditekniikassa sähköinen lisävääntömomentti yhdistyy Fordin 2,0 litran EcoBlue-dieselmoottoriin tarjoten myöhemmin tänä vuonna esiteltävälle Ford Kuga EcoBlue kevythybridille arvioidun CO2-päästöarvon 132 g/km ja kulutuslukeman 5,0 l/100 km.
Fiesta ja Focus kevythybridi (mHEV): vähemmän päästöjä, enemmän tehoa
Fiesta ja Focus -malleihin tulee saataville modernit kevythybridiversiot, joiden kevythybriditeknologia vähentää polttoaineen kulutusta ja parantaa Fordille tunnusomaista mukavaa ajokokemusta suuremman tehon ja nopeamman reagoinnin ansiosta.
Tavallisen laturin korvaavalla hihnakäyttöisellä integroidulla laturi/generaattorilla (BISG) voidaan ottaa talteen jarrutuksessa ja moottorijarrutuksessa normaalisti hukkaan menevä energia ja ladata sillä ilmajäähdytteistä 48 voltin litiumioniakkupakettia.
BISG toimii myös moottorina, joka käyttää akkuun varastoitua energiaa pienikitkaisen kolmisylinterisen 1,0 litran Ecoboost-polttomoottorin apuna tavallisessa ajossa ja kiihdytyksissä. Lisäksi se käyttää ajoneuvon sähköisiä apulaitteita.
Mahdollisimman suuren hyödyn saavuttamiseksi älykäs itseohjautuva kevythybridijärjestelmä valvoo jatkuvasti auton käyttötapaa ja määrittää sen perusteella, milloin ja kuinka tehokkaasti akkua kannattaa ladata ja milloin siihen varastoitua energiaa kannattaa käyttää. Varastoitua sähköenergiaa voi käyttää kahdella eri tavalla:
Täydentämään polttomoottorin vääntöä, jolloin BISG:n sähkömoottoritoiminto tuottaa enimmillään 50 Nm vääntöä ja vähentää siten polttomoottorista otettavaa tehoa ja pienentää sen kulutusta. Näin päästään Fiestan tavoitteena olevaan CO2-päästöarvoon 112 g/km ja kulutuslukemaan 4,9 l/100 km ja Focuksen vastaaviin arvoihin 106 g/km ja 4,7 l/100 km.
Lisäämään koko voimansiirtojärjestelmän kokonaisvääntöä, jolloin BISG:n sähkömoottoritoiminto tuo jopa 20 Nm lisää vääntöä polttomoottorin suurimpaan vääntöarvoon ja parantaa näin auton suorituskykyä.
Sähköinen vääntöapu tekee autosta ripeämmän ja suorituskykyisemmän – erityisesti matalilla kierrosluvuilla – ja parantaa siten ajokokemusta. BISG-järjestelmän tuoma lisävääntö myös vähentää turboahtimen aiheuttamaa viivettä ja nopeuttaa turbon vastaamista kaasuun, joten Fordin suunnittelijat ovat voineet pienentää 1,0 litran EcoBoost-moottorin puristussuhdetta ja käyttää siinä suurempaa turboahdinta.
”1,0 litran EcoBoost-moottorimme on jo osoittanut, että suorituskyky ja polttoainetaloudellisuus voivat toteutua samanaikaisesti. Kevythybriditeknologiamme nostaa tämän aivan uudelle tasolle”, sanoo Roelant de Waard, Vice President, Marketing, Sales & Service, Ford of Europe. ”Uskomme asiakkaiden ihastuvan yhtä paljon EcoBoost-hybridijärjestelmämme tasaiseen ja tehokkaaseen voimantuottoon kuin sen tarjoamiin polttoainesäästöihinkin.”
BISG pystyy myös käynnistämään moottorin 300 millisekunnissa – suunnilleen silmäräpäykseen kuluvassa ajassa – joten sen avulla Fiestan ja Focuksen kevythybridiversioiden polttoainetta säästävä Auto Start-Stop ‑tekniikka pystyy toimimaan entistä useammissa tilanteissa, kuten auton rullatessa pysähdyksiin alle 15 km/h:n nopeudella ja auton ollessa paikallaan kytkinpoljin painettuna.
Vastaavasti Fordin dieselmoottoreiden kevythybriditekniikassa sähköinen lisävääntömomentti yhdistyy Fordin 2,0 litran EcoBlue-dieselmoottoriin tarjoten myöhemmin tänä vuonna esiteltävälle Ford Kuga EcoBlue kevythybridille arvioidun CO2-päästöarvon 132 g/km ja kulutuslukeman 5,0 l/100 km.
Fiesta A6 Titanium 2018
-
- Viestit: 340
- Liittynyt: 22 Syys 2016 08:15
Re: Fiesta/Focus hybrid
Ihmettelen näitä kevythybridejä. Hyvä ettei päästöt nouse. Eikö tuo Fiesta nykyisellä tekniikallakin ole tuon 110g/km
Eli hieman päästöt kasvaa.

Eli hieman päästöt kasvaa.
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100hv M6 ST-Line 

-
- Viestit: 38
- Liittynyt: 09 Syys 2017 20:37
Re: Fiesta/Focus hybrid
Oisko automaatti? Nyt 150 grammaa. Aika huonosti tietoja vielä.
Fiesta A6 Titanium 2018
Re: Fiesta/Focus hybrid
Fiestan päästö nyt tällä uudella päästönormilla on manuaalivaihteistolla muistaakseni 129 g ja automaatti parikymmentä grammaa enemmän. Taajama-ajossa hybridi kyllä säästää polttoainetta, mutta maantieajossa pikimmten lisää, kun ne akut lisäävät auton painoa.
En oikein ymmärrä tätä dieseltekniikan syrjintää, sillä kyllä pääsee lähes samoihin lukemiin kuin tuolla hybridillä ja jos aikoo perävaunua vetää, niin monissa hybrideissä vetomassa nyt on tasan 0.
En oikein ymmärrä tätä dieseltekniikan syrjintää, sillä kyllä pääsee lähes samoihin lukemiin kuin tuolla hybridillä ja jos aikoo perävaunua vetää, niin monissa hybrideissä vetomassa nyt on tasan 0.
-
- Viestit: 340
- Liittynyt: 22 Syys 2016 08:15
Re: Fiesta/Focus hybrid
Nämä on ns. kevythybridejä joilla ei voi ajaa sähköllä kuten esim. Toyotan ”itselataavilla” hybrideillä joilla oikeasti pääsee maltillisella kaasujalalla jopa 2km pelkällä sähköllä. Kevythybridillä ei taida päästä metriäkään. Tosin akustokin taitaa kevythybridissä olla vain satoja Watteja.nestori2 kirjoitti:Fiestan päästö nyt tällä uudella päästönormilla on manuaalivaihteistolla muistaakseni 129 g ja automaatti parikymmentä grammaa enemmän. Taajama-ajossa hybridi kyllä säästää polttoainetta, mutta maantieajossa pikimmten lisää, kun ne akut lisäävät auton painoa.
En oikein ymmärrä tätä dieseltekniikan syrjintää, sillä kyllä pääsee lähes samoihin lukemiin kuin tuolla hybridillä ja jos aikoo perävaunua vetää, niin monissa hybrideissä vetomassa nyt on tasan 0.
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100hv M6 ST-Line 

Re: Fiesta/Focus hybrid
Ladattava hybridi olisi voinut kiinnostaa. Muiden merkkien kevythybridit eivät ole oikein innostaneet, mutta voihan tuon käydä koeajamassa. Mielenkiintoista nähdä mihin noiden hinta asettuu.
Ford Focus 1.5 Ecoblue Titanium A8 Wagon -18
Ex:
Ford Focus 1.6 Trend X Wagon -06
Ford Escort 1.6 Sedan -98
Ex:
Ford Focus 1.6 Trend X Wagon -06
Ford Escort 1.6 Sedan -98
Re: Fiesta/Focus hybrid
Olen seurannut näiden Toyota-hybridien käyttäytymistä. Kun lähtee liikkeelle, niin muutaman metrin menee sähköllä ja sitten hörähtää moottori käymään. Pelkällä sähköllä siis etenee vain muutaman metrin. Pari kilomeriä tosiaan niillä akuilla pääsee, joten jos bensa loppuu, niin tienoheen jää, jos ei satu olemaan ihan bensa-aseman kulmilla.
-
- Viestit: 340
- Liittynyt: 22 Syys 2016 08:15
Re: Fiesta/Focus hybrid
Kevythybridin (MHEV) ja täyshybridin (HEV) erot:
Kevythybridejä ei voi ajaa pelkästään sähkömoottorin voimalla, vaan ne tarvitsevat myös polttomoottoria.
Hybridillä voi ajaa lyhyitä matkoja pelkällä sähkömoottorilla.
https://www.ford.fi/hanki-ford/tutustu/ ... vythybridi
Kevythybridejä ei voi ajaa pelkästään sähkömoottorin voimalla, vaan ne tarvitsevat myös polttomoottoria.
Hybridillä voi ajaa lyhyitä matkoja pelkällä sähkömoottorilla.
https://www.ford.fi/hanki-ford/tutustu/ ... vythybridi
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100hv M6 ST-Line 

Re: Fiesta/Focus hybrid
Fordin sivuilta lainattua "Alhaisilla nopeuksilla polttomoottori voi sammua ja käynnistyy uudestaan heti kun tarvitaan. " Tulee mieleen kun turbo käy kuumana esim. maantieajon jälkeen ja pysähtyy vaikka liikennevaloihin niin tuohan on turbon surma kun ei pääse jäähtymään. Samahan koskee tietysti start/stop toimintoa mutta sen saa kytkettyä pois.
Re: Fiesta/Focus hybrid
Näissä Egoboosteissa on jo pitkään ollut erillinen sähköllä toimiva pumppu joka kierrättää jäähdytysnestettä turbon kautta. Tämän pitäisi ainakin jonkin verran lisätä turbon elinikää. En tiedä onko riittävä toimenpide, mutta itsellä on ainakin pikku Fiestan 1.0 125hv kone hyvin kestänyt sen 110 000 mitä tuolla on nyt ajettu.ElMaco kirjoitti: ↑19 Maalis 2020 16:08 Fordin sivuilta lainattua "Alhaisilla nopeuksilla polttomoottori voi sammua ja käynnistyy uudestaan heti kun tarvitaan. " Tulee mieleen kun turbo käy kuumana esim. maantieajon jälkeen ja pysähtyy vaikka liikennevaloihin niin tuohan on turbon surma kun ei pääse jäähtymään. Samahan koskee tietysti start/stop toimintoa mutta sen saa kytkettyä pois.