jarruvalo ja parkki sekaisin

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
minavaan
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Joulu 2015 21:20

jarruvalo ja parkki sekaisin

Viesti Kirjoittaja minavaan »

Hei. Eli omistan Ford probe turbon vuosimallia -90 ja siinä on takavalot kuskin puolelta ihan sekasin. parkit kun laittaa päälle palaa tosi himmeästi ja kun painaa jarrua sammuu koko parkki eikä syty jarru. jarruvalo ja parkki sijaitsee samassa polttimossa. sekä parkki asennolla että jarru asennolla palaa sama lanka. toisella puolella toimii niinkuin pitää. kantaan tulee kolme piuhaa(3) jotka on: puna/musta, vihreä ja musta. musta on tietääkseni maa. lamppu palaa myös silloin kun musta johto on irroitettu. mittarilla testasin kaksi muuta piuhaa ja parkki asennolla toiseen tulee + ja toiseen -, mutta kun painaa jarrua vaihtaa toisin päin. en enää itse käsitä mikä siellä mättää. uutta maadotustakin laitoin suoraan runkoon lampun pohjasta tulevasta maasta muttei auttanut mitään. pitääkö se nyt alkaa katkoa liittimet välistä pois jos niissä olis vika?
Tessu
Viestit: 1734
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: jarruvalo ja parkki sekaisin

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Koetappa toisella ehjällä polttimolla ja tarkista lampun kanta että on liuskat oiken ja polttimon johdotuskin, jos ei tokene niin maata tutkisin uudelleen...
Ei kai autossa ole vetokoukkua joka sotkisi valosysteemin? noinkin kun olen kuullu
minavaan
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Joulu 2015 21:20

Re: jarruvalo ja parkki sekaisin

Viesti Kirjoittaja minavaan »

ei ole vetokoukkua. kokeiltu ehjiä polttimoita ja erikantoja mutta lopputulos aina sama. aikani pähkäiltyä kyllästyin ja varastin kaikki sähköt ja maat kartturin puolelta missä toimi kaikki normaalisti. nyt pelaa taas. ennen tuota operaatiota purin valotöpselin kuskin puolelta pois ja liittimittlä johot yhteen muttei auttanut sekään.
saukat
Viestit: 130
Liittynyt: 07 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Kouvola

Re: jarruvalo ja parkki sekaisin

Viesti Kirjoittaja saukat »

Joskus ennen muinoin oli maadoitusvika monesti syynä noihin omituisiin valovikoihin. Hyvä jos sait toimimaan kertomallasi tavalla. Escorteissa ja sierroissa oli noihin aikoin liittimet sen tyyppiset että oli helposti kosketushäiriötä tarjolla ja sitten paloi valot miten sattuu kun vilkutti tai painoi jarrua.
:ford: Mondeo Hybrid 4D
V.Helminen
Viestit: 38
Liittynyt: 02 Elo 2011 12:41

Re: jarruvalo ja parkki sekaisin

Viesti Kirjoittaja V.Helminen »

Hola hola.Hankittuani Sierran v.2003, olen hämmästellyt niitä takavaloja kahdestakin syystä.Ekana se että kaikki polttimot ovat edelleen motorcraft merkkisiä(oli jo ostettaessa.Sierra on vm.92 ja 2 ltr.dohc) vain yksi niistä takavalon polttimoista on vuosien saatossa kärvähtänyt.Polttimon uusinnan jälkeen alkoivat kummallisuudet jotka liittyivät siihen liittimeen joka kytketään "takavalo paneliin".Sen voi laittaa kahdella tavalla eli oikein ja vääriin.Liitin on sellainen että se menee "molemmin päin"( myös väärinpäin) siihen panelin (uros) vasta kappaleeseen.
Ennenkuin tämä asia hokattiin eräänä kesäisenä iltana , oli sitä ennen pähkäilty pää punaisena mystistä, näkymätöntä sähköä ja viety pahuuden alttarille manaten kaikki mahdollinen autosähkön variaatiot kovien kirosanojen saattelemana.
Joskus nopet liikkeet ovat näytäviä ja tässä tapauksessa lasketaan ammattitaidottomuuden ja harrastamisen piikkiiin kahvit,kebapit,oluet ,viinat , tupakit ja hikikarpalot ja mielen pahotukset, jotka esitivät kääntämästä liitintä 180 astetta eli toiseen mahdolliseen asentoon.Hämäävä pointti oli "Ford" texti joka tuli toimivaan versioon sitten "väärinpäin" takaluukkua avatessa ja sieltä katsottuna
Tarinalla ei ole opetusta.Ai miksi.?Siksi koska toinen kesäillassa mellastavista asentajista omasi sertifikaatin omaavat autosähköasentajan paperit.
Toimiiko Sierran valot nyt.Kyllä!
minavaan
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Joulu 2015 21:20

Re: jarruvalo ja parkki sekaisin

Viesti Kirjoittaja minavaan »

auto on siis jenkki tuonti eli vilkkukin vilkkuu punaisena. en sitten tiedä onko jotain erikoista niissä kytkennöissä sen takia. jotain mystistä siellä oli kun + ja - virta hyppi johdosta toiseen kun painoi jarrua parkkien ollessa päällä. ja valot jopa paloi ilman varsinaista maakaapelia. joskus tunannut -89 vuosimallin rs turbon takavalojen kanssa jossa vilkkua käyttäessä takana oli melkonen ilotulitus kun pakki valosta lähtien vilkkui valot ja vielä osa eritahtiin. vikaa en ikinä löytänyt vaan päädyin tekemään kaikki uudestaan mm jarruvalo ihan polkimelta saakka. melekosia henki maailman juttuja nuo takavalojen sähköt
jpsk
Viestit: 17
Liittynyt: 05 Loka 2015 18:59

Re: jarruvalo ja parkki sekaisin

Viesti Kirjoittaja jpsk »

Minä veikkaan maadoitusvikaa. Kun maapiuha on poikki, lamput on kuitenkin yhteydessä toisiinsa valaisimen maadoitusliuskojen kautta, jotka ovat siihen maadoituspiuhaan yhteydessä mikä on katki tai hapettunut.
Lamppu maadoittaa muiden lamppujen läpi jonnekin muualle kun oikea reitti on poikki, jolloin lampuissa tietysti myös kulkee virtaa ja vastuksesta johtuen lamput hehkuu himmeästi tai sekoilee.
Eli kokeilet helposti tuon tökkäämällä irtopiuhan valaisimen jonkin lampun maaliuskan ja korin välille, jolloin valot todennäköisesti toimii ok.
Vielä tuosta ekasta viestistäsi, kokeile laittaa se maadoituspiuha lampun kylkeen, eikä pohjaan kuten ekassa viestissä kirjoitit. Pohjanastat on yleensä plus nastoja.
seppo1
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Elo 2013 16:30

Re: jarruvalo ja parkki sekaisin

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

minavaan kirjoitti:auto on siis jenkki tuonti eli vilkkukin vilkkuu punaisena. en sitten tiedä onko jotain erikoista niissä kytkennöissä sen takia. jotain mystistä siellä oli kun + ja - virta hyppi johdosta toiseen kun painoi jarrua parkkien ollessa päällä. ja valot jopa paloi ilman varsinaista maakaapelia. joskus tunannut -89 vuosimallin rs turbon takavalojen kanssa jossa vilkkua käyttäessä takana oli melkonen ilotulitus kun pakki valosta lähtien vilkkui valot ja vielä osa eritahtiin. vikaa en ikinä löytänyt vaan päädyin tekemään kaikki uudestaan mm jarruvalo ihan polkimelta saakka. melekosia henki maailman juttuja nuo takavalojen sähköt
Minäkin veikkaan maavikaa. Jos sinulla on takavaloissa normaali jenkkikytkentä, niin takavaloista ei saa yhdistää jarruvaloja, vaan kummallekin takajarruvalolle pitää tulla edestä asti oma johto. Tämä siksi, että näissä toimii vilkut samalla polttimolla kuin jarruvalotkin ja vilkut sekoaa, jos takavalot yhdistää.
Vastaa Viestiin