Nyt on autolla kolmisen kuukautta taivallusta takana ja mittarissa 13tkm.
Ensituntumat pitävät edelleen kutinsa. Auto on hyvä ja tukeva ajaa, hiljainen, mukava ja hyvin varusteltu. Olen lähes todella tyytyväinen autoon. Olisin täysin tyytyväinen ilman näitä pieniä ominaisuuksia/vaivoja:
1. Auto kävi tänään takuuhuollossa ilmastoinnin sekoilun takia. Ongelmana tämä täälläkin raportoitu lämpötilan seilaus. Tyypillisesti käytän automaattiasetusta 21,5astetta. Suurimman osan ajasta lämpötila pysyy tällä asetuksella mukavana. Joissain olosuhteissa kuitenkin lämmityslaite alkaa puhaltamaan yhtäkkiä kuumaa tai kylmää ilmaa sisälle ja asetusta täytyy muuttaa +-2 astetta. Huollosta saadun informaation mukaan autossa on jo tehtaalta lähtiessä ollut viimeisimmät versiot antureista ja softasta. Softa ajettiin varoiksi uudelleen sisään, mutta tämän vaikutusta en ole vielä ehtinyt testaamaan.
2. Voin myös todeta toisen täällä raportoidun, eli etupyyhkijöiden yhteenkopsahduksen. Jos sadetunnistin on käytössä eikä sadetunnisin näe ikkunalla vettä ja pissapoikaa käyttää, pyyhkijät eivät pysähdy parkkiin vähän alareunan yläpuolelle, vaan laskevat suoraan alas ja kopsahtavat yhteen. Tähän ei ole toistaiseksi minkäänlaista korjausta olemassa. Tämän pystyy todentamaan autossa helposti. Pyyhinautomatiikka päälle, odottaa että pyyhkijät laskeutuvat parkkipositiosta alas ja käyttää pissapoikaa (tai vetää viikesestä pikaisesti itseään kohti) -> Pyyhkimet laskevat suoraan alas ja pitävät joskus ilkeän kopsahduksen. Jos taas pyyhinautomatiikan ottaa pois päältä, pissapojan käytön jälkeen pyyhkijät pysähtyvät ehkä sekunniksi parkkiin ennen kuin laskevat alas. Jollakulla oli ongelmaa, että lampunpesimet kastelevat ikkunan eikä tätä voi siitä syystä testata. Tähän auttaa kun pistää valot valokatkaisijasta 0-asentoon. Tällöin lamppuja ei pestä ikkunan pesun yhteydessä.
3. Edelleen pientä harmitusta aiheuttaa, ettei vakionopeussäädin pysy päällä vaihteen vaihdon yhteydessä, vaikka aikaisemmissa autoissa ja melkein kaikissa nykyautoissa näin tapahtuu. Tälle ei ole mitään asetusta olemassa. Resume-nappi on tullut tutuksi... Tai sitten pitäisi olla se automaattivaihteisto...
Muina huomautuksina täällä esiintyneisiin yleisiin keskusteluihin autosta:
Kojetaulun liikennemerkkitunnistuksen pystyy ohjelmoimaan siten, että tunnistamiseen käytetään pelkkää kameraa eikä nopeustietoa lueta ollenkaan GPSstä. Tälläinen muutos auton ohjelmistoon tänään tehtiin. En ole tämänkään käytännön toimintaa ehtinyt testaamaan kunnolla, mutta muutaman kilometrin ajon perusteella toimii juuri niinkuin pitäisi.
Webasto on toiminut koko talven ongelmitta, eikä mitään akkuhälytyksiä tai ongelmia käynnistymisen kanssa ole ole ollut, itse auton tai Webaston suhteen. Itselläni ei autossa ole ylläpitolaturia ja kaikki toimii niinkuin pitäisi. Webaston kauko-ohjain tosin on toiminut itsellä vain todella läheltä autoa <50m, joissain olosuhteissa pitää olla melkein autossa istumassa. Pienetkin esteet ovat häirinneet sen toimintaa isosti. Huolto vaihtoi patterin kauko-ohjaimeen ja kertoi, että tämä on tyypillinen syy kauko-ohjaimen kantamaan liittyviin ongelmiin. Nyt aihetta ei voi testata kun lämpötila on ulkona vähän mukavampi...
GPS alkoi harmittamaan toden teolla kun eksyin autolla Ruotsiin työmatkalle. Siellä GPS löytää automaattisesti kaikki liikennetiedotteet, kolarit ja ruuhkat ja osaa hienosti vaihtaa automaattisesti reittiä. Suomessa tällainen ominaisuus ei kyseisessä navissa ole vielä käytössä. Muuten olen ihan tyytyväinen navigaattoriin ja se on ihan hyvä autoon integroiduksi laitteeksi.
Talvella olin vielä ihan tyytyväinen auton pitkiin valoihin, mutta nyt keväällä ja varsinkin märällä hämärällä kelillä täytyy todeta, että aika ankeat ne ovat. Tätä tunnetta todennäköisesti vielä lisää se, että lyhyet ajovalot ovat todella tehokkaat ja näiden yli vähän himmeämmillä tuikuilla lienee hankala nähdä. Valitettavasti tälle ei voi muuta tehdä kuin ostaa ne irralliset lisäpitkät. En ole kuitenkaan kovin kiinnostunut tästä vaihtoehdosta enkä tiedä miten leasing-firma edes ajatukseen suhtautuisi.
Muuten auto on toiminut hyvin ja näitä ongelmia lukuunottamatta olen tyytyväinen autoon.
Keskikulutus tältä matkalta 5,4l/100km. Kävi jo keväällä 5,2l/100km, mutta nyt kesänopeusrajoitusten myötä lähtenyt loivasti nousuun erittäin todennäköisesti moottoritieajon suuren määrän takia.
Nykyinen Ford Mondeo 2.0 Tdci M6 Titanium business, tilattu 21.9.2015, valmistunut 18.11.2015, luovutettu 22.1.2016
Ex Volvo V40 D2 Summum 2012
Ex Saab 9-5 3.0 TiD Vector 2004