Cosworth 16v 4wd muutos 8v 2wd

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Lclassic
Viestit: 5
Liittynyt: 16 Syys 2016 20:40

Cosworth 16v 4wd muutos 8v 2wd

Viesti Kirjoittaja Lclassic »

Eli miten suhtautuu katsastus inssi jos vaihdan cosworth kannen normi ohc kanteen ja jätän nelivedon pois? Syy tähän on yksinkertaisesti budjetti mikä ei kestä tällä hetkellä alkuperäis tekniikan hankintaa kun kumminkin joku ihmettelee että minkä takia :lol: .
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Cosworth 16v 4wd muutos 8v 2wd

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Riippuu siitä, että missä kopassa tekniikka on kiinni. Jos on valmiksi tekniikanvaihto, niin eikun vaihtamaan semmoinen tekniikka, mikä koppaan sopii (päästövaatimukset). Toki muutoskatsastus pitää tehdä, mutta muuten ei ongelmia.

Sitten taas, jos sulla on alkuperäinen kossu, niin älä. Auto on paljon arvokkaampi rikkinäiselläkin alkuperäisellä tekniikalla, kun tekniikka hukattuna ja ohc:llä varustettuna. Säästä ennemmin rahaa ja korjaa alkuperäinen tekniikka, kun budjetti on kasassa.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Lclassic
Viestit: 5
Liittynyt: 16 Syys 2016 20:40

Re: Cosworth 16v 4wd muutos 8v 2wd

Viesti Kirjoittaja Lclassic »

Orggis kossu on kysymyksessä ja ajamaan tahtoisi niin siksi tällainen väliaikainen muutos olisi mielessä. Eli onko tietoa tuleeko mutinaa jos uupuu 16v hattu ja etuperä katsastuksessa?
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Cosworth 16v 4wd muutos 8v 2wd

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Kossu on ollut tarjolla 2wd ja 4wd, eli vetotavan muutos menee muutoskatsastuksella.

Ohc kansi on taas monimutkaisempi juttu. Asetus moottorin muutoksista on päivittynyt viime vuonna ja nykyisellään siinä puhutaan vain Euro 3 tasosta. Ts. vanha tulkinta vähäpäästöisyydestä ja katalysaattoreista on vanhentunut tai ainakin se on tarkistettava ennen muutoksia.

Kannattaa käydä konttorilla kysymässä suhtautuminen, mutta veikkaan, että ei onnistu. Syynä on se, että autossa pitäisi säilyttää muutoksista huolimatta se päästötaso mikä siinä on tehtaalta tullessa ollut. Kossu on neliventtiilitekniikkaa ja paljon puhtaammilla päästöillä kuin ohc - turbomoottorin kannen vaihto rinnastetaan edelleen moottorinvaihtoon.

Lisäksi tulee tuo talouspuoli - karrikoiden voidaan sanoa, että kossulla ja ohc:llä ei ole mitään muuta yhteistä kuin lohko. Ohc kansi sopii toki paikalleen, mutta uusiksi menee osa apulaitteista, kiristimet ja hihnat, imu- ja pakosarja, sytytyslaitteisto (varauksin) ja polttoainelaitteisto (ainakin osittain). Kossun puristukset on mitoitettu turbomoottorin omalle kannelle ja och kannen kanssa voi olla ongelmia saada matala puristus toimimaan hyvin. Irto-osista tuota ei siis kannata alkaa rakentamaan äläkä unohda viranomaisten haluamia kynnysrahoja muutoskatsastuksessa, jos joku lupa heltiääkin.

Nuo kossut on hienoja laitteita eikä uusia ole enää tehty 25 vuoteen. Tuoreimmatkin noista on jo siinä iässä, että niiden ylläpito vaatii rahaa ja aikaa. Jos auto on koriltaan hyvä, niin pistä se kuivaan säilöön ja ala säästää tekniikan kunnostamiseen.

Mikä autossa on oikeastaan vikana?
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Lclassic
Viestit: 5
Liittynyt: 16 Syys 2016 20:40

Re: Cosworth 16v 4wd muutos 8v 2wd

Viesti Kirjoittaja Lclassic »

Ongelma muodostuu viaksi siitä kun ei ole tarpeeksi RAHAA ja saisin kotteron liikenteeseen ohc osilla huomattavasti HALVEMMALLA! Tietenkin jos joku haluaa sponsoroida mulle rahaa niin tehdään orggis tekniikalla :lol: . Musta on vaan hölmöä jättää tuo seisomaan pihan perälle ja odottaa että muuttuu maaksi kuin että yrittäisi leimata ja pitää ajossa vaikkakin vain ohc koneella niin voihan sen alkuperäisen sinne takaisin laittaa jahka tilanne sallii.
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Cosworth 16v 4wd muutos 8v 2wd

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Ei ole halpaa tehdä kossusta ohc - jos lasket oikeasti kaikki mitä pitää vaihtaa ja vielä omalle työlle vähääkään arvoa. Halvimmaksi tulee ostaa taksimallin sierra ja pöristellä sillä.

Kossu liikennekäytöstäpoistoon = 8€ Trafin nettipalvelussa. Pari kymppää auton puhdistukseen ja pesuun sekä suojaamiseen ja se on siinä. Talviautoksi kossun vakuutuksista säästyvillä rahoilla joku ihan tavallinen parilitrainen sierra ja raivokas säästäminen päälle.

Edelleen - mikä siinä kossussa on rikki, että se tekniikka pitää siirtä tallin ylisille? Olen ihan varma, että ton kun teet, niin se auto ei enää koskaan näe tietä kokonaisena.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Lclassic
Viestit: 5
Liittynyt: 16 Syys 2016 20:40

Re: Cosworth 16v 4wd muutos 8v 2wd

Viesti Kirjoittaja Lclassic »

Sen koneen on etuperineen joku hyväkäs myynyt. Siksi olisi edullisempaa laittaa ohc kuin alkaa mtsästämään orggis konetta.
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Cosworth 16v 4wd muutos 8v 2wd

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Voihan sinne vakio ohc:n nostaa sellaisenaan,ei maksa paljoa mutta mitä siitä on iloa verrata cossua ja perus sierraa sitten lopulta keskenään?
Jos ei ole rahaa rakentaa sitä cossuna (edes 2wd:nä) niin myy pois ja osta tavallinen sierra cossun korisarjalla tilalle.
Jo pelkästään muutos 4wd->2wd cossuksi tulee maksamaan äkkiä lähemmäs 2kiloa jos se tehdään kunnolla.
gti golo palloilija
Lclassic
Viestit: 5
Liittynyt: 16 Syys 2016 20:40

Re: Cosworth 16v 4wd muutos 8v 2wd

Viesti Kirjoittaja Lclassic »

Aksu kirjoitti:Voihan sinne vakio ohc:n nostaa sellaisenaan,ei maksa paljoa mutta mitä siitä on iloa verrata cossua ja perus sierraa sitten lopulta keskenään?
Jos ei ole rahaa rakentaa sitä cossuna (edes 2wd:nä) niin myy pois ja osta tavallinen sierra cossun korisarjalla tilalle.
Jo pelkästään muutos 4wd->2wd cossuksi tulee maksamaan äkkiä lähemmäs 2kiloa jos se tehdään kunnolla.
Ohc ahdettuna ei maltaita maksa ellei sitten ole tarkoitus tehdä reilusti yli 200hp konetta toiseksi mistä tuo 2 kilon hinta tulee kun muutat 4wd 2wd? Kolmannekseen kori on ehjä mikä on todella harvinaista sierroissa kun eivät olleet kovinkaan ronkeleita ruosteen suhteen niin eikö ole kivempaa ruuvata kuin hitsata :lol: ?
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Cosworth 16v 4wd muutos 8v 2wd

Viesti Kirjoittaja Aksu »

No ei nuo T5:set/7,5" niitä halvimpia ole,kun kunnolla tehdään muutos. Siihen 240mm kytkintä yms. niin se 2kiloa alkaa olla tosi.
Mutta jos haluaa tehdä monta kertaa samat asiat ja vaihdella osia kun ei kestä/pitää saada lisää tehoa, niin kuin halpaa se sit on.

Usko se 200hv ei tule riittämän paria kk pitempää.
Emäntäkin "omi" jo käyttiksen kun siinä on se liki 200 vs. 100 omassaan :mrgreen:
gti golo palloilija
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Cosworth 16v 4wd muutos 8v 2wd

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Lclassic kirjoitti:Eli miten suhtautuu katsastus inssi jos vaihdan cosworth kannen normi ohc kanteen ja jätän nelivedon pois?
No se suhtautuu siihen niin että auto tarvii muutoskatsasta jolloin se haluu selvityksen päästöistä (mikä ei varmaankaan tule onnistumaan syistä jotka on jo mainittukin) ja voimansiirrosta, onko kaikki palikat (mm loota ja taka-akseli tuentoineen, ja tod näk myös etuakseli kiinnostaa) vastaavat kuin 2wd mallissa.

Jos pystyt hoitamaan noi niin ei muuta kuin jakoavainta ettimään ja projekti käyntiin, ilmoittele miten kävi.

Oftopikkina kerrottakoon että kylillä pyöri aikanaan T4 nelivetotransportteri josta oli takaperä tai jotain lauennut ja takavetovehkeet poistettu. Meni monta vuotta leimasta ilman ongelmia kunnes sattui vähän tarkempi katsuri joka antoi sitten vaihtoehdoksi muutoskatsastuksen tai nelivedon asentamisen.

Eli jos hyvä säkä käy niin voihan tuollaisen sekasikiön saada kelpaamaan aikansa. Tosin OHCi varman failaa päästömittauksen vaikkei katsuri väärää moottoria muuten hiffaisikaan.

Mut ihan kiva idis, kun ei noita LX Escorttien turbotuksiakaan nykyään enää kyselä :ugeek:
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Cosworth 16v 4wd muutos 8v 2wd

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Jos halvalla pitää tehdä niin, Zetec ahdettuna + t9. Kone menee päästöluokituksesta läpi ja kestää sen 250 vakio osin. Huomattavasti fiksumpi kuin halvalla tehty ohc.
Doch:llakin se päästö homma olisi helpompi on sentään saman ikäinen tekniikka.

Ohc puoltaa ainoastaan siinä vaiheessa itseään jos sen tekee valmiiksi kunnolla ahto käyttöön. No tiety ruisku käy siihen helpommalla kuin zeteen
Jälkeenpäin helppo muuttaa cossun kansi päälle ja tehdä se aitona.
gti golo palloilija
Vastaa Viestiin