Mondeo MK4 2.0 TDCI kylmäkäynnistysongelma
- foordi_ukko
- Viestit: 69
- Liittynyt: 24 Maalis 2017 08:38
Mondeo MK4 2.0 TDCI kylmäkäynnistysongelma
Aamulla pakkasta -8 ja tulikin yllättävä lähtö. Mondeo seisoi pakkasessa ilman lämmitystä. No, onneksi ei tuon enempää. Pitäisihän sen noin pienillä pakkaslukemilla käynnistyä...
Istahdin autoon ja napin painalluksesta auto hörähti kuin palmun alta tulille! Ihan niinkuin tämä yleensäkin on tehnyt. Moottori kävi ehkä noin 3-4 sekuntia ja sammui.
Hehkuvalo paloi hetken, jonka jälkeen kokeilin uudestaan. Heti lähti taas käyntiin, mutta sammua pätkähti muutaman sekunnin käynnin jälkeen.
Kolmas yritys, sama homma. Neljännellä myös... Viidennellä yrityksellä ei sitten antanut enää startata, kun varmaankin akun varaus heikkeni.
Tätä temppuilua se on tehnyt pari kertaa aikasemminkin, mutta kolmannen yrityksen jälkeen yleensä pysynyt käynnissä.
Normaalisti kyllä kertalaakista lähtee, mutta ilmeisesti "otollisilla" olosuhteilla värkkää tällä lailla. Noilla aiemmilla kerroilla on myös ollut pakkasta, mutta lähempänä nollaa kuitenkin.
Mikä voisi Mondeota vaivata, että koirii tällä tavoin? Polttoainetta tankissa on, eli se puoli on kunnossa
Hehkutulpat tuli itellä ekaks mieleen, mutta kuuluisiko sen jotenkin ilmoitella jos yksikin tulppa pimenee?
Akku ei ehkä enää ihan parhaassa terässä, mutta se tuskin tähän vaikuttaa kun kuitenkin lähtee hetkeksi käymään.
Käyntiinhän auto lähtee hyvin herkästi, eli ei vaadi pitkää starttausta.
Muuten ei ole havaittu olevan ongelmia, ei vikavaloja jne.
Jos joku viisaampi osaisi kertoa... Onko kenelläkään muulla ollut vastaavaa?
Istahdin autoon ja napin painalluksesta auto hörähti kuin palmun alta tulille! Ihan niinkuin tämä yleensäkin on tehnyt. Moottori kävi ehkä noin 3-4 sekuntia ja sammui.
Hehkuvalo paloi hetken, jonka jälkeen kokeilin uudestaan. Heti lähti taas käyntiin, mutta sammua pätkähti muutaman sekunnin käynnin jälkeen.
Kolmas yritys, sama homma. Neljännellä myös... Viidennellä yrityksellä ei sitten antanut enää startata, kun varmaankin akun varaus heikkeni.
Tätä temppuilua se on tehnyt pari kertaa aikasemminkin, mutta kolmannen yrityksen jälkeen yleensä pysynyt käynnissä.
Normaalisti kyllä kertalaakista lähtee, mutta ilmeisesti "otollisilla" olosuhteilla värkkää tällä lailla. Noilla aiemmilla kerroilla on myös ollut pakkasta, mutta lähempänä nollaa kuitenkin.
Mikä voisi Mondeota vaivata, että koirii tällä tavoin? Polttoainetta tankissa on, eli se puoli on kunnossa
Hehkutulpat tuli itellä ekaks mieleen, mutta kuuluisiko sen jotenkin ilmoitella jos yksikin tulppa pimenee?
Akku ei ehkä enää ihan parhaassa terässä, mutta se tuskin tähän vaikuttaa kun kuitenkin lähtee hetkeksi käymään.
Käyntiinhän auto lähtee hyvin herkästi, eli ei vaadi pitkää starttausta.
Muuten ei ole havaittu olevan ongelmia, ei vikavaloja jne.
Jos joku viisaampi osaisi kertoa... Onko kenelläkään muulla ollut vastaavaa?
Ford Mondeo 2.0 TDCi A Ghia Wagon -08
- foordi_ukko
- Viestit: 69
- Liittynyt: 24 Maalis 2017 08:38
Re: Mondeo MK4 2.0 TDCI kylmäkäynnistysongelma
Lisäystä tähän sen verran, että akku ehti olla latauksessa noin tunnin, kun päätin käydä tekemässä uusintayrityksen. Edelleenkään ei esilämmitystä.
Vaati vielä neljä starttausyritystä ennenkuin jäi käyntiin. En tiedä olisiko jäänyt sillä neljännelläkään, mutta kaasupoljinta pumppailin, niin alkoi varovasti ottaa kierroksia ja sen jälkeen pysyi käynnissä.
Parin ensimmäisen sammumisen jälkeen jäi hehkun merkkivalo palamaan, sen jälkeen ei enää merkkivaloa näyttänyt.
Vaati vielä neljä starttausyritystä ennenkuin jäi käyntiin. En tiedä olisiko jäänyt sillä neljännelläkään, mutta kaasupoljinta pumppailin, niin alkoi varovasti ottaa kierroksia ja sen jälkeen pysyi käynnissä.
Parin ensimmäisen sammumisen jälkeen jäi hehkun merkkivalo palamaan, sen jälkeen ei enää merkkivaloa näyttänyt.
Ford Mondeo 2.0 TDCi A Ghia Wagon -08
Re: Mondeo MK4 2.0 TDCI kylmäkäynnistysongelma
Kyllä se vikakoodien luvulla olis hyvä alottaa. Sieltä voi hyvinkin löytyä jotain viitteitä, missä vika piileksii.
Mutta jotenkin tulee mieleen, että polttoaine meinaa loppua startin jälkeen. Voisko suodatin olla tukossa/jäässä jos pakkasella kerran tekee tommosta. Ei kai ne hehkut enää niin merkittävästi vaikuta kun se kertaalleen on jo käynnistynyt. SItten jos ei ollenkaan lähtis käymään, niin sitten hehkut. KAIT...
Mutta jotenkin tulee mieleen, että polttoaine meinaa loppua startin jälkeen. Voisko suodatin olla tukossa/jäässä jos pakkasella kerran tekee tommosta. Ei kai ne hehkut enää niin merkittävästi vaikuta kun se kertaalleen on jo käynnistynyt. SItten jos ei ollenkaan lähtis käymään, niin sitten hehkut. KAIT...
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Re: Mondeo MK4 2.0 TDCI kylmäkäynnistysongelma
Kannattaa kokeilla suodattimen vaihtoa jos kerran pakkasella oireilee.
Osa hehkuista voi myös olla pimeänä
Osa hehkuista voi myös olla pimeänä
- foordi_ukko
- Viestit: 69
- Liittynyt: 24 Maalis 2017 08:38
Re: Mondeo MK4 2.0 TDCI kylmäkäynnistysongelma
Kun tarkemmin rupeaa miettimään, niin vois olla ylipäätään käynnistyminen vaikeaa jos osa hehkuista olis pimeänä. Nythän se tosiaan tärähtää välittömästi tulille kyllä
Tuo polttoaineen saanti voisi olla ihan looginen juttu tietenkin. Käynnistyy, mutta sammuu melkein heti... Voisiko se suodatin olla sitten sen verran hyhmeessä, että tekee tuollaista?
Missäpä mahtaa näissä suodatin lymyillä? Pikaisella vilkaisulla en löytänyt. Yleensähän nuo on tehty suht helpoksi vaihtaa...
Vikakoodeja ei löytynyt.
Tuo polttoaineen saanti voisi olla ihan looginen juttu tietenkin. Käynnistyy, mutta sammuu melkein heti... Voisiko se suodatin olla sitten sen verran hyhmeessä, että tekee tuollaista?
Missäpä mahtaa näissä suodatin lymyillä? Pikaisella vilkaisulla en löytänyt. Yleensähän nuo on tehty suht helpoksi vaihtaa...
Vikakoodeja ei löytynyt.
Ford Mondeo 2.0 TDCi A Ghia Wagon -08
- foordi_ukko
- Viestit: 69
- Liittynyt: 24 Maalis 2017 08:38
Re: Mondeo MK4 2.0 TDCI kylmäkäynnistysongelma
Löytyihän tuosta operaatiosta oikein videokin. Ei näyttäis olevan paha rasti, vaikkakin nätimmässäkin paikkaa olevia suodattimia olen tavannut
https://youtu.be/HsjmYE2CJGY
https://youtu.be/HsjmYE2CJGY
Ford Mondeo 2.0 TDCi A Ghia Wagon -08
Re: Mondeo MK4 2.0 TDCI kylmäkäynnistysongelma
Tarvii sen ilmaus pumpun, eli perämoottorin bensapumpun. Videolla uudemmassa Mondeossa täytyy olla siirtopumppu kun näppäilee testeriä. Ja noita putkia on turha avata suodatin kotelosta, en tiedä mikä tossa on ideana.. Löytyy parempia videoita.
- foordi_ukko
- Viestit: 69
- Liittynyt: 24 Maalis 2017 08:38
Re: Mondeo MK4 2.0 TDCI kylmäkäynnistysongelma
Ihmetyttää tässä ongelmassa vaan, kun se lähtee kuitenkin hyvin käyntiin, käy heti tasaisesti ja jonkun sekunnin päästä sammua pätkähtää. Uudelleen lähtee myös aina hyvin käyntiin ja sammuu. Eli polttoainetta kaiken järjen mukaan tulee, mutta eikö sitä tule sitten riittävästi vai katkeaako polttoaineen tulo kokonaan jostain syystä?
Webastoa käyttäessä ei kertaakaan käynnistysongelmia. Ja on se lähteny kylmästäkin käyntiin ongelmitta. Nyt lyhyen ajan sisään kolmesti on tökkinyt liikkeelle lähtö
Suodatin nyt on halpa vaihtaa, siitä ei ole kysymys... Mietityttää kuitenkin voiko suodatinkaan aiheuttaa tällaista? Sehän tietysti selviää suodattimen vaihtamalla
Webastoa käyttäessä ei kertaakaan käynnistysongelmia. Ja on se lähteny kylmästäkin käyntiin ongelmitta. Nyt lyhyen ajan sisään kolmesti on tökkinyt liikkeelle lähtö
Suodatin nyt on halpa vaihtaa, siitä ei ole kysymys... Mietityttää kuitenkin voiko suodatinkaan aiheuttaa tällaista? Sehän tietysti selviää suodattimen vaihtamalla
Ford Mondeo 2.0 TDCi A Ghia Wagon -08
Re: Mondeo MK4 2.0 TDCI kylmäkäynnistysongelma
Itsekin olen tutkinut tuota suodattimen vaihtoa. Uudemmassakaan ei ole tankissa pumppua. Katsoin tuon omani varaosakuvia VIN-koodilla, niin tankissa on pelkkä mittaus siinä mötikässä. Siirtopumppu on jossakin moottoritilan lähellä letkun välissä. En äkkivilkaisulla päältäpäin katsottuna löytänyt, ellei se ole sitten tuossa CR-pumpun yhteydessä. Varaosakuvassa se kyllä näytti siltä, kuin siinä olisi pitkästikin letkua molemmin puolin.ElMonde kirjoitti:Tarvii sen ilmaus pumpun, eli perämoottorin bensapumpun. Videolla uudemmassa Mondeossa täytyy olla siirtopumppu kun näppäilee testeriä. Ja noita putkia on turha avata suodatin kotelosta, en tiedä mikä tossa on ideana.. Löytyy parempia videoita.
Eikös tuo pappa tuossa em. videolla ota vain aikaa virran päälläoloajalle, kun välillä kääntelee avainta? 7x20 sek.
Tuo vähän hämmentää, koska löytyy myös videoita, joissa saman ikäistä autoa pumpataan käsin paluuletkusta?
https://m.youtube.com/watch?v=F-jTxC1Is-Y
Olisi kyllä mukava saada selvyys tähän asiaan.
Mondeo 2.0 tdci 2012
ZZR 1400 2009
ZZR 1400 2009
Re: Mondeo MK4 2.0 TDCI kylmäkäynnistysongelma
2.2tdci on tankki pumppu 2.0tdci ei pumppua..joutuu käsipumpulla ilmaamaan..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Re: Mondeo MK4 2.0 TDCI kylmäkäynnistysongelma
OK, en epäile asiantuntemusta, mutta mitä mieltä olet tämän videon ilmausmetodista?focst kirjoitti:2.2tdci on tankki pumppu 2.0tdci ei pumppua..joutuu käsipumpulla ilmaamaan..
Auto vaikuttaisi kuitenkin olevan - 11 mallin 2.0 tdci?
https://m.youtube.com/watch?feature=you ... sjmYE2CJGY
Mikä idea tuossa suodatinrungon letkujen irroituksessa on? Onko letkuissa jotkin venttiilit, että ne menevät tukkoon kun irrotetaan muhvista?
Mondeo 2.0 tdci 2012
ZZR 1400 2009
ZZR 1400 2009
Re: Mondeo MK4 2.0 TDCI kylmäkäynnistysongelma
Vielä kerran sanon, että Mondeo MK4 2.2:ssa ei ole siirtopumppua tankin päässä vaan se on korkeapainepumppuun integroituna moottoritilassa.
Suotimen vaihdon jälkeen saa starta konetta ikuisuuteen ilman, että edes lupaa lähteä tulille. Vasta käsipumpulla imien koneen saa käyntiin.
Suotimen vaihdon jälkeen saa starta konetta ikuisuuteen ilman, että edes lupaa lähteä tulille. Vasta käsipumpulla imien koneen saa käyntiin.
Re: Mondeo MK4 2.0 TDCI kylmäkäynnistysongelma
Itseasiassa, kun ajankuluksi tutkin, niin 2.2 on eri varaosanumero tankkikalusteelle ja siinä kyllä näyttäisi olevan pumppu. Osa on tämännäköinen.riikomi kirjoitti:Vielä kerran sanon, että Mondeo MK4 2.2:ssa ei ole siirtopumppua tankin päässä vaan se on korkeapainepumppuun integroituna moottoritilassa.
Suotimen vaihdon jälkeen saa starta konetta ikuisuuteen ilman, että edes lupaa lähteä tulille. Vasta käsipumpulla imien koneen saa käyntiin.
http://images.esellerpro.com/3980/I/189 ... 7%2001.jpg
Kun taas 2.0 se on tämännäköinen.
http://images.esellerpro.com/3852/I/168 ... 8%2001.jpg
Siitäkin huolimatta kiinnostaa, että mitä tuo kaveri tekee tuossa em. videolla, kun käyttää virtoja päällä sen 7x20 sek. Onko näissä sittenkin tehty jotakin sarjoja 2.0 tankkipumpulla ja sitten taas 2.2 ilman tankkipumppua?
Mondeo 2.0 tdci 2012
ZZR 1400 2009
ZZR 1400 2009
Re: Mondeo MK4 2.0 TDCI kylmäkäynnistysongelma
Mulla ei ole yhtään 2.0tdci tullu vastaan jossa ois ollut pumppu..suodatin jalalta takempi sininen liitin irti ja pumppu kiinni jalkaan toinen pää tyhjään astiaan pumppaa niin kauan että ei tule enää ilmaa ja liitin kiinni.. En tiedä onko muuta merkitystä mutta huomattavasti lyhyempi matka ilmata tosta suodatinjalan vierestä kun konetilasta niinkun jotkut kuulema tekee..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Re: Mondeo MK4 2.0 TDCI kylmäkäynnistysongelma
Moi.
Löytyikö tähän sammuiluun syy sittemmin? Mulla on nyt samaa sammuilua jo ihan +7 asteessakin, kun kylmällä moottorilla lähtee. On nyt pari kertaa ilmoittanut battery low, mutta saattaa olla seuraus, ei syy, eli johtua useista käynnistyksistä.
Löytyikö tähän sammuiluun syy sittemmin? Mulla on nyt samaa sammuilua jo ihan +7 asteessakin, kun kylmällä moottorilla lähtee. On nyt pari kertaa ilmoittanut battery low, mutta saattaa olla seuraus, ei syy, eli johtua useista käynnistyksistä.
- foordi_ukko
- Viestit: 69
- Liittynyt: 24 Maalis 2017 08:38
Re: Mondeo MK4 2.0 TDCI kylmäkäynnistysongelma
Silloin vaihdatin sen polttoainesuodattimen. En tiedä oliko vika siinä, mutta ei se tainnut enää temppuilla vaihdon jälkeen. Tosin ehkä ne ilmatkin ehtivät jo lämmetä sen verran ettei 100% varmuutta asiaan tullu.
Syyspuolella piti sitten uusia akku, kun ei meinannu sähkö riittää enää mihinkään.
Seuraavana talvena ei kuitenkaan enää ollut käynnistymisen kanssa ongelmia.
Syyspuolella piti sitten uusia akku, kun ei meinannu sähkö riittää enää mihinkään.
Seuraavana talvena ei kuitenkaan enää ollut käynnistymisen kanssa ongelmia.
Ford Mondeo 2.0 TDCi A Ghia Wagon -08
Re: Mondeo MK4 2.0 TDCI kylmäkäynnistysongelma
Jatketaan 2 vuotta vanhaa keskustelua.focst kirjoitti: ↑06 Elo 2017 21:24 Mulla ei ole yhtään 2.0tdci tullu vastaan jossa ois ollut pumppu..suodatin jalalta takempi sininen liitin irti ja pumppu kiinni jalkaan toinen pää tyhjään astiaan pumppaa niin kauan että ei tule enää ilmaa ja liitin kiinni.. En tiedä onko muuta merkitystä mutta huomattavasti lyhyempi matka ilmata tosta suodatinjalan vierestä kun konetilasta niinkun jotkut kuulema tekee..
Itse kyllä näen tuon konehuoneen paluuletkunliittimestä ilmaamisen siinä mielessä järkevimmäksi, että se on ensinnäkin äärimmäisen helpossa paikassa ja toisekseen, kun etsii sopivat letkut pumppuun, sen saa siihen linjan väliin kiinni, eli ei tarvitse sotkea dieseliä mihinkään astioihin, vaan takaisin omaa reittiään tankkiin. Samalla näkee kokoajan sen kirkkaan letkun ennen pumppua ja siitä näkee hyvin koska ilmakuplat loppuu.
Itse olen tehnyt tuon Motonetin pässinkiveksellä. Sillä kestää vajaan 10min saada ilmat suodattimesta pumpun kautta tankkiin.
Mondeo 2.0 tdci 2012
ZZR 1400 2009
ZZR 1400 2009