Jep, kulutus nousee kovaksi ilman esilämmitystä, minulla oli jotain 8 litran luokkaa trippimittarin mukaan. Nyt kulutus on pysynyt siinä kuuden ja puolen paikkeilla.Klammis kirjoitti:Saadaanpa tähänkin ketjuun vähän elämää, kun Webastoilijat keskustelevat keskenään.
Ja en siis ole ladannut ollenkaan viime sunnuntain jälkeen, ja joka aamu on esilämmitys toiminut. Jossain vaiheessa täytyy kokeilla latauksen vaikutusta, mutta en nyt kovemmilla pakkasilla viitsi, on pakastimeen meneminen aamuisin sen verran epämiellyttävää. Keskikulutus muuten ilman Webaston esilämmitystä huiteli omassa ajossa reilusti yli 7 litran, kun ei se muutenkaan turhan alhainen ole ollut, siinä himppu yli kuuden litran.
Ford Mondeo mk5 2015
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Eipä ole Webaston kanssa mitään ongelmia kun ei ole ajastinta, kauko-ohjainta tai ylläpitolaturiakaan. Aina on lähtenyt päälle vaikka auto olisi esilämmitetty.
Lämmittelyn katkaisu-/estonapille kyllä olisi käyttöä. Kulutus tuppaa nousemaan noin 0,4 l/100km tuon Webaston vuoksi.
Lämmittelyn katkaisu-/estonapille kyllä olisi käyttöä. Kulutus tuppaa nousemaan noin 0,4 l/100km tuon Webaston vuoksi.

Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Juu,tämä automaatti ilmastointi on yksi aivan käsittämätön aivopieru.Aivan järjetöntä että sitä ei saa pois päältä. Syksylläkin rupesi puhisemaan jo vaikka asteita oli vielä +6.janti kirjoitti:Eipä ole Webaston kanssa mitään ongelmia kun ei ole ajastinta, kauko-ohjainta tai ylläpitolaturiakaan. Aina on lähtenyt päälle vaikka auto olisi esilämmitetty.
Lämmittelyn katkaisu-/estonapille kyllä olisi käyttöä. Kulutus tuppaa nousemaan noin 0,4 l/100km tuon Webaston vuoksi.
Kuluttaa löpöä turhaan ja lyhyillä matkoilla karstoittaa koko vekottimen tukkoon. Way to go Ford engineers


Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Itse nimen omaan olen kärsinyt webaston kaukokäynnistysongelmista, niin kuin moni muukin täälläjanti kirjoitti:Eipä ole Webaston kanssa mitään ongelmia kun ei ole ajastinta, kauko-ohjainta tai ylläpitolaturiakaan. Aina on lähtenyt päälle vaikka auto olisi esilämmitetty.
Lämmittelyn katkaisu-/estonapille kyllä olisi käyttöä. Kulutus tuppaa nousemaan noin 0,4 l/100km tuon Webaston vuoksi.

Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Tällä hetkellä käytössä 11vuoden 2litrainen flexifuel Mondeo. Kysymys vaihteiden käytöstä...
90-luvun autoissa varoittelivat että "vitos vaihteella ei saa ajaa kaupungissa." Perusteluina oli että öljy ei kierrä ja vaihteisto hajoaa.
Mikä on käsitys tämän vuosituhannen Mondeossa? Onko autolle haitallista ajella vitosella kaupunki nopeuksia (50km/h -->)
90-luvun autoissa varoittelivat että "vitos vaihteella ei saa ajaa kaupungissa." Perusteluina oli että öljy ei kierrä ja vaihteisto hajoaa.
Mikä on käsitys tämän vuosituhannen Mondeossa? Onko autolle haitallista ajella vitosella kaupunki nopeuksia (50km/h -->)
Ford Mondeo 2.0 2011
Ex Chevrolet Cruze 1.8 2010,
Volvo S60 2.5T 2005, Ford Mondeo 2.0 2002,
Opel Vectra 1.8 1998, Nissan Primera 1.6 1991
Ex Chevrolet Cruze 1.8 2010,
Volvo S60 2.5T 2005, Ford Mondeo 2.0 2002,
Opel Vectra 1.8 1998, Nissan Primera 1.6 1991
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Kuintekin näissä uusissa autoissa suositellaan pitämään suurinta mahdollista vaihdetta vallitsevan nopeuden mukaan. Itse oon ajellu 5 lovisella 50-60km/h nopeuksissa jo sillä suurimmalla. Nyt kuusilovisella jatkan vitosen käyttöä noin 60:n ja sit suurimmalle pykälälle.

Re: Uusi Mondeo mk5 2015
^ automaattikin pitää normaaliasennossa mahdollisimman suurta vaihdetta, eli vähintään viitosella mennään taajamassa. Onneksi tämä moottori ei pidä mitään jurinaa vaikka kierrokset pyörivät siellä puolentoista tuhannen kieppeillä.
Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Kävin mittailemassa ajan kuluksi akun jännitteen, yön yli seissyt, virrat poissa päältä, yleismittari näyttää akun navoista 11,82 V. Auton huoltonäyttö kertoo jännitteeksi 11,2 V. Mielestäni aika suuri ero 

Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Jos LED-valojen toimintaan on olemassa ohjelmistopäivitys, niin aika vahvasti tuo viittaa siihen, että kaikkien joilla on LED-valot, olisi syytä olla huolissaan ja vaatimassa päivitystä. Kyllähän näkeminen on ihan turvallisuusasia. Itse en ole ajaessa huomannut oikeastaan mitään omituista vaihtelua LED-valojen kuvioissa, paitsi niitä nopeuden mukaan tapahtuvia muutoksia. Parhaiten ne näkyvät kun lähdetään liikkeelle ja nopeus nousee nollasta n. 50 km/h. Mutta jos valokuviot vaeltelevat epämääräisesti, niin onhan siinä aina hetkellisesti jossain suunnassa vähemmän valotehoa. Eivät sanoneet huollossa, mihin moduliin päivitys olisi tarjolla?Tomipa78 kirjoitti: Tarkoitatko että kun olet aivan paikallaan moottori käynnissä, niin ajovalojen kuvio muuttuilee jatkuvasti niin kauan kuin vain jaksat istua ja katsella? Moottori käynnistettäessähän LED-valot skannaavat alas-ylös ja sivuille mutta asettuvat sitten. Jos kuvio heiluu jatkuvasti, kyseessä on jokin vika ja se varmaan vaikuttaa tuohon alla olevaan havaintoonkin.
jep, säännöllisen epäsäännöllisesti vaeltelee ja näyttää joskus leveää keilaa ja joskus kapeaa keilaa. tähän on päivitys tulossa marmoritiskin tietokoneen mukaan mutta ei saatu sitä vielä ajettua mun autoon.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
2 litrainen diesel manuaali ei tykkää alle 1500 kierroksesta.saukat kirjoitti:Kuintekin näissä uusissa autoissa suositellaan pitämään suurinta mahdollista vaihdetta vallitsevan nopeuden mukaan. Itse oon ajellu 5 lovisella 50-60km/h nopeuksissa jo sillä suurimmalla. Nyt kuusilovisella jatkan vitosen käyttöä noin 60:n ja sit suurimmalle pykälälle.
Toki tasaisella menee jopa n. 1200 kiekan, mutta on se aika jurruttamista.
Eikä noilla kiekoilla voi toivoa kummoista kiihtyvyyttä.
Tasaisella ja tasavauhdin tarpeella kutonen on ok hiukan yli 80 vauhdeissa.
Mäkeen sitten jo vitosta sisään.
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Riippuu taas ihan siitä aiotko pitää autoa kuinka kauan? Jos 10v esimerkiksi aiot pitää niin kannattaa miettiä paljonko liian isolla vaihteella ajamalla säästää polttoainetta, ja saako sillä säästyneellä rahalla vaihdelaatikon vaihdettuna paikalleen? Jos ei saa niin sitten kannattaa käyttää järkeä eikä vedättää liian isolla pykälällä jos se ei tunnu hyvältä. Kyllä se tärinästä ja jyrinästä kuuluu tykkääkö se auto siitä. Muutamalla autolla testannut ajotietokoneen näytön avulla viimepäivinä, ja vaikka jaksaa vetääkin kutosella 70-80 km/h, niin ajotietokone näyttää litraa suurempaa kulutusta kuin pykälää pienemmällä samaa vauhtia...Makee... kirjoitti:Tällä hetkellä käytössä 11vuoden 2litrainen flexifuel Mondeo. Kysymys vaihteiden käytöstä...
90-luvun autoissa varoittelivat että "vitos vaihteella ei saa ajaa kaupungissa." Perusteluina oli että öljy ei kierrä ja vaihteisto hajoaa.
Mikä on käsitys tämän vuosituhannen Mondeossa? Onko autolle haitallista ajella vitosella kaupunki nopeuksia (50km/h -->)
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Mulla on vastaavia kokemuksia Mk4 2 litraisella koneella.Kettu kirjoitti: 2 litrainen diesel manuaali ei tykkää alle 1500 kierroksesta.
Toki tasaisella menee jopa n. 1200 kiekan, mutta on se aika jurruttamista.
Tämä 1.6 TDCi menee 1500 rpm tuntumassa ihan nätisti ja kulutuslukemat ovat alimmillaan tuolloin.
1300 rpm on tasaisella maalla alin käyttökelpoinen kierrosluku matkantekoon.
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Tähän pakko tökätä kommentti: Minulla on Focuksessa Adaptiiviset bi-xenon valot ja ne jäätyvät. Valokuvio jää automatiikalla/manuaalilla liian alas ja on riski pimeällä ajaessa. Tekevät myös tasaisella ajaessa/parkissa "ylös/alas" liikettä ilman loogista selitystä siihen. Paitsi ettei kyseinen ongelma vaivaa kun pakkasta alle -20Cfordever kirjoitti: Jos LED-valojen toimintaan on olemassa ohjelmistopäivitys, niin aika vahvasti tuo viittaa siihen, että kaikkien joilla on LED-valot, olisi syytä olla huolissaan ja vaatimassa päivitystä. Kyllähän näkeminen on ihan turvallisuusasia. Itse en ole ajaessa huomannut oikeastaan mitään omituista vaihtelua LED-valojen kuvioissa, paitsi niitä nopeuden mukaan tapahtuvia muutoksia. Parhaiten ne näkyvät kun lähdetään liikkeelle ja nopeus nousee nollasta n. 50 km/h. Mutta jos valokuviot vaeltelevat epämääräisesti, niin onhan siinä aina hetkellisesti jossain suunnassa vähemmän valotehoa. Eivät sanoneet huollossa, mihin moduliin päivitys olisi tarjolla?

-Voisiko Mondeon LED-valoissa olla jonkinmoista jäätymistä myös?
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Pakkasta nyt aamulla 21. Ei lähtenyt webasto kauko-ohjattuna käyntiin, eikä moottorikaan käynnistynyt. Jännite akussa laturinkin mukaan 11,8 V. Eilen ei autoa käytetty, lauantaina oli esilämmitys ja ajo ok. Eikun lataukseen ja Volvon kyydissä töihinakk1965 kirjoitti:Kävin mittailemassa ajan kuluksi akun jännitteen, yön yli seissyt, virrat poissa päältä, yleismittari näyttää akun navoista 11,82 V. Auton huoltonäyttö kertoo jännitteeksi 11,2 V. Mielestäni aika suuri ero

Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
- Salesman1966
- Viestit: 126
- Liittynyt: 29 Loka 2014 16:50
- Paikkakunta: Vinkkilä
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Nahat pitää tilata erikseen. Alcantra verhoilu oli hiukan yli tonnin ja koko nahka jotain 1600 päälle1smo kirjoitti:Terve kaikille!
Tilasin eilen Mondeon 150hp diesel automaatin, Titanium Business. Varusteet:
Ultimate pack
Webaston kake
Korimuotoilusarja
Sähköinen takaluukku
Metalliväri
Nyt heräsi kysymys, kun en noista papereiden ja esitteiden tiedoista ota selvää. Onko tuossa nyt sitten kangaspenkit?
En varmasti halua kangaspenkkejä!Myyjäkään ei osannut suoralta kädeltä vastata tähän, lupasi palata asiaan...
Kiitokset avusta!
ajossa Mondeo Tdci 180 hv A6 Titanium Business Wagon 2015 Panther Black
vaimolla Vw Passat Trendline Variant TDI 110 hv 2009

vaimolla Vw Passat Trendline Variant TDI 110 hv 2009
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Tuossa on vielä se pikku jippo, joka kyllä lukee nykyään hinnastossa, että Ultimate Packissa tulee vain kuljettajan istuin sähkösäädöillä. Jos tilaa "alcantara"- tai kokonahkapenkit, tulee myös kartanlukijalle sähkötuoliSalesman1966 kirjoitti: Nahat pitää tilata erikseen. Alcantra verhoilu oli hiukan yli tonnin ja koko nahka jotain 1600 päälle

Ovat näköjään korjanneet hinnastoon tuon Alcantaran eli se on jo pitkään ollutkin Miko Suede-materiaalia.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Juu kiitokset vastauksista. Tulee nyt sitten alcantara -verhoilu, niin saapahan samassa sähköpenkin apukuskillekin
Ei muuta kuin odotellaan huhtikuuta sitten!

- Salesman1966
- Viestit: 126
- Liittynyt: 29 Loka 2014 16:50
- Paikkakunta: Vinkkilä
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Nyt on sitten Monkku saanut uuden tuulilasin..ja uuden lämpötila-anturin. Ilmastointi toimii nyt niin kuin pitää. Webaston toiminnasta ei paljon tolkkua saanut. Vikakoodi siellä oli. Se on poistettu ja ohjelmisto päivitetty. Nyt ei auta kun odottaa seuraavaa pohjosen reissua tai kovia pakkasia, että pääsee kokeilee. Asentaja itse epäili, että ensiasennus akut ovat liian pieniä. Osa on ollut ainakin viallisia, koska aika monta akkua on vaihdettu takuuna. 100 Ah akku vois olla poikaa?? Meillä on Pasuunassakin 100 Ah akku, ei ole ollut ongelmia, vaikka pistää Weban tunniksi päälle.
ajossa Mondeo Tdci 180 hv A6 Titanium Business Wagon 2015 Panther Black
vaimolla Vw Passat Trendline Variant TDI 110 hv 2009

vaimolla Vw Passat Trendline Variant TDI 110 hv 2009
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Ok, ymmärsinkö oikein että nimen omaan webaston softa päivitettiin ?Salesman1966 kirjoitti:Nyt on sitten Monkku saanut uuden tuulilasin..ja uuden lämpötila-anturin. Ilmastointi toimii nyt niin kuin pitää. Webaston toiminnasta ei paljon tolkkua saanut. Vikakoodi siellä oli. Se on poistettu ja ohjelmisto päivitetty. Nyt ei auta kun odottaa seuraavaa pohjosen reissua tai kovia pakkasia, että pääsee kokeilee. Asentaja itse epäili, että ensiasennus akut ovat liian pieniä. Osa on ollut ainakin viallisia, koska aika monta akkua on vaihdettu takuuna. 100 Ah akku vois olla poikaa?? Meillä on Pasuunassakin 100 Ah akku, ei ole ollut ongelmia, vaikka pistää Weban tunniksi päälle.
Minun ei tarvinnut odotella pakkasia, vaan kyllä 12 astettakin riittää


Edit. No nyt on ainakin tilattu uusi lämpötila/kosteusanturi, kun tuota huurtumistaipumusta on ollut kaiken muun hyvän lisäksi.
Edit 2. Selvittelyssä on tällä hetkellä sotkevatko nuo 3.8 A äly/ylläpitolaturit jännitteen tunnistuksen, ja pitäisikö lataukseen käyttää 10 A laturia.
Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Sama täällä, viime viikon korjaamokäynnin jälkeen ei lämpenemiseen tullut muutoksia. Lämpö ei nouse siniseltä pois. Tosin tämän jälkeen olen saanut seuraavat varoitustekstit: "Engine coolant overtemperature" ja "transmission limited function". Molemmat kuittautuivat pois, kun auton käynnisti uusiksi.akk1965 kirjoitti: Ok, ymmärsinkö oikein että nimen omaan webaston softa päivitettiin ?
Minun ei tarvinnut odotella pakkasia, vaan kyllä 12 astettakin riittääAkku ladattu täyteen, webasto käynnistyi kyllä kauko-ohjauksella, mutta sammui jonkin ajan päästä itsestään. Sitten kun starttasin auton, valitti taas liian alhaisesta jännitteestä, jotta parkheaterin olisi saanut päälle (..mutta kun se käynnistyi jo...) Ajossa sitten meni 10 min/15 km jotta lämpömittarin sai edes siniseltä alueelta pois. Motarilla lämmöt lähes ok, mutta kun vauhti putosi, viisari laski samaa tahtia lähelle sinistä aluetta. Parasta oli kun saavuin työpaikalle (40 min ajoa takana) lämmöt olivat parkissa korkeammalla kuin aiemmin hitaammassa ajossa
Olen ollut yhteydessä Vehoon, ja kaikenlaista ohjetta ja selitystä on tullut, mutta muuta konkreetista ei ole kädessä kuin että softaan olisi tulossa ehkä joku päivitys.
Edit. No nyt on ainakin tilattu uusi lämpötila/kosteusanturi, kun tuota huurtumistaipumusta on ollut kaiken muun hyvän lisäksi.
Edit 2. Selvittelyssä on tällä hetkellä sotkevatko nuo 3.8 A äly/ylläpitolaturit jännitteen tunnistuksen, ja pitäisikö lataukseen käyttää 10 A laturia.
Onko kukaan huomannut lämpenemisessä eroavaisuuksia sillä, että onko autoa esilämmitetty webastolla vai ei?
Jokatapauksessa, jälleen ollaan matkalla korjaamolle...
Ajossa Mondeo Titanium Business 2,0Tdci A 150hv Wagon
- Salesman1966
- Viestit: 126
- Liittynyt: 29 Loka 2014 16:50
- Paikkakunta: Vinkkilä
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Oli vähän ennenaikaista juhlia ilmastoinin toimivuutta....
Se pelasi kunnolla 6 tuntia..Nyt taas puhaltaa jalkoihin, että meinaa Eccoista sulaa pohjat..Laitoin aika tulenpalavan emailin huoltoon, katsotaan mitä vastataan...

ajossa Mondeo Tdci 180 hv A6 Titanium Business Wagon 2015 Panther Black
vaimolla Vw Passat Trendline Variant TDI 110 hv 2009

vaimolla Vw Passat Trendline Variant TDI 110 hv 2009
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Kyllähän se hieman nopeammin lämpenee kun esilämmitykseen on voinut käyttää webastoa.Hapero79 kirjoitti: Sama täällä, viime viikon korjaamokäynnin jälkeen ei lämpenemiseen tullut muutoksia. Lämpö ei nouse siniseltä pois. Tosin tämän jälkeen olen saanut seuraavat varoitustekstit: "Engine coolant overtemperature" ja "transmission limited function". Molemmat kuittautuivat pois, kun auton käynnisti uusiksi.
Onko kukaan huomannut lämpenemisessä eroavaisuuksia sillä, että onko autoa esilämmitetty webastolla vai ei?
Jokatapauksessa, jälleen ollaan matkalla korjaamolle...
Toisaalta kyllähän tuo webasto lähtee hetken kulttua (muutama minuutti) puhisemaan kun auton on saanut vaan käyntiin. Itseä ei ehkä ketuta tuo kabiinin alhainen lämpötila lähtiessä, vaan se että tämän rouskun saisi ylipäätään pakkasella käyntiin. Voin sanoa että ilman esilämmitystä, pitää olla akku miltei täydessä latingissa, ja silti tuntuu että juuri ja juuri saa moottorin käyntiin.
Minulla muuten näyttää loppuneet nuo epämääräiset herjailut, mm. tuo ylikuumeneminen jne. kun ohjastehostimen ohjausyksikkö vaihdettiin. Herjasi se lopusta siitäkin, mutta tuon pitäisi kyllä näkyä korjaamon testerissä jos älyävät vaan katsoa

Viimeksi muokannut akk1965, 19 Tammi 2016 17:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Voihan vatula sentäänSalesman1966 kirjoitti:Oli vähän ennenaikaista juhlia ilmastoinin toimivuutta....Se pelasi kunnolla 6 tuntia..Nyt taas puhaltaa jalkoihin, että meinaa Eccoista sulaa pohjat..Laitoin aika tulenpalavan emailin huoltoon, katsotaan mitä vastataan...


Muuten ei nämä akkuasiat voi olla uusia fordille, törmäsi sattumalta talkfordissa ketjuun jossa käsiteltiin yli 600 viestin voimalla selittämättömiä akun tyhjenemisiä mk 4 mondeossa. Pari kirjoittajaa kyllästyi kesken ja vaihtoi automerkkiä

Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Itse itselleni vastaten, eli aamulla, kuten aina lähdin webastolla esilämmitetyllä liikenteeseen ja lämmöt eivät nousseet 40km työmatkan aikana siniseltä alueelta ja kabiini myös viileä. Tänään töistä lähtien, en esilämmittänyt ja laitoin käyntiin -20 asteessa... Ja kappas, moottori saavutti varsin nopeasti normaalin käyntilämmön ja myös kabiini lämpeniHapero79 kirjoitti: Sama täällä, viime viikon korjaamokäynnin jälkeen ei lämpenemiseen tullut muutoksia. Lämpö ei nouse siniseltä pois. Tosin tämän jälkeen olen saanut seuraavat varoitustekstit: "Engine coolant overtemperature" ja "transmission limited function". Molemmat kuittautuivat pois, kun auton käynnisti uusiksi.
Onko kukaan huomannut lämpenemisessä eroavaisuuksia sillä, että onko autoa esilämmitetty webastolla vai ei?
Jokatapauksessa, jälleen ollaan matkalla korjaamolle...

Ajossa Mondeo Titanium Business 2,0Tdci A 150hv Wagon
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
^ muuten olen samaa havainnut, aamut ovat vaikeita, mutta päivällä/illalla käynnistys, lämmitys ja lämmöt tuntuvat toimivan suht'koht normaalisti 

Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17