Näin mututuntumalta, asiaa sen varmemmin tietämättä, voisi vaikuttaa turbiinin lukitukseen ja kenties kierrosnopeuteen jolla vaihdot tapahtuvat. Ainakin E39 bemarin automaatti ei kovemmalla pakkasella lukinnut turbiinia ennenkuin oli lämmennyt riittävästi vaikka lohkolämppärin jälkeen lähdin, mutta ei hajuakaan onko tuo anturin näyttämä lämpö liian viileä, puhutaan kuitenkin kesäkelin lämmöstä. Ja tuntuu että samalla tavoin käyttäytyy tämä Mondeonkin laatikko, vaikka moottori on webaston jäljiltä lämmin niin kovemmalla pakkasella kierrättää silti vähän kovemmilla kierroksilla hetken ennen vaihtoa.Ganiateri kirjoitti:Huollossa huomasivat että ajolenkillä Aisinin automaattivaihteiston öljyn lämpötilaanturi näyttää +16-18 astettavaikka oikea lämpö tila oli +50c ->. Eli anturi on rikki.
Mitähän käytännön haittaa on jos anturi näyttää tietoa ettei öljy ole vielä lämmintä?
Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
___________
______
Kimmo
Mondeo 2.0 TDCiA Titanium farkku -08
______
Kimmo
Mondeo 2.0 TDCiA Titanium farkku -08
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
^ joo varmasti jotain vaikutusta vaikka ei ihan pakkasen puolella luvut olekkaan. Mulla kierrättää suht usein kun kylmänä lähtee alle +10 asteessa. kolmos vaihdetta ainakin, niin että pitää manuaalilla vaihtaa isompaa pesään.
E: Millä tavoin lukittumisen pitäisi tuntua ja näkyä Mondeossa?
E: Millä tavoin lukittumisen pitäisi tuntua ja näkyä Mondeossa?
Mondeo 2.0 tdci AT6 Titanium MK4
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Oma vaihtaa kyllä ilman tapahtumaan kajoamistakin, ainoastaan hivenen korkeammilla kierroksilla ehkä sen kilometrin pari yli -15C pakkasilla. Lukittuminen näkyy lähinnä kiihdytettäessä maantienopeuksiin kierrosten laskuna hyvin pian vaihdon jälkeen, ja ehkä sen voi juuri tunteakin jos tarkemmin seuraa. E39:ssä lukitus tapahtui vaiheittaisesti ja oli lähinnä kiekkamittarista huomattavissa, laatikkona tuossa oli ZF 5HP19.Ganiateri kirjoitti:^ joo varmasti jotain vaikutusta vaikka ei ihan pakkasen puolella luvut olekkaan. Mulla kierrättää suht usein kun kylmänä lähtee alle +10 asteessa. kolmos vaihdetta ainakin, niin että pitää manuaalilla vaihtaa isompaa pesään.
E: Millä tavoin lukittumisen pitäisi tuntua ja näkyä Mondeossa?
___________
______
Kimmo
Mondeo 2.0 TDCiA Titanium farkku -08
______
Kimmo
Mondeo 2.0 TDCiA Titanium farkku -08
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Savuttaako muiden Tdci Mondeot nyt lämpimällä kelillä? Omani on alkanut jättämään mustan pilven taakseen reilummin kiihdyttäessä kun ulkona on +15 tai enemmän lämmintä.
Moottori käy nätisti ja kulutuskaan ei minusta ole kovin korkea, 5,5-6,6l/100km on mennyt viimeisen 14tkm aikana ajoista riippuen. Viime viikonlopun 1200km reissulla kulutus 5,6l/100km reilulla matkavauhdilla ja 235/40r18 renkailla. Ei hävitä öljyjä eikä nesteitä. Ei tiettävästi ole myöskään ohjelmoitu ja dpf vaikuttaisi olevan paikallaan ja toiminnassa.
Ilmansuodatin vaihdettu n.13tkm sitten. Egr-venttiili on edellisen omistajan puheiden mukaan vaihdettu n. 30tkm sitten. Jostain luin että myös imusarjassa oleva sammutusläppä voisi jumitellessaan aiheuttaa savutusta, onko tästä kokemuksia? Nuo varmaan tutkin tässä lähiaikoina, onko muita vinkkejä millä käryä voisi vähentää?
Moottori käy nätisti ja kulutuskaan ei minusta ole kovin korkea, 5,5-6,6l/100km on mennyt viimeisen 14tkm aikana ajoista riippuen. Viime viikonlopun 1200km reissulla kulutus 5,6l/100km reilulla matkavauhdilla ja 235/40r18 renkailla. Ei hävitä öljyjä eikä nesteitä. Ei tiettävästi ole myöskään ohjelmoitu ja dpf vaikuttaisi olevan paikallaan ja toiminnassa.
Ilmansuodatin vaihdettu n.13tkm sitten. Egr-venttiili on edellisen omistajan puheiden mukaan vaihdettu n. 30tkm sitten. Jostain luin että myös imusarjassa oleva sammutusläppä voisi jumitellessaan aiheuttaa savutusta, onko tästä kokemuksia? Nuo varmaan tutkin tässä lähiaikoina, onko muita vinkkejä millä käryä voisi vähentää?
Mondeo Wagon 2.0 Tdci -08
-
- Viestit: 81
- Liittynyt: 07 Loka 2016 14:22
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Onkohan missään varustetasossa (tai vaihtoehtoisesti jopa muussa mallissa) ollut aurinkolipoissa semmosta ominaisuutta että kun sen kääntää sivulle oven ikkunaa vasten, sitä saisi vielä vetäistyä taaksepäin kohti oven takareunaa?
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Minkälaista ääntä muiden 2.0l ecoboost mondeoiden alipainepumppu pitää? Itsellä, kun laittaa virrat päälle niin kuuluu sevlästi, kun pumppu pyörii täysillä ja pitää kovaa meteliä. Ja ajon jälkeen alipainepumppu on todella kuuma, että kättä ei siinä kärsi pitää. Kävin kysymässä asiaa paikallisessa Ford huollossa ja joku huollon tyyppi sitä katsoi ja totesi, että ei pitäisi kyllä noin kovaa meteliä pitää ja ei noin kuuma pitäisi olla. No tilasin sitten uuden alipainepumpun, kun huolto sitä suositteli vaihdettavaksi. Tänään se sitten vaihdettiin, mutta samanlaitsa ääntä se uusi alipainepumppu pitää ja yhtä kuuma se on ajon jälkeen. Mitenin vaan, että pitääkö mennä kysymään huollosta, että miksi uusi alipainepumppu pitää samanlaista ääntä, kun vanha vai onko se vaan sille joku ominaisuus, että rupeaa heti pyörimään täysiä virtojen päälle laitettaessa. Sen ymmärtäisi jos se pitäisi pientä surinaa, mutta tuon äänen kulee selvästi yli metrin päähän autosta.
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Oiskohan siellä vuoto jossain..kun kerran koko ajan pyörii täysillä ois varmaan syytä tarkastaa.?minä-minä kirjoitti:Minkälaista ääntä muiden 2.0l ecoboost mondeoiden alipainepumppu pitää? Itsellä, kun laittaa virrat päälle niin kuuluu sevlästi, kun pumppu pyörii täysillä ja pitää kovaa meteliä. Ja ajon jälkeen alipainepumppu on todella kuuma, että kättä ei siinä kärsi pitää. Kävin kysymässä asiaa paikallisessa Ford huollossa ja joku huollon tyyppi sitä katsoi ja totesi, että ei pitäisi kyllä noin kovaa meteliä pitää ja ei noin kuuma pitäisi olla. No tilasin sitten uuden alipainepumpun, kun huolto sitä suositteli vaihdettavaksi. Tänään se sitten vaihdettiin, mutta samanlaitsa ääntä se uusi alipainepumppu pitää ja yhtä kuuma se on ajon jälkeen. Mitenin vaan, että pitääkö mennä kysymään huollosta, että miksi uusi alipainepumppu pitää samanlaista ääntä, kun vanha vai onko se vaan sille joku ominaisuus, että rupeaa heti pyörimään täysiä virtojen päälle laitettaessa. Sen ymmärtäisi jos se pitäisi pientä surinaa, mutta tuon äänen kulee selvästi yli metrin päähän autosta.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Onko kukaan kokeillut tätä Nesteen uutta MY, https://www.neste.fi/artikkeli/neste-my ... alkoisiin™ – https://yle.fi/uutiset/3-9393914 " Onko ollut vaikutuksia savutusarvoihin tai mitään muita kokemuksia?
Jos mies puhuu yksin metsässä, eikä yksikään nainen kuule häntä, onko mies silti väärässä?
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
No nyt minullekkin iski tauluun service oil 11tkm/8kk jälkeen. Öljyinä Liqui Molyn SPECIAL TEC F 5W-30. Millähän tavalla tuo tietokone mittailikaan öljyn vaihto tarvetta? Pätkä ajoa tullut jonkun verran enemmän kuin edellisinä vuosina, mutta pitkiäkin pätkiä suhteessa enemmän.. muutenkin vähentynyt kilometrit aivan säälittäväksi määräksi
Mondeo 2.0 tdci AT6 Titanium MK4
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Hiukkas suodattimen poltot vaikuttaa öljyn vaihto välin laskentaan ehkä eniten. Aikoinaan itellä rupes pöntti kettuilee ja teki polttoja vähän väliä niin ei kymppitonnii päässy ilmoutuksien välillä
Ford #11
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Hei!
Onko porukalla ollut ongelmia pyyhkijöiden päälle jäämisen kanssa?
Releongelmahan se ilmeisesti on. Netistä ei ainakaan löydy millään hakusanoilla vastaavaa relettä tai muutakaan tietoa.
Onkohan muuta vaihtoehtoa kun marssia vanhan releen kanssa jostain liikkeestä uutta ehtimään.
Onko porukalla ollut ongelmia pyyhkijöiden päälle jäämisen kanssa?
Releongelmahan se ilmeisesti on. Netistä ei ainakaan löydy millään hakusanoilla vastaavaa relettä tai muutakaan tietoa.
Onkohan muuta vaihtoehtoa kun marssia vanhan releen kanssa jostain liikkeestä uutta ehtimään.
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
^^ milläs tavalla filtteri alkoi takkuilemaan? En ole huomannut mitään hälyyttävää tuon osalta. En kyllä ole vähään aikaan huomannut polttoa mutta välillä saattaa mennä ajaessakin ohi, kun näissä pitää itse huomata poltot. Pitäisi melkein tarkistuttaa filtterin tilanne odb:n kautta.
Mondeo 2.0 tdci AT6 Titanium MK4
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Moi, marmoritiskiltä uusi rele vaan. Maksaa noin 6€.Autoilija kirjoitti:Hei!
Onko porukalla ollut ongelmia pyyhkijöiden päälle jäämisen kanssa?
Releongelmahan se ilmeisesti on. Netistä ei ainakaan löydy millään hakusanoilla vastaavaa relettä tai muutakaan tietoa.
Onkohan muuta vaihtoehtoa kun marssia vanhan releen kanssa jostain liikkeestä uutta ehtimään.
viewtopic.php?f=6&t=53815
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Pidetääa keakustelua yllä..
Käytin tdci:tä huollossa ja pyysin samalla tarkistamaan hiukkassuodattimen paine-eron. Huoltolapussa lukee 3-4 bar, mutta nyt kun aloin googlettamaan niin kaikkialla on ilmoitettu yksikössä mbar ja arvot ovat satoja tai tuhansia eikä lähellekkään tuota. Paljonko arvo pitäisi olla?
Edit:
Pitiköhän olla kPa. Jos oli niin pysytäänkö noilla numeroilla raja-arvoissa
Käytin tdci:tä huollossa ja pyysin samalla tarkistamaan hiukkassuodattimen paine-eron. Huoltolapussa lukee 3-4 bar, mutta nyt kun aloin googlettamaan niin kaikkialla on ilmoitettu yksikössä mbar ja arvot ovat satoja tai tuhansia eikä lähellekkään tuota. Paljonko arvo pitäisi olla?
Edit:
Pitiköhän olla kPa. Jos oli niin pysytäänkö noilla numeroilla raja-arvoissa
Mondeo 2.0 tdci AT6 Titanium MK4
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Omassa autossani paine-ero on tyhjäkäynnillä 0...1 kPa ja kaasulla (ilman kuormaa) tuo 3...4 kPa. Jos paine-ero olisi baareja, niin kyllä pönttö pullistelisi!
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
No sitähän minäkin sais kyllä pullistellakkin niin, että lentäis kennot ulos.. Tuo arvo oli tosiaan tyhjäkäynnillä.
Mondeo 2.0 tdci AT6 Titanium MK4
-
- Viestit: 81
- Liittynyt: 07 Loka 2016 14:22
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Oliko asia niin että 1.8:ssa ei ollu tuota DPF:ää, vai ihanko huhu puhetta?
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
On juuri noin, eli niissä ei DPF:tä ole.OrangeBurst kirjoitti:Oliko asia niin että 1.8:ssa ei ollu tuota DPF:ää, vai ihanko huhu puhetta?
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
^ jep näin on. Onnittelut 1.8 omistajille . Yksi murhe vähemmän, mutta ehkä jotain lisää vs PSA:n dieseliin. Ensimmäinen askel dieseleihin tuli tämän yksilön kanssa, enkä edes tiennyt koko hiukkassuodattimen olemassa olosta. Tai jos olin kuullut, niin en tiennyt ainakaan sen toiminta tapaa ja vaatimuksia. Esim. öljyt, käytetty polttoaine, ajotapa, vuodenaika(talvi).. Monta syytä mahdollisiin murheisiin dpf:n kanssa.
Mitään isompaa vikaa ei ole ollut ja mukava voimalinja, mutta taitaa olla ehkä viimeinen diesel kun kilometritkin on vähentyneet. Ajetaan tämä nyt ensimmäisenä loppuun katsotaan sitten uudelleen. Muutenkin diesel alkaa olla aika last seasonia, kun kielletään siellä sun täällä.
Mitään isompaa vikaa ei ole ollut ja mukava voimalinja, mutta taitaa olla ehkä viimeinen diesel kun kilometritkin on vähentyneet. Ajetaan tämä nyt ensimmäisenä loppuun katsotaan sitten uudelleen. Muutenkin diesel alkaa olla aika last seasonia, kun kielletään siellä sun täällä.
Mondeo 2.0 tdci AT6 Titanium MK4
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Kokemuksia 2.5t moottorilla olevasta mondeosta?
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Mitä arvoa paineanturi näyttää kun kone on sammuksissa? Pitäisi olla nollilla.Ganiateri kirjoitti:No sitähän minäkin sais kyllä pullistellakkin niin, että lentäis kennot ulos.. Tuo arvo oli tosiaan tyhjäkäynnillä.
Hanki ihmeessä ELM27 -sovitin ja lataa ilmainen ForScan -ohjelmisto, niin pääset itse katsomaan ja resetoimaan anturitietoja.
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Seuraavanlainen ongelma 2012 tdci Mondeon kanssa,
Auton käynnistämisen jälkeen n. 30 sekunnin kuluttua polttoaineen merkkivalo syttyy ja mittari näyttää tyhjää (Convers+ mittaristo). Tämän jälkeen ajossa n. 3km jälkeen syttyy moottorin varoitusvalo ja tehot häviää. Toistaiseksi tämä on tapahtunut vain kostealla kelillä ja tunnin tallissa olon jälkeen yleensä toimii moitteitta.
Auton käynnistämisen jälkeen n. 30 sekunnin kuluttua polttoaineen merkkivalo syttyy ja mittari näyttää tyhjää (Convers+ mittaristo). Tämän jälkeen ajossa n. 3km jälkeen syttyy moottorin varoitusvalo ja tehot häviää. Toistaiseksi tämä on tapahtunut vain kostealla kelillä ja tunnin tallissa olon jälkeen yleensä toimii moitteitta.
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Vaikuttaisi siltä, että polttoaineen tankkianturi tai sen johdotus olisi rikki.
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Kyselläänpä nyt sitten täältäkin webastoon liittyvästä asiasta. Eli autona 2011 farkku econetic 1.6 ja webasto täysin mykkä. Vikakoodit luettu paikallisessa webastokorjaamossa ja koodit oli : B1D2693 JA B1D3468 jotka kumminkaan eivät selitä sitä miksei webasto syty,epäili poltin tai ohjainyksikkövikaa mutta selviäisi vasta avaamalla Laakkoselle piti ensin mennä mutta vikakoodien luku 85€!
Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !
Jotkut on selvinnyt tulpanvaihdolla.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
It`s my way or no way.
It`s my way or no way.