Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Tervehdys foorumilaiset!
Asun lohjalla ja olen 17 vuotias pesunkestä voorttimies ja niimpä tuli tuossa pariviikkoa sitten hankkittua se kauan haluamani välikoppa Escortti ensiautokseni tosin projekti kuntoinen, mutta kun kerta sai läheltä ja halvalla niin ei voinut olla ostamati. Foordeja meillä on ollut niimpaljon kuin muistan ja Foordit kulkee verissä olen jo 4. Voorttimies meidän suvussa . Tulin tänne hakemaan tietoa ja kuulemaan oikeiden voorttimiesten puheita ja haluan kuulua mukaan joukkoon.
Täytyi oikein kirjautua porukkaan kun Ford liittyy elämään aikasten läheisesti. Oman elämän autohistoria on seuraavanlainen:
60-luvulla perheeseen hankittiin 1:nen auto joka oli "farkku" Goggomobil -merkkinen. Kääpiöautoksi taidetaan nykyään sanoa.
Seuraavan menopelin isäni valitsi kolmikosta VW-kupla, Ford Anglia ja Datsun Bluebird päätyen jälkimmäiseen. Syitä en tiedä oliskos siinä ollut isoin moottorikuutiotilavuus, mahdollisesti.
Sitten asiaan koska kulkuneuvo muuttui -69 malliseen nelioviseen henkilöautoon Ford 20M V6 / 2300cc /108hv. Tuolla autolla pääsi sitten meikäläinenkin ajelemaan kun ajokortin sai ja huikeaahan oli Tampereen yössä pi..lurallia körötellä V6 nokalla.
Remonttien tarve sen kun kasvoi ja isäni kyllästyi siihen hankkien uuden 1,1 ltr Ford Fiestan joka oli kyllä melkoinen muutos edelliseen kulkuneuvoon. Tuolla kaaralla ei kannattanut ohitusyritystä lähteä suunnittelemaan yli 80km/h nopeuksissa kuin moottoritiellä.
Tämän jälkeen perheeni hankki vielä Nissan Sunnyn ja lopuksi Ford Mondeon 2 litrasella bensakoneella. Joka olikin isäni viimeinen ajopeli.
Oma eka auto oli -69 mallinen Ford Cortina 1600 L joka oli hallussani pari vuotta. Siihen satsattiin jopa kierroslukumittari, c-kasettistereot ja tietty pallokaiuttimet, aidolla muovisella soundilla. Lisäksi peltivanteet tuunattiin mustaksi niihin kromirenkaat ulkoreunoihin ja isot kromimutterit ja itse asiassa vieläkin kuvista nähtyä toimiva kokonaisuus. Sitten tuli naimisiinmeno, asunnonhankinta ja autosta hankkiuduttiin eroon jotta rahat riittäisivät. Välillä oli lainassa vanhempien auto tai enoni Triumph Herald jolla tehtiin jokunen automatkakin rannikolle.
Seuraava auto olikin enoltani ostettu Fiat 127 vihreä paholainen joka oli toimiva ja monikäyttöinen peli. Penkit kun kaatoi takaa siitä sai aikaan pienenpienen pakettiauton jolla kulki jos monenlaista tavaraa.
Ensimmäinen 1990 uutena ostettu olikin sitten Ford fiesta 1,6 S malli viimeisiä joissa ei ollut vielä katalysaattoria. Niitä sai silloin aikasten hyvällä hinnalla kun autoliikkeet halusivat noista eroon. Tämä auto on edelleenkin hallussani ajokuntoisena muttei rekisterissä koska pohjaa pitäis vähän hitsailla jotta läpäisee katsastuksen. Ajattelin säästellä jos vaikka 4-vuoden päästä sais museokatsastettua laitteen.
Sitten tuli uutena Peogeot 307 SW 2,0 bensafarkku. Myöskin monikäyttöinen kulkuneuvo rekisteröity 7 henkilölle ja takapenkit sai poistettua kokonaan joten sai aikaan melkoisen tilavan tasalattiaisen pikkupakun.
Peogeotin kanssa yhtä aikaa talouteen 2012 tuli sitten seuraava Ford Fiesta 1,2 bensa. Siihen laitoin 17" vanteet jotka tekevät tästä mustasta 5-ovisesta ihan mukiinmenevän näköisen pelin.
Pösö lähti tyttärelle ja 2014 hankin toiseksi menopeliksi Fiestan seuraksi Opel Cascadan joka tosin seisoo talvet tallissa poissa vakuutuksista.
Siinä "lyhykäisessään" oma autoihin liittyvä historiani. Toivottavasti kirjoitettavaa löytyy Ford asioissa.
Kiitos ja kuulemiin
"Oma eka auto oli -69 mallinen Ford Cortina 1600 L joka oli hallussani pari vuotta."
Tervetuloa, paitsi. että ne oli jo Taunuksia tohon aikaan...
Peukeotteja enkä relluja en niin hirveästi täällä mainostaisi...
Luulin ihan että täällä tunnetaan Fordit ja niiden historia koska siitä voin lyödä vaikka vetoa että Cortina tuo auto oli. Taunushan tuli 70-luvulla jolloin olivat jonkin aikaa päällekkäinkin Cortinan kanssa. 69 oli kakkoskopan aikaa ei siis se Taunuksen näköinenkään muttei tähtitakalamppuinenkaan enää. 70-luvun Cortinan erottaa Taunuksesta ylemmäs nousevista takalokareista.kun taas tuhnuksella oli suorempi lokarilinja takana. Älä pelkää en aio ranskalaisia mainostaa sen enempää. Sen vaan totean että Cortinalla jäin 3 kertaa tien päälle pösöllä en kertaakaan.
" Vuonna 1971 Cortina 1600 maksoi 14 760 markkaa ja sen saksalainen sisarmalli Taunus 1600 16 595 markkaa. Cortinan tuonti Suomeen päättyi vuonna 1974 ja Taunuksesta tuli Fordin myyntimalli Suomen markkinoilla tässä kokoluokassa." Cortinaa tehtiin -82 asti kunnes Sierra korvasi sen.
Ostin keväällä -05 1,6l focuksen ensimmäiseksi omaksi autokseni ja nyt useamman kuukauden jälkeen olen yhä tyytyväinen, mutta aina löytyy jotain parannettavaa. Ilkeämieliset vinoilevat aatteenpunaisesta autosta, mutta itse pidän punaisesta väristä.
Ensimmäiseksi pitäisi miettiä ruostesuojausta ja äänieristyksen parantamista, mutta aika näyttää mitä muuta täytyy tehdä. Täältä löytyy varmasti viisaus moneen ongelmaan auton kanssa.
Tervehdys kaikille ! Monia merkkejä käytössäni ollut,mutta Ford löytynyt taloudestani aina.Varmaankin isävainaan merkkiuskollisuus vaikuttanut ,ehkä minunkin alkupiste lähtee tähtisilmä-Cortinan takapenkiltä.Itellä Escort vm "83 ekana ja sen entisöinti aloitettu.Nyt työkulkineeksi tuli Mondeo ja sen tiimoilta tänne kysymyksiä varmaan heittelen.
Tuli hommattua kulkuvälineeksi 2003 Mondeo 1.8 luiskaperä, 121 000km mittarissa on hieman eri tuntuinen vehje kun 288 000 ajettu Kia. Varusteita on etulasin lämmintin ja automaatti-ilmastointi + muut herkut, korissa oli pieniä naarmuja edellisen omistajan jäljiltä mutta ei ollut este kauppojen tekoon.
Varsin ryhdikäs peli on ajaa, hopean värinen ja kesärenkaat aluilla.
Moro kaikille! Yksi uus Fordismia sairastava ilmoittautuu jäseneksi..
Foortteja ollu useampia mm. DSL escortti, mk1 ja mk2 Mondeo farkku, ST220 Mondeo farkku, tdci -08 Mondeo farkku, Focus seka bensa että dsl farkku. Nykyään uus Ecoboosti Focus löytyy...yllättäen farkku. Paljon vieraillu palstalla ja löytänyt fiksuja vinkkejä.. Nyt sain aikaiseksi luoda tunnukset. Autourheilua tykkään seurata, rallit, sprintit, driftingit....Etelä-Pohjanmaalla asustelen.
Olen lueskellut tätä foorumia jo jonkun aikaa, tosin toistaiseksi vain Focus on ollut fokuksen kohteena, sitä kun tässä on odoteltu. Nyt kun odottavan pitkä aika on ohitse, niin sain aikaiseksi rekisteröityä ja eiköhän lukeminenkin laajene mallista merkkiin. Happirikkaita syksyisiä ajoilmoja kaikille!
Tervehdys Pirkanmaalta. Tuli tuollainen Fiestan 1.0 Ecoboost hommattua kesällä, kun piti toinen auto vaihtaa edullisempaan. Vaihtoehtoja oli monta, mutta Fiestan koeajon jälkeen asia oli täysin selvä
Aivan tajuttoman hyvä ajettava pikkuautoksi jopa moottoritiellä. Suorituskyky vakiona hyvällä tasolla ja kulutus maltillinen. Isoin miinus tulee rengasmelusta karkealla asfaltilla, kun hivenen hiljaisempaan autoon tottunut. Myös tuo Ford oma Sync järjestelmä on omasta mielestä hanurista
Ensimmäinen autokin oli Ford. 80 luvun lopulla ajeltiin välikoppa Escortilla, ja aina silloin tällöin muutenkin hairahtunut Fordiin.
Ex-opelisti vaihtui Fordistiksi. Nyt on tarvetta kaikelle mahdolliselle avulle Ford-gurujen toimesta ja siksi toivoisin saavani valtuudet kirjoitella vapaasti.
Uusi täällä, USA-Fordeja ollut sen parikymmentä kappaletta vajaan 30 vuoden aikana, mutta euroversioita vain vanha P7 vm -71 projekti, -79 Taunus ja joku -81 Fiesta... Nyt vaimolle tuli mk4 vm 2000 1,3 HCS koneinen Fiesta, jolla itsekin ajelen mielelläni. Voi olla että itselläkin vaihtelun vuoksi voi Mersu vaihtua Focukseen tai Mondeoon jossain vaiheessa...
Ford Freak since 1988 - yksi viidestäkymmenestä aateloidusta Fordhomosta
Ex-opelisti vaihtui Fordistiksi. Nyt on tarvetta kaikelle mahdolliselle avulle Ford-gurujen toimesta ja siksi toivoisin saavani valtuudet kirjoitella vapaasti.
Tervetuloa Ford-Foorumille, saat kirjoittaa mitä haluat..Fordistit hoitaa hommat..
Vanja-eno kirjoitti:Uusi täällä, USA-Fordeja ollut sen parikymmentä kappaletta vajaan 30 vuoden aikana, mutta euroversioita vain vanha P7 vm -71 projekti, -79 Taunus ja joku -81 Fiesta... Nyt vaimolle tuli mk4 vm 2000 1,3 HCS koneinen Fiesta, jolla itsekin ajelen mielelläni. Voi olla että itselläkin vaihtelun vuoksi voi Mersu vaihtua Focukseen tai Mondeoon jossain vaiheessa...
Tervetuloa, eihän sulla tässä allekirjoituksessa ole nyt joku painovirhe:
"yksi viidestäkymmenestä aateloidusta Fordhomosta".., du menar kanske Fordhahmo eller sont, lite annan sak. Oli miten oli täällä on hyvin neutraali asenne kaikilla.