Paljon virheilmoituksia ja vikakoodeja, Galaxy 2010 2.0TDCi
Paljon virheilmoituksia ja vikakoodeja, Galaxy 2010 2.0TDCi
Sähköongelmista kärsii Ford Galaxy 2010 2.0TDCi, sähköjärjestelmä on käsittääkseni melko identtinen Mondeo Mk4:n kanssa.
Autoa käynistettäessä tai pian käynnistyksen jälkeen esiintyy satunnaisesti virheilmoituksia (yksi tai useampia seuraavista):
- Hill Launch not available
- Power steering malfunction
- Immobilizer active
- Forward Alert malfunction
- Transmission limited functionality
- Engine malfunction
Virheet estävät auton käynnistyksen (starttimoottoria ei edes yritetä pyörittää). Käyttämällä virta-avain nolla-asennossa ja uudelleen yrittämällä käynnistyy yleensä muutaman yrityksen jälkeen. Tai ainakin viimeistään yrittämällä myöhemmin uudestaan (esim. seuraavana aamuna).
Kun auto on saatu käyntiin ja ajoon, ei pitkänkään ajon aikana ole ilmennyt mitään virheilmoituksia tai ongelmia missään virheilmoitusten mukaisissa toiminnoissa (automaattivaihteisto, ohjaustehostin, moottori, ...). Pitkänkin häiriöttömän ajon jälkeen sammutus ja välitön uudelleenkäynnistysyritys saattaa kuitenkin epäonnistua ylläkuvatuin virhein.
Akku on juuri uusittu (vanhassa oli ongelmaa), akkujännite nyt normaalilla tasolla 'tyhjänä' ja myös startin aikana. Ongelmat ovat esiintyneet samanlaisina ennen ja jälkeen akun vaihdon. Latausjännite näyttää normaalilta (Smart Charger nostaa jännitteen lataustasolle vasta hetki startin jälkeen, mikä käsittääkseni on aivan normaalia).
Ongelmia vaikuttaisi olevan enemmän ulkolämpötilan ollessa nollan tienoilla (ja tiet märkinä), lämpötilan ollessa pakkasella (kuivaa) ongelmia on esiintynyt vähemmän/harvemmin. Vaikuttaisi siis lämpötila- tai kosteusriippuvaiselta ongelmalta, ainakin jossain määrin.
Mittariston omatestissä (OK pohjassa virrat päälle) ei näy mitään ilmeisiä mittaristo-ongelmia (neulasweepit ok, varoitusvalot ok jne.) Mittaristotestin kautta näkyvät DTC koodit (ja osaan niistä löytämäni selitykset):
DTC #01 160782
DTC #02 C15100 (Lost Comms with the Restraints Control Module)
DTC #03 C19900
DTC #04 C42268 (Invalid Data recieved from the Body Control Module)
DTC #05 9A8451
DTC #06 C40168
DTC #07 C40268
DTC #08 C40568
DTC #09 C41568 (Invalid Data recieved from the Anti-Lock Braking System Module)
DTC #10 C41668
DTC #11 C42068 (Invalid Data recieved from the Power Steering Control Module)
(Jos noista uskaltaisi villisti arvata, olisiko muutkin 68 loppuiset "Invalid Data received"-ongelmia...)
Vastaavasti Boschin testerillä nähdyt vikakoodit:
(nämä kolme koodia oli käsittääkseni luettu "moottorin ohjailaitteelta"? PCM?)
UO14000 CAN-tiedonsiirto keskusohj. laitteen kanssa Toimintahäiriö
UO41800 CAN-tiedonsiirto ABS/ESP-ohj. laitteen kanssa signaali viallinen
UO12900 CAN-tiedonsiirto ABS/ESP-ohj. laitteen kanssa Toimintahäiriö
(ja nämä puolestaan "keskuselektroniikkamoduulilta" BCM?)
B10A202 Törmäysanturitoiminta Toimintahäiriö
B10A215 Törmäysanturitoiminta Toimintahäiriö
UO10000 Kommunikaatio moott. ohjainlaitteeseen Viallinen
UO10100 Kommunikaatio vaihteiston ohjainlaitt. Viallinen
UO10400 Kommunikaatio ACC-tunnistimeen Viallinen
UO12200 Yhteys ABS-ohjainlaitteen kanssa Viallinen
UO45262 Turvatyynyjärjestelmä/polttonesteen syötön katkaisu Signaalivirhe
U200187 SG ABS/SG moottorinohjaus/SG etäisyysvaroitus/ACC-tunnistin Tietojenvaihto virheellinen
U3000 Keskuselektroniikan ohjainlaite Toimintahäiriö
(ei varmuutta oliko Boschin testerillä näkyvissä koodeja muiltakin moduuleilta)
Eli koodien perusteella rutkasti yhteyshäiriöitä RCM, BCM, PSM, ABS jne. moduulien kanssa... Viittaa vahvasti CAN väylän ongelmiin?
Kuulemani perusteella on ainakin kaksi epäilyttävää paikkaa, jotka kannattaisi tarkistaa:
1) Vasemman eturenkaan etupuolella sisälokarin takana sijaisevan PCM:n liitännät (kosteus/kontaktihäiriöt)
2) PCM:ltä lähtevä johtosarjan vauriot, erityisesti sen ensimmäinen haarakohta (en ole varma mistä kautta siihen pääsee käsiksi)
Jos nyt itse ainakin yrittäisi nuo PCM:n liittimet tarkistaa ja puhdistaa kontaktit... Mahdollisesti myös johtosarjan tarkastalua mahdollisuuksien mukaan. Akku lienee syytä irroittaa siksi aikaa. Seuranneeko jotain ongelmia hieman pitemmästä akun ja PCM:n irroituksesta operaation ajaksi? (Ajoneston aktivoituminen tms.)
Autoa käynistettäessä tai pian käynnistyksen jälkeen esiintyy satunnaisesti virheilmoituksia (yksi tai useampia seuraavista):
- Hill Launch not available
- Power steering malfunction
- Immobilizer active
- Forward Alert malfunction
- Transmission limited functionality
- Engine malfunction
Virheet estävät auton käynnistyksen (starttimoottoria ei edes yritetä pyörittää). Käyttämällä virta-avain nolla-asennossa ja uudelleen yrittämällä käynnistyy yleensä muutaman yrityksen jälkeen. Tai ainakin viimeistään yrittämällä myöhemmin uudestaan (esim. seuraavana aamuna).
Kun auto on saatu käyntiin ja ajoon, ei pitkänkään ajon aikana ole ilmennyt mitään virheilmoituksia tai ongelmia missään virheilmoitusten mukaisissa toiminnoissa (automaattivaihteisto, ohjaustehostin, moottori, ...). Pitkänkin häiriöttömän ajon jälkeen sammutus ja välitön uudelleenkäynnistysyritys saattaa kuitenkin epäonnistua ylläkuvatuin virhein.
Akku on juuri uusittu (vanhassa oli ongelmaa), akkujännite nyt normaalilla tasolla 'tyhjänä' ja myös startin aikana. Ongelmat ovat esiintyneet samanlaisina ennen ja jälkeen akun vaihdon. Latausjännite näyttää normaalilta (Smart Charger nostaa jännitteen lataustasolle vasta hetki startin jälkeen, mikä käsittääkseni on aivan normaalia).
Ongelmia vaikuttaisi olevan enemmän ulkolämpötilan ollessa nollan tienoilla (ja tiet märkinä), lämpötilan ollessa pakkasella (kuivaa) ongelmia on esiintynyt vähemmän/harvemmin. Vaikuttaisi siis lämpötila- tai kosteusriippuvaiselta ongelmalta, ainakin jossain määrin.
Mittariston omatestissä (OK pohjassa virrat päälle) ei näy mitään ilmeisiä mittaristo-ongelmia (neulasweepit ok, varoitusvalot ok jne.) Mittaristotestin kautta näkyvät DTC koodit (ja osaan niistä löytämäni selitykset):
DTC #01 160782
DTC #02 C15100 (Lost Comms with the Restraints Control Module)
DTC #03 C19900
DTC #04 C42268 (Invalid Data recieved from the Body Control Module)
DTC #05 9A8451
DTC #06 C40168
DTC #07 C40268
DTC #08 C40568
DTC #09 C41568 (Invalid Data recieved from the Anti-Lock Braking System Module)
DTC #10 C41668
DTC #11 C42068 (Invalid Data recieved from the Power Steering Control Module)
(Jos noista uskaltaisi villisti arvata, olisiko muutkin 68 loppuiset "Invalid Data received"-ongelmia...)
Vastaavasti Boschin testerillä nähdyt vikakoodit:
(nämä kolme koodia oli käsittääkseni luettu "moottorin ohjailaitteelta"? PCM?)
UO14000 CAN-tiedonsiirto keskusohj. laitteen kanssa Toimintahäiriö
UO41800 CAN-tiedonsiirto ABS/ESP-ohj. laitteen kanssa signaali viallinen
UO12900 CAN-tiedonsiirto ABS/ESP-ohj. laitteen kanssa Toimintahäiriö
(ja nämä puolestaan "keskuselektroniikkamoduulilta" BCM?)
B10A202 Törmäysanturitoiminta Toimintahäiriö
B10A215 Törmäysanturitoiminta Toimintahäiriö
UO10000 Kommunikaatio moott. ohjainlaitteeseen Viallinen
UO10100 Kommunikaatio vaihteiston ohjainlaitt. Viallinen
UO10400 Kommunikaatio ACC-tunnistimeen Viallinen
UO12200 Yhteys ABS-ohjainlaitteen kanssa Viallinen
UO45262 Turvatyynyjärjestelmä/polttonesteen syötön katkaisu Signaalivirhe
U200187 SG ABS/SG moottorinohjaus/SG etäisyysvaroitus/ACC-tunnistin Tietojenvaihto virheellinen
U3000 Keskuselektroniikan ohjainlaite Toimintahäiriö
(ei varmuutta oliko Boschin testerillä näkyvissä koodeja muiltakin moduuleilta)
Eli koodien perusteella rutkasti yhteyshäiriöitä RCM, BCM, PSM, ABS jne. moduulien kanssa... Viittaa vahvasti CAN väylän ongelmiin?
Kuulemani perusteella on ainakin kaksi epäilyttävää paikkaa, jotka kannattaisi tarkistaa:
1) Vasemman eturenkaan etupuolella sisälokarin takana sijaisevan PCM:n liitännät (kosteus/kontaktihäiriöt)
2) PCM:ltä lähtevä johtosarjan vauriot, erityisesti sen ensimmäinen haarakohta (en ole varma mistä kautta siihen pääsee käsiksi)
Jos nyt itse ainakin yrittäisi nuo PCM:n liittimet tarkistaa ja puhdistaa kontaktit... Mahdollisesti myös johtosarjan tarkastalua mahdollisuuksien mukaan. Akku lienee syytä irroittaa siksi aikaa. Seuranneeko jotain ongelmia hieman pitemmästä akun ja PCM:n irroituksesta operaation ajaksi? (Ajoneston aktivoituminen tms.)
Re: Paljon virheilmoituksia ja vikakoodeja, Galaxy 2010 2.0TDCi
Focuksissa on ollut noita runsaita vikailmoituksia, syyksi on paljastunut mittariston huonot juotokset.
Mahtaisko olla samaa vaivaa.
Mahtaisko olla samaa vaivaa.
Mondeo -09 2.5T Panther Black

It`s my way or no way.

It`s my way or no way.
Re: Paljon virheilmoituksia ja vikakoodeja, Galaxy 2010 2.0TDCi
Mittaristovika onkin heti toisena mahdollisuutena mielessä... Jos tuo mittaristoviaksi myöhemmin paljastuisi, niin onkohan noita mittaristoja saanut korjattua (uudelleenkolvauksin) ja mihinkäs porukka niitä on lähettänyt korjattavaksi?
-
- Viestit: 273
- Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25
Re: Paljon virheilmoituksia ja vikakoodeja, Galaxy 2010 2.0TDCi
Jep joko mittaristo tai sitten teki tää pitkä kostee ilma tepposet kun nyt alkokin tulee pakkasta...
ei ole kiva homma tuo harmi kun ei suoralta tiedä vikaa...
ei ole kiva homma tuo harmi kun ei suoralta tiedä vikaa...
Re: Paljon virheilmoituksia ja vikakoodeja, Galaxy 2010 2.0TDCi
Mulla alkoi kanssa tänään renaamaan Mondeo 2.0 TDCi 2011.
Jätti vaimon edellä mainittujen vikojen kanssa tien päälle.
Tulin hätiin toisen automme kanssa ja ilmoitti silloin LOW BATTERY.
Annoin apuvirtaa ja auto lähti käyntiin.
Sanoin että ajan pienen lenkin ja tulen kotiin, sille tielle jäätin
- Hill Launch not available
- Transmission limited functionality
- Engine malfunction
- Myös ABS valo ja akun valo syttyivät kesken ajon.
Nyt herjaa low battery kun yritin pysähdyttyäni startata, ei edes startti pyörähtänyt.
Jätti lähi ABC:n pihaan, täytyy hinata korjaamolle.
Jätti vaimon edellä mainittujen vikojen kanssa tien päälle.
Tulin hätiin toisen automme kanssa ja ilmoitti silloin LOW BATTERY.
Annoin apuvirtaa ja auto lähti käyntiin.
Sanoin että ajan pienen lenkin ja tulen kotiin, sille tielle jäätin

- Hill Launch not available
- Transmission limited functionality
- Engine malfunction
- Myös ABS valo ja akun valo syttyivät kesken ajon.
Nyt herjaa low battery kun yritin pysähdyttyäni startata, ei edes startti pyörähtänyt.
Jätti lähi ABC:n pihaan, täytyy hinata korjaamolle.
Re: Paljon virheilmoituksia ja vikakoodeja, Galaxy 2010 2.0TDCi
Nude: Talkford -sivustolla oli maininta Mondeo MK4.5:sta, jonka laturi latasi akkua ainoastaan moottorijarrutuksen aikana, jos ajovalot oli "0" -asennossa. Valojen ollessa automaattiasennossa lataus toimi normaalisti.
Re: Paljon virheilmoituksia ja vikakoodeja, Galaxy 2010 2.0TDCi
riikomi: Olit oikeassa.
Tänään rupesin selvittämään vikaa Fluken yleismittarilla ja laturihan se oli antautunut.
Ei antanut ulos muuta kuin 9.58 V.
Työkaveri vei minut luotto korjaamooni ja korjaamon äijä heitti minulle kyytin täyteen ladatun akun ja 3m. pitkät käynnistys kaapelit.
Akku takapenkille ja kaapelit ikkunan kautta ulos Mondeon akulle ja pelli raolleen.
Tällai sain auton ajettua huollon pihaan, matkaa oli vain pari kilometriä.
Huomenna pitäisi kuulemma olla jo kunnossa.
On kyllä sika hintaisia noi diesel autojen laturit
Tähänkin Mondeo malliin oli tarjolla kolmea eri mallia ja tietysti kolmen eri hintaluokan laturia.
Ei tietenkään ollut minulla se halvin vaan kallein.
Hintaa pelkälle laturille tulee 415€. Sanoin että vaihtaa samalla uuden hihnan, ettei sitä tarvitse enään myöhemmin vaihtaa.
Ja kiitos kaikkille clubilaisille. Täältä aina löytyy apua, kun kulkee Fordin tuomaa maan päällistä helvettiä( neljäs foordi jo menossa ja muita ei tuu ). Täällä viimeistään huomaa että en kulje yksin...

Tänään rupesin selvittämään vikaa Fluken yleismittarilla ja laturihan se oli antautunut.
Ei antanut ulos muuta kuin 9.58 V.
Työkaveri vei minut luotto korjaamooni ja korjaamon äijä heitti minulle kyytin täyteen ladatun akun ja 3m. pitkät käynnistys kaapelit.
Akku takapenkille ja kaapelit ikkunan kautta ulos Mondeon akulle ja pelli raolleen.
Tällai sain auton ajettua huollon pihaan, matkaa oli vain pari kilometriä.
Huomenna pitäisi kuulemma olla jo kunnossa.

On kyllä sika hintaisia noi diesel autojen laturit

Tähänkin Mondeo malliin oli tarjolla kolmea eri mallia ja tietysti kolmen eri hintaluokan laturia.
Ei tietenkään ollut minulla se halvin vaan kallein.

Hintaa pelkälle laturille tulee 415€. Sanoin että vaihtaa samalla uuden hihnan, ettei sitä tarvitse enään myöhemmin vaihtaa.
Ja kiitos kaikkille clubilaisille. Täältä aina löytyy apua, kun kulkee Fordin tuomaa maan päällistä helvettiä( neljäs foordi jo menossa ja muita ei tuu ). Täällä viimeistään huomaa että en kulje yksin...
Re: Paljon virheilmoituksia ja vikakoodeja, Galaxy 2010 2.0TDCi
Aloittajan tapaukseen hieman päivitystä.
Vein auton ongelmien selvittelyyn RS-Huoltoon. Siellä löydettiin moottorin johtosarjasta pari hankaumakohtaa (huonosti asennettu säteilylämppärin johto ja pohjamuovin kiinnitysruuvi), mutta ei selittävää vauriota kuitenkaan. PCM:n liittimet myös tarkistettiin/puhdistettiin, ei ongelmaa. Sen jälkeen siirtyivät työstämään väyläjohtojen liitoksia kabiinin puolelle ja sieltä purettiinkin sitten mm. penkit ja keskikonsolia pois edestä. Molempien kynnyskoteloiden vierestä kuulemma korjasivat varmuudeksi väylän liittimet. Kolmas kohta olisi ollut jossain syvällä kojelaudan uumenissa, sitä ei korjattu (näköyhteyden päässä oli, mutta korjausta varten olisi pitänyt vielä useampi tunti purkaa ja koota...)
Näiden toimenpiteiden jälkeen palasivat jälleen tietokoneen äärelle ja löysivät RCM:lle rekisteröityneen törmäystiedon, joka ei normaalilla vikakoodien nollauksella poistu, vaan pitää erikseen tyhjätä. (Mainittakoon, ettei auton historiassa oli mitään kolarointiin viittaavaa.) RCM:n törmäystiedon poiston jälkeen kuulemma ongelmat olivat poistuneet ja sain auton takaisin. Hieman kyllä arvelutti, ei oikein järkevää syy-yhteyttä tuntunut olevan näiden asioiden välillä.
No, pari viikkoa menikin ongelmitta, kunnes jälleen märällä ajokelillä tutut virheet räpsähtivät ajotietokoneeseen, auto jopa sammui ajosta. Pikkupakkaspäivinä ongelmia oli vähemmän, vain jokin satunnainen "Forward alert malfunction" ja sitten taas märkänä päivänä sai 'boottailla' autoa useammankin kerran.
Lompakko muutaman saturaisen ohuempana, mutta ongelmat siis yhä ennallaan. Entistä selvemmin vaikuttaisi sille, että märkä keli/tie vaikuttaa ongelmien esiintymiseen, eli jostain rapavesisumun alueelta pitäisi ongelman ydin löytää. Kuvioon sopisi hyvin se, että kolmen päivän korjaamohallissa kuivumisen jälkeen ongelmia ei hetkeen ilmennyt.
Vein auton ongelmien selvittelyyn RS-Huoltoon. Siellä löydettiin moottorin johtosarjasta pari hankaumakohtaa (huonosti asennettu säteilylämppärin johto ja pohjamuovin kiinnitysruuvi), mutta ei selittävää vauriota kuitenkaan. PCM:n liittimet myös tarkistettiin/puhdistettiin, ei ongelmaa. Sen jälkeen siirtyivät työstämään väyläjohtojen liitoksia kabiinin puolelle ja sieltä purettiinkin sitten mm. penkit ja keskikonsolia pois edestä. Molempien kynnyskoteloiden vierestä kuulemma korjasivat varmuudeksi väylän liittimet. Kolmas kohta olisi ollut jossain syvällä kojelaudan uumenissa, sitä ei korjattu (näköyhteyden päässä oli, mutta korjausta varten olisi pitänyt vielä useampi tunti purkaa ja koota...)
Näiden toimenpiteiden jälkeen palasivat jälleen tietokoneen äärelle ja löysivät RCM:lle rekisteröityneen törmäystiedon, joka ei normaalilla vikakoodien nollauksella poistu, vaan pitää erikseen tyhjätä. (Mainittakoon, ettei auton historiassa oli mitään kolarointiin viittaavaa.) RCM:n törmäystiedon poiston jälkeen kuulemma ongelmat olivat poistuneet ja sain auton takaisin. Hieman kyllä arvelutti, ei oikein järkevää syy-yhteyttä tuntunut olevan näiden asioiden välillä.
No, pari viikkoa menikin ongelmitta, kunnes jälleen märällä ajokelillä tutut virheet räpsähtivät ajotietokoneeseen, auto jopa sammui ajosta. Pikkupakkaspäivinä ongelmia oli vähemmän, vain jokin satunnainen "Forward alert malfunction" ja sitten taas märkänä päivänä sai 'boottailla' autoa useammankin kerran.
Lompakko muutaman saturaisen ohuempana, mutta ongelmat siis yhä ennallaan. Entistä selvemmin vaikuttaisi sille, että märkä keli/tie vaikuttaa ongelmien esiintymiseen, eli jostain rapavesisumun alueelta pitäisi ongelman ydin löytää. Kuvioon sopisi hyvin se, että kolmen päivän korjaamohallissa kuivumisen jälkeen ongelmia ei hetkeen ilmennyt.