Focus 2015
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: 30 Touko 2017 15:35
- Paikkakunta: Espoo
Re: Focus 2015
Pitkästä aikaa täällä kirjoittelen. Yli vuosi menty focukuksella eipä ole ollut mitään vikaa matkanvarrella. Mittarissa reilu 20tkm
Tänään oli eka huolto konalan Autokeskuksessa hintaa tuli 250€ laittoivat näköjään Nesteen pro f 5w 20 öljyä koneeseen. Tämä ei näköjään huolloista ilmoittele yhtään mittaristossa no toisalta kyllähän tuon huoltovälin muistaa kyllä.
Tänään oli eka huolto konalan Autokeskuksessa hintaa tuli 250€ laittoivat näköjään Nesteen pro f 5w 20 öljyä koneeseen. Tämä ei näköjään huolloista ilmoittele yhtään mittaristossa no toisalta kyllähän tuon huoltovälin muistaa kyllä.

Aikaisemmat Fordit
Escort 1.3L -85
Escort 1.3LX -82
Focus 1.4 ambiente -99
Re: Focus 2015
Kyllä se ilmoittaa, itsellä tuli kaksi kertaa 2015 Foccarin käyttöhistorian aikana ilmoitus ölynvaihdon tarpeesta.
Re: Focus 2015
Kyllä ilmoittaa. Itselläni ei täyty kilsat mutta viikkoa ennen edellistä huoltoa tuli ilmoitus oil change.
Ihmettelen huollon käyttämää öljyä kun Fordin virallinen suositus on Castrol. Sinulla kyseessä kuitenkin vuoden vanha auto jossa vielä takuuta.
Ihmettelen huollon käyttämää öljyä kun Fordin virallinen suositus on Castrol. Sinulla kyseessä kuitenkin vuoden vanha auto jossa vielä takuuta.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Re: Focus 2015
1.0 ei ilmoita tai niin ainakin liikkeessä väittivät. Itsellä vuosi hiukan ylittyi, niin sanottiin, että ei olisi mitään ilmoituksia tullut.Focus_2.0 kirjoitti:Kyllä ilmoittaa. Itselläni ei täyty kilsat mutta viikkoa ennen edellistä huoltoa tuli ilmoitus oil change.
Tesla Model Y Performance
Re: Focus 2015
Ihmettelen kyllä miksi 1.5 ilmoittaa ja 1.0 ei. Sehän ei tule välttämättä heti kun 20tkm tulee mittariin vaan analysoi öljyn laatua. Näin olin lukevinani..Hot hatch kirjoitti: 1.0 ei ilmoita tai niin ainakin liikkeessä väittivät. Itsellä vuosi hiukan ylittyi, niin sanottiin, että ei olisi mitään ilmoituksia tullut.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: 30 Touko 2017 15:35
- Paikkakunta: Espoo
Re: Focus 2015
Joo itse myös ihmettelen tuota öljyn valintaa Autokeskukselta no aika näyttää. Ainakaan Castrolin öljyllä ei 20tkm jälkeen moottori ollut öljyä kuluttanut. Tikussa pinta aina maksimissa.Focus_2.0 kirjoitti:Kyllä ilmoittaa. Itselläni ei täyty kilsat mutta viikkoa ennen edellistä huoltoa tuli ilmoitus oil change.
Ihmettelen huollon käyttämää öljyä kun Fordin virallinen suositus on Castrol. Sinulla kyseessä kuitenkin vuoden vanha auto jossa vielä takuuta.

Aikaisemmat Fordit
Escort 1.3L -85
Escort 1.3LX -82
Focus 1.4 ambiente -99
Re: Focus 2015
Vaunulassa olen saanut Castrolia. Veholla Shelliä ja Autokeskuksessa näköjään Nestettä. Kaikilla on omat sopparit öljyvalmistajien kanssa. Kaikki on tyyppihyväksyttyjä Ecoboost-moottoreihin, joten itse olisin ainakin turvallisin mielin 

Re: Focus 2015
Onkos muilla ollu akkuhuolia? Oma, tasan vuoden vanha 1.0 edition on alkanut ilmoittaa että akku on liian tyhjä, jos auto seisoo pari päivää ja yrittää laittaa eberin päälle
Focus 1.0 edition a6 2017
Re: Focus 2015
Kiitä eberiä, veikkaisin. Oletko tehnyt ylläpitolatauksia?
Re: Focus 2015
Freeze kirjoitti:Kiitä eberiä, veikkaisin. Oletko tehnyt ylläpitolatauksia?


Re: Focus 2015
Ei kai se eberi akkua syö jos ei sitä käytä, ja ei kai vuoden vanha akku vielä pitäis antautua...?
Focus 1.0 edition a6 2017
Re: Focus 2015
Kaikkihan riippuu miten sitä on käytetty...Paljon lyhyitä matkoja,niin eipä se juuri kerkeä latautumaan.Uusissa autossa paljon sähköä vieviä systeemejä.. Eber/ webasto imee yllättävän paljon virtaa käynnistyessään,ja ainakin mondeossa on jänniteraja suoja ,minkä jälkeen ei suostu webastoa käynnistämään jotta akkuun jää varmasti tarpeeksi virtaa auton käynnistämiseen.. Sitä jänniterajaa saa huollossa päivitettyä alemmaksi,ainakin mondeossa.Ja ilmeisesti oli myös Fordille toimitettu myös viallisia akkuja jonkin verran...jaska74 kirjoitti:Ei kai se eberi akkua syö jos ei sitä käytä, ja ei kai vuoden vanha akku vielä pitäis antautua...?

Re: Focus 2015
Eipä tuota eberiä ole koko kesänä tullut käytettyä, ja nyt kylmilläkin vasta kerran pari. Ja ajoa on tullut reilusti jotta akku _pitäisi_ kyllä olla täynnä.
Jännää oli myös että kun eberi sunnuntaina pärähti hetkeksi päälle ennen samnumistaan, niin myös autossa radio meni päälle.
No, mikä lie henkimaailman ongelma jälleen kerran. Tänäaamuna laitteet toimi kuten pitikin. Ja nyt auto seissyt pihalla koko päivän, niin akkujännite 12.4v (sunnuntaina 11.6v)
Jännää oli myös että kun eberi sunnuntaina pärähti hetkeksi päälle ennen samnumistaan, niin myös autossa radio meni päälle.
No, mikä lie henkimaailman ongelma jälleen kerran. Tänäaamuna laitteet toimi kuten pitikin. Ja nyt auto seissyt pihalla koko päivän, niin akkujännite 12.4v (sunnuntaina 11.6v)
Focus 1.0 edition a6 2017
Re: Focus 2015
Kerrottakoon tässäkin ketjussa, että Fordin smart charge järjestelmä pitää akun varaustilan max. 80% vaikka ajais viikon putkeen. Tähän eberin käyttö niin äkkiä menee suojarajoille ja syytetään huonoa akkua.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Re: Focus 2015
Mitä tässä on järkeä? Onko tähän mitään muuta syytä kuin että päästöjä halutaan alas ja sen takia joudut lataamaan akkua ulkoisella laturilla. Kuulostaa hiukan hölmöläisten hommalta, eikä edes ihan vähänkään.Focus_2.0 kirjoitti:Kerrottakoon tässäkin ketjussa, että Fordin smart charge järjestelmä pitää akun varaustilan max. 80% vaikka ajais viikon putkeen. Tähän eberin käyttö niin äkkiä menee suojarajoille ja syytetään huonoa akkua.
Re: Focus 2015
^ Epätieteellisten Ctek-latauskertojeni perusteella näyttäisi olevan ennemminkin 85%. Mutta tyhmää tuo silti on.
Näin kylmien kelien taas palatessa huomasin jälleen, että litranen Focus on hieman hitaahko lämpiämään. Termarithan vaihdettiin takuuseen jo maaliskuussa, mutta nyt näyttäisi taas olevan hieman onkelmia. Tällä kertaa se alun lämpeäminen (n. mittarineulan 75°C -viivaan asti) tuntuu hitaalta. Mutta kunhan kone lämpiää siihen lopulliseen lämpötilaansa, se myös pysyy siinä, eikä vaeltele.
Testimoodissa (käynnistä moottori ratin OK-nappi painettuna) kun seuraili lämpöjä, niin lämpiää suht kivasti johonkin 38°C asti, jonka jälkeen lähtee hidastumaan. 50°C paikkeilla tekee pienen töksähdyksen ja tipahtaa pari astetta. Sen jälkeen tasaista nousua. Kabiiniin alkaa tulla kunnolla lämmintä vasta kun näyttää n. 60°C (mittarin neula tuolloin n. 75°C). Tähän menee kuitenkin tovi aikaa.
Lopulliseen 92°C lämpöön kestää aikansa lämmetä (mittarin neula on tässä vaiheessa jo kauan sitten jämähtänyt 90°C kohdalle), mutta sen jälkeen pysyy kyllä hyvin 90-92°C välillä.
Ja sellainen huomio, että se syylarin sälekaihdin tosiaan pysyy auki, jos A/C on päällä. Ulkolämpö oli testatessa 2°C, joten A/C:n kompuran ei pitäisi tuolloin olla päällä. Nappasin A/C:n pois päältä, jolloin sälekaihdin meni kiinni. Se ei kuitenkaan vaikuttanut merkittävästi moottorin lämpenemisen nopeuteen.
Näin kylmien kelien taas palatessa huomasin jälleen, että litranen Focus on hieman hitaahko lämpiämään. Termarithan vaihdettiin takuuseen jo maaliskuussa, mutta nyt näyttäisi taas olevan hieman onkelmia. Tällä kertaa se alun lämpeäminen (n. mittarineulan 75°C -viivaan asti) tuntuu hitaalta. Mutta kunhan kone lämpiää siihen lopulliseen lämpötilaansa, se myös pysyy siinä, eikä vaeltele.
Testimoodissa (käynnistä moottori ratin OK-nappi painettuna) kun seuraili lämpöjä, niin lämpiää suht kivasti johonkin 38°C asti, jonka jälkeen lähtee hidastumaan. 50°C paikkeilla tekee pienen töksähdyksen ja tipahtaa pari astetta. Sen jälkeen tasaista nousua. Kabiiniin alkaa tulla kunnolla lämmintä vasta kun näyttää n. 60°C (mittarin neula tuolloin n. 75°C). Tähän menee kuitenkin tovi aikaa.
Lopulliseen 92°C lämpöön kestää aikansa lämmetä (mittarin neula on tässä vaiheessa jo kauan sitten jämähtänyt 90°C kohdalle), mutta sen jälkeen pysyy kyllä hyvin 90-92°C välillä.
Ja sellainen huomio, että se syylarin sälekaihdin tosiaan pysyy auki, jos A/C on päällä. Ulkolämpö oli testatessa 2°C, joten A/C:n kompuran ei pitäisi tuolloin olla päällä. Nappasin A/C:n pois päältä, jolloin sälekaihdin meni kiinni. Se ei kuitenkaan vaikuttanut merkittävästi moottorin lämpenemisen nopeuteen.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Re: Focus 2015
Jännä juttu. Oma 2014 Fiestan litranen Ecoboosti taas tuntuu lämpenevän tosi nopeasti ainakin sille tasolle että ilmastointi rupee puhaltamaan lämmintä ilmaa auton sisään. Tietysti tuossa vaiheessa moottorin lämpeneminen hidastuu hieman kun suuri osa lämpöenergiasta siirtyy auton sisätilojen lämmittämiseen.Don MC kirjoitti:^ Epätieteellisten Ctek-latauskertojeni perusteella näyttäisi olevan ennemminkin 85%. Mutta tyhmää tuo silti on.
Näin kylmien kelien taas palatessa huomasin jälleen, että litranen Focus on hieman hitaahko lämpiämään. Termarithan vaihdettiin takuuseen jo maaliskuussa, mutta nyt näyttäisi taas olevan hieman onkelmia. Tällä kertaa se alun lämpeäminen (n. mittarineulan 75°C -viivaan asti) tuntuu hitaalta. Mutta kunhan kone lämpiää siihen lopulliseen lämpötilaansa, se myös pysyy siinä, eikä vaeltele.
Testimoodissa (käynnistä moottori ratin OK-nappi painettuna) kun seuraili lämpöjä, niin lämpiää suht kivasti johonkin 38°C asti, jonka jälkeen lähtee hidastumaan. 50°C paikkeilla tekee pienen töksähdyksen ja tipahtaa pari astetta. Sen jälkeen tasaista nousua. Kabiiniin alkaa tulla kunnolla lämmintä vasta kun näyttää n. 60°C (mittarin neula tuolloin n. 75°C). Tähän menee kuitenkin tovi aikaa.
Lopulliseen 92°C lämpöön kestää aikansa lämmetä (mittarin neula on tässä vaiheessa jo kauan sitten jämähtänyt 90°C kohdalle), mutta sen jälkeen pysyy kyllä hyvin 90-92°C välillä.
Ja sellainen huomio, että se syylarin sälekaihdin tosiaan pysyy auki, jos A/C on päällä. Ulkolämpö oli testatessa 2°C, joten A/C:n kompuran ei pitäisi tuolloin olla päällä. Nappasin A/C:n pois päältä, jolloin sälekaihdin meni kiinni. Se ei kuitenkaan vaikuttanut merkittävästi moottorin lämpenemisen nopeuteen.
Yleensä auto rupeaa lämmittämään sisätiloja jo 5-10 minuutin ajon jälkeen ja neljä palkkia lämpötilaakin tulee melko nopeasti.
Lieneeköhän Focuksessa jotain eroa vrt Fiestaan

Re: Focus 2015
Sisälle tulee lämmintä nopeasti kun siellä kennolla on lämmitys vastus sitä varten..ja se että mittari on puolessa välissä ei tarkoita että kone ois lämmin..se mittari on mk1 focuksesta lähtien noussut nopeasti ja todellinen lämpötila on kaukana normaalista..Jeipii kirjoitti: Jännä juttu. Oma 2014 Fiestan litranen Ecoboosti taas tuntuu lämpenevän tosi nopeasti ainakin sille tasolle että ilmastointi rupee puhaltamaan lämmintä ilmaa auton sisään. Tietysti tuossa vaiheessa moottorin lämpeneminen hidastuu hieman kun suuri osa lämpöenergiasta siirtyy auton sisätilojen lämmittämiseen.
Yleensä auto rupeaa lämmittämään sisätiloja jo 5-10 minuutin ajon jälkeen ja neljä palkkia lämpötilaakin tulee melko nopeasti.
Lieneeköhän Focuksessa jotain eroa vrt Fiestaan
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Focus 2015
Onkos litrasessa ptc-vastus kennolla? Dieseleissä vissiin on. 1.5 ecoboostissa ei ole kuin valmius vastukselle mutta alkaa kyllä puhaltamaan lämmintä suht nopeesti.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Re: Focus 2015
Tämän mäkin haluaisin tietää. Ja paljonko tehoa vastuksessa on?Focus_2.0 kirjoitti:Onkos litrasessa ptc-vastus kennolla? Dieseleissä vissiin on. 1.5 ecoboostissa ei ole kuin valmius vastukselle mutta alkaa kyllä puhaltamaan lämmintä suht nopeesti.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
+ vaimon 2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
(ex 2022 Focus Titanium farkku 1,0 125hp mHEV A7)
(ex 2017 Focus Edition farkku 1,0 125hp A6)
(ex 2004 Mondeo Ghia farkku 2,5 V6 A5)
Re: Focus 2015
Olen samaa mieltä ettei 1.0 ilmoita mitään. Kilsat tulee itsellä aina täyteen, aika ei.Focus_2.0 kirjoitti: Ihmettelen kyllä miksi 1.5 ilmoittaa ja 1.0 ei. Sehän ei tule välttämättä heti kun 20tkm tulee mittariin vaan analysoi öljyn laatua. Näin olin lukevinani..
Miksi ilmoittaisi vasta myöhässä kun kilsat on ylittyneet?
Sehän vasta outoa olisi.
EDIT. Siis öljynvaihdosta saattaa ilmoittaa kun öljyt on huonot, mutta kisojen täyttymisestä ei ilmoita.
Re: Focus 2015
Mites muuten tuo litrasen akun lataus? Onnistuuko ihan "perus" 4A c-tekillä vai pitääkö olla jykevämpi? Jostain olin lukevinani että nykyautoja on turha latailla alle 10 amppeerilla...?
Focus 1.0 edition a6 2017
Re: Focus 2015
Ylläpitolatailuun noi muutaman amppeerin laturit on tarkoitettu, mutta sitä varmaan ajoit takaa. Kovilla pakkasilla, (-20 ja alle) olen lataillut Defan 8A Smartchargerilla. Kyllä siitä jotain perille menee, mutta ei kummoista virran määrää. Akut ottaa heikommin virtaa vastaan kovilla pakkasilla.jaska74 kirjoitti:Mites muuten tuo litrasen akun lataus? Onnistuuko ihan "perus" 4A c-tekillä vai pitääkö olla jykevämpi? Jostain olin lukevinani että nykyautoja on turha latailla alle 10 amppeerilla...?
Oman kokemuksen mukaan tuolla 8A laturilla ei tee mitään, jos akku on päässyt niin tyhjäksi, että käynnistys ei onnistu.
Ajossa: E-tron 2023
EX Fordit:
Kuga ST-line X phev
Kuga 2021 titanium manuaali
Ford Focus ST-line wagon 2019
Focus ST-line wagon 2017
Focus trend wagon 2016
...lista on pitkä
EX Fordit:
Kuga ST-line X phev
Kuga 2021 titanium manuaali
Ford Focus ST-line wagon 2019
Focus ST-line wagon 2017
Focus trend wagon 2016
...lista on pitkä
Re: Focus 2015
En kyllä usko että litran Egoboostissa on erillistä vastusta lämppärille. Kolme eri jäähdytysnesteen kiertoreittiä pitää huolen siitä että pienimmällä kierrolla jäähdytysneste lämpenee nopeasti ja lämppäri voi alkaa puhaltamaan lämmintä ilmaa auton sisälle nopeasti.Don MC kirjoitti: Tämän mäkin haluaisin tietää. Ja paljonko tehoa vastuksessa on?
Jos 1.0 koneissa olisi vastus lämmintä ilmaa rupeaisi puhaltamaan auton sisälle jo paljon nopeammin kuin tuo 5-10 min mikä nykyään menee pienellä pakkasella.
Re: Focus 2015
Minullahan oli 2015 boosteri aiemmin, 999 cm3 & 125 hp. Ei PTC-elementtiä lämmityskanavassa.