kakkoskopan mondeoon moottoriöljyt.
kakkoskopan mondeoon moottoriöljyt.
Eli autoon vaihdettiin viime joulukuussa Mobil Super 3000 Formula 5w-30 FE Ford-öljyt ja näillä ei ole ajettu kuin vajaa 7000km ja melkein tikun alarajassa.
Moottori 2.0 96Kw, -98 ja vajaa 270tkm ajettu.
Huolto-oppaassa oli, että autoon kelpaisi myös Mobil 1:set ja muutama muu Mobilin tuote. Tuolle moottorille on ilmoitettu 1v tai 15tkm, niin seuraavaan öljynvaihtoon paksumpaa öljyä, kun tuota moottori näyttää syövän. Mites Mobil 1 New Life 0W-40, Mobil 1 Peak Life 0W-50 tai Mobil Super 3000 5W-40? Ilmeisesti moottori ei tykkää liian ohuista öljyistä, vaikka konepellin alla on 5W-30 suositus.
Ainakaan entisessä Nissan Primera SR-koneessa pysyi hyvin sisällä Mobil 1 New Life 0W-40, vaikka tuollakin oli ajettu reilu 300tkm. Eikä koskaan laskenut tikussa niin alas 10tkm vaihtovälillä, mitä tässä Fordissa 7tkm välillä.
Moottori 2.0 96Kw, -98 ja vajaa 270tkm ajettu.
Huolto-oppaassa oli, että autoon kelpaisi myös Mobil 1:set ja muutama muu Mobilin tuote. Tuolle moottorille on ilmoitettu 1v tai 15tkm, niin seuraavaan öljynvaihtoon paksumpaa öljyä, kun tuota moottori näyttää syövän. Mites Mobil 1 New Life 0W-40, Mobil 1 Peak Life 0W-50 tai Mobil Super 3000 5W-40? Ilmeisesti moottori ei tykkää liian ohuista öljyistä, vaikka konepellin alla on 5W-30 suositus.
Ainakaan entisessä Nissan Primera SR-koneessa pysyi hyvin sisällä Mobil 1 New Life 0W-40, vaikka tuollakin oli ajettu reilu 300tkm. Eikä koskaan laskenut tikussa niin alas 10tkm vaihtovälillä, mitä tässä Fordissa 7tkm välillä.
Re: kakkoskopan mondeoon moottoriöljyt.
Itse ainakin lisäisin 0,5 litraa öljyä (kustantaa 3-4€) ja unohtaisin koko asian. Kokeilut eri öljyillä on pitkäpiimäistä ja turhauttavaa hommaa.
Muuten, n. 1 dl/1000 km tuon ikäiselle ja ajetulle koneelle ei ole paha kulutus. Varmasti meillä kaikilla on joskus ollut auto, joka ei kuluta öljyä juuri lainkaan. Autot on yksilöitä.
Muuten, n. 1 dl/1000 km tuon ikäiselle ja ajetulle koneelle ei ole paha kulutus. Varmasti meillä kaikilla on joskus ollut auto, joka ei kuluta öljyä juuri lainkaan. Autot on yksilöitä.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: kakkoskopan mondeoon moottoriöljyt.
Muutenkin ilmat ovat kylmenneet, niin tuleepa vaihdettua öljyt.
Re: kakkoskopan mondeoon moottoriöljyt.
Noista Mobilin öljyistä en osaa mitään järkevää sanoa.
Mutta vaihtaminen kallimpaan 0w - öljyyn tuskin on se mitä tavoittelet.
Entä jos kokeilisil Ford Formula F öljyä? Edullinen ja varmasti sopiva.
Valvoline MaxLife 5w30 fe on myös hyvä, pysyy vähän paremmin sisällä.
Mutta vaihtaminen kallimpaan 0w - öljyyn tuskin on se mitä tavoittelet.
Entä jos kokeilisil Ford Formula F öljyä? Edullinen ja varmasti sopiva.
Valvoline MaxLife 5w30 fe on myös hyvä, pysyy vähän paremmin sisällä.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: kakkoskopan mondeoon moottoriöljyt.
Ei olisi kallis Peak Life 0W-50 tarjouksessa Tokmannilla (paikkakuntaa en mainitse)yritäedes kirjoitti:Noista Mobilin öljyistä en osaa mitään järkevää sanoa.
Mutta vaihtaminen kallimpaan 0w - öljyyn tuskin on se mitä tavoittelet.
Entä jos kokeilisil Ford Formula F öljyä? Edullinen ja varmasti sopiva.
Valvoline MaxLife 5w30 fe on myös hyvä, pysyy vähän paremmin sisällä.
vajaa 27e 4l pönikkä. Olisi pitäny ostaa, mutta ostan seuraavalla kerralla,
Jos tuolla hinnalla saa.
Yleensä 50-öljyt on reilusti paksummat kuin 30-öljyt, luulisi että pysyisivät
paremmin sisällä. Ja se ei tee yhtään pahaa vanhalle ja kuluneelle
moottorille paksummat öljyt.
Re: kakkoskopan mondeoon moottoriöljyt.
En yllytä , mutta voisit tehdä niin kuin minä. Mobil 5W50 öljyt koneeseen , ei tarvii lotrata öljynlisäyksen kanssa
eikä muutenkaan.Näin olen mennyt taunuksie, sierrojen ja mondeoiden kanssa ja hyvin menee, mutta menkööt.
eikä muutenkaan.Näin olen mennyt taunuksie, sierrojen ja mondeoiden kanssa ja hyvin menee, mutta menkööt.
Mondeo -09 2.5T Panther Black

It`s my way or no way.

It`s my way or no way.
Re: kakkoskopan mondeoon moottoriöljyt.
Tärkeintä varmaan olis oikeaa öljyä moottorissa
zetecit ja duratecit kuitenkin tarkkoja öljystä.. 5/50 usein liian jäykkä öljy hydris moottoriin. Eikä niistä löydykään edes fordin luokituksia..

Ford Mondeo -15 2.0tdciM6 Titanium Busines
(ex)Ford Mondeo -11 2.0tdci powershift titanium
(ex)Ford Granada 82 2.8i GL Autom.
(ex)Ford Mondeo -11 2.0tdci powershift titanium
(ex)Ford Granada 82 2.8i GL Autom.
Re: kakkoskopan mondeoon moottoriöljyt.
Jos tarkoitit, että moottorissa on hydrauliset venttiilinnostimet, valitettavasti tässä Zetecissä on perinteisst säädettävät venttiilit. Ja v6 oli ainoastaan hydraulisillq venttiilinnostimilla. Syytä en tiiä miksi Fordi käytti noin. Esim. mulla oli aikanaan Nissan Primera -92 SR20Di yksipisteruiskussa oli varustettu hydraulisilla venttiilinnostimilla ja tuossa sentään voi käyttää jo siihen aikaan 15w-50 ja 5w-40 öljyjä. Eli 5w-50 öljyt olisi todennäisesti toiminut.mondix kirjoitti:Tärkeintä varmaan olis oikeaa öljyä moottorissazetecit ja duratecit kuitenkin tarkkoja öljystä.. 5/50 usein liian jäykkä öljy hydris moottoriin. Eikä niistä löydykään edes fordin luokituksia..
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: kakkoskopan mondeoon moottoriöljyt.
Niin, siis tuossa mustakantisessa zetecissä taisi olla kiinteät nostajat, kaikissa muissa zeteceissä oli kyllä hydrauliset ja ovat tarkkoja öljyistä, joskus noissa hopeakantisissa zeteceissä on jopa jumittanut nostajat vääristä öljyistä, ja venttiili jäänyt raolleen mistä syystä puristukset voi olla kateissa. Mutta asiaan; kyllä moottorissa on joku vika, jos se ei valmistajan suosittelemilla öljyn viskositeeteillä pysy valmistajan antamissa kulutusrajoissa.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: kakkoskopan mondeoon moottoriöljyt.
Useimmiten nostaja jumit johtuu vaihtamattomista likasista öljyistä!
Sierraan laitettu aina Mobilin 1 ja hyvin on pelannu nostajat,kumit uusittu kerran kun oli ihan korput.
Kummaa on myös tuo jos ei joku öljy täyttäisi Fordin speksejä?? onko tosiaankin noin jopa nykyaikanakin? kumpa ei olisi vain myyntikikka kuten olen korjaamoiltakin kuullu?
Sierraan laitettu aina Mobilin 1 ja hyvin on pelannu nostajat,kumit uusittu kerran kun oli ihan korput.
Kummaa on myös tuo jos ei joku öljy täyttäisi Fordin speksejä?? onko tosiaankin noin jopa nykyaikanakin? kumpa ei olisi vain myyntikikka kuten olen korjaamoiltakin kuullu?
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: kakkoskopan mondeoon moottoriöljyt.
Eipä noi ohc:t ja cvh:t ole niin tarkkoja öljyistä ollutkaan kuin zetecit. Itse käytän niitä öljyjälaatuja mitä valmistaja suosittelee. Vallankin nykyautoissa ne on hyvinkin tarkkoja juttuja.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: kakkoskopan mondeoon moottoriöljyt.
Vanhasta autosta ei tiiä ikinä, mitä öljyjä käytetty.Sierra2.3-16v kirjoitti:Niin, siis tuossa mustakantisessa zetecissä taisi olla kiinteät nostajat, kaikissa muissa zeteceissä oli kyllä hydrauliset ja ovat tarkkoja öljyistä, joskus noissa hopeakantisissa zeteceissä on jopa jumittanut nostajat vääristä öljyistä, ja venttiili jäänyt raolleen mistä syystä puristukset voi olla kateissa. Mutta asiaan; kyllä moottorissa on joku vika, jos se ei valmistajan suosittelemilla öljyn viskositeeteillä pysy valmistajan antamissa kulutusrajoissa.
Itsellä on mustakantinen zetec, ohjekirjassa on pienemmillä koneissa eli
alle 2.5l v6 on ilmoitettu: "Venttiilinvälykset: imu 0,11-0,18mm ja pako 0.27-0.34mm ja venttiilinvälykset voidaan mitata/säätää aikaisintaan 5 minuutin kulttua moottorin pysäyttämisestä".
Noissahan mustakantisissa Zeteceissä taisi olla jopa reilusti pidempi
jakopäänkesto kuin hopeakantisissa Zeteceissä.
Nuistaakseni mustakantiset 10v/150tkm, kun hopeakantisissa on vain 6v/120tkm.
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: kakkoskopan mondeoon moottoriöljyt.
No en tiedä kestosta, vaihtoväli voi olla pidempi 

1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: kakkoskopan mondeoon moottoriöljyt.
Jos on Zetec-R sarjaa oleva moottori, niin siinä on kiinteät juu. olivat tai ei, niin kirja suosittelee varmasti vain näitä öljyjä.. ACEA-A1/A5/B1/ ja WSS-M2C913A/M2C913B/M2C913C ja juurikin 5w-30 ja ylä visko tais olla 40 asti. kyllähän tuo acea luokitukset voi löytä monestakin öljystä, mutta tuota fordin omaa luokitusta ei monestakaan löydy.kurkitopi kirjoitti: Jos tarkoitit, että moottorissa on hydrauliset venttiilinnostimet, valitettavasti tässä Zetecissä on perinteisst säädettävät venttiilit. Ja v6 oli ainoastaan hydraulisillq venttiilinnostimilla. Syytä en tiiä miksi Fordi käytti noin. Esim. mulla oli aikanaan Nissan Primera -92 SR20Di yksipisteruiskussa oli varustettu hydraulisilla venttiilinnostimilla ja tuossa sentään voi käyttää jo siihen aikaan 15w-50 ja 5w-40 öljyjä. Eli 5w-50 öljyt olisi todennäisesti toiminut.
mitä oon itekin kuullu ja oppinu niin ihan viisain käyttää ns. uudemmissa fordin moottoreissa oikeaa öljyä. nuo iki vanhat puimuri moottorit nyt toimii melkeen millä tahansa

Ford Mondeo -15 2.0tdciM6 Titanium Busines
(ex)Ford Mondeo -11 2.0tdci powershift titanium
(ex)Ford Granada 82 2.8i GL Autom.
(ex)Ford Mondeo -11 2.0tdci powershift titanium
(ex)Ford Granada 82 2.8i GL Autom.
Re: kakkoskopan mondeoon moottoriöljyt.
Sitä öljyä laittaa mitä ohjekirjat käskee ja vaihto tarvittaessa sen mukaan miten ajaa,noilla pitäis pärjäillä
Re: kakkoskopan mondeoon moottoriöljyt.
Paitsi tässä on Zetec-e moottori.mondix kirjoitti: Jos on Zetec-R sarjaa oleva moottori, niin siinä on kiinteät juu. olivat tai ei, niin kirja suosittelee varmasti vain näitä öljyjä.. ACEA-A1/A5/B1/ ja WSS-M2C913A/M2C913B/M2C913C ja juurikin 5w-30 ja ylä visko tais olla 40 asti. kyllähän tuo acea luokitukset voi löytä monestakin öljystä, mutta tuota fordin omaa luokitusta ei monestakaan löydy.
mitä oon itekin kuullu ja oppinu niin ihan viisain käyttää ns. uudemmissa fordin moottoreissa oikeaa öljyä. nuo iki vanhat puimuri moottorit nyt toimii melkeen millä tahansa
Ohjekirjasta poimittua:
"Ford Motor Company suosittelee käytettäväksi
Ford/Motorcraft Formula E SAE 5W-30 moottoriöljyä.
Ajoneuvonne moottori on suunniteltu käyttämään tätä öljyä
Jotta moottorin suosituskysy olisi parhaimmillaan,
tulee tätä öljyä käyttää aina
Vaihtoehtoisia moottoriöljyä viskositeetiltaan SAE 5W-30, jotka
täyttävät Ford-laatuvaatimukset WSS-M2C913-A tai
WSS-M2C912-A1
Moottoriöljyn lisäys:
Jos sellaisia öljyjä ei ole saatavilla, jotka täyttävät nämä
laatuvaatimukset, tulee käyttää öljyä, jotka ovat
viskositeetiltaan SAE 5W-30, SAE 10W-40 tai SAE 5W-40,
riippuen ulkolämpötilasta, ja jotka vastaavat ACEA A1/B1
tai ACEA A3/B3 laatuvaatimuksia. Näiden öljyjen käyttö
saattaa alentaa moottorin suorituskykyä, lisätä polttoaineen
kulutusta ja lisätä päästöjä.
Ford-liikkeestä saatte viimeisimmät tiedot suositeltujen öljyjen
muutoksista ja parannuksista.
Ford-liikkenne auttaa ja neuvoo Teitä mielellään näissä asioissa."
Re: kakkoskopan mondeoon moottoriöljyt.
No 5W/30 sitten sinne laittaa sillä se pelaa,eihän se Voorti ite öljyjä valmista,suuret öljy-yhtiöt niitä tislaa.