focus mk1
focus mk1
Tuli sellainen "ongelma" huomattua tuossa autoa tutkiessa, ettei alavesiletku lämpeä ylävesiletku kylläkin lämpiää?
Kabiiniin tulee nopeasti lämmintä.
Onko tuo ihan normaalia?
1.6bensa
Kabiiniin tulee nopeasti lämmintä.
Onko tuo ihan normaalia?
1.6bensa
Escort 1.6 zetec 1995 RE85
Probe 2.2 vapari 110kw(tehdas viritteinen)
Probe 2.2 vapari 110kw(tehdas viritteinen)
Re: focus mk1
No jos lämmöt on OK, niin eihän tuossa mitään ongelmaa ole. Järjestelmä tekee työnsä ja palauttaa jäähtyneen nesteen moottoriin.V_T_E_C kirjoitti:Onko tuo ihan normaalia?
Paikallaan autoa käyttäessä niin, että flekti ei mene päälle, voi alavesiletkunkin saada lämpimäksi.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: focus mk1
Morjensta vaa kaikille!
Tuli ostettua automaatti foortti Focus 1.6 sedan mk1 ja kaikin puolin siisti peli mutta pienenä harmina on moottorin lämmöt. Lämmöt pysyy kurissa kun on paikallaan ja maksimissaan 60 kmh vauhtia mutta kun nostaa nopeuden lähemmäksi 100 nii alkaa mittari nousemaan kohti punaista eikä laske ennen kuin nostaa kaasua. Ja kun kokeilee jäähdyttimen letkuja nii alavesiletku kylmä. Voisiko vika olla niinkin yksinkertainen että termostaatti sökö. Tsi jops vielä helpompi että anturi sökö?
Tuli ostettua automaatti foortti Focus 1.6 sedan mk1 ja kaikin puolin siisti peli mutta pienenä harmina on moottorin lämmöt. Lämmöt pysyy kurissa kun on paikallaan ja maksimissaan 60 kmh vauhtia mutta kun nostaa nopeuden lähemmäksi 100 nii alkaa mittari nousemaan kohti punaista eikä laske ennen kuin nostaa kaasua. Ja kun kokeilee jäähdyttimen letkuja nii alavesiletku kylmä. Voisiko vika olla niinkin yksinkertainen että termostaatti sökö. Tsi jops vielä helpompi että anturi sökö?
Re: focus mk1
Jos ylävesiletku on lämmin ja alavesiletku kylmä, vaikuttais, että vesipumppu menee vaihtoon.Jos yläletku on kylmä
niin termari vaihtoon.
niin termari vaihtoon.
Mondeo -09 2.5T Panther Black

It`s my way or no way.

It`s my way or no way.
Re: focus mk1
Tossa kun paikallaan nosti kierroksia niin lämmöt alkoi nousta mutta lähti flekti päällee ja kone alkoi jäähtyä. Samalla kun kokeili niin ylä ja alavesiletkut kuumat eli kyllä siellä vesi kiertää. mutta edelleen ajossa lämmöt nousee. olettasin että anturissa jotain häikkää
Re: focus mk1
Nesteet ok ja ei märkänä laturin alhaalta/sivusta? Itellä teki noin ja oli mennyt termarin kotelo halki (musta muovinen) ja vedet ulos pikkuhiljaa. flekti huusi vaan..jos ok eikä vuoda tai märkää niin sanon samaa kuin edelliset.
Re: focus mk1
Voisit kokeeks vaihtaa termarin voi olla et nykyinen ei aukee kokonaan.Se jälkeen ilmeisesti jäähdyttäjän vaihto.heheri2 kirjoitti:Tossa kun paikallaan nosti kierroksia niin lämmöt alkoi nousta mutta lähti flekti päällee ja kone alkoi jäähtyä. Samalla kun kokeili niin ylä ja alavesiletkut kuumat eli kyllä siellä vesi kiertää. mutta edelleen ajossa lämmöt nousee. olettasin että anturissa jotain häikkää
Alkuperäinen tukossa ja vesi ei kierrä riittävän hyvin.
Mondeo -09 2.5T Panther Black

It`s my way or no way.

It`s my way or no way.
Re: focus mk1
Mä veikkaisin vuotoa pakkasnestejärjestelmässä.
Mulla nosteli ihan samalla tavalla motariajossa mittarin lämpöjä tossa viikonloppuna. Pienemmässä vauhdissa ei mitään, ja kun lämmöt nousi niin kaasun hölläys yleensä auttoi.
Tänään sain diagnosoitua että yks letkuklemmari oli antautunut ja sylki nestettä pihalle. Samaa vikaa oli joku vuosi sitten, jolloin falskasi joku proppu sylinterikanavassa ja sylki nestettä sieltä ulos. Ja yks kolmaskin kerta sama homma kun huollossa vaihtoivat termarin, mutteivät uusineet kotelon tiivistettä. Oli laitettu rikkinäinen tiiviste takasin ja tiivistesilikonia, eikä se kauaa kestänyt ennenku alko vuotamaan.
Eli kannattaa tsekata kaikki letkuliitokset, termarikotelon seutu ja irroittaa sytytystulpan johdot ja katsoa ettei ole tulpan juurissa nestettä.
Mulla nosteli ihan samalla tavalla motariajossa mittarin lämpöjä tossa viikonloppuna. Pienemmässä vauhdissa ei mitään, ja kun lämmöt nousi niin kaasun hölläys yleensä auttoi.
Tänään sain diagnosoitua että yks letkuklemmari oli antautunut ja sylki nestettä pihalle. Samaa vikaa oli joku vuosi sitten, jolloin falskasi joku proppu sylinterikanavassa ja sylki nestettä sieltä ulos. Ja yks kolmaskin kerta sama homma kun huollossa vaihtoivat termarin, mutteivät uusineet kotelon tiivistettä. Oli laitettu rikkinäinen tiiviste takasin ja tiivistesilikonia, eikä se kauaa kestänyt ennenku alko vuotamaan.
Eli kannattaa tsekata kaikki letkuliitokset, termarikotelon seutu ja irroittaa sytytystulpan johdot ja katsoa ettei ole tulpan juurissa nestettä.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: focus mk1
ei kyllä yhtään oo säiliö tyhjentynyt tai muutenkaa suhahtanut kun aukaisee korkin. täytyy tutkia tarkemmin kunhan vähä ilmat lämpenee
Re: focus mk1
sen verran lisätietoo että ohjekirjassa sanotaan että jos lämmöt nousee punasella niin mootorivalo pitäisi syttyä. no motarilla lämmöt meni punasella mutta ei mittaristoon mitää valoja syttynyt. mutta kun pysähtyy ja laittaa vaihteen p-asentoon niin monitoimivaroitusvalo syttyy hetkeksi ja sammuu. ja en oo minkäänlaista vuotoa löytänyt eikä nestepinta ole laskenut yhtään
Re: focus mk1
Tarkoitatko, että kun aukaisee korkin moottorin ollessa käyntilämpöinen, ei järjestelmässä ole yhtään painetta? Ovatko vesiletkut yhtään kovempia koneen käydessä?heheri2 kirjoitti:muutenkaa suhahtanut kun aukaisee korkin.
Jos nimittäin järjestelmässä ei ole painetta (n. 1 bar), niin voi ylikuumentua maantieajossa.
Paisuntasäiliön korkki säätelee painetta - korkki voi olla syypää, jos painetta ei ole.
Toinen mahdollisuus, että järjestelmässä on ilmaa; siitä on täällä ollut paljonkin juttua.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: focus mk1
Kyllä se menee sit vikatilaan kun kompuutteri näkee tarpeelliseksi. Mulla tuli nesteet pihalle termarikotelon kautta motarilla ja nesteet oli aikalailla finito. Vikavalo alkoi muistaakseni vilkkumaan, olisko joku summerikin pärähtänyt ja moottori meni "limp modeen". Siinä ymmärtääkseni kone alkaa käymään vuorotellen kahdella sylinterillä ylikuumenemisen välttämiseksi, eikä vauhtia saa ku joku max 50km/h. Ei voi olla huomaamattaheheri2 kirjoitti:sen verran lisätietoo että ohjekirjassa sanotaan että jos lämmöt nousee punasella niin mootorivalo pitäisi syttyä. no motarilla lämmöt meni punasella mutta ei mittaristoon mitää valoja syttynyt. mutta kun pysähtyy ja laittaa vaihteen p-asentoon niin monitoimivaroitusvalo syttyy hetkeksi ja sammuu. ja en oo minkäänlaista vuotoa löytänyt eikä nestepinta ole laskenut yhtään

Vuoto järjestelmässä voi toki olla niin pieni, ettei sitä nesteen vajoamisesta ihan heti huomaakaan. Ja vuotopaikka voi olla sellaisessa paikassa että kuivaa nopsaan, ettei vuotojälkiä edes näy. Näin on itselleni käynyt. Nää focukset on yksiä perkeleitä ilmavaivojen kanssa

Jos auto on tuoreeltaan hankittu, niin onko historiasta tietoa että onko edellinen omistaja vaihdellu pakkasnesteitä äskettäin tai tehnyt muuta jäähdytysjärjestelmän remppaa?
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: focus mk1
No mutta hirveitä painajaisia...voisko olla niin et termostaatti menee epäkuntoon ? Vm 2000 1.6 ja 250tonnii ajettu . lämpö rupes heittelemääm motarilla 100kmh , pudotin kierroksii ja kaikki ok . No nesteet sisällä ja kaikki ok . No käväsin motarilla ja n.5minuutin ajon jälkeen mittari punasella ja hyvin toimi varajäähdytys . en tiennyt siitä ennen kuin avasin huoltokirjan ,,, huoh , olin jo varma et kone zippas , näköjään toimii kahella pytyllä , mut ääni on karsee---
Re: focus mk1
Ai niin ! lämmityslaitteesta ei tullut kuumaa ilmaa just yhtään. Olen setämies eli melkeen 60 , vähintään 1,5 miljoonaa kilsaa takana .mulle kävi uuden volvon kanssa kerran pakkasessa oharit , heitti nesteet pihalle ,on kyl ollu Mondeo Perseen alla yli 10v , mut työttömänä pitää fokusta käyttää . no vitsi , erittäin kelpo kärry !
jos uuden auton sais ostaa ni Focus Farkku olis eka vaihtoehto
!
jos uuden auton sais ostaa ni Focus Farkku olis eka vaihtoehto
!
Re: focus mk1
Jos kone ylikuumenee ja samalla lämppäristä ei tule kunnolla lämmintä, on siellä suurella todennäköisyydellä ilmaa, eli nesteet vähissä.Ja siihen puolestaan on kaksi tavallista syytä: termostaatin kotelo vuotaa tai ei ole ilmattu kunnolla nesteiden täytön yhteydessä.
Tuossa Zetec SE koneessa on jäähdytysnesteen kierto vähän omaperäinen; plussaa on se, että lämmintä tulee kabiiniin nopeasti talvellakin. Miinusta on ilmaus, termari täytyy saada kunnolla auki ja kierroksia.
Tuossa Zetec SE koneessa on jäähdytysnesteen kierto vähän omaperäinen; plussaa on se, että lämmintä tulee kabiiniin nopeasti talvellakin. Miinusta on ilmaus, termari täytyy saada kunnolla auki ja kierroksia.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex