Ford focus tyhjäkäynti ongelma
Ford focus tyhjäkäynti ongelma
Koetin löytää vanhoista viestiketjuista apua, mutta ihan samanlaisia ongelmia en löytänyt...
Elikkä auto on Focus 1.6 vm.00, moottori zetec-se.
Ongelma1: Auto ei välillä meinaa käynnistyä, saa saha melko pitkään ennen ku starttaa. Akku on tarkastettu, samoin lataus teho, ne on ok. Sytytystulpat ja puolapaketti vaihdettu, ei merkitystä. Kelistä en ole ajatellut onko ollut merkitystä.
Ongelma 2: Tyhjäkäynti menee ajoittain tosi alas, joskus meinaa sammua. Kertaakaan ei ole vielä sammunut, eikä vikakoodia ole tehnyt. Tyhjäkäynnin humpatessa auto täristää ihan kunnolla. Moottorin ollessa kylmä, käy nätisti, ei tyhjäkäynnissä ongelmaa. Pakkas kelillä ei myöskään ollut mitään ongelmaa tyhjäkäynnissä moottorin ollessa lämmin.
Vastikää tehty jakopää remppa, katsastettu ja päästöarvot hyvät.
Foorumin viestiketjuissa oli mainuttu mahdollisia vikoja tyhjäkäynnille olisi : tyhjäkäyntiventtiili ja ilmamäärämittari.
Onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa, mikä olisi veikkaus korjaukseen? Onko ongelmilla yhteys?
Elikkä auto on Focus 1.6 vm.00, moottori zetec-se.
Ongelma1: Auto ei välillä meinaa käynnistyä, saa saha melko pitkään ennen ku starttaa. Akku on tarkastettu, samoin lataus teho, ne on ok. Sytytystulpat ja puolapaketti vaihdettu, ei merkitystä. Kelistä en ole ajatellut onko ollut merkitystä.
Ongelma 2: Tyhjäkäynti menee ajoittain tosi alas, joskus meinaa sammua. Kertaakaan ei ole vielä sammunut, eikä vikakoodia ole tehnyt. Tyhjäkäynnin humpatessa auto täristää ihan kunnolla. Moottorin ollessa kylmä, käy nätisti, ei tyhjäkäynnissä ongelmaa. Pakkas kelillä ei myöskään ollut mitään ongelmaa tyhjäkäynnissä moottorin ollessa lämmin.
Vastikää tehty jakopää remppa, katsastettu ja päästöarvot hyvät.
Foorumin viestiketjuissa oli mainuttu mahdollisia vikoja tyhjäkäynnille olisi : tyhjäkäyntiventtiili ja ilmamäärämittari.
Onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa, mikä olisi veikkaus korjaukseen? Onko ongelmilla yhteys?
Re: Ford focus tyhjäkäynti ongelma
Kuvauksen perusteella kyseessä voisi olla heikko polttoaineenpaine. Mahdollisia syitä tukkeutunut suodatin (koska vaihdettu?) tai hajoamassa oleva polttoainepumppu.Vaksuli kirjoitti:Koetin löytää vanhoista viestiketjuista apua, mutta ihan samanlaisia ongelmia en löytänyt...
Elikkä auto on Focus 1.6 vm.00, moottori zetec-se.
Ongelma1: Auto ei välillä meinaa käynnistyä, saa saha melko pitkään ennen ku starttaa. Akku on tarkastettu, samoin lataus teho, ne on ok. Sytytystulpat ja puolapaketti vaihdettu, ei merkitystä. Kelistä en ole ajatellut onko ollut merkitystä.
Ongelma 2: Tyhjäkäynti menee ajoittain tosi alas, joskus meinaa sammua. Kertaakaan ei ole vielä sammunut, eikä vikakoodia ole tehnyt. Tyhjäkäynnin humpatessa auto täristää ihan kunnolla. Moottorin ollessa kylmä, käy nätisti, ei tyhjäkäynnissä ongelmaa. Pakkas kelillä ei myöskään ollut mitään ongelmaa tyhjäkäynnissä moottorin ollessa lämmin.
Vastikää tehty jakopää remppa, katsastettu ja päästöarvot hyvät.
Foorumin viestiketjuissa oli mainuttu mahdollisia vikoja tyhjäkäynnille olisi : tyhjäkäyntiventtiili ja ilmamäärämittari.
Onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa, mikä olisi veikkaus korjaukseen? Onko ongelmilla yhteys?
Polttoaineen paine 3.5 - 4.0 bar.
Re: Ford focus tyhjäkäynti ongelma
Suodattimen vaihdosta en osaa varmuudella sanoa, onko millon vaihdettu, ei ole huolto kirjassa merkintää.
Luuletko, että voisi molemmat ongelmat liittyä bensan syöttöön pumpulta?
Luuletko, että voisi molemmat ongelmat liittyä bensan syöttöön pumpulta?
Re: Ford focus tyhjäkäynti ongelma
Ilmansuodatin ja bensansuodatin vaihtoon aluksi..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Ford focus tyhjäkäynti ongelma
Yleisin vaiva taitaa olla huohotinletku.. En oikein usko tukkeutuneisiin suodattimiin.. Bensasuodatin voi tosin "ruostua" puhki.. Joutokäynnin säätömoottori voi takellella... Kaasuläpän asentoanturi voi olla tiensä päässä.. jne.
Re: Ford focus tyhjäkäynti ongelma
Mulla oli escortista joskus ruostunut suodatin puhki ja vaikutti aivan älyttömästi käyntiin lähtemiseen, eikä se nyt mitään ihan mahdottomasti kuitenkaan vuotanut.futura68 kirjoitti:Yleisin vaiva taitaa olla huohotinletku.. En oikein usko tukkeutuneisiin suodattimiin.. Bensasuodatin voi tosin "ruostua" puhki.. Joutokäynnin säätömoottori voi takellella... Kaasuläpän asentoanturi voi olla tiensä päässä.. jne.
Re: Ford focus tyhjäkäynti ongelma
Pystyykö korjaamot softalla paikantamaan ongelman aiheuttajaa? On kuitenkin melko vanha auto jo, niin ei viitsis turhaa maksaa esim. Bensapumpusta 200€. Voiko bensapumppu tai suodatin vaikuttaa tyhjäkäyntiin auton moottorin lämmetessä, eikö sen pitäisi oireilla silloin kylmänäkin?
Re: Ford focus tyhjäkäynti ongelma
Mahdollisesti, ainakin uusissa autoissa tuon saattaa nähdä testerillä. Kannattaa varmaankin tarkistaa nuo yllämainitut helpot kohteet ensin eli huohotinletku, yms. Tuohon voisi viitata parempi kylmäkäynti kylmänä koska silloin moottori saa ylimääräistä polttoainetta tyhjäkäyntipiiristä ja kuumana alipainevuoto vastaavasti heikentäisi tyhjäkäyntiä.Vaksuli kirjoitti:Pystyykö korjaamot softalla paikantamaan ongelman aiheuttajaa? On kuitenkin melko vanha auto jo, niin ei viitsis turhaa maksaa esim. Bensapumpusta 200€. Voiko bensapumppu tai suodatin vaikuttaa tyhjäkäyntiin auton moottorin lämmetessä, eikö sen pitäisi oireilla silloin kylmänäkin?
Polttoaineen paineen saa testattua mittarilla mutta halvin ja helpoin on vaihtaa polttoainesuodatin ja siten eliminoida sen vaikutus. Suodattimen vaihtoväli on yleensä hyvin pitkä, usein jopa yli 100 000km pitkälle mutta joku raja se silläkin on. Polttoaineenpaine oireilee usein käyntihäiriöinä korkeilla kierroksilla kun paine laskee.
Kaikki nämä ovat kuitenkin arvauksia siihen saakka kun auto on korjattu.
Re: Ford focus tyhjäkäynti ongelma
Huohotin putket on tarkastettu vähän aikaa sitten, ilmansuodatin on myös vaihdettu.
Ihmetyttää vain kun tyhjäkäynti oireilee lämpimällä koneella lämpimällä kelillä. Mutta korjaamolla sanoi myös, että paras veikkaus olisi bensansuodatin tai pumppu. Muista pitäisi kuulema tulla selkeästi vikakoodia.
Pitänee aloittaa niiden korjaamisella, ja toivoa vian korjaantuvan.
Ihmetyttää vain kun tyhjäkäynti oireilee lämpimällä koneella lämpimällä kelillä. Mutta korjaamolla sanoi myös, että paras veikkaus olisi bensansuodatin tai pumppu. Muista pitäisi kuulema tulla selkeästi vikakoodia.
Pitänee aloittaa niiden korjaamisella, ja toivoa vian korjaantuvan.
Re: Ford focus tyhjäkäynti ongelma
Hyvä valinta.Vaksuli kirjoitti: Mutta korjaamolla sanoi myös, että paras veikkaus olisi bensansuodatin tai pumppu. Muista pitäisi kuulema tulla selkeästi vikakoodia.
Pitänee aloittaa niiden korjaamisella, ja toivoa vian korjaantuvan.
Tarvikkeena polttoainesuodatin on esim. Motonetissä 13,90€ joten alkuun pääsee melko halvalla eikä asennuskaan paljoa maksa. Polttoainepumppu 99,90€ mutta sitä ei kannata heti vaihtaa.
Re: Ford focus tyhjäkäynti ongelma
Vaihdettiin autoon bensansuodatin, ei vaikutusta. Vaihdettiin pumppu, toistaiseksi on käynnistynyt ilman ongelmia. Pumppu olikin aika vaihtaa, oli antureille piuhaa melkein poikki yms..
Tyhjäkäynti melko alhainen, vai liekkö normaalia fordille, että kierrokset tyhjäkäynnillä noin 700?
Tärinää esiintyy vieläkin, ei kyllä ajettu kun noin 20 km, sinä aikana ei humpannut kierroksia. Tärinää voisi kuvailla aaltoilevaksi.
Olisko tyhjäkäyntiventtiili vian syynä?
Tyhjäkäynti melko alhainen, vai liekkö normaalia fordille, että kierrokset tyhjäkäynnillä noin 700?
Tärinää esiintyy vieläkin, ei kyllä ajettu kun noin 20 km, sinä aikana ei humpannut kierroksia. Tärinää voisi kuvailla aaltoilevaksi.
Olisko tyhjäkäyntiventtiili vian syynä?
Re: Ford focus tyhjäkäynti ongelma
Itselläkin oli aikoinaa ykköskoppasessa vastaavanlaista tyhjäkäynti ongelmaa, ja ongelma löytyi kaasuläppä kotelosta.
Kotelon rungon ja läpän väliin kerääntyy ajansaatossa paskaa ja läppä jää kantamaan.
https://www.youtube.com/watch?v=PQKmDQCkqRc
Kotelon rungon ja läpän väliin kerääntyy ajansaatossa paskaa ja läppä jää kantamaan.
https://www.youtube.com/watch?v=PQKmDQCkqRc
Re: Ford focus tyhjäkäynti ongelma
Jokuaika sitten tarkastettu kotelo, eikä ollut erityisen likainen. Korjaamossa oli sitä mieltä,ettei vika olisi siellä.
Humpaaminen rauhoittui bensapumpun vaihdolla. Kiitos vinkistä kaikille. Nyt ajettu jo noin 700 km.
Tärinää esiintyy edelleen, välillä miedompana välillä pahempana, aaltomainen. Kylmänä tätä ei esiinny ollenkaan. Tyhjäkäynti on noin 700-750, ilmeisesti liian alhainen. Kuuleman mukaan pitäisi olla 800-850?
Humpaaminen rauhoittui bensapumpun vaihdolla. Kiitos vinkistä kaikille. Nyt ajettu jo noin 700 km.
Tärinää esiintyy edelleen, välillä miedompana välillä pahempana, aaltomainen. Kylmänä tätä ei esiinny ollenkaan. Tyhjäkäynti on noin 700-750, ilmeisesti liian alhainen. Kuuleman mukaan pitäisi olla 800-850?
Re: Ford focus tyhjäkäynti ongelma
Focus ei ole tuttu, mutta onkos siinä tekniikka melko samaa kuin mk2 Mondeossa? Tässä kiva opas http://www.atss.planet.ee/kolaladu/ford/mondeo/idle.pdf
Vikakoodinlukija kiinni josko olis koodeja (tuskin) tai ennemminkin seurailisi hetken arvoja, josko ilmenis jotain outoa
Käynnistyykö se jo paremmin? Paljon ajettu? Millainen tyhjäkäyntihumppa? Enivei antaisin oman ääneni kampikammion huohotinventtiilille, varsinkin jos se täristys tulee tyhjäkäynnillä lämpimänä kun auto on hetken ollut tyhjäkäynnillä.. aiheuttaa myös humppaa.
Vikakoodinlukija kiinni josko olis koodeja (tuskin) tai ennemminkin seurailisi hetken arvoja, josko ilmenis jotain outoa

Käynnistyykö se jo paremmin? Paljon ajettu? Millainen tyhjäkäyntihumppa? Enivei antaisin oman ääneni kampikammion huohotinventtiilille, varsinkin jos se täristys tulee tyhjäkäynnillä lämpimänä kun auto on hetken ollut tyhjäkäynnillä.. aiheuttaa myös humppaa.
Mondeo mk2 1.8 CLX 4d -98, 461 tkm (2008-2018)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
Re: Ford focus tyhjäkäynti ongelma
Nyt on sit ajeltu ja testattuvähän kaikkea.
Tyhjäkäynti täristää ajoittain edelleen, mutta kierrokset ei oo humpannut. Ainakin on huomattu, että käynnistyksen jälkeen on annettava olla tyhjäkäynnillä niin pitkään, että kierrokset tippuu 900-1000 kieppeille. Sillon humpaamista ei esiinny, eikä juuri tärinää moottorin ollessa lämmin.... mutta muutaman kerran esiintynyt jarruttaessa tilanne, jossa kierrokset tippuvat lähes nollaan. Tämä on ilmennyt kun on vauhtia ollut noin 100km/h ja pitää ns äkkijarrutus tehdä ja vauhti saada esim 50km/h.. mahtaako olla jokin vika tai onko jotain menossa rikki?
Tyhjäkäynti täristää ajoittain edelleen, mutta kierrokset ei oo humpannut. Ainakin on huomattu, että käynnistyksen jälkeen on annettava olla tyhjäkäynnillä niin pitkään, että kierrokset tippuu 900-1000 kieppeille. Sillon humpaamista ei esiinny, eikä juuri tärinää moottorin ollessa lämmin.... mutta muutaman kerran esiintynyt jarruttaessa tilanne, jossa kierrokset tippuvat lähes nollaan. Tämä on ilmennyt kun on vauhtia ollut noin 100km/h ja pitää ns äkkijarrutus tehdä ja vauhti saada esim 50km/h.. mahtaako olla jokin vika tai onko jotain menossa rikki?
-
- Viestit: 273
- Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25
Re: Ford focus tyhjäkäynti ongelma
Aika erikoista on jos kerta päästöt on ok... meinasin vaan että jos lambda lukee arvoja väärin niin se käyttää sitten eritavoin,mulla kun Sierrassa vähän samanlainen ongelma enkä tiedä mikä lie? tää käy laihalla ei kai vaan sekin??
Re: Ford focus tyhjäkäynti ongelma
Selviskö mikä vikana fordissa oli?
itsellä juuri tehty jakopää remppa ja sama juttu aluksi käynnisty tosi hyvin mutta ei meinannut lämmetessä käynnissä pysyä. nyt kierrokset 700-750 pysyy käynnissä ei sammu mutta huonosti lähtee käyntiin. pystyykö joku auttamaan?
itsellä juuri tehty jakopää remppa ja sama juttu aluksi käynnisty tosi hyvin mutta ei meinannut lämmetessä käynnissä pysyä. nyt kierrokset 700-750 pysyy käynnissä ei sammu mutta huonosti lähtee käyntiin. pystyykö joku auttamaan?
Re: Ford focus tyhjäkäynti ongelma
Ensksi onkohan se jakopääremppa tehty oikein. Samoin jos jotain liittimiä irrotettu ne myös on tukevasti kiinni. Jos kerran auto toimi kunnolla ja käynnistyi myös lämpimänä hyvin joku syy yhteys tässä kyllä on. Kuka teki rempan. Toiseksi täällä foorumilla on se käytäntö jos auto tulee kuntoon niin ei kerrota sitä lopputulosta joku 10% sen kertoo. Muuten auto on huollettu säntillisesti kun pelkkä tulppien vaihto ei auta monesti.
viewtopic.php?p=308588#p308588
viewtopic.php?p=308588#p308588
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Ford focus tyhjäkäynti ongelma
Focus 1.6 Zetec S:n jakopäätä tuskin pystyy tekemään pieleen siten että kone olisi rempan jälkeen käyntikunnossa ja venttiilit ehjänä
Ainoa ehkä jos nokat olisivat toisiinsa nähden vähän vinksallaan, mutta jos se ajoituslatta on mennyt edes kitkuttelemalla niihin loviin, niin silloin kyllä nokatkin ovat kohdallaan.
Voihan sitä toki tutkia ovatko kaikki irroitetut töpselit varmasti kunnolla kiinni

Voihan sitä toki tutkia ovatko kaikki irroitetut töpselit varmasti kunnolla kiinni

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Ford focus tyhjäkäynti ongelma
Itsellä oireena oli risteykseen ajaessa kovalla vauhdilla kytkin pohjassa, kierrokset tippui alas ja sammui ja muutenkin tyhjäkäynti kierrokset tuntui olevan liian alhaiset
*Puhdistin kaasuläppä kotelon, oli kertynyt karstaa, eikä näkynyt valoa läpi, tämän jälkeen en ainakaan vielä ole saanut autoa" sammumaan " risteyksiin niinkuin aikasemmin
Ford focus 1.6L zetec vm.1999
*Puhdistin kaasuläppä kotelon, oli kertynyt karstaa, eikä näkynyt valoa läpi, tämän jälkeen en ainakaan vielä ole saanut autoa" sammumaan " risteyksiin niinkuin aikasemmin
Ford focus 1.6L zetec vm.1999