Vaikuttaa siltä, että Fordini on valikoitunut peevelin piinattavaksi, mikä ilmenee täysin epäloogisena tyhjäkäynti ongelmana. Viikon ajan auton tyhjäkäynti on sekoillut noin joka toinen päivä. Heti kylmäkäynnistyksen jälkeen tyhjäkäynti alkaa rumputtamaan 300-1200 kierroksen välillä ja kun kierrokset menevät todella alas ja auto on lähes sammumassa, se ikään kuin repäisee kierroksia ylös ja jatkaa rumputtamista. Ajaessa homma toimii kutakuinkin normaalisti, mutta välillä kierrokset hirttävät 2000 rpm tienoille vaikka kaasua ei paina. Ongelma poistuu yleensä kun autolla on ajanut n. 30 minuuttia ja kone lämpenee. Ongelmaa ei ole ollut kahtena aamuna auton ollessa parkkihallissa yön yli, mutta esimerkiksi tänä aamuna auto kävi aivan normaalisti vaikka viettikin viime yön pihalla. Löytyykö kohtalotovereita tällaiseen tältä foorumilta?
Kiitos, Juho
Ford Focus 1.6 1998 TYHJÄKÄYNTI ONGELMA
Re: Ford Focus 1.6 1998 TYHJÄKÄYNTI ONGELMA
Et ole ainoa, joka nauttii Fokkerin humppaavasta joutokäynnistä. Peevelin voit jättää pois laskuista
.
Mahdollisia syitähän on useampia, joutokäyntiventtilistä tukkeutuneeseen huohotinventtiiliin jne.
Se, että kierrokset rynnistää takaisin ylös, on OK - varotoimi, ettei moottori sammu.
Sulla on kuitenkin aika raju vaihtelu kierroksissa ja alkaa heti kylmänä....
Mitäs jos aloittaisit irrottamalla akun miinusnavan kengän varttitunniksi. Sen jälkeen ECU opettelee uudelleen joutokäyntiä. Kylmäkäynnistyksen jälkeen älä koske kaasuun vaan anna käydä muutama minuutti rauhassa. Ajelet ihan normaalisti - aluksi auto voi vaikka sammua kerran valoihin, mutta kyllä se siitä oppii.

Mahdollisia syitähän on useampia, joutokäyntiventtilistä tukkeutuneeseen huohotinventtiiliin jne.
Se, että kierrokset rynnistää takaisin ylös, on OK - varotoimi, ettei moottori sammu.
Sulla on kuitenkin aika raju vaihtelu kierroksissa ja alkaa heti kylmänä....
Mitäs jos aloittaisit irrottamalla akun miinusnavan kengän varttitunniksi. Sen jälkeen ECU opettelee uudelleen joutokäyntiä. Kylmäkäynnistyksen jälkeen älä koske kaasuun vaan anna käydä muutama minuutti rauhassa. Ajelet ihan normaalisti - aluksi auto voi vaikka sammua kerran valoihin, mutta kyllä se siitä oppii.
Viimeksi muokannut yritäedes, 21 Helmi 2017 09:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Ford Focus 1.6 1998 TYHJÄKÄYNTI ONGELMA
Kiitos vastauksesta, yritäedes! Tarkoitatko että auton käydessä tyhjäkäynnillä irroitan akun miinusnavan? Oma tietämys on luokkaa 0, joten pitää vielä varmistaa varmuuden välttämiseksi.. 

Re: Ford Focus 1.6 1998 TYHJÄKÄYNTI ONGELMA
Ei irroiteta käydessä, vaan kun auto on sammutettu ja virrat käännetty pois päältä.
Re: Ford Focus 1.6 1998 TYHJÄKÄYNTI ONGELMA
Ei missään tapauksessa saa niin tehdä! Hyvä kun kysyit. Auto on siis sammuksissa, avaimet pois virtalukosta; irrotat akunkengän, odottelet vähintään 15-20 minuuttia ja ruuvaat takaisin kiinni. Sitten käynnistät ja annat käydä ja lämmetä rauhassa. Ja sitten ajoon.juhojuho kirjoitti:Tarkoitatko että auton käydessä tyhjäkäynnillä irroitan akun miinusnavan?
En tiedä auttaako, mutta kannattaa kokeilla. Kai sulla on radion koodi tallessa - sitä tarvitaan myös akun irtikäyttämisen jälkeen.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex