
Yritin etsiskellä palstalta, mutta äkkiseltään en löytänyt, onko jollain muullakin ollut tälläistä ongelmaa MK4.5 mondeon powershiftin kannsa;
Ostin marraskuun alussa kyseisen 2011 vm ja 281000 ajetun (2.0 103 kw tdci euro V) mondeon. Jo viikon sisään havaitsin, että vaihteisto saattaa satunnaisesti vaihtaa vapaalle (tai ainakin tuntuu siltä, toinen vaihtoehto on, että pykältää reilusti pienemmän vaihteen silmään) muutamaksi sekunniksi kesken ajon. Auto on tehnyt sitä satunnaisesti tasaisella nopeudella ajettaessa ja pari kertaa kiihdyttäessä. Säännöllistä tämä ei kuitenkaan ole, saattaa mennä 500 kilometriäkin välillä ok ja välillä taas muutan kilometrin välein ongelmaa esiintyy. Varasin jo kuitenkin vian heti ilmettyä ajan huoltoon vaihteistoöljyjen vaihtoa ja vikakoodien lukua varten. Huoltoa edeltävänä päivänä vika taas toistui, mutta tällä kertaa näyttöön tuli vian esiintymisen ajaksi, eli muutamaksi sekunniksi "Transmission malfunction". Ilmoitus ja vika kuitenkin hävisivät samoin tein.
Seuraavana päivänä huollossa luettiin vikakoodit ja vikakoodina oli "P0715 Syöttöturbiinin nopeustunnistimen piirin virhetoiminto, katkonainen". Pyynnöstäni myös EGR:n toiminta oli tarkastettu, heidän mukaan se toimii ok. Huollon mukaan vika voi olla vaihteiston anturissa, mutta ilmeisesti tuon koodin takana on kaksi anturia ja he eivät tarkemmin näe kummassa vika olisi. Ilmeisesti toisen pystyisi helposti vaihtamaan laatikon ulkopuolelta, mutta toinen vaatisi laatikon purkamisen. Ohjeena oli seurata tilannetta ja jos vikaa vielä ilmenee, niin viedä auto merkkihuoltoon.
Samana päivänähän vika toistui ja seuraavana päivänä auto olikin jo merkkihuollossa. Sama vikakoodi oli muistiin tullut, mutta huollossa eivät saaneet vikaa toistettua. Arvelivat vian olevan ohjelmistossa, joten he olivat päivittäneet moottorin ja vaihteiston ohjelmistot. Hekin myös tarkistivat EGR:n ja totesivat sen olevan kunnossa. Tämän jälkeen vkl ja 600 km meni hyvin. Lukuunottamatta tätä ongelmaa vaihteisto on toiminut hyvin, mutta nyt öljynvaihdon ja ohjelmiston päivityksen jälkeen toiminta on todella sulavaa; vaihteen vaihdon huomaa vain kierroslukumittarista. Mutta juuri kun luulin, että kaikki on nyt kunnossa, niin eiköhän taas vika iskenyt; tällä kertaa kuitenkaan näyttöön ei tullut virheilmoitusta. Noh taas aika valtuutettuun huoltoon, mutta huoltoon ajaessa näyttöön tulikin "Engine malfunction" ilmoitus, mutta vaihteistossa ei silloin ollut vika päällä ja kaikki kuitenkin toimi moitteetta ja tehotkin oli ok. Huollon mukaan vaihteistoon liittyviä vikakoodeja ei ollut muistissa, mutta vikakoodina oli "P0299 Turboahtimen/ahtimen liian alhainen ahtopaine". Huollossa oli tarkastettu turbo, eikä sen toiminnassa ollut puutteita. Eivät pitäneet tätä vikakoodia vakavana, on kuulemma mahdollista, että uusi ohjelmisto ei välttämättä ole vielä oppinut lukemaan/tulkitsemaan kaikkien antureiden antamaa dataa ja siitä saattaa vikakoodi johtua.
Huollossa oli käyty myös ajamassa 40 km lenkki, eikä vaihteiston ongelmaa saatu toistettua, tai mitään vikailmoituksia /-koodeja ilmenemään. Kuitenkin nyt sanoivat, että oireet viittaisivat, siihen että vikaa voi olla vaihteiston megatroniikassa tai jossain vaihteiston venttiilissä (en tarkemmin muista missä, ei kuitenkaan egr). Tässä vaiheessa ei kuitenkaan taas auttanut kuin seurata tilannetta. Päivä taas ajettiin; 100 km meni ilman ongelmia, kunnes taas kerran meni vaihde vapaalle muutamaksi sekunniksi. Sen jälkeen meni taas 40 km ok, kunnes taas tänä aamuna töihin mennessä teki saman tempun. Mitään vikailmoituksia näyttöön ei kuitenkaan nyt tullut, todennäköistä myös lienee ettei vikakoodeja ole tullut. Ensi viikolla taas mennään valtuutettuun huoltoon, jossa nyt hieman perusteellisemmin tutkivat ongelmaa.
Onkohan kellään kokemuksia mistä tämä voisi johtua? Muutoin moottori ja vaihteisto on toiminut hyvin; käyntihäiriöitä ei ole ja moottori käy tasaisesti, tehot on tallella, nykimistä ei esiinny, aina lähtee hyvin käyntiin ja pysyy käynnissä, eikä moottoritilasta kuulu mitään ylimääräisä ääniä ja pl nämä ongelmatilanteet, niin vaihteistokin toimii todella sulavasti. Ainoa mitä pidän outona/poikkeavana; kun virrat/moottori sammutetaan kuuluu moottoritilasta ajoittain muutaman sekunnin kestävä "nariseva" ääni, aivan kuin joku sähkömoottori avaisi/sulkisi jonkin läpän tai venttiilin. Aina tätä ääntä ei kuitenkaan kuulu. Onkohan tuo ääni normaali, kuuluuko muilla kyseistä ääntä? Tiedä sitten onko tuolla edes mitään yhteyttä vaihteiston ongelmiin.
Nyt kun jälkikäteen mietin, niin voisin väittää, että tätä vaihteiston ongelmaa ei ole ollut niinä päivinä, kun pakkasta on ollut reilummin ja myöskään tuota ääntä ei ole mielestäni kuulunut kunnon pakkaspäivinä. Tosin aivan varmaksi nyt asiaa en voi muistaa ja onko sitten kyseessä kuitenkin ollut vain sattumaa.