Jarrujen ilmaus ilmanpaineella
Jarrujen ilmaus ilmanpaineella
Osaako joku kertoa kokemuksistaan jarrujen ilmauksesta ilmanpaineella, semmosella härvelillä joka ottaa ilmanpaineen eturenkaasta ja tuo sen jarrunestesäiliöön oman tiiviin korkin avulla.
Sellanen vois olla aika kätevä. Lähteekö se neste oikein vauhdilla putkiin, vai ehtiikö siinä välillä nestettä lisäämäänki.. Semmosen härvelin vois ehkä tehä itekki kun vähän keskittyy askartelemaan. Liikkeessä se maksoi 28 euroa.
Jarruja ei siinä vissiin tarvitse painella ollenkaan, vaan ilma hoitaa homman. Sillä saa koko järjestelmän kai tyhjäksikin helposti..
Sellanen vois olla aika kätevä. Lähteekö se neste oikein vauhdilla putkiin, vai ehtiikö siinä välillä nestettä lisäämäänki.. Semmosen härvelin vois ehkä tehä itekki kun vähän keskittyy askartelemaan. Liikkeessä se maksoi 28 euroa.
Jarruja ei siinä vissiin tarvitse painella ollenkaan, vaan ilma hoitaa homman. Sillä saa koko järjestelmän kai tyhjäksikin helposti..
Itse olen ilmaillut siten että nestesäiliön korkista luukku auki (löytyy ainakin joissaki volkkareissa) siihen letku kiinni ja paineilma pistoolilla ilmaa. Sitten kaveri aukoo ilmausruuveja jonka päästä menee kirkas letku (näkee koska tulee kuplia) astiaan. Helppo juttu ja ei menu kauoa. Focusta varten leikattiin kumi matosta pala ja keskelle reikä johon saa pistoolin pään. Sitä sitten vain painaa korkin reikää vasten.
Ford Focus Ghia 1.8TCI-00
itte rakentelin sellasen alipaineilmauslaitepullopelivehkeen 1,5l kokis pullosta. läpinäkyvä letku tiiviisti korkin läpi ja hyvin kiinni. ei tarvi ku puristaa lekasta ilmat pihalle ja letku ilmausnippaan kiinni. siitä sitten varovasti nippaa avaamaan.
etujarruissa toimi loistavasti, takajarruista en muista jaksoko imeä rajapaine venttiilin läpi.
ei ime vauhdilla, joten ei pelkoa et imee pääsylinterin
tyhjäksi
etujarruissa toimi loistavasti, takajarruista en muista jaksoko imeä rajapaine venttiilin läpi.
ei ime vauhdilla, joten ei pelkoa et imee pääsylinterin
tyhjäksi
...on alumiini vanteet ja rasvassa ranteet... eikä oo ku on myynnissä.
turhaa varmaan tuhlata rahojaan noihin ilmaus laitteisiin jos tulee ainoastaan harrastekäyttöön.
meilläkin työmaalla on sellainen paineilmalla toimiva värkki mutta ei sitä kukaan käytä kuin silloin kun tehdään määräaikais huoltoja ja nesteet vaihdetaan uusiin.
normaalisti jarrurempan yhteydessä(jos putkia sun muita uusittu) avaan vaan ilmaruuvin niin kyllä se neste sieltä omalla voimalla ulos tulee
meilläkin työmaalla on sellainen paineilmalla toimiva värkki mutta ei sitä kukaan käytä kuin silloin kun tehdään määräaikais huoltoja ja nesteet vaihdetaan uusiin.
normaalisti jarrurempan yhteydessä(jos putkia sun muita uusittu) avaan vaan ilmaruuvin niin kyllä se neste sieltä omalla voimalla ulos tulee

Joo taitaa tosiaan olla vähän turhaa ostaa semmosta ilmauslaitetta. Kuitenkin kun seuraavan kerran jarruja ilmailen, toivottavasti vasta pitkän ajan päästä, meinaan tota periaattetta jotenkin yrittää käyttää hyväkseni.
Muutamalla kymmenellä sentillä saa semmosen nippelin millä renkaasta saa otettua ilmaa, siihen letku ja jonkinlainen tötterö että paine pysyy siellä nestepurkissa. Sen ilman ottamiseen voi käyttää vararengasta niin ei tarvitse pelätä allaolevan renkaan lössähtämistä. Vielä kun siihen letkuun laittaa suljettavan venttiilin niin on paremmat mahikset saada jarrut ilmattua yhen vararenkaan ilmoilla.
Pallona ilmaan vaan semmonen että onkohan se pääsylinterin korkin kierre ja koko ihan joku standardi, niin että siihen sain korkin ihan jostain kanisterista??
Muutamalla kymmenellä sentillä saa semmosen nippelin millä renkaasta saa otettua ilmaa, siihen letku ja jonkinlainen tötterö että paine pysyy siellä nestepurkissa. Sen ilman ottamiseen voi käyttää vararengasta niin ei tarvitse pelätä allaolevan renkaan lössähtämistä. Vielä kun siihen letkuun laittaa suljettavan venttiilin niin on paremmat mahikset saada jarrut ilmattua yhen vararenkaan ilmoilla.
Pallona ilmaan vaan semmonen että onkohan se pääsylinterin korkin kierre ja koko ihan joku standardi, niin että siihen sain korkin ihan jostain kanisterista??
Hmm, miten jarrujen ilmauksen voi tehdä noin vaikeasti
Mielestäni ehdottomasti helpoin ja paras keino on yksin jarruja ilmatessa seuraava:
Otetaan esim vanha jarrunestepurkki (tai ihan mikä vaan purkki), sinne laitetaan pohjalle sentti pari esim vanhaa jarrunestettä (tai mitä vaan, vaikka vettä). Seuraavaksi sellainen läpinäkyvä kumi/muoviletku (~2m) joka sopii tiiviisti ilmausruuvin päähän ja kestää jarrunestettä??. Eli letku laitetaan tiiviisti ilmausruuviin ja toinen pää purkkiin jossa on pohjalla nestettä. (sen takia pitkä letku jotta se riittää joka nurkasta kuskin oven paikkeille jotta sen näkee). Avataan ilmausruuvia sen verran että sieltä tulee neste läpi. Tarkistetaan nesteen määrä säiliössä (ettei pääse vetäsemään ilmaa). Istutaan kuskin penkille ja pumpataan jarrua niin kauan että letkusta ei tule ilmakuplia (purkki siis vieressä lattialla). Muistetaan tarkkailla nestepintaa säiliössä. Kun ilmaa ei enää tule käydään kääntämässä ilmausruuvi kiinni (letku edelleen ruuvissa kiinni). Kun ilmausruuvi on kiinni, letku irti ja toistetaan seuraavalle renkaalle
Sekavasti selitetty mutta mielestäni tuosta ei enää jarrujen ilmaus helpotu, jos yksinään tekee
Itsellä käytössä sellainen letku jonka työntävät sairaalassa nenään (happiviikset tms), siinä on toisessa päässä sellainen sopiva "supistus" joka istuu ilmausruuvin päähän kuin tehty ja ennenkaikkea pysyy paikoillaan
Ja sitten niitä yleisneuvoja eli kannattaa aloittaa ilmaus piirin kauimmasta pyörästä eli yleensä jompikumpi takarengas, ja muistaa jälleen kerran tarkkailla nesteen pintaa sillä jos pääsee hörppäämään ilmaa niin homma alkaa alusta
Mielestäni ehdottomasti helpoin ja paras keino on yksin jarruja ilmatessa seuraava:
Otetaan esim vanha jarrunestepurkki (tai ihan mikä vaan purkki), sinne laitetaan pohjalle sentti pari esim vanhaa jarrunestettä (tai mitä vaan, vaikka vettä). Seuraavaksi sellainen läpinäkyvä kumi/muoviletku (~2m) joka sopii tiiviisti ilmausruuvin päähän ja kestää jarrunestettä??. Eli letku laitetaan tiiviisti ilmausruuviin ja toinen pää purkkiin jossa on pohjalla nestettä. (sen takia pitkä letku jotta se riittää joka nurkasta kuskin oven paikkeille jotta sen näkee). Avataan ilmausruuvia sen verran että sieltä tulee neste läpi. Tarkistetaan nesteen määrä säiliössä (ettei pääse vetäsemään ilmaa). Istutaan kuskin penkille ja pumpataan jarrua niin kauan että letkusta ei tule ilmakuplia (purkki siis vieressä lattialla). Muistetaan tarkkailla nestepintaa säiliössä. Kun ilmaa ei enää tule käydään kääntämässä ilmausruuvi kiinni (letku edelleen ruuvissa kiinni). Kun ilmausruuvi on kiinni, letku irti ja toistetaan seuraavalle renkaalle
Sekavasti selitetty mutta mielestäni tuosta ei enää jarrujen ilmaus helpotu, jos yksinään tekee
Itsellä käytössä sellainen letku jonka työntävät sairaalassa nenään (happiviikset tms), siinä on toisessa päässä sellainen sopiva "supistus" joka istuu ilmausruuvin päähän kuin tehty ja ennenkaikkea pysyy paikoillaan
Ja sitten niitä yleisneuvoja eli kannattaa aloittaa ilmaus piirin kauimmasta pyörästä eli yleensä jompikumpi takarengas, ja muistaa jälleen kerran tarkkailla nesteen pintaa sillä jos pääsee hörppäämään ilmaa niin homma alkaa alusta
Toi on todella kätevä laite, suosittelen. Sitä vaan ei yleensä saa niin tiukasti joka paikkaan etteikö se kokoajan pihisisi jostain ja se johtaa sitten tietenkin siihen että rengas on tyhjä alta aikayksikön ja ilmaushommat jää kesken.
Itse olen ratkaissut tuon ongelman käyttämällä renkaan sijaan sellaista tupakansytkäristä toimivaa pientä kompuraa. Se kyllä kehittää ihan turhan paljon painetta mutta tämän voi helposti hoitaa jättämällä vaan jotain liitosta vähän löysälle jolloin turhat paineet poistuvat harakoille.
Tätä olen käyttänyt menestyksekkäästi jo monta kertaa ja aijon jatkaa samalla systeemillä vastaisuudessakin.
Halvempi ratkaisu tosin on ottaa vanha jarrunestesäiliön korkki, porata siihen reikä ja hakea rengasliikkeestä normaali renkaan venttiili siihen. Siihen sitten vaan tuo kompura kiinni ja eikun menoksi. Tai no, ei se sen halvempi ole jos ei ole tuollaista lelukompuraa jo valmiiksi, mutta jos itse alkaisin tyhjästä tekemään, tekisin korkin itse ja ostaisin tuollaisen kompuran kun sitä voi käyttää muuhunkin.
Itse olen ratkaissut tuon ongelman käyttämällä renkaan sijaan sellaista tupakansytkäristä toimivaa pientä kompuraa. Se kyllä kehittää ihan turhan paljon painetta mutta tämän voi helposti hoitaa jättämällä vaan jotain liitosta vähän löysälle jolloin turhat paineet poistuvat harakoille.
Tätä olen käyttänyt menestyksekkäästi jo monta kertaa ja aijon jatkaa samalla systeemillä vastaisuudessakin.
Halvempi ratkaisu tosin on ottaa vanha jarrunestesäiliön korkki, porata siihen reikä ja hakea rengasliikkeestä normaali renkaan venttiili siihen. Siihen sitten vaan tuo kompura kiinni ja eikun menoksi. Tai no, ei se sen halvempi ole jos ei ole tuollaista lelukompuraa jo valmiiksi, mutta jos itse alkaisin tyhjästä tekemään, tekisin korkin itse ja ostaisin tuollaisen kompuran kun sitä voi käyttää muuhunkin.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Näin on (kunhan säiliö on vaan ylimpänä). Aikaa menee mutta samalla voi puuhailla muuta mutta pitää muistaa että säiliössä on aina riittävästi nestettä ettei koko homma mene täysin uusiksi. Valuu tosin sen verran hitaasti että voi rauhassa kasata autoa / työkaluja rempan jäljiltä... eli jos on pelkkä ilmaus tehtävä nopeasti suosittelen muita konsteja.evolution kirjoitti: normaalisti jarrurempan yhteydessä(jos putkia sun muita uusittu) avaan vaan ilmaruuvin niin kyllä se neste sieltä omalla voimalla ulos tulee
http://www.shop.edirectory.co.uk/autosa ... ed&cid=225
Painetaankohan tällä laitteella nesteet jarruista pääsäiliöönpäin...
Painetaankohan tällä laitteella nesteet jarruista pääsäiliöönpäin...
No en ole ford asentaja mutta auton jarrujärjestelmän toiminta pitäsi olla selvää. Eli säiliöön uutta nestettä ja sitä pumppaat sitten(miten ikinä teetkin) siten että yksi kulma kerrallaan auki ja siten että jokaisesta tulee puhdasta nestettä. huomaat kyllä eron. Nesteeksi taitaa ihan normi dot4 kelvata. Itse ainakin pari vuotta vanhempaan samaiseen eskoon tosin ilman luistonestoa olen laittanut ihan tuota dot4. Lukikohan kirjassakin että dot4 vähintään.
Tarkoitatko pumpulla pääsylinteriä? Tottakai sinne vaihtuu koska se juuri siirtää sen nesteen lävitseen.
Tarkoitatko pumpulla pääsylinteriä? Tottakai sinne vaihtuu koska se juuri siirtää sen nesteen lävitseen.
Tarkoitin sitä abc-jarruihin kuuluvaa pumppu/venttiilistöpakettia. Olen vain lukenut täältä kirjoituksia liittyen abs-pumpun hajoamiseen kun on vettä kertynyt sinne tai jotain siihen suuntaan. Vaikkakin tuskin siinä mitään erikoista on jos olet kerran vaihtanut ongelmitta niin saatan itsekin uskaltaa.
Muistaakseni absien pumpun pitää "pyöriä" kun etujarruja ilmataan eli virrat päälle ja tiiliskivi tai kaveri painamaan ainakin osittain jarrua, jotta pumppu hyrrää, sitten ruuvit auki. Näin se menee sierrassa ainakin. Korjatkaa josjakun oon väärässä.
Sen verran vielä että abseille on ihan omat liemensä, ei kannata suositella mitään jos ei varmasti tiedä miten asia on. Dot 5 taisi olla abs jarruille tarkoitettua ja 5.1 tavallisille tarkoitettua. Mutta älä muakaan usko sillä en ihan varma ole. 4.1 Pystyy ilmeisesti korvaamaan 5.1, mutta 5 ja nuita .1 ei kyllä saa sekoittaa keskenään.
Niin ja kannattaa ottaa huomioon onko neste mineraali vai silikonipohjaista ettei mene jarrukumit sököiksi.
Sen verran vielä että abseille on ihan omat liemensä, ei kannata suositella mitään jos ei varmasti tiedä miten asia on. Dot 5 taisi olla abs jarruille tarkoitettua ja 5.1 tavallisille tarkoitettua. Mutta älä muakaan usko sillä en ihan varma ole. 4.1 Pystyy ilmeisesti korvaamaan 5.1, mutta 5 ja nuita .1 ei kyllä saa sekoittaa keskenään.
Niin ja kannattaa ottaa huomioon onko neste mineraali vai silikonipohjaista ettei mene jarrukumit sököiksi.
Itsesuunittelin vaihtaa nesteet ja abs pumpun venttiili koneistoineen ensi sunnuntaina.
Uhrina siis rakas scorpioni.
Dot 4 ei sovi pumpulla varustettuihin abs systeemeihin vaan 5.1 taitaa olla vaatimus tosin eroa en osaa sanoa.
Tarkistakaa ohjekirjoistanne.
Uhrina siis rakas scorpioni.
Dot 4 ei sovi pumpulla varustettuihin abs systeemeihin vaan 5.1 taitaa olla vaatimus tosin eroa en osaa sanoa.
Tarkistakaa ohjekirjoistanne.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/