Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Oli mukava kokemus, tilaa oli tullu varsinkin taakse lisää ja eteen myöskin
Paljon hiljaisempi kuin oma nykyinen vastaavalla koneella
Iso näyttö oli mukava, suomenkielinen ja totteli komentoja nopeasti.
Sokko-ostos kannatti
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv
EeroH kirjoitti:Eikö sitä sähköselläkin pysty käppärinkäännöksen tekemaan. Mutta kyllä mekaaninen on parempi, mukavampi käyttää ja toimii heti. Juuri meni poliisiauto puuhun kun sähkönen ei mennytkään päälleD
Sähköinen potkaisee itsensä pois päältä jos auto liikkuu. Näin ainakin näissä muissa mitä ajanut. Sähkölaatikkoa ei korjata, osta uus jos jotain vikaa tulee. Siksi en tykkää.
Arski54 kirjoitti:
Sähköinen potkaisee itsensä pois päältä jos auto liikkuu. Näin ainakin näissä muissa mitä ajanut. Sähkölaatikkoa ei korjata, osta uus jos jotain vikaa tulee. Siksi en tykkää.
Eihän tolla nykyselläkään (’15 focus) pysty käsijarrukäännöstä tekemään, kun ajonvakautus puuttuu samantien peliin ja sitähän ei saa kytkettyä pois. Meidän ’12 mallisessa volvossa onnistuu juuri ja juuri, kun ajonvakautus reagoi hitusen hitaammin.
AAR85 kirjoitti:
Eihän tolla nykyselläkään (’15 focus) pysty käsijarrukäännöstä tekemään, kun ajonvakautus puuttuu samantien peliin ja sitähän ei saa kytkettyä pois. Meidän ’12 mallisessa volvossa onnistuu juuri ja juuri, kun ajonvakautus reagoi hitusen hitaammin.
Kyllä minun samanikäinen käsijarrulla pyörähtää nätisti.
On iso puute jos ajonvakautusjärjestelmää ei saa pois päältä. Hitaissa nopeuksissa umpi/pöpperölumikeleillä menee ajo hankalaksi. Ja tiettyinä aamuina ei kyllä pääse pihasta... Nykyisessä (ST-17) onneksi keskikonsolissa nappi josta saa pois. Tottakai normiajossa hyvä olla aina päällä.
Mitäköhän etua sähköisestä käsijarrusta on muuta kuin teknistä kikkailua? Omasta mielestä vain haittaa.
Onko kenelläkään tietoa tai edes valistunutta arvausta, onko FordPassin kautta tulossa etäohjausmahdollisuus Focusin tehdasasenteiselle lisälämmittimelle "lähitulevaisuudessa"?
Olen tässä miettinyt uutta Focusia Trend-versiona, höystettynä automaatti-ilmastoinnilla. FordPassinkin ottaisin lisävarusteena, jos siinä vain olisi tuo lisälämmittimen ohjausmahdollisuus. Nykyisiltä toiminnallisuuksiltaan se on itselleni täysin turha.
Toinen vaihtoehto on jättää FordPass pois ja asennuttaa sen sijaan Eberin EasyStart Web -modeemi. (Lämmittimen kelloajastus autosta käsin ei paljon "lämmitä", koska en pysty ennustamaan lähtöaikojani niin tarkasti.)
Motorcade kirjoitti:Onko kenelläkään tietoa tai edes valistunutta arvausta, onko FordPassin kautta tulossa etäohjausmahdollisuus Focusin tehdasasenteiselle lisälämmittimelle "lähitulevaisuudessa"?
Olen tässä miettinyt uutta Focusia Trend-versiona, höystettynä automaatti-ilmastoinnilla. FordPassinkin ottaisin lisävarusteena, jos siinä vain olisi tuo lisälämmittimen ohjausmahdollisuus. Nykyisiltä toiminnallisuuksiltaan se on itselleni täysin turha.
Toinen vaihtoehto on jättää FordPass pois ja asennuttaa sen sijaan Eberin EasyStart Web -modeemi. (Lämmittimen kelloajastus autosta käsin ei paljon "lämmitä", koska en pysty ennustamaan lähtöaikojani niin tarkasti.)
Täällä aiemmin osattu kertoa, että on kellolla ja kaukosäädöllä. On päivittynyt myös hinnastoon tieto
Seuraavat arviot perustuvat paikoitellen vertailuun Mondeo MK5:een 1.5 EcoBoost M6.
Tuli koeajettua uusi Focus ST Line 125 hv 1.0 EcoBoost M6 5-ovinen.
Siis onhan Focus tunnelmaltaan luokkaa alemman tason auto. Olen hieman samaa mieltä tuosta jo aiemmin mainitusta muovisuuden tunnusta. Eihän Mondeossakaan mitään nahkaa tai puuta sen kummemmin ole, mutta ehkä Mondeon kojelauta on yhtenäisemmän oloinen. Focuksessa koko kojelauta näyttää muoviselta mustalta palikalta, joka on kiinnitetty siihen tuulilasin alapuolelle vähän ehkä liian lähelle etumatkustajia, olkoonkin että kojelauta sisältää enemmän muotoja ja sen pystyssä irrallisen oloisena sojottavan näytön.
ST Linen ratti on asiallinen ja miellyttävä verrattuna Focus Titaniumin rattiin, joka nippanappa tuntui nahkapäällysteiseltä. Edit: Taisi olla niin ettei tuossa autossa ollut Style Pack 3:sta joka vasta tuo nahkaisen ratin. Siksi ratti tuntui hieman muoviselta.
Etuistuimet olivat manuaalisäätöiset eli ylös-alas, ristiselkä ja selkänojan kallistus. Pääntuki ei liiku eteen-taakse, mistä miinusta. Kaikesta huolimatta ajoasennon sai ihan hyväksi ainakin lyhyelle koeajolenkille.
Focus oli aika hiljainen. Ehkä rengaskohinaa on Mondeota aavistuksen enemmän tai sitten sen taajuus on korkeampi. Mutta ihan siedettävä äänimaailma oli. Kuskin puolen sivupeilin tienoilta kuului viheltävä ääni 100 nopeudessa.
En ollut tätä ennen ajanut 3-sylinteristä. Onhan se omanlaisensa pörisijä. Eikä tuo 125 hevosvoimainen mikään raketti ole. Vaihtoavustin ohjasi vaihtamaan sangen matalilla kierroksilla, mikä jyrisytti konetta. Taisi olla joku eco-asetus päällä varmaan.
Menihän tuo maantiellä ja mutkatiellä sangen vaivattomasti. Ohjaus tuntui ainakin ihan keskialueella niin jäykältä, että tuli mieleen kääntyykö tuo yhtään mihinkään vai onko ohjaus jämähtänyt kiinni. Onko tuo sitä keskitystä tai palautusta, en tiedä.
Ei tuosta Mondeo-mies oikein vaihtoajatusta mieleen saanut. Jokin siinä on vielä, joka pudottaa fiiliksen hieman alemmas kuin mitä Mondeon ratissa kokee.
Niin ja ST Linen keulan muotoilu sumuvalojen kohdalla on aivan liian monitahoinen tai jotain. Ei istu makuhermoon.
Kävin tänään ensiesittelyssä koeajolla. Ajettavana oli st-line 1.0eb 125hv m6.
Heti ensimmäiseksi huomasin sen olevan edeltäjäänsä huomattavasti hiljaisempi. Ajettavuudeltaan st-linen normaalia jäykempi ja 10mm matalampi alusta tuntui olevan aika hyvä kompromissi mukavuuden ja urheilullisuusen välimaastosta perheautossa. Sisutan designissa on omasta mielestä menty iso harppaus eteenpäin. St-linen penkit oli mainiot tämmöiselle 173cm/85kg kropalle. Tumma kattoverhous myös miellytti silmää.
Tiedustelin siinä samalla mahdollisuutta muuttaa vielä omaa tilaustani, mutta tilaus oli järjestelmässä jo ”lukittu” joten muutoksia ei voinut tehdä.
Tuli myös kokeiltua tuollainen 1.0 HB M6 titanium kilkkeillä. Vaikea sanoa mikä olisi huonompaa kuin vanhassa mutta sen sijaan on hyvin helppo sanoa asioita jotka olivat paremmin. Auto on selkeästi hiljaisempi, ajettavuus ja tuntuma ovat vieläkin paremmat, tilaa on tullut sisälle reilusti ja tietysti varustus alkaa olla kohdallaan jo vakiona. Tällainen 185 senttinen kaveri kun laittaa ajoasennon kohdalleen niin taakse mahtuu heittämällä saman kokoinen ja tilaakin jää. Myös edessä on paljon väljempää kuin ennen. Moottori nyt on mikä on - riittää taatusti kaupunkiin ja miksei isommallekin tielle jos ei ole perhe ja matkatavarat jatkuvasti kyydissä. En tiedä onko eristetty paremmin mutta kuulosti hiukan sivistyneemmältä motin äänet.
Ei ainakaan vielä harmita, että tuli tilattua tuollainen sokkona. Näytti myös uuden WLTP-hinnaston puolesta kannattaneen ainakin tämän isomman dieselin kohdalla vaikka pähkinöitähän tuo nousu on kun tietää miten arvo putoaa tulevina vuosina.
Itsekin koeajoin uuden Focuksen viikonloppuna ja voin yhtyä edellisiin kommentteihin hiljaisuudesta, tiloista ja ajettavuudesta. Hyvä auto, josta vaikea löytää moitittavaa. Testasin 1.5 diesel A8 ja yhdistelmä oli kaupungissa/taajamassa miellyttävä. 300 nm vääntö yhdistettynä 8-pykäläiseen automaattiin toimi hyvin yhteen, mitään häiritseviä viiveitä vaihdoissa ei ollut. Mielenkiinnolla odotan miten 1.5 Ecoboost A8 yhdistelmä toimii!
----------------------------------------------------------------------
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost ST-Line 100 hv manual -18
Ford Focus 1.0 Ecoboost Titanium 125 hv 4 ov manual -16
Ekopuusti kirjoitti:Itsekin koeajoin uuden Focuksen viikonloppuna ja voin yhtyä edellisiin kommentteihin hiljaisuudesta, tiloista ja ajettavuudesta. Hyvä auto, josta vaikea löytää moitittavaa. Testasin 1.5 diesel A8 ja yhdistelmä oli kaupungissa/taajamassa miellyttävä. 300 nm vääntö yhdistettynä 8-pykäläiseen automaattiin toimi hyvin yhteen, mitään häiritseviä viiveitä vaihdoissa ei ollut. Mielenkiinnolla odotan miten 1.5 Ecoboost A8 yhdistelmä toimii!
Missähän se 300nm vääntö on kun 125hv 1.0 on nopeampi 50-100 välillä...
PiuhaPoikki kirjoitti:Aika paljon pompsahtanut toi CO2-lukema uudella mitaustavalla ainakin dieseleiden kohdalla.
1,5 ecoblue M6: 97g/km > 121g/km
1.5 ecoboost pysy aikalailla samana..mutta muuten on kyllä focuksen hinnat noussu perushintaan ei kuulu st linessä juuri mitään ja kun otit listalta mieleiset niin hinta 35ke..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
focst kirjoitti:
1.5 ecoboost pysy aikalailla samana..mutta muuten on kyllä focuksen hinnat noussu perushintaan ei kuulu st linessä juuri mitään ja kun otit listalta mieleiset niin hinta 35ke..
Joo, kyllä tämä pistää kartoittamaan kentän uudelleen ja lukemaan kilpailijoiden hinnastot läpi uusilla verotiedoilla.
Jaa mun mielestä trendissä on samat kuin titaniumissa ennen ja halvempi hinta. Ottaa sähkösen takaluukun jonka mukana tulee avaimeton lukitus, lämpöratin ja mukana tulee lämpeevä tuulilasi, 18 suuntaan liikkuvat jakkarat, peruutuskameran ja aut ilmastoinnin jos siltä tuntuu. Jää ihan kohtuu hintaiseksi.
EeroH kirjoitti:
Jaa mun mielestä trendissä on samat kuin titaniumissa ennen ja halvempi hinta. Ottaa sähkösen takaluukun jonka mukana tulee avaimeton lukitus, lämpöratin ja mukana tulee lämpeevä tuulilasi, 18 suuntaan liikkuvat jakkarat, peruutuskameran ja aut ilmastoinnin jos siltä tuntuu. Jää ihan kohtuu hintaiseksi.
Pitää vielä laskea eri vaihtoehtoja..mutta led ajovalot sai vaan paketissa missä tulee 18vanteet ja muuta mitä ei tarvis..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Vaikka hinnat hieman nousseet niin on vähän lisää tullut härpäkkeitä. Jo Trendissä on syncci+navigaattori ja blutooth vakiona.Itse en kyllä maksaisi sähköisestä takaluukusta +700 euroa.Nyt mulla löytyy se Mondeosta ja en pidä kyllä hintansa arvoisena...
Mondeo 2015 1.5 Tdci titanium business magnetic grey
69dude kirjoitti:Vaikka hinnat hieman nousseet niin on vähän lisää tullut härpäkkeitä. Jo Trendissä on syncci+navigaattori ja blutooth vakiona.Itse en kyllä maksaisi sähköisestä takaluukusta +700 euroa.Nyt mulla löytyy se Mondeosta ja en pidä kyllä hintansa arvoisena...
Jotkut perus varusteet parantuneet..mutta esim.lämmitettävä tuulilasi ja sadetunnistin pyyhkiöille kuuluu erillisiin paketteihin ei kuulu vakio varusteluun..joo turha maksaa 700e luukusta jonka korjaukseen menee helposti 400e kun toinen pumpuista hajoaa..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024