2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni
2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni
Miten useasti nuo DPF polttaa hiukkaset pois kun tuntuu, että joka viikko se sen kerran tekee että käyntiääni menee matakaksi ja kun se poltto alkaa niin kone nypyttää pienillä kierroksilla. Tai minä uskoisin että tuo toiminta johtuu siitä DPF:stä kun se tulee niin selvästi vaan kerran viikossa. Lisäksi kun auton saa parkkiin niin oikein kuulee kun putki naksuu lämmön johdosta ja semmoenn kumin katku haisee(oisko pikeä) ja tuo tuoksu ei tule muuta kuin silloin kun tämä tilanne on päällä. Kilometrejä tulee viikossa semmonen 700km että voisko se mennä tuohon speksiin että DPF puhdistaa itsensä aina 700km välein? Kertokaapa joku joka on DPF:n toimintaan perehtynyt.
Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni
Itselläni on 2.2 TDCi ja se suorittaa polton talvella 300-500 km ja kesällä 500-700 km välein. Oma ajosuoritteeni on luokkaa 600 km/vko.
Huomaat polton myös hetkellisen kulutuksen noususta. Omassa autossani poltto osuu yleensä maantietaipaleelle ja silloin kulutus kasvaa n. 4 l/100km normaaliin verrattuna ja polto kestää 5-6 min (= 8-9 km matkan). Polton jälkeen putkisto tosiaankin paukahtelee ja auto haisee ikään kuin jarru olisi hirttänyt kiinni.
Huomaat polton myös hetkellisen kulutuksen noususta. Omassa autossani poltto osuu yleensä maantietaipaleelle ja silloin kulutus kasvaa n. 4 l/100km normaaliin verrattuna ja polto kestää 5-6 min (= 8-9 km matkan). Polton jälkeen putkisto tosiaankin paukahtelee ja auto haisee ikään kuin jarru olisi hirttänyt kiinni.
Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni
Ok. Eli tuo katiska toimii niinkuin sen pitääkin toimia
Suorittaakohan suomessa kukaan noita DPF:n tyhjennystä ja ecun:n uudelleen ohjelmointia. Ihan turha suodatin tuolla välissä mokoma pömpeli.

Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni
Itsellä samalla koneella olevassa focuksessa tämä taitaa olla rikki. En tiedä milloin se polttaa kun hetkellistä kulutusta ajotietokone ei näytä, vaan keskiarvon. Tosin se tekee nyt sitä että kun kone on lämmennyt niin se alkaa nykimään pintakaasulla ja menee jopa vikatilaan. Vikakoodeina on että DPF olisi tukossa ja että signaali pätkisi DPF anturilta.
Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni
Mondeoissa on jonkunkin verran ollut ongelmana se, että DPF:n paineletkut haurastuvat kuumuudessa ja alkavat fuskata tai menevät kokonaan poikki. Kokemusta on...
Letkut menevät filtteriltä paineanturille, joka antaa ECUlle tiedon DPF:n painehäviöstä. Jos letku fuskaa, niin anturi tietysti näyttää väärin. Tai voihan anturikin tai sen johdotus olla hajalla.
Ekana kuitenkin tarkastaisin nuo paineletkut. Omassani (siis 2.2 TDCi) ne olivat 8 mm kumiletkua (sisämitta), pituutta n. 70 cm/letku. Tilalle voi laittaa paremman puutteessa 8 mm bensaletkua tai mieluummin silikoniletkua, joka kestää ajan oloon paremmin kuumuutta. Tai hätäkorjauksena leikkaa muutaman sentin pois ja liittää takaisin filtteriin.
Letkut menevät filtteriltä paineanturille, joka antaa ECUlle tiedon DPF:n painehäviöstä. Jos letku fuskaa, niin anturi tietysti näyttää väärin. Tai voihan anturikin tai sen johdotus olla hajalla.
Ekana kuitenkin tarkastaisin nuo paineletkut. Omassani (siis 2.2 TDCi) ne olivat 8 mm kumiletkua (sisämitta), pituutta n. 70 cm/letku. Tilalle voi laittaa paremman puutteessa 8 mm bensaletkua tai mieluummin silikoniletkua, joka kestää ajan oloon paremmin kuumuutta. Tai hätäkorjauksena leikkaa muutaman sentin pois ja liittää takaisin filtteriin.
Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni
Tuo tyhjentäminen onnistuu helposti itsekki tehdä. Moskalla rauta puikkoo vaan läpi ja rautakangella sitten loput.
Anturin pystyy huijaamaan siten että ennen dbf:ää oleva letku kiinni normaalisti ja dbf:n jälkeinen letku irti anturilta, eli mittaa ulko ilman painetta. Saadaan riittävä paine ero ja mitään hälyjä/vikavaloja ei omassani syttynyt. Polttoja auto kyllä suorittaa siitä huolimatta mutta eipähän pönttö ahista enää. Poltoistakin jos haluaa eroon niin tuo ohjelmointi sitten ainut vaihtoehto.
Voimaa ja kierrosherkkyyttä tuli koneeseen selkeästi lisää tyhjennyksenllä.

Anturin pystyy huijaamaan siten että ennen dbf:ää oleva letku kiinni normaalisti ja dbf:n jälkeinen letku irti anturilta, eli mittaa ulko ilman painetta. Saadaan riittävä paine ero ja mitään hälyjä/vikavaloja ei omassani syttynyt. Polttoja auto kyllä suorittaa siitä huolimatta mutta eipähän pönttö ahista enää. Poltoistakin jos haluaa eroon niin tuo ohjelmointi sitten ainut vaihtoehto.
Voimaa ja kierrosherkkyyttä tuli koneeseen selkeästi lisää tyhjennyksenllä.

Ford #11
Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni
Oletko operaation jälkeen käynyt pakokaasutestissä? Paljonko nokiarvo kasvaa?
Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni
En ole käynyt mutta tuo dbf:n tyhjennys ei vaikuta noihin katsastuksessa mitattaviin päästöihin millään lailla.
Ford #11
Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni
Kyllä se nimenomaan nokimittaukseen vaikuttaa, kun pakokaasu tulee suodattamattomana läpi. Eihän dieselissä muuta mitata.
Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni
"muuan katsastus päällikön kommentti dbf:n poistosta. Ei mitään väliä koska mikään mittari ei nokipartikkelien määrää mittaa. Hylky voi tietenkin tulla jos on kovasti omia hitsauksia näkyvissä."
Katsastuksessa mitataan ainoastaan savutus arvoa valon läpäisy menetelmällä ja tuo dbf vaikuttaa ainoastaan noihin noki partikkeleden määrään joita ei voida mitata nyky systeemeillä. Voi olla että joskus tulevaisuudessa tilanne on toinen.
monella muulla merkillä kuten bmw ja volvo todella yleinen toimenpide kulutuksen pudottamisen ja tehon noston tarpeisiin.
Katsastuksessa mitataan ainoastaan savutus arvoa valon läpäisy menetelmällä ja tuo dbf vaikuttaa ainoastaan noihin noki partikkeleden määrään joita ei voida mitata nyky systeemeillä. Voi olla että joskus tulevaisuudessa tilanne on toinen.
monella muulla merkillä kuten bmw ja volvo todella yleinen toimenpide kulutuksen pudottamisen ja tehon noston tarpeisiin.
Ford #11
Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni
Mistä se tämä DPF pönttö fyysisesti löytyy MK3:ssa? Onko se heti siinä turbon alapuolella oleva pänikkä?
Lähinnä mielessä pöntön puhdistus, jos se olis vaikka tukossa.
Täällä: http://www.talkford.com/topic/206011-di ... te-filter/
joku oli puhistanut näin
Lähinnä mielessä pöntön puhdistus, jos se olis vaikka tukossa.
Täällä: http://www.talkford.com/topic/206011-di ... te-filter/
joku oli puhistanut näin
vieläkö tajuais mitä tuolla jetwashilla meinaa, painepesuria vai kenties jotain muuta...this weekend i removed the dpf, and gave it a good blast out with the jetwash, put it back on and gave the car a good run, and all is well!! now runs like a dream and the engine management light has also gone out! saved a lot of money!
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv Titanium Business
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni
Youtubestakin löytyy noita puhdistus/pesu videoita kun laittaa hakuun vaan. Kuumavesi painepesurin vaatii ja muistaakseni jarrukliineriä tolkuttomasti.
Ford #11
Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni
Lainaten
"Tuo tyhjentäminen onnistuu helposti itsekki tehdä. Moskalla rauta puikkoo vaan läpi ja rautakangella sitten loput.
Anturin pystyy huijaamaan siten että ennen dbf:ää oleva letku kiinni normaalisti ja dbf:n jälkeinen letku irti anturilta, eli mittaa ulko ilman painetta. Saadaan riittävä paine ero ja mitään hälyjä/vikavaloja ei omassani syttynyt. Polttoja auto kyllä suorittaa siitä huolimatta mutta eipähän pönttö ahista enää. Poltoistakin jos haluaa eroon niin tuo ohjelmointi sitten ainut vaihtoehto.
Voimaa ja kierrosherkkyyttä tuli koneeseen selkeästi lisää tyhjennyksenllä".
Olen miettinyt omaan mondeoon dpf:n poistoa mutta vielä en ole saanut vastausta digituningilta että onnistuuko se ohjelmallisesti. Asiaa selvitellään ja hinta arvio on 800-1000e..
Mutta onnistuuko todella noin miten alussa mainittu? Autona on mondeo 2.0 tdci 120kw vm -10 ja auto on euro 5 eli "uudempi dpf".
"Tuo tyhjentäminen onnistuu helposti itsekki tehdä. Moskalla rauta puikkoo vaan läpi ja rautakangella sitten loput.
Anturin pystyy huijaamaan siten että ennen dbf:ää oleva letku kiinni normaalisti ja dbf:n jälkeinen letku irti anturilta, eli mittaa ulko ilman painetta. Saadaan riittävä paine ero ja mitään hälyjä/vikavaloja ei omassani syttynyt. Polttoja auto kyllä suorittaa siitä huolimatta mutta eipähän pönttö ahista enää. Poltoistakin jos haluaa eroon niin tuo ohjelmointi sitten ainut vaihtoehto.
Voimaa ja kierrosherkkyyttä tuli koneeseen selkeästi lisää tyhjennyksenllä".
Olen miettinyt omaan mondeoon dpf:n poistoa mutta vielä en ole saanut vastausta digituningilta että onnistuuko se ohjelmallisesti. Asiaa selvitellään ja hinta arvio on 800-1000e..
Mutta onnistuuko todella noin miten alussa mainittu? Autona on mondeo 2.0 tdci 120kw vm -10 ja auto on euro 5 eli "uudempi dpf".
Sierra 2.0 iS -88.
Mondeo -97 2.0
Mondeo TD -96,
Mondeo STW TD -00,
Mondeo TDci 130hv -04
Mondeo Tdci 163 pshift -10
Mazda 6 -09
Mondeo -97 2.0
Mondeo TD -96,
Mondeo STW TD -00,
Mondeo TDci 130hv -04
Mondeo Tdci 163 pshift -10
Mazda 6 -09
-
- Uusi foorumilla
- Viestit: 1
- Liittynyt: 18 Loka 2015 15:32
- Paikkakunta: Oulu
Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni
Mulla on kans tuollausta ongelmaa. Tekee välillä sillain että kun moottoritieltä tulee niin tyhjäkäynti rytkyttää ja haisee lämmenneet jarrut. Omaan autoon tulee tosiaan tuo DPF poisto EGR poisto ja tehonlisäys chip- tuningin tekemänä kulkine on vm-11 mondeo 2.0 tdci 163hp versio.
Minulta voi tiedustella nuista chip-tuningin ohjelmoinneista toimimme jälleenmyyjinä oulun aluella.
Minulta voi tiedustella nuista chip-tuningin ohjelmoinneista toimimme jälleenmyyjinä oulun aluella.
Mondeo mk4 vm-11 2.0 TDCI
Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni
163 hv 2.0 tdci kävi keväällä egr ja dpf ohjelmallisessa poistossa, optimoinnissa (210/420) ja dpf mekaaninen suolistus.
Tuo dpf alkoi ketuttamaan, kun jostain syystä varsinkin kaupunkiajossa tuo poltto useinkin keskeytyi ja ruiskutteli öljyn sekaan ne polttodieselit. Vaihtelen n 6-7 kk välein öljyt, niin tuossakin ajassa öljymäärään lisääntynyt n 1-1.5 litraa dieseliä.
Tuo dpf alkoi ketuttamaan, kun jostain syystä varsinkin kaupunkiajossa tuo poltto useinkin keskeytyi ja ruiskutteli öljyn sekaan ne polttodieselit. Vaihtelen n 6-7 kk välein öljyt, niin tuossakin ajassa öljymäärään lisääntynyt n 1-1.5 litraa dieseliä.
Jos mies puhuu yksin metsässä, eikä yksikään nainen kuule häntä, onko mies silti väärässä?
Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni
Onko tuo öljyn lisääntyminen loppunut?ratikka kirjoitti:163 hv 2.0 tdci kävi keväällä egr ja dpf ohjelmallisessa poistossa, optimoinnissa (210/420) ja dpf mekaaninen suolistus.
Tuo dpf alkoi ketuttamaan, kun jostain syystä varsinkin kaupunkiajossa tuo poltto useinkin keskeytyi ja ruiskutteli öljyn sekaan ne polttodieselit. Vaihtelen n 6-7 kk välein öljyt, niin tuossakin ajassa öljymäärään lisääntynyt n 1-1.5 litraa dieseliä.
Itsellä vähän saman kaltainen epäilys kun öljy lisääntyy. Meillä hajosi talvella egr venttiili, se vaihdettiin ja samalla päivitettiin softat, niin että saatiin myös valoautomatiikka toimimaan (tuontiauto) Tuon jälkeen on pariin kertaan mennyt öljyn pinta yli viivan ja vaihdettu öljyt alle 10tkm välein, öljy on selvästi laihempaa kuin aikaisemmin ollut ja ei öljyn pinta ennen egr:n rikkontumista lisääntynyt vaihtovälin aikana...
Voisiko tuo softan päivitys saada tämmöistä aikaan? Näkeekö mistään tai miten tietää koska "poltto" käynnissä? Mitään vikakoodeja ei ole, auto toimii normaalisti eikä mikään viittaisi suutin/pumppu vuotoon...
Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni
Jep, nykyään öljymäärä pysyy nätisti viivalla. Tuota polttoa voi seurata tuolla kulutusmittarilla, nousee polton aikana n 1-2 litraa. En tiedä muita konsteja, kun parin ölyn imemisen jälkeen käytin jo optimoinnissa. Tuo lisääntynyt öljynmäärä voi aiheuttaa myös koneen "ryntäyksen" jos öljymäärä kasvaa liian suureksi.
Jos mies puhuu yksin metsässä, eikä yksikään nainen kuule häntä, onko mies silti väärässä?
Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni
Eikö noissa 163 hp -koneissa ole jo erillinen DPF:lle syöttävä suutin, eikä öljy siten laimene kun sitä regeneroinnin vaatimaa polttoainetta ei sylinteriin ruiskita?
Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni
Rupesipa minullakin herjaamaan DPF:n paineita, vikakoodi P20002. Autolla ajettu jo 250tkm joten lienee filtteri jo tuhkaa täynnä. Nyt mielessä DPF:n suolistaminen / uuden filtterin tilaaminen ebaystä hintaan 189+kulut. Miten on toiminut tyyli että DPF filtteri tyhjäksi ja takimmainen paineletku irti, aiheuttaako onglmia / polttaako tiuhaan olematonta filtteriä? Etuna suolistuksessa olisi virkeämpi auto ja pienempi kulutus..
Moottori tyyppi QXBA vuosi 2008

Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni
Kannattaa ehkä funtsia uudestaan tota tyhjennystä:
http://yle.fi/uutiset/jokamiehen_paasto ... la/8486593
http://yle.fi/uutiset/jokamiehen_paasto ... la/8486593
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni
Taidanpa jättää homman pesun asteelle. jospa sen saisi sillä virtaamaan vaaditun verran.
Jos ei niin sitten poralla parit reijät. 


Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni
JA sitten ne vielä väittää että uusiauto säästää luontoa,ja paskan marjat aikamoista asiakkaiden kusetusta on nykyautoilu ja direktiivit!
Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni
Kaippa tuo on luontoa säästänyt kuluneiden 250 tuhannen aikana kun hiukkasia on pönttö täynnä. Tosin vikavalokin sammui viimasuojanasennuksen jälkeen kun hurautin pidemmän matkan (sai varmaan poltot läpi). Ensi kesänä dpf irti ja kuumavesipesurilla liottelua.Hyvä on DPF systeemi foortissa bemuihin verrattuna. 

Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni
Hiljaistapa on tällä saralla, kaikilla vissiin toimii dpf kuten pitää
No mulla ei...
Mondeo 2.0tdci 163hp DW10C, 2010 126tkm manuaali
Alkanut polttamaan 100-200km välein.
ForScannilla tutkittua, ei vikakoodeja, alla muutama arvo..
DPF_Load 30-85%, riippuen polton ajankohdasta
DPF_Soot_Load 30-80% riippuen polton ajankohdasta
Egr:n arvoja en just nyt muista
Dpf:n paine-ero normaalisti 0-3Kpa, polton aikana ja täys kaasulla isompi
Poltot sinänsä menee kerralla läpi, tulee sen verta annettua lapikasta, jos huomaan polton alkaneen, kolmesti ForScannilla ajettu pakkopoltto onnistuneesti läpi.
Aiemmin jo myyjän toimesta tarkistettu loukulle menevät letkut ja paine-eroanturi vaihdettu uuteen. Sinänsä jännä oli havaita ettei ForScan antanut vikakoodeja ja myyjän Boschin testeri antoi paine-eroanturille koodit
Tuleeko mieleen mitä seuraavaksi alkaisi tutkiin, nimimerkillä kohta rautakanki käteen

No mulla ei...
Mondeo 2.0tdci 163hp DW10C, 2010 126tkm manuaali
Alkanut polttamaan 100-200km välein.
ForScannilla tutkittua, ei vikakoodeja, alla muutama arvo..
DPF_Load 30-85%, riippuen polton ajankohdasta
DPF_Soot_Load 30-80% riippuen polton ajankohdasta
Egr:n arvoja en just nyt muista
Dpf:n paine-ero normaalisti 0-3Kpa, polton aikana ja täys kaasulla isompi
Poltot sinänsä menee kerralla läpi, tulee sen verta annettua lapikasta, jos huomaan polton alkaneen, kolmesti ForScannilla ajettu pakkopoltto onnistuneesti läpi.
Aiemmin jo myyjän toimesta tarkistettu loukulle menevät letkut ja paine-eroanturi vaihdettu uuteen. Sinänsä jännä oli havaita ettei ForScan antanut vikakoodeja ja myyjän Boschin testeri antoi paine-eroanturille koodit

Tuleeko mieleen mitä seuraavaksi alkaisi tutkiin, nimimerkillä kohta rautakanki käteen

HeKo Performance Parts [Varoitus - Kaupallinen linkki]
Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni
Oletko kokeillut tankkiin kaadettavia lisäaineita esim. Forte tai joku mitä saa hylly tavarana?
Sitten on myös tälläinen sumutettava aine http://www.motonet.fi/fi/tuote/608066/L ... tusaine-1l
Ehkäpä nuo rauhoittaisi tilannetta
Sitten on myös tälläinen sumutettava aine http://www.motonet.fi/fi/tuote/608066/L ... tusaine-1l
Ehkäpä nuo rauhoittaisi tilannetta
Mondeo 2.0 tdci AT6 Titanium MK4