Paljonko on käytännössä eroa noilla Focuksen (C-Max) koneilla?
Kakkosauton vaihtoa olen pohtinut ja voisi olla C-max joko 1.6 (mielellään Ti-VCT) tai 1.8 koneella. Onko suurin käytännön ero jakohihna vs ketju. Vähäisessä ajossa ketju saattaa tulla edullisemmaksi, kun ei tarvitse vaihtaa ikääntymisen takia (tai ostaessa miettiä milloin on vaihdettu).
1.8 koneessa näkyy olevan sekä 88kW että 92kW. Niillä ei näytä olevan isoa eroa tässä http://www.automobile-catalog.com/car/2 ... _ghia.html
Samaan kuvaan kun pistää molemmat käyrät, niin näkee uudemman koneen toimivan paremmin yli 4000 rpm alueella. Muutoin ei juuri käytännön eroa?
Ti-VCT olisi säästeliäämpi polttoaineen suhteen. Miten ne toimii sitten kestävyys 300 tkm ja sen jälkeen. Olisiko 1.8 kone luotettavampi vanhana? Nyt sillä kakkosautolla on tullut vain vähän yli 5 tkm/vuosi, niin voisi vaihtaa hiukan uudempaan, mutta toisaalta kilometritkään ei haittaa jos tekniikka muuten OK.
Focuksen moottoreiden eroista (2004-2007)
Focuksen moottoreiden eroista (2004-2007)
Ford Focus 1.6, Wagon, 2007
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
Re: Focuksen moottoreiden eroista (2004-2007)
En ole niin paljoa eri moottoreilla ajellut, että voisin mitään syväanalyysiä tehdä. Samaa "perhettä" nuo moottorit ovat siinä mielessä, että ahtamattomia ja moniventtiilikannella. Alavääntö on hengetöntä mutta nöyrää työntekoa löytyy. Mutta sullahan on allekirjoituksen mukaan 1.6 Focus (bensa?), joten tiedätkin, että auton liikuttaminen vaatii kaasupolkimen käyttöä. Joutokäynnin rajoilla kepittäjät voivat kiertää nämä moottorit kaukaa.
Ketju on kestävä, muttei ikuinen - varsinkin paljon ajetussa se on hyvä muistaa.
Eli höpöti höpö. Itse ehkä katselisin hyvää yksilöä huoltohistorialla. Koneiden erot paperilla ovat niin pieniä, että kokonaisuus ratkaisee.
Tuo on totta.juhe kirjoitti:Ti-VCT olisi säästeliäämpi polttoaineen suhteen.
Niin jä näin - jos hihna on hiljattain vaihdettu tai vaihdatat sen itse, niin 100 000 km voi päästellä auringonlaskuun huoletta - Ti-VCT nokkapyörät tosin menee aikanaan vaihtoon...juhe kirjoitti:Vähäisessä ajossa ketju saattaa tulla edullisemmaksi, kun ei tarvitse vaihtaa ikääntymisen takia
Ketju on kestävä, muttei ikuinen - varsinkin paljon ajetussa se on hyvä muistaa.
Niin ovat kertoneet molemmilla ajaneet... 1.6:een verrattuna on vähän "isomman koneen tuntua" - mutta ainakin itse ajamani 1.8 tuntui jotenkin "laiskalta"juhe kirjoitti:1.8 koneessa näkyy olevan sekä 88kW että 92kW. Niillä ei näytä olevan isoa eroa
Eli höpöti höpö. Itse ehkä katselisin hyvää yksilöä huoltohistorialla. Koneiden erot paperilla ovat niin pieniä, että kokonaisuus ratkaisee.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Focuksen moottoreiden eroista (2004-2007)
Joo, on perus 1.6 bensakone (74kW). Silläkin pysyy normaaliliikenteen tahdissa, kun riittävästi ennakoi Jarrutonta peräkärryä vetäessä nyt ei saisi muutenkaan olla kiire... Taitaa 1.6 vs 1.8 ero olla peräkärryn vedossakin marginaalinen (pari sekunttia enemmän voi käyttää kuorman sitomiseen aikaa ja on samaan aikaan perillä). Nyt olen korvaamassa 1993:sta ja 1.4 bensakoneella olevaa kulkuvälinettä (vähäisessä käytössä Rellukin kestää pitkään). Tuohon 59kW koneeseen nähden näissä uudemmissa on hiukan enemmän puhtia, paitsi teho-paino suhteessa ei silti kummoista muutosta.yritäedes kirjoitti:Mutta sullahan on allekirjoituksen mukaan 1.6 Focus (bensa?), joten tiedätkin, että auton liikuttaminen vaatii kaasupolkimen käyttöä.
Näin taitaa olla. Ti-VCT:n kohdalla on mainuttu, että olisi 8 venttiilinen kone. Venttiilien lukumäärä ei taida ratkaista kuluvien osien määrää -- yksinkertaisemmat joskus pidempi-ikäisiä. Tuo 8V maininta löytyy autowikistä http://www.autowiki.fi/index.php/Ford_Focus_mk2 Pitääköhän paikkaansa? (Koitan kaivaa jostain mitä sen koneen ominaisuuksista on kirjoitettu, kun vain osuu oikealle sivulle.)yritäedes kirjoitti:Eli höpöti höpö. Itse ehkä katselisin hyvää yksilöä huoltohistorialla. Koneiden erot paperilla ovat niin pieniä, että kokonaisuus ratkaisee.
Haynesin korjausopas ei 1.6 Ti-VCT:tä käsittele, kun sen mukaan harrastaja ei sitä avaa. Perinteinen 1.6 ja 1.8/2.0 on kerrottu. Tarkoittanee ettei lähin korjaamo sitä konetta avaisi, joskaan ei niitä muitakaan usein avata. Sen mitä bensassa säästää ehkä myöhemmin maksaa kalliimpana huoltona??
Periaatteessa Flexifuel kiinnostaisi, mutta liian vähän tarjolla käytetyissä.
Ford Focus 1.6, Wagon, 2007
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
Re: Focuksen moottoreiden eroista (2004-2007)
Kyllä tuossa on joku kömmähdys. Koneessa on kaksi nokka-akselia, kaksi nokkapyörää ja 16 venttiiliä.juhe kirjoitti: Ti-VCT:n kohdalla on mainuttu, että olisi 8 venttiilinen kone. Venttiilien lukumäärä ei taida ratkaista kuluvien osien määrää -- yksinkertaisemmat joskus pidempi-ikäisiä. Tuo 8V maininta löytyy autowikistä
8v SOHC tarkoittaisi yhtä nokka-akselia. Brasiliassa on kyllä rakennettu Zetecciä yhdellä nokka-akselilla ja ketjulla (Rocam). Tuskin sitä kuitenkaan C-maxista löytyy. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Tuossa on video 1.6 Ti-VCT toiminnasta: https://youtu.be/eNvD_rRXsww
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex