Virittelin laturia, aikaisemmin autossa oli kiinni 90A laturi jolla on testattu 88A/6000rpm/13V
Nyt autoon tarkoitus laittaa 90A laturi josta on testattu 112A/6000rpm/13V
Alkoin kiinnostamaan mitenkäs tuo jännite vaikuttaa latausvirtaan kun tilas jännitteen säätimen
joka ei ole lämpökompensoitu ja se on Speksattu erikseen 14.7V jännitteelle eikä sille normi
13.7-14.5V jännitteelle. Jos fysiikan kaavaa kuuntelee niin P=U*I (Teho=Jännite*Virta) Mitenkäköhän tossa nyt käy sitten
tippuuko lataus virta kun jännite nousee vai vaaditaanko isommat kierrokset että saadaan sama virta?
http://1drv.ms/21FPqjV
Tuossa vähän käppyrää tuosta tosin uupuu se 14.7V käyrä jota ois vähän tarkoitus hahmotella, ajatuksissa olis että jos tuosta pystyis laskemaan
virran muutokset kun jännite on toinen mutta en löytänny kaavaa tähän mennessä. Laitoin vanhaan autoon nyt AGM akun ja sen vuoksia halusin nostaa vähän jännitettä normaalia korkeammalla. (AGM akku pelaa +15V asti ilman ongelmia).
Muita tietoja on että tuossa käppyrässä oleva kierrokset on laturin kierroksia. Moottorin päässä on hihnapyörä jonka halkaisija on 135mm ja
laturin päässä on hihnapyörä jonka ulkohalkaisija on 72mm, joten välitys suhde on 1.8. Lisätietona haluisin mielipiteitä, että mikä on tollaisen laturin max rpm? Mulla on meinaan tohon sopiva hihnapyörä jonka ulkohalkaisija olis 60mm. Jolloin välitysuhde on 2.25. Jostain luin että laturi ei sais pyöriä
yli 15.000 rpm koska sen jälkeen se hajoaa osiksi. Mielipiteitä ?
Ai niin ei kiinnosta kasvava pyörivä massa on tarpeeksi herkkä kierrosten otto nytkin jo. Tiedän että pienemmällä laturilla sais kierrosherkkyyttä
hieman lisää. (Omassa tapauksessa ehdoton minimi on 70-80A laturi, muuten lataus ei pysy mukana)
Laitoin tännekin jos joku ei lue tuota projekti foorumia.
Laturi asiaa....
Re: Laturi asiaa....
Vastasin just tuonne sun projekti- ketjuun
No, lainataan:


No, lainataan:
duckworth kirjoitti:Tuohon teho-jännite-virta- keissiin liittyen, jos sulla nousee jännite, niin se ei kompensoi virtaa pienemmäksi, vaan kun jännitettä työnnetään enemmän nousee virtakin. Se sääntö että "kun pekka yhtä pitkä kun pätkä niin pätkä on yhtä pitkä kun pekka" liittyy enemmän jos laitetaan muuntaja, jolloin jänniteen nosto pienentää virtaa ja toisin päin edellyttäen että antoteho on sama kokoajan, sullahan laturi työntää enemmän sähköä nyt kuin se aiempi, eikö?![]()
Huom, mullakin oon jääny jotain mieleen fysiikasta

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Laturi asiaa....
http://1drv.ms/21FPqjV
Tuossa se ehdotus sininen käppyrä on se miltä osin on mittaustodistus.
Eli mun tyhjäkäynti alueella (850-1050rpm) toi lataa noin 1.8*1000 =1800rpm 40-50A
ja maksimi kierroksilla lataa siis 1,8*6100 = ~118000rpm 113A (lataus ei "kait nouse pahemmin siitä max)
tosin tuo max laturin 6000rpm lataus saavutetaan autossa jo kierrosluvulla 3333rpm
Tuossa se ehdotus sininen käppyrä on se miltä osin on mittaustodistus.
Eli mun tyhjäkäynti alueella (850-1050rpm) toi lataa noin 1.8*1000 =1800rpm 40-50A
ja maksimi kierroksilla lataa siis 1,8*6100 = ~118000rpm 113A (lataus ei "kait nouse pahemmin siitä max)
tosin tuo max laturin 6000rpm lataus saavutetaan autossa jo kierrosluvulla 3333rpm