Transit D 2,5 kolina, outo kiihtyvyys ym

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
transpena
Viestit: 16
Liittynyt: 03 Touko 2016 13:40

Transit D 2,5 kolina, outo kiihtyvyys ym

Viesti Kirjoittaja transpena »

Vm. -98 diesel 2,5 Transit. Ajettu 260tkm. Itse viimeiset 60tkm. Tämän aikana kone on kolissut tai paremmin rallattanut kuin vanhan Ladan jakoketju, mutta vain pakkasilla. Ja vaikka ajaa koneen kuumaksi, pakkasessa saattaa rallatus jatkua, eli ei ehkä tule koneen ihan sisältä? Kesän ajat käynyt ilman rallatusta. Kuulemma mm viallinen viskoosipuhallin saattaa jotenkin näin ääntää, kellään muita ehdotuksia?

Varsinkin pakkasessa koneen ollessa kylmä jos pienemmällä vaihteella polkee koneen isommille kierroksille, kone yhtäkkiä ryntää kuin siinä olisi turbo, vaikka ei ole. Tai perinteisen bensakoneen kiihdytyspumppu. Sitten kun kone lämpenee, eipä enää näitä reippaita yläkierroksia enää löydykään.

Kone on lähtenyt tolpasta hyvin käyntiin, ilman tolppaa yli kympin pakkaset alkavat olla jo liikaa. Aloin tutkia imusarjan päällä olevaa hehkutulppaa. Ohmimittari näytti, että poikki on. Ostin uuden Motonetistä. Ihmetyttää merkintä 8 V vaikka on 12 voltin järjestelmä. Pitäisi olla tietojensa mukaan oikea. Helppo kai vaihtaa, jos vain saa sopimaan jakoavaimen koloon. näyttäisi olevan 27 mm avainväli tulpassa, eikä ole tuollaista kiintoavainta. Ja siinä päässä oleva naftaletkun liitinmuhvi taitaa olla ihan kierteellä kiinni?

Missä muuten on kajuutan puhaltimen etuvastuspaketti? Ostin uuden, ohjekirjan mukaan pitäisi olla jossain oikean ajovaloumpion lähellä. aan eipä löydy, lienerekö jossain rintapellin alla?

talviterveisin: Pentti Leppäaho, kiitokset jo etukäteen vastauksista
Mk3Mondeo
Viestit: 917
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Transit D 2,5 kolina, outo kiihtyvyys ym

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

transpena kirjoitti:Vm. -98 diesel 2,5 Transit. Ajettu 260tkm. Itse viimeiset 60tkm. Tämän aikana kone on kolissut tai paremmin rallattanut kuin vanhan Ladan jakoketju, mutta vain pakkasilla. Ja vaikka ajaa koneen kuumaksi, pakkasessa saattaa rallatus jatkua, eli ei ehkä tule koneen ihan sisältä? Kesän ajat käynyt ilman rallatusta. Kuulemma mm viallinen viskoosipuhallin saattaa jotenkin näin ääntää, kellään muita ehdotuksia?

Varsinkin pakkasessa koneen ollessa kylmä jos pienemmällä vaihteella polkee koneen isommille kierroksille, kone yhtäkkiä ryntää kuin siinä olisi turbo, vaikka ei ole. Tai perinteisen bensakoneen kiihdytyspumppu. Sitten kun kone lämpenee, eipä enää näitä reippaita yläkierroksia enää löydykään.

Kone on lähtenyt tolpasta hyvin käyntiin, ilman tolppaa yli kympin pakkaset alkavat olla jo liikaa. Aloin tutkia imusarjan päällä olevaa hehkutulppaa. Ohmimittari näytti, että poikki on. Ostin uuden Motonetistä. Ihmetyttää merkintä 8 V vaikka on 12 voltin järjestelmä. Pitäisi olla tietojensa mukaan oikea. Helppo kai vaihtaa, jos vain saa sopimaan jakoavaimen koloon. näyttäisi olevan 27 mm avainväli tulpassa, eikä ole tuollaista kiintoavainta. Ja siinä päässä oleva naftaletkun liitinmuhvi taitaa olla ihan kierteellä kiinni?

Missä muuten on kajuutan puhaltimen etuvastuspaketti? Ostin uuden, ohjekirjan mukaan pitäisi olla jossain oikean ajovaloumpion lähellä. aan eipä löydy, lienerekö jossain rintapellin alla?

talviterveisin: Pentti Leppäaho, kiitokset jo etukäteen vastauksista

Tuosta Transitista ei ole omakohtaista kokemusta mutta oireiden perusteella voisi olla mahdollista, että kylmänä palotilaan pääsee männänrenkaiden ohi moottoriöljyä jolloin se alkaa ryntäämään eli käymään omalla moottoriöljyllään. Hyvin vaarallinen tilanne moottorille.

Onhan sinulla siellä moottorissa oikeanlaiset öljyt ja huollot tehty ajallaan ettei ole mennyt vaihtovälit pitkiksi...? Koska ajosi ovat olleet mitä suuremmassa määrin lyhyttä pätkäajoa kylmällä koneella jolloin valmistajan öljynvaihtovälin voi hyvin puolittaa.
Motonetistä saa erinomaista Ford -moottoriöljyä (26,90€/5L) jota olen käyttänyt omassa uudemmassa dieselissä hyvällä menestyksellä.
Onhan ruiskutussuuttimet kunnossa..?

Sieltä Motonetista saa myös 27mm kiintolenkin hintaan 9,90€ jottei tarvitse rikkoa mitään jakoavaimella. Muistan joskus 1970 -luvulla käyttäneeni jakoavainta joka pilasi jokseenkin kaiken mihin sillä koski.
Näkyykö siitä uudesta hehkutulpasta miten se kiinnitys on toteutettu?

Etuvastus on tosiaan kuvauksen mukaan oikean umpion luona hyvin ahtaassa paikassa alhaalla. Tuossa videonpätkä jossa huonosti näkyvä alkuperäinen on korvattu viereen ruuvatulla uudella:

https://youtu.be/9PlQG3iRZG8?t=39
Vastaa Viestiin