Kansiremontin teko itse, Zetec 1.8

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Kyytsis
Viestit: 41
Liittynyt: 31 Loka 2008 17:48

Kansiremontin teko itse, Zetec 1.8

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Terve,

käyntihäikän syy alkoi selvitä kun sain puristupaineet mitattua. Ykkössylinterissä oli painetta kuivana 4,5bar ja kun lisäsi tipan öljyä niin 6 bar. Muissa 11.5 - 12 bar eli alhaiset on.

Millainen operaatio tuo kannen irrotus on itse? Purkamista on jonkin verran ja jotenkin kone pitänee lukita että saa jaon aikanaan myös paikalleen. Pitääkö moottorin korvake avata, muutenhan tuonne vauhtipyörälle on vähän paha päästä käsiksi?

Onko kokemuksia Uudeltamaalta edukkaasta paikasta joka tällaisen rempan tekisi?

Kiitos vinkeistä..
pasleh
Viestit: 357
Liittynyt: 27 Kesä 2006 11:03
Paikkakunta: Pori

Re: Kansiremontin teko itse, Zetec 1.8

Viesti Kirjoittaja pasleh »

Muutama erityistyökalu tarvitaan, T55 muistaakseni kannenpultteihin ja E10 (kokoa en muista tarkemmin) irroitukseen.

Pasi
Fiestat:
2.0L-79 Zetec
1.1Ghia-11/77
1.3Ghia-6/77
1.3S-80

Muut
Escort XR3i RSTurbo Cab -86
VW Golf 1.4TSI -14
Kyytsis
Viestit: 41
Liittynyt: 31 Loka 2008 17:48

Re: Kansiremontin teko itse, Zetec 1.8

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Ja lukituskalut nokkiin ja lohkoon?

Mittasin venttiilivälykset ja ne oli liian tiukat, saako noita säädettyä ilman nokkien poistoa?
Tpa
Viestit: 471
Liittynyt: 27 Maalis 2006 05:10

Re: Kansiremontin teko itse, Zetec 1.8

Viesti Kirjoittaja Tpa »

Kyytsis kirjoitti:Ja lukituskalut nokkiin ja lohkoon?

Mittasin venttiilivälykset ja ne oli liian tiukat, saako noita säädettyä ilman nokkien poistoa?
Nokat saat lukittua vaikka lattaraudan palasella ja lohkoon tais käydä poranterä :) Musta kantinen zetec tais olla ainut mistä voi säätää venttiili?

säätö tapahtuu säätölevyillä. Niiden vaihtamiseksi täytyy olla erikoistyökalu (?)
tai sitten nokat irrottaa Noin kirjoittanut joku muu toisessa topikissa
pasleh
Viestit: 357
Liittynyt: 27 Kesä 2006 11:03
Paikkakunta: Pori

Re: Kansiremontin teko itse, Zetec 1.8

Viesti Kirjoittaja pasleh »

Silvertopissa hydrauliset nostajat, blacktopissa paloilla säädettävät. Nokat lukitaan 5mm lattaraudalla, blacktopissa on vielä se lukitustappi kampiakselille. Silverin Kampuran hihnapyörässä on viiva ja öljypohjassa "nuoli" niin näkee onko kohdallaan.
Fiestat:
2.0L-79 Zetec
1.1Ghia-11/77
1.3Ghia-6/77
1.3S-80

Muut
Escort XR3i RSTurbo Cab -86
VW Golf 1.4TSI -14
Kyytsis
Viestit: 41
Liittynyt: 31 Loka 2008 17:48

Re: Kansiremontin teko itse, Zetec 1.8

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

tilasin ebaystä noi lukituskalut, 18€. Aika edukkaasti saisi ehjiä kansia venttiileineen, jos hommaisi sellaisen ja pulttaisi vaan kiinni. Kyseessä blacktop.
futura68
Viestit: 239
Liittynyt: 22 Maalis 2006 09:46
Paikkakunta: Köyliö

Re: Kansiremontin teko itse, Zetec 1.8

Viesti Kirjoittaja futura68 »

Kantta ei ole, mutta 196tkm ajettu moottori löytyy... On vielä kiinni -99 Mondeossa, joten koekäyttömahdollisuuskin on... Kyllähän tuon kannen irrottaa ja asentaa, mut itse kansi pitää käyttää koneistamolla tai jollain kansimiehellä... Se pitää plaanata, venttiilit hioa, seetit koneistaa, venttiilit säätää... ja koska prikkasäätö, pitää olla lajitelma prikkoja... Eikä tuo kansiremppa välttämättä riitä, vikaa voi olla myös alakerrassa...Joten, tuu ostamaan koko kone 350€:lla, tulee varmaan halvemmaksi kuin tuo korjaus...
Kyytsis
Viestit: 41
Liittynyt: 31 Loka 2008 17:48

Re: Kansiremontin teko itse, Zetec 1.8

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

on siinä koko koneen laittamisessakin hommaa, varsinkin pihalla tehtynä. Öljypohja pitäisi varmaan vaihtaa, samoin anturit sun muut himmelit että pelaa uudemmassa Tourneossa.

Eikös ehjän kannen voi vaan nakata kiinni? Toki jos tosi hyvän haluaa... mutta kun ei ehdi harrastaa.
Mk2Cortina
Viestit: 275
Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48

Re: Kansiremontin teko itse, Zetec 1.8

Viesti Kirjoittaja Mk2Cortina »

futura68 kirjoitti:Joten, tuu ostamaan koko kone 350€:lla, tulee varmaan halvemmaksi kuin tuo korjaus...
Useita moottoreita vuosien varrella ostaneena voin sanoa varmuudella, että 350€ toimivasta moottorista on halpa hinta.

Vasta laitoin yhden neloskoneen varalle. Tuohon moottoriin tuli uudet männänrenkaat, kiertokangenlaakerit, kiertokangenpultit, runkolaakeripultit, öljypumppu, ohjurinkumit, kannentiiviste, kannenpultit, kampiakselin etu- ja takapääntiivisteet sekä nokkaketjusarja.

Pelkille välttämättömille huolto-osille tuli hintaa yli 600€. Plus valtava määrä työtä ja tarvikkeet.
Vastaa Viestiin