Ford Sierra DOHC 8V jakopää

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
eetusund
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Huhti 2016 00:22

Ford Sierra DOHC 8V jakopää

Viesti Kirjoittaja eetusund »

Moi! Vaihdoin tänään sierraan jakoketjun,kiristinrullan ja kiristimen. kun koko paketti oli läjässä, ketju pinkeenä ja merkit kohillaan niin auto liikku erittäin mukavasti eteen ja taakse, mutta tyhjäkäynnillä kierrokset tippivat sinne 700-900 alueelle ja kone pitää ihmeellistä kolaamista.
Jakopäästä ei ole jäänyt mikään löysälle, eikä ketju pääse pomppimaan hampailla. Myös ajaessa kuuluu selvä ''ininä'' auton konehuoneesta? kuulostaisi imuvuodolta, mutta tiedä sitten siitä... JOS joku on näihin perehtynyt ja kohdannut samaisia ongelmia niin voi toki heittää jotain vinkkejä :thumbup: :ford: :ford: :ford: :ford:
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ford Sierra DOHC 8V jakopää

Viesti Kirjoittaja emax »

Kattele kaikki imusarjaan menevät letkut läpi mitä oot joutunu irrottaa tai vääntään.
Yks huohotinletku kulkee koneen takaa imusarjasta pakosarjanpuolelle alas, ja sieltä pakosarjan alta se on usein aika haperoa.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
eetusund
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Huhti 2016 00:22

Re: Ford Sierra DOHC 8V jakopää

Viesti Kirjoittaja eetusund »

emax kirjoitti:Kattele kaikki imusarjaan menevät letkut läpi mitä oot joutunu irrottaa tai vääntään.
Yks huohotinletku kulkee koneen takaa imusarjasta pakosarjanpuolelle alas, ja sieltä pakosarjan alta se on usein aika haperoa.

Oisko mitenkään mahdollista että ketju olisi liian tiukalla? Koska varaosa ketju oli lenkin tai 2 liian pitkä joten sitä jouduttiin lyhentämään. Aika tiukalla se oli verrattuna vanhaan:)
karru68
Viestit: 55
Liittynyt: 27 Syys 2014 17:04

Re: Ford Sierra DOHC 8V jakopää

Viesti Kirjoittaja karru68 »

Kuulostaa äkkiseltään minustakin että ketju on liian kireellä.....ainakin jos remmin veät liian kireel ni alkaa "uliseen". Mites sit se jako onko merkit just oikein, jos lyhensit liikaa niin ainakin yksi merkki jää vähän vaille.
karru68
Viestit: 55
Liittynyt: 27 Syys 2014 17:04

Re: Ford Sierra DOHC 8V jakopää

Viesti Kirjoittaja karru68 »

Sen viel halluun sanoa ..ÄLÄ lyhennä vanhaa kettinkiä.!
Mk2Cortina
Viestit: 275
Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48

Re: Ford Sierra DOHC 8V jakopää

Viesti Kirjoittaja Mk2Cortina »

[quote="eetusund"

Oisko mitenkään mahdollista että ketju olisi liian tiukalla? Koska varaosa ketju oli lenkin tai 2 liian pitkä joten sitä jouduttiin lyhentämään. Aika tiukalla se oli verrattuna vanhaan:)[/quote]

Koskaan en ole kuullut liian pitkästä ketjusta tai hihnasta. Tuossa vaiheessa takaisin kauppaan ja oikean osan kanssa takaisin.

Jakopäänketjuihin ei laiteta varmuuden vuoksi ylimääräisiä lenkkejä.
karru68
Viestit: 55
Liittynyt: 27 Syys 2014 17:04

Re: Ford Sierra DOHC 8V jakopää

Viesti Kirjoittaja karru68 »

Näin on.
eetusund
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Huhti 2016 00:22

Re: Ford Sierra DOHC 8V jakopää

Viesti Kirjoittaja eetusund »

Mk2Cortina kirjoitti:[quote="eetusund"

Oisko mitenkään mahdollista että ketju olisi liian tiukalla? Koska varaosa ketju oli lenkin tai 2 liian pitkä joten sitä jouduttiin lyhentämään. Aika tiukalla se oli verrattuna vanhaan:)
Koskaan en ole kuullut liian pitkästä ketjusta tai hihnasta. Tuossa vaiheessa takaisin kauppaan ja oikean osan kanssa takaisin.

Jakopäänketjuihin ei laiteta varmuuden vuoksi ylimääräisiä lenkkejä.[/quote]

Jeps, eli pakopuolella jako 1 hampaan liian ylhäällä. tässä kuva jossa näkyy oikea jako:::

Kuva

ja tässä oma:
Kuva
Mk2Cortina
Viestit: 275
Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48

Re: Ford Sierra DOHC 8V jakopää

Viesti Kirjoittaja Mk2Cortina »

eetusund kirjoitti: Jeps, eli pakopuolella jako 1 hampaan liian ylhäällä. tässä kuva jossa näkyy oikea jako:::

Kuva

ja tässä oma:
Kuva
Erikoiselta näyttää kun oletettavasti tuo heitto ei ollut aiemmin. Onko nuo ketjupyörät samanlaisia imu- ja pakopuolella?

Jossakin kaaviokuvassa imupuolen ketjupyörän reiät ovat erilaisia kuin pakopuolen.
eetusund
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Huhti 2016 00:22

Re: Ford Sierra DOHC 8V jakopää

Viesti Kirjoittaja eetusund »

Mk2Cortina kirjoitti:
Se on kun tuo pakopuolen ratas kävi irti asennusvaiheessa,niin siinä mennyt jako yhellä vituiks:)

Eli tässä tapauksessa pakopuolen nokat päästävät liian aikaisin paineen pois pytyistä. Joka viittaa juuri tähän tyhjäkäynti prötäämiseen..
Vastaa Viestiin