
S-Max -06 2.0 moottorin lämmöt ja öljynkulutus
S-Max -06 2.0 moottorin lämmöt ja öljynkulutus
Moottorin lämpömittari ei nouse ajossa käytännössä ollenkaan, pidemmällä tyhjäkäynnillä nousee ja pysähtyy sitten puoliväliin missä sen kuuluisi normaalistikin olla. Puhallin antaa lämpöä normaalisti kuitenkin, vaikka mittari näyttää nollaa. Mahtaakohan olla termostaatti rikki/jumissa vai mikä voisi olla vikana? Öljyä auto syö litran/1000km. Fortepuhdistus suoritettu ja laitettu ford öljyä mobilin tilalle, mutta ei suurempaa vaikutusta. Voiko asiat liittyä toisiinsa vai onko moottori tulossa tiensä päähän? Kilometrejä reilu 200tkm. Bensakone jos sillä jotain vaikutusta johonkin
.

Re: S-Max -06 2.0 moottorin lämmöt ja öljynkulutus
Termostaatti ja lämpömittarin anturi kannattaa tarkastaa.
Vaihdoin joskus Mondeoon Motonetin termostaatin ja se pirulainen aukesi liian kylmässä eikä päästänyt konetta tarpeeksi lämpimäksi. Meni heti vaihtoon.
Huh mikä öljynkulutus, oletko varma ettei kyseessä kuitenkin ole VW?
Tuohan on kymmeniä litroja per huoltoväli! Kurkkaus koneen alle vuotaako koneesta öljyä ulos, varmasti jää lammikko maahan, jos vuotaa noin paljon. Ei noin vähän ajetun koneen pitäisi öljyä viedä (paitsi jos öljypohja on ruostunut puhki).
Meillä on 260 000 ja 300 000 km ajetut Fordin vaparit (Zetec) eikä ole koskaan tarvinnut öljyä lisäillä.
Vaihdoin joskus Mondeoon Motonetin termostaatin ja se pirulainen aukesi liian kylmässä eikä päästänyt konetta tarpeeksi lämpimäksi. Meni heti vaihtoon.
Huh mikä öljynkulutus, oletko varma ettei kyseessä kuitenkin ole VW?

Meillä on 260 000 ja 300 000 km ajetut Fordin vaparit (Zetec) eikä ole koskaan tarvinnut öljyä lisäillä.
Re: S-Max -06 2.0 moottorin lämmöt ja öljynkulutus
Ei oo vuotoja löytynyt vaikka moneen kertaan tutkittu.
Minkälainen homma tuo lämpöanturin vaihto on?
Minkälainen homma tuo lämpöanturin vaihto on?
Re: S-Max -06 2.0 moottorin lämmöt ja öljynkulutus
Asiaa hankaloittaa sekin, ettei varoitusvalo ilmoita kun öljy on vähissä.
Re: S-Max -06 2.0 moottorin lämmöt ja öljynkulutus
Tuo kaksilitrainen bensamoottori ei kuluta öljyä öljynvaihtovälillä (10 000km) joten kun öljynkulutus on tuota luokkaa, on se moottori tiensä päänsä eikä sille voi oikein tehdä enää mitään.Texasi kirjoitti:Moottorin lämpömittari ei nouse ajossa käytännössä ollenkaan, pidemmällä tyhjäkäynnillä nousee ja pysähtyy sitten puoliväliin missä sen kuuluisi normaalistikin olla. Puhallin antaa lämpöä normaalisti kuitenkin, vaikka mittari näyttää nollaa. Mahtaakohan olla termostaatti rikki/jumissa vai mikä voisi olla vikana? Öljyä auto syö litran/1000km. Fortepuhdistus suoritettu ja laitettu ford öljyä mobilin tilalle, mutta ei suurempaa vaikutusta. Voiko asiat liittyä toisiinsa vai onko moottori tulossa tiensä päähän? Kilometrejä reilu 200tkm. Bensakone jos sillä jotain vaikutusta johonkin.
Katalysaattori hajoaa myös ennenpitkää koska se joutuu polttamaan ne öljyhuurut mitkä palotilasta sinne kulkeutuvat.
Käytännössä ongelma poistuisi laittamalla uudet männät/männänrenkaat mutta koska työmäärä on niin suuri, on todennäköisesti edullisempaa ja varmempaa vaihtaa kokonaan toinen käytetty moottori tai se paras vaihtoehto eli uusi tehdasuusi moottori.
Mikään noista vaihtoehdoista ei ole halpa tai edes edullinen. Olen tuon kokemuksen hankkinut kalliilla käyttäen kaikki noita kuvaamiani vaihtoehtoja vuosien varrella. Yksi moottori Mondeon kaksilitraiseenkin vaihdettuna (joka on siis sama Duratec kuin S-Max:ssa).
Re: S-Max -06 2.0 moottorin lämmöt ja öljynkulutus
Vanha viesti, mutta Sama peli 2.0 flexi fuel 190tkm. Öljyä paloi ruokottomat määrät.
Menossa Koneremppa kotipuhteina Kansi koneistamossa kotkassa.
-kannen oikaisu
-venttiilien hionta (huom, kun hiotaan ja vena uppoaa syvemmälle kanteen välykset pitää säätää kuppien kanssa --> Tarvittaessa pikkasen venttiilin päästä pois.
-ohjurit
-ohjurinkumit (Oli kovat kansikorjaamon mukaan),
-kampikammion huohotin + letku öljynerottimen putsaus
-pyttyjen kevyt hoonaus
-uudet männänrenkaat
-uudet kiertokangen laakerit
-Imusarjan läpät lähtee akseleineen pois Enemmän väljää viimeisissä läpissä.
-Mahd. EGR tulppaus ainakin osittain. Minimissään putsaus.
Osat reilu 250€
Kansityö ehkä se kallein
oik. 50€, ohjurit ja koneistus ~10€/vena
Pitäs selvitä noin 600€ omana työnä
Kaippa tolla koneella sen jälkeen ajaa sen, mitä loppu autolla, kun ei aja millään longlife öljyillä saatikka tavallisilla pidennetyllä vaihtovälillä...
Menossa Koneremppa kotipuhteina Kansi koneistamossa kotkassa.
-kannen oikaisu
-venttiilien hionta (huom, kun hiotaan ja vena uppoaa syvemmälle kanteen välykset pitää säätää kuppien kanssa --> Tarvittaessa pikkasen venttiilin päästä pois.
-ohjurit
-ohjurinkumit (Oli kovat kansikorjaamon mukaan),
-kampikammion huohotin + letku öljynerottimen putsaus
-pyttyjen kevyt hoonaus
-uudet männänrenkaat
-uudet kiertokangen laakerit
-Imusarjan läpät lähtee akseleineen pois Enemmän väljää viimeisissä läpissä.
-Mahd. EGR tulppaus ainakin osittain. Minimissään putsaus.
Osat reilu 250€
Kansityö ehkä se kallein
oik. 50€, ohjurit ja koneistus ~10€/vena
Pitäs selvitä noin 600€ omana työnä
Kaippa tolla koneella sen jälkeen ajaa sen, mitä loppu autolla, kun ei aja millään longlife öljyillä saatikka tavallisilla pidennetyllä vaihtovälillä...
Re: S-Max -06 2.0 moottorin lämmöt ja öljynkulutus
Oliko siellä viitteitä muusta vauriosta vai miksi päädyit nuon laajaan remppaa jos suurin osa öljynkulutuksesta varmaan selittyi noilla venttiilien ohjurinkumeilla?Tonic kirjoitti: ↑10 Syys 2019 08:51 Vanha viesti, mutta Sama peli 2.0 flexi fuel 190tkm. Öljyä paloi ruokottomat määrät.
Menossa Koneremppa kotipuhteina Kansi koneistamossa kotkassa.
-kannen oikaisu
-venttiilien hionta (huom, kun hiotaan ja vena uppoaa syvemmälle kanteen välykset pitää säätää kuppien kanssa --> Tarvittaessa pikkasen venttiilin päästä pois.
-ohjurit
-ohjurinkumit (Oli kovat kansikorjaamon mukaan),
-kampikammion huohotin + letku öljynerottimen putsaus
-pyttyjen kevyt hoonaus
-uudet männänrenkaat
-uudet kiertokangen laakerit
-Imusarjan läpät lähtee akseleineen pois Enemmän väljää viimeisissä läpissä.
-Mahd. EGR tulppaus ainakin osittain. Minimissään putsaus.
Osat reilu 250€
Kansityö ehkä se kallein
oik. 50€, ohjurit ja koneistus ~10€/vena
Pitäs selvitä noin 600€ omana työnä
Kaippa tolla koneella sen jälkeen ajaa sen, mitä loppu autolla, kun ei aja millään longlife öljyillä saatikka tavallisilla pidennetyllä vaihtovälillä...
"harder" is not a very good safeword
Re: S-Max -06 2.0 moottorin lämmöt ja öljynkulutus
Herää kysymys onko noi moottorit noi huonoja jos noilla kilometreillä remppaa pitää tehdä. Jos muistettu öljyä ja suodatinta vaihdella.. Tietenkin käytöstä riippuu ja onko käyttö R kiskalleja takasin vai 40tkm matkaajoa vuodessa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: S-Max -06 2.0 moottorin lämmöt ja öljynkulutus
Tuon ikäisissä Duratec HE:ssä 1.8 ja 2.0 on kai aika samalla tekniikalla. Itse kun korjautin männänrenkaat, niin huollossa veikkasi termostaatin rikkoutumisen tai sen hitaan korjaamisen voivan vaikuttaa karstan kertymiseen. Jos sitten vielä on ajettu lyhyttä matkaa ja termostaatti rikki, niin männänrenkaiden puhdistamattomuus vain korostuu. Usein noissa öljyn kulutuksen kasvuissa käyttötilanteet on mukana ja miten hyvin on seurattu huolto-ohjelmia.
Jos kokeilee joskus ajaa isoilla kierroksilla ja isolla kuormituksella, niin huomaa öljyn kulutuksen kasvun nopeasti. Ennen männänrenkaiden vaihtoa 20 km moottoritie ajo 4000 .. 5000 rpm vei melkoisesti öljyä -- sai lisätä

Ford Focus 1.6, Wagon, 2007
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S