Mondeo mk2 97 käsijarruvaijerin vaihto
Mondeo mk2 97 käsijarruvaijerin vaihto
Mitenkä onnistuu tuo?
Ongelmana että käsijarruvoimat on huonot 1,5 ja 0,9. Rummun sisuskalut on uusittu ja automaattisäätö pelaa, ei vain voimaa riitä.
Tarviiko irroittaa pakoputkea? auton alle pääsen parkkipaikkaolosuhteissa pukkien avulla, mutta jos tuota putkea pitää avata niin vittumaiseksi menee. Miten se uusi vaijeri liitetään rumpujen linkkuun, muistaakseni se näytti olevat jotenkin puristettu tms.?
Saisiko vaihekohtaiset ohjeet jos joku on tehnyt, miten keskikonsoli lähtee irti? En saanut sitä pois vaikka avasin kaikki nähtävillä olevat ruuvit.
Kiitos.
Ongelmana että käsijarruvoimat on huonot 1,5 ja 0,9. Rummun sisuskalut on uusittu ja automaattisäätö pelaa, ei vain voimaa riitä.
Tarviiko irroittaa pakoputkea? auton alle pääsen parkkipaikkaolosuhteissa pukkien avulla, mutta jos tuota putkea pitää avata niin vittumaiseksi menee. Miten se uusi vaijeri liitetään rumpujen linkkuun, muistaakseni se näytti olevat jotenkin puristettu tms.?
Saisiko vaihekohtaiset ohjeet jos joku on tehnyt, miten keskikonsoli lähtee irti? En saanut sitä pois vaikka avasin kaikki nähtävillä olevat ruuvit.
Kiitos.
Re: Mondeo mk2 97 käsijarruvaijerin vaihto
Kannattaa aina sanoa, mistäpäin on. Ei kukaan täällä ala tekee mitään listauksia...sen tarkemmin...homman nimi on se että, ellet itse osaa, etitään sulle joku osaaaja..onkos Alfamerin korjauskirja jo ostettu..ellenkä mä nyt väärin muista niin kässärin ero saa olla 50 pros, eli tossa selviää pelkällä vaijerin kiristämisellä kahvan alta pohjan puolelta...tai sen ois pitäny mennä läpi noillakin..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Mondeo mk2 97 käsijarruvaijerin vaihto
Käsijarruvoiman tulee olla 16% auton kokonaismassasta.
Eli yhteensä 2.8 kN tässä autossa.
Tätä en ihan ymmärrä:
"homman nimi on jollet itse osaa etitään sulle osaaja"
"Ei täällä kukaan ala tekee mitään listauksia"
Aiemmin foorumeilta olen saanut hyviä ohjeita tapaukseen kuin tapaukseen ja olen niitä itsekin muille laatinut (nyt en tarkoita autoja). Sehän on foorumin yksi tarkoitus, jaetaan tietoa muiden kesken ilmaiseksi jolla säästetään toisilta aikaa ja rahaa.
Jos joku on vaihtanut itselleen käsijvaijerin kyseiseen malliin saa neuvoa vapaasti. Mm. Keskikonsolin avaus ja se vaijerin U haaroitus-systeemi kiinnostaa, miten siihen pääsee käsiksi.
Kiitos
Eli yhteensä 2.8 kN tässä autossa.
Tätä en ihan ymmärrä:
"homman nimi on jollet itse osaa etitään sulle osaaja"
"Ei täällä kukaan ala tekee mitään listauksia"
Aiemmin foorumeilta olen saanut hyviä ohjeita tapaukseen kuin tapaukseen ja olen niitä itsekin muille laatinut (nyt en tarkoita autoja). Sehän on foorumin yksi tarkoitus, jaetaan tietoa muiden kesken ilmaiseksi jolla säästetään toisilta aikaa ja rahaa.
Jos joku on vaihtanut itselleen käsijvaijerin kyseiseen malliin saa neuvoa vapaasti. Mm. Keskikonsolin avaus ja se vaijerin U haaroitus-systeemi kiinnostaa, miten siihen pääsee käsiksi.
Kiitos
Re: Mondeo mk2 97 käsijarruvaijerin vaihto
Joo, olen vaihtanut, mutta valitettavasti aikaa on ehtinyt kulua jo melkoisesti, joten muistikuvat on hataria. Oletko avannut keskikonsolista sen takalaatikon pohjassa olevan ruuvin? Jos kaikki ruuvit on irti, niin pienellä aheltämisellä ja kasijarruvipu ylös vedettynä, sen pitäisi juuri ja juuri mahtua tulemaan pois. Ja siitä haaroituskappaleesta, muistini mukaan siihen pitäisi päästä käsiksi irrottamatta pakoputkea, satavarmasti en muista. Ja vaikka Tursas nyt muuta väittikin, niin ei siellä pohjan puolella ole mitään säätöä tämän mallin kässäreissä. Se kahvahan on myös automaattisesti säätyvä. Takapyöriin menevät vaijerit saa irti siitä haaroituspulikasta kun painaa käsijarrukahvan aivan pohjaan, silloin vaijerin lukitus irtoaa kahvasta ja sitä lyhyttä vaijeria pystyy vetämään pientä voimaa käyttäen ulospäin, jolloin pulikka löystyy ja vaijerit saa väännettyä irti siitä.Treemer kirjoitti:Käsijarruvoiman tulee olla 16% auton kokonaismassasta.
Eli yhteensä 2.8 kN tässä autossa.
Tätä en ihan ymmärrä:
"homman nimi on jollet itse osaa etitään sulle osaaja"
"Ei täällä kukaan ala tekee mitään listauksia"
Aiemmin foorumeilta olen saanut hyviä ohjeita tapaukseen kuin tapaukseen ja olen niitä itsekin muille laatinut (nyt en tarkoita autoja). Sehän on foorumin yksi tarkoitus, jaetaan tietoa muiden kesken ilmaiseksi jolla säästetään toisilta aikaa ja rahaa.
Jos joku on vaihtanut itselleen käsijvaijerin kyseiseen malliin saa neuvoa vapaasti. Mm. Keskikonsolin avaus ja se vaijerin U haaroitus-systeemi kiinnostaa, miten siihen pääsee käsiksi.
Kiitos
Re: Mondeo mk2 97 käsijarruvaijerin vaihto
Tää on todella erikoinen foorumi.Tuntuu, että puolet on mekkikorjaamoissa töissä, jos ne avittavat se on pois niiden palkoista, ja loppuväki ilmeisesti viisastelee tietämättömyyttään täällä.Youtubella on mk3 mondeon käsijarruvaijeri remppa `ford mondeo mk3 handbrake removal and anjustment` Ei toi nyt ihan samanlainen ole, mut jos jotain irtoais.Treemer kirjoitti:Käsijarruvoiman tulee olla 16% auton kokonaismassasta.
Eli yhteensä 2.8 kN tässä autossa.
Tätä en ihan ymmärrä:
"homman nimi on jollet itse osaa etitään sulle osaaja"
"Ei täällä kukaan ala tekee mitään listauksia"
Aiemmin foorumeilta olen saanut hyviä ohjeita tapaukseen kuin tapaukseen ja olen niitä itsekin muille laatinut (nyt en tarkoita autoja). Sehän on foorumin yksi tarkoitus, jaetaan tietoa muiden kesken ilmaiseksi jolla säästetään toisilta aikaa ja rahaa.
Jos joku on vaihtanut itselleen käsijvaijerin kyseiseen malliin saa neuvoa vapaasti. Mm. Keskikonsolin avaus ja se vaijerin U haaroitus-systeemi kiinnostaa, miten siihen pääsee käsiksi.
Kiitos
Mondeo -09 2.5T Panther Black

It`s my way or no way.

It`s my way or no way.
Re: Mondeo mk2 97 käsijarruvaijerin vaihto
Käsijarrukahvaako olet myös vaihtamassa?... Jos vain pelkät vaijerit vaihdat, niin keskikonsolia ei tarvi irrottaa... Pakoputkea vähän alas ja suojapeltejä raottaa ni pääsee irrottamaan vaijerit.. Kahvoja oon vaihtanut enemmän kuin vaijereita...
Re: Mondeo mk2 97 käsijarruvaijerin vaihto
Kiitos vastauksista, tuo youtube video oli ihan hyvä.
Ja sain purettua sen keskikonsolin, näköjään siinä pitää käyttää vähän voimaa. Käsijarrukahva nousee tai nousi melko ylös. Vaijeri meni mielestäni oikein, eli ei ollut pudonnut sieltä urasta pois.
Automaattisäätö ei mielestäni kahvassa pelaa. Yritin talttapäällä vääntää sitä hammasratasta, jotta tulisi enemmän liikkumaa vaijeriin, mutta huomasin kun käsijarrun vivun laskee alas, ja vähän painaa vielä, niin tapahtuu pieni naksaus ja hammasratas antaa periksi ja tämä suoritettu "kiristys" nollaantuu.. Vai miten tuota pitää kiristää oikea oppisesti?
Jätin nyt sellaiseen jamaan, että en painanut kässäriä yhtään enempää alas, niin nyt tuntuu jarrut pitävän paremmin.
Ja sain purettua sen keskikonsolin, näköjään siinä pitää käyttää vähän voimaa. Käsijarrukahva nousee tai nousi melko ylös. Vaijeri meni mielestäni oikein, eli ei ollut pudonnut sieltä urasta pois.
Automaattisäätö ei mielestäni kahvassa pelaa. Yritin talttapäällä vääntää sitä hammasratasta, jotta tulisi enemmän liikkumaa vaijeriin, mutta huomasin kun käsijarrun vivun laskee alas, ja vähän painaa vielä, niin tapahtuu pieni naksaus ja hammasratas antaa periksi ja tämä suoritettu "kiristys" nollaantuu.. Vai miten tuota pitää kiristää oikea oppisesti?

Jätin nyt sellaiseen jamaan, että en painanut kässäriä yhtään enempää alas, niin nyt tuntuu jarrut pitävän paremmin.
Re: Mondeo mk2 97 käsijarruvaijerin vaihto
Se kahva pitää irroittaa ja kokeilla ihan pöydällä sen toiminta. Se, että se manuaalisäätö nollaantuu, kun painaa kahvan ihan alas, on ihan oikeaa toimintaa, niin sen kuuluukin toimia. Siellähän on jousi, jonka tehtävä on pitää vaijerit sopivassa kireydessä. Kahvan systeemien vaan pitää toimia suht herkästi (kuten myös vaijereiden), jotta säätö toimisi ajatellulla tavalla.Treemer kirjoitti:Kiitos vastauksista, tuo youtube video oli ihan hyvä.
Ja sain purettua sen keskikonsolin, näköjään siinä pitää käyttää vähän voimaa. Käsijarrukahva nousee tai nousi melko ylös. Vaijeri meni mielestäni oikein, eli ei ollut pudonnut sieltä urasta pois.
Automaattisäätö ei mielestäni kahvassa pelaa. Yritin talttapäällä vääntää sitä hammasratasta, jotta tulisi enemmän liikkumaa vaijeriin, mutta huomasin kun käsijarrun vivun laskee alas, ja vähän painaa vielä, niin tapahtuu pieni naksaus ja hammasratas antaa periksi ja tämä suoritettu "kiristys" nollaantuu.. Vai miten tuota pitää kiristää oikea oppisesti?![]()
Jätin nyt sellaiseen jamaan, että en painanut kässäriä yhtään enempää alas, niin nyt tuntuu jarrut pitävän paremmin.
Re: Mondeo mk2 97 käsijarruvaijerin vaihto
Ok.
Nyt katsoin haaroittimelle asti vaijerit ja molemmat vaijerit kiristyi tasaisesti, kun kässäriä veti (liikettä n. 5 cm). Putsasin jarrupinnat ja hiekkapaperilla karhensin vielä jarrupalojen pintoja, niin nyt renkaat lukittuu siten, ettei niitä jaksa käsin pyörittää, ennen oikeaa puolta jaksoi, mutta ei enää.
Kahva nousee taas melko ylös.
Kokeilin hiekkakentällä, niin käsijarru ei jaksa pitää renkaita lukossa liikkelle lähtiessä, eikä varsinkaan vauhdissa jaksa juurikaan jarruttaa. (en tiedä pitäisikö käsijarrussa olla edes niin paljon voimaa?)
Eli viimeiseksi jää tuon kahvat totaalinen avaus. Ehkä siitä sitten jotain löytyy..
Nyt katsoin haaroittimelle asti vaijerit ja molemmat vaijerit kiristyi tasaisesti, kun kässäriä veti (liikettä n. 5 cm). Putsasin jarrupinnat ja hiekkapaperilla karhensin vielä jarrupalojen pintoja, niin nyt renkaat lukittuu siten, ettei niitä jaksa käsin pyörittää, ennen oikeaa puolta jaksoi, mutta ei enää.
Kahva nousee taas melko ylös.
Kokeilin hiekkakentällä, niin käsijarru ei jaksa pitää renkaita lukossa liikkelle lähtiessä, eikä varsinkaan vauhdissa jaksa juurikaan jarruttaa. (en tiedä pitäisikö käsijarrussa olla edes niin paljon voimaa?)
Eli viimeiseksi jää tuon kahvat totaalinen avaus. Ehkä siitä sitten jotain löytyy..
Re: Mondeo mk2 97 käsijarruvaijerin vaihto
Kyllä siellä jotain vikaa on. Käytännössä tilanne on se jos kässärin pistää päälle niin auto ei liiku yhtään mihinkään.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon