Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
sammyjr kirjoitti:Tervehdys! Nyt on ensimmäinen Fordi alla ja kyseinen malli. Tyytyväinen olen kaikin puolin. -12 malli ja kilsojakin n. 80tkm takana. Yhden ongelman/vian olen havainnut ja mietinkin tässä, että voinko tehdä asialle itse jotain vai laitanko myyjäliikkeeseen tarkistukseen. Eli kojelaudan alta kuuluu ajoittain "räminää/tärinää" mielestäni tulee oikealta puolelta tarkkaan ottaen. Huonolla tiellä tuo aktivoituu, mutta ei siis kuulu koko aikaa.
Voisiko vika olla mahdollisesti jostakin tuulettimesta vai onkohan jossain joku selvästi irti ja resonoi?
Jos jollain on kokemuksia aiheesta niin ottaisin apuja/tietoa ilolla vastaan!
Autoon asennettiin myös lohkolämmitin ja sisätilanpistoke, voiko noiden asennuksessa tapahtua jotain sellaista joka jättäisi resonoivan äänen?
Kyseessä on ilmeisesti tässäkin kestotestissä mainittu ratin säätömekanismin palautusjousi, joka tapailee metalliputkea:
sammyjr kirjoitti:Tervehdys! Nyt on ensimmäinen Fordi alla ja kyseinen malli. Tyytyväinen olen kaikin puolin. -12 malli ja kilsojakin n. 80tkm takana. Yhden ongelman/vian olen havainnut ja mietinkin tässä, että voinko tehdä asialle itse jotain vai laitanko myyjäliikkeeseen tarkistukseen. Eli kojelaudan alta kuuluu ajoittain "räminää/tärinää" mielestäni tulee oikealta puolelta tarkkaan ottaen. Huonolla tiellä tuo aktivoituu, mutta ei siis kuulu koko aikaa.
Voisiko vika olla mahdollisesti jostakin tuulettimesta vai onkohan jossain joku selvästi irti ja resonoi?
Jos jollain on kokemuksia aiheesta niin ottaisin apuja/tietoa ilolla vastaan!
Autoon asennettiin myös lohkolämmitin ja sisätilanpistoke, voiko noiden asennuksessa tapahtua jotain sellaista joka jättäisi resonoivan äänen?
Kyseessä on ilmeisesti tässäkin kestotestissä mainittu ratin säätömekanismin palautusjousi, joka tapailee metalliputkea:
Minuakin kiinnostaisi minkälaisia ratkaisuja olette jälkiasenteisiksi parkkitutkiksi hankkineet. Perä kun on melko vaikea hahmottaa esim. parkkihallissa.
Haluaisin mieluusti sellaisen jossa ei ole mitään näyttö/kameraa tms, vaan piipitys riittäisi.
Ilmeisesti puskurin taakse tarranauhalla tms asennettaviakin parkkitutkia löytyy(ei reijän porauksia jne), onko sellaisista kokemuksia? Tai rekisterikilven taakse asennettavista?
Eilen tuli ostettua mondeo vm. 2012. Mitäköhän mahtaa maksaa jälkikäteen asennettuna alkuperäiset peruutustutkat? Autossa on convers+ näyttö mutta ei tutkia. Onkohan kallista puuhaa?
Ainakin Helsingin J. Rintajoupilla asentavat alkuperäistä takatutkaa ja kokonaishinta oli muistaakseni 250 euron tienoilla. Kyseessä on ainoastaan piippaava malli, mutta huoltoneuvojan mukaan on mahdollista että tulevaisuudessa tutkan toiminta saadaan integroitua ohjelmistopäivityksellä auton tietonäyttöön.
Kaveri osti sellaisen ohuen flipattavan näytön ja kameran ebaystä 35€ ja toimii hienosti, näyttö a-pilarin juureen ja kamera toisen rekkarivalon tilalle muistaakseni.
Onko MK4 omistajilla ollut ongelmia ohjaustehostinpumpun & hammastangon kanssa?
Ilmeisesti ainakin Englannin foorumin mukaan yllättävän yleinen vika näissä vehkeissä. Alla siis käytetty peli ja lähinnä mietiskelin, että jos varmuuden vuoksi(korkeista kilometreistä johtuen) vaihtaisi tuon ohjaustehostimen säiliön(jossa suodatin) & tehostimen öljyt.
Päivien päivää. Uusi ylpeä foordilainen ilmoittautuu.
Pari viikkoa sitten vaihdoin vanhan Skoodan 2013 vuoden farkku Mondeoon 2.0 Tdci + ps-vaihteisto. Kilometrejä 110tkm.
Heti ekana iltana autoa tutkiessani, huomasin "low battery" ilmoituksen muutaman minuutin kulttua siitä, kun laitoin virrat päälle.
Ajattelin, että noh, eiköhän se häviä kun ajelee, että varmaan Vehossa pitäneet valoja ja ovia auki.
Viikko sitten viikonloppuna ajoin 1000 km ja sunnuntai iltana testasin akkua pitämällä virtoja päällä tovin. Jälleen sama "low battery" ilmoitus muutaman minuutin seisonnan jälkeen. Käytin viikolla autoa Veholla vetokoukun asennuksessa ja pyysin samalla tarkistamaan akun kunnon. Akkutesti osoitti akun kunnoksi 75%, eli akkuhan tästä alkaa olla menossa vaihtoon. Nyt töissä foorumilaisten ohjeilla testasin convers+ testinäyttöä ja akun varaus oli 12,1V. Tosin olin ladannut testimielessä Defan MultiCharger 1204 laturilla ensiksi. Huomenna siis näkee vertailutuloksen ilman Defan käyttöä.
Onko foorumilaisilla kokemuksia tuosta kyseisestä Defan multiChangerista? Lähinnä sen käyttö arveluttaa, että voiko ja kannattaako sitä pitää seinässä kuinka usein ja kuinka pitkiä aikoja kerralla? Voiko siitä olla pitkällä käytöllä haittaa akulle? Oman käsityksen mukaan Defastani ei lähde haaraa lohkolle, vaan ainoastaan lataa tuota akkua. Autossahan on jo itsessään webasto (kauko-ohjaimella), joka ilmeisesti hörppää aika roimasti akkua pakkasaamuisin. Joten taitaa olla fiksuinta pitää autoa seinässä öisin, niinkuin normi lohkolämmitintä?
Entä minkälaista akkua suosittelisitte montsikkaan? Sellaista johon voi luottaa ainakin seuraavat kaksi talvea. Käyn 3-vuorotöissä enkä oikein nopeasti keksi mitään ikävämpää, kuin huomata kylmänä helmikuun aamuyönä 04:00, että auto ei inahda.
Soittelin Oulun Akkutaloon ja sieltä heittelivät pari akkuvaihtoehtoa, mutta sanoivat että Mondeoissa on normaalia litteämpi akku. Onko näin, vai koittavatko vain myydä kalliimpaa?
Ja onko tosiaan niin, että penkinlämmittimet, peilienlämmitys ja lasien lämmittimet menevät itsestään päälle ilman niistä kertovaa valoa tietyn lämpötilan jälkeen? Entä pitäisikö hehkuvalo näkyä jo näillä keleillä autoa käynnistäessä. Nimittäin itse en ole sitä kertaakaan vielä nähnyt, vaikka Help-screen täppi ei ole aktiivinen.
Nyt parin viikon ajon jälkeen olen erittäin tyytyväinen autoon. Ei kolise eikä kitise (niinkun entinen Tsekkiläinen). Ainoa hämmästyksen aihe yllämainittujen lisäksi on tuo convers+ näytön päälle jääminen turhan pitkäksi aikaa ellei ovia lukitse. (Sekin hämmästys johtuu vain ja ainoastaan siitä kun traumatisoiduin low battery ilmoituksesta).
Tuo Low battery ilmo tulee kyllä herkästi, eikä heti kannata pelästyä. Mullakin puolivuotiaana tuota vilautteli kun kanpungissa tuli 4-5 kauppasiirtymää. Hommalle ei mitään tehty eikä ole enää herjaillut kertaakaan.
Meillä ei webastonkaan kans ole ollut ongelmia kun 20 minuutin lämmittämisen jälkeen työmatkaa 10 km moottoriliikennetietä.
Auto pistää päälle ja pois noita sähkölämmittimiä oman tahtonsa mukaan. Kylmäkäynnistyksen jälkeen ne saattavat mennä päälle, jotta moottori lämpenisi nopeammin (ECU tarkkailee kyllä onko virtaa riittävästi). Samoin ne voivat sähköjärjestelmän kuormituksen vaihdellessa mennä automaattisesti päälle/pois.
Kristiaani kirjoitti:Päivien päivää. Uusi ylpeä foordilainen ilmoittautuu.
Pari viikkoa sitten vaihdoin vanhan Skoodan 2013 vuoden farkku Mondeoon 2.0 Tdci + ps-vaihteisto. Kilometrejä 110tkm.
Heti ekana iltana autoa tutkiessani, huomasin "low battery" ilmoituksen muutaman minuutin kulttua siitä, kun laitoin virrat päälle.
Ajattelin, että noh, eiköhän se häviä kun ajelee, että varmaan Vehossa pitäneet valoja ja ovia auki.
Viikko sitten viikonloppuna ajoin 1000 km ja sunnuntai iltana testasin akkua pitämällä virtoja päällä tovin. Jälleen sama "low battery" ilmoitus muutaman minuutin seisonnan jälkeen. Käytin viikolla autoa Veholla vetokoukun asennuksessa ja pyysin samalla tarkistamaan akun kunnon. Akkutesti osoitti akun kunnoksi 75%, eli akkuhan tästä alkaa olla menossa vaihtoon. Nyt töissä foorumilaisten ohjeilla testasin convers+ testinäyttöä ja akun varaus oli 12,1V. Tosin olin ladannut testimielessä Defan MultiCharger 1204 laturilla ensiksi. Huomenna siis näkee vertailutuloksen ilman Defan käyttöä.
Onko foorumilaisilla kokemuksia tuosta kyseisestä Defan multiChangerista? Lähinnä sen käyttö arveluttaa, että voiko ja kannattaako sitä pitää seinässä kuinka usein ja kuinka pitkiä aikoja kerralla? Voiko siitä olla pitkällä käytöllä haittaa akulle? Oman käsityksen mukaan Defastani ei lähde haaraa lohkolle, vaan ainoastaan lataa tuota akkua. Autossahan on jo itsessään webasto (kauko-ohjaimella), joka ilmeisesti hörppää aika roimasti akkua pakkasaamuisin. Joten taitaa olla fiksuinta pitää autoa seinässä öisin, niinkuin normi lohkolämmitintä?
Entä minkälaista akkua suosittelisitte montsikkaan? Sellaista johon voi luottaa ainakin seuraavat kaksi talvea. Käyn 3-vuorotöissä enkä oikein nopeasti keksi mitään ikävämpää, kuin huomata kylmänä helmikuun aamuyönä 04:00, että auto ei inahda.
Soittelin Oulun Akkutaloon ja sieltä heittelivät pari akkuvaihtoehtoa, mutta sanoivat että Mondeoissa on normaalia litteämpi akku. Onko näin, vai koittavatko vain myydä kalliimpaa?
Ja onko tosiaan niin, että penkinlämmittimet, peilienlämmitys ja lasien lämmittimet menevät itsestään päälle ilman niistä kertovaa valoa tietyn lämpötilan jälkeen? Entä pitäisikö hehkuvalo näkyä jo näillä keleillä autoa käynnistäessä. Nimittäin itse en ole sitä kertaakaan vielä nähnyt, vaikka Help-screen täppi ei ole aktiivinen.
Nyt parin viikon ajon jälkeen olen erittäin tyytyväinen autoon. Ei kolise eikä kitise (niinkun entinen Tsekkiläinen). Ainoa hämmästyksen aihe yllämainittujen lisäksi on tuo convers+ näytön päälle jääminen turhan pitkäksi aikaa ellei ovia lukitse. (Sekin hämmästys johtuu vain ja ainoastaan siitä kun traumatisoiduin low battery ilmoituksesta).
AMG akut ovat omiaan wepasto käytössä. Ne kestää purkauksia ja latauksia .moninkertaisesti tavallisiin akkuihin verrattuna.Mene hyvä mies oulun motonettiin ja osta sopiva akku, eikä mitään litteää.Mondeossa ei ole litteää akkua, koko on 278x175x175.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
It`s my way or no way.
anon1 kirjoitti:
AMG akut ovat omiaan wepasto käytössä. Ne kestää purkauksia ja latauksia .moninkertaisesti tavallisiin akkuihin verrattuna.Mene hyvä mies oulun motonettiin ja osta sopiva akku, eikä mitään litteää.Mondeossa ei ole litteää akkua, koko on 278x175x175.
itellä ainaki boschin s5010 eli 315x175x175 akku tällähetkellä mondeos kiinni. Se sinne ainakin sopii. Boschilla ei oo tarjota AGM akkua mondeoon ainakaan... Ne on sitte 315x175x190 tai pienempi 278x175x190 ja se ei siis mondeoon sovi. Tuo akku nyt palvellu 2 vuotta moitteetta.
Mutta senverran muistutusta akun vaihtajille että auton järjestelmälle pitää käydä kertomas että akku on vaihdettu ja samalla akun uusi koko/kylmäkäynnistys virta. Muuten järjestelmä ei osaa ladata sitä oikein ja muutamassa kuukaudessa saattaa uusi akku olla entinen. Itellä kesti 11kuukautta uus akku kun en hoksannut sitä käydä ohjelmoimassa fordilla.
Ja alkuperäiselle kysyjälle että tuo defahan on ylläpitolaturi. Eli jos se vaan on kunnos niin ei pitäis tulla mitään ongelmia vaikka se olis 2 viikkoa seinäs kiinni yhtäjaksoisesti. Se pitää akun varauksen 13,3-13,8 voltin välissä.
Ensimmäisenä syksynä pakkasten tultua alkoi akkuvalo palamaan . Onneksi vikaa tutkiin takuualaisena työnä. Parin pajareissun jälkeen ja pitkien tutkimusten tulokseksi saatiin pääjohtonipussa olevan yksittäisen johdon eristeen rikkoutuminen . Kontakti syntyin vain parin karvan varassa. moottorin lämmetessä vastus johdossa kasvoi niin suureksi että latauksen valo syttyi. Korjaavana toimenpiteenä johdon uudelleen liittäminen.
Keväällä alkoi Blis-valo palamaan ja vika löytyi takatutkan johdotuksista. Edelleen takuutöinä.
Tänä kesänä 2015 meni vaihtoon Flektipaneeli kokonaisuudessaan. Yksittäistä boxia kun ei saa erikseen. Vika oli tullut jo keväällä viileiden ilmojen aikana. Autolla oli silloin ajettu n,60 tkm.
Tarkemmin ottaen flektin säätöboxissa olevan 50 centin kondesaattori kärähtäminen johti siihen että , joutui ostamaan 670 € osan + työt. Näitä flektivikaisia on korjaamon mukaan tullut useita. Trafin sivulla Fokuksiin on tullut takaisin kutsuja ky, viasta.
Näillä mennään.. Muuten olen ollut tyytyiväinen autoon ja sen vääntävään pannuun.
No nyt on koeajettu 4 eri mondeota ja jos huomenna natsaa niin 2006 Skoda Octavia 1.6 fsi vaihtuu 2011 1.6 tdci titaniumiin. Palstaa lukenut ehkä jopa liikaakin mutta ajettavuus on ollut hyvä jokaisella ja varusteet paremmat kuin SuperB (Toinen vaihtoehto ) 1.6 tdci vääntö yllätti vaikka hevosia on vaan 115. Kyseisessä koeajo autossa on 17 tuuman vanteet jotka hieman ravistaa,muistan lukeneeni että muillakin ollut kyseistä ongelmaa
Viimeksi muokannut makedeuz, 13 Syys 2015 09:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jamppevaan kirjoitti:Onko MK4 omistajilla ollut ongelmia ohjaustehostinpumpun & hammastangon kanssa?
Ilmeisesti ainakin Englannin foorumin mukaan yllättävän yleinen vika näissä vehkeissä. Alla siis käytetty peli ja lähinnä mietiskelin, että jos varmuuden vuoksi(korkeista kilometreistä johtuen) vaihtaisi tuon ohjaustehostimen säiliön(jossa suodatin) & tehostimen öljyt.
Täällä on ilmenny sellanen ongelma ohjauksessa, että varsinkin suoraan ajaessa häirihtee ihan julmetusti noin puolen sentin välys ratissa.
Tämä ilmenee nimenomaan vain keskialueella, joka tuntuu myös auton ollessa sammuksissa kun rattia hennosti heiluttaa.
Ei kellään muulla ole ollu samankaltaisia oireita?
Tuntuu kyllä muutenki olevan vikoja, kun lcd-näyttö vikaantui vasta ja radio sammuilee aika ajoin itestään vailla selitystä.
Nämäki viat vaikuttas olevan semmosia mitä ei ilmeisimmin ole kellään muulla sattunu kohalle..
makedeuz kirjoitti:No nyt on koeajettu 4 eri mondeota ja jos huomenna natsaa niin 2006 Skoda Octavia 1.6 fsi vaihtuu 2011 1.6 tdci titaniumiin. Palstaa lukenut ehkä jopa liikaakin mutta ajettavuus on ollut hyvä jokaisella ja varusteet paremmat kuin SuperB (Toinen vaihtoehto ) 1.6 tdci vääntö yllätti vaikka hevosia on vaan 115. Kyseisessä koeajo autossa on 17 tuuman vanteet jotka hieman ravistaa,muistan lukeneeni että muillakin ollut kyseistä ongelmaa
Tuo vanteiden ravistaminen johtuu hyvin todennäköisesti siitä, että jarrulevyn ja navan väliin on tippunut roskia renkaanvaihdon yhteydessä. Jarrulevyillä ei ole erikseen kiinnityspultteja, vaan ne ovat kiinni rengaspulteilla. Usein vanne on vähän tarttunut napaan kiinni, kun sitä sitten kolistaa kumivasaralla tai potkien irti, niin samalla myös jarrulevy pääsee heilumaan vähän ja väliin tippuu hiekkaa ja pintaruostetta.
Vika on helppo korjata. Jarrusatula irti, jolloin levy lähtee vetämällä pois. Napa ja levyn takapuoli teräsharjalla puhtaaksi, ei ravista enää. Itse mittautin viime talvena oman Mondeoni talvirenkaiden vanteet, suorat olivat mutta ravistaminen jatkui, joten diagnoosi ja hoito oli helppo.
Bensa mondeo vaihtui dieseliin niin pikku kyssäri tosta Webaston kaukarista onkos siinä joku kuinka kylmä ilma pitää olla että sillä saa Webaston käynnistettyä? Nyt kun sitä painaa päälle on napista syttyy se vihreä valo piakkoin painamisen jälkeen pariksi sekunniksi mikä on ilmeisesti niinkuin pitäisikin tapahtua. Noh se ei kuitenkaan Webaston käynnistä auton näytössä kyllä vilahtaa teksti aux.heater on mutta se sammuu melkein heti. Ulkolämpötila näillä leveysasteilla tänään n.15 astetta.
Täytyy putsata kun talvirenkaat laitan alle Nyt on 1.6 tdci econetillä ajettu 500km ja on se mukavata kyytiä,muutama kysymys kyllä olisi:
- rittääkö akun virta pyörittämään webastoa kovilla pakkasilla kun convers+ näyttää varaukseksi 12V?
- onko kukaan optimoinut kyseistä autoa? (oma ajotyyli ei ole mikään säästeliäs)
- autosta vaihdettu vauhtipyörä 95000km kohdalla(nyt 97000) en ainakaan muista palstaa lukiessa että muilla olisi vaihdettu?
Muuten kyllä tosi tyytyväinen autoon,hyvät popit,mukavat penkit ja mahtava väri (lunar sky)
Onko noissa kaikissa sonyn radioissa vakiona bluetooth handsfree toimintoa? On tässä tullut katteltua autoa ja joissakin mondeoissa on joko se fordin oma radio tai tuo sonyn radio. Ja on pistänyt vaan silmään se, että missä on tuo sonyn radio niin ei ole siinä vilkun viiksessä sitä phone nappia ja niitä luurin kuvakkeita. Kun taas melkein kaikissa fordin 6000 sarjan malleissa on siinä vilkun viiksessä ne napit. Niin mietin, että eikö noissa sitten ole sitä bluetooth handsfree ominaisuutta jos niitä nappeja ei ole siinä vilkun viiksessä. Ja jos näin on niin saako niitä enää mitenkään jälkikäteen asennettua vai onko aivan mahdoton homma/kallis.
Terve kaikille. Millaisella hinnalla olette saaneet jakohihnat vaihdettua? Itsellä vm. 2008 1.8tdci ja mittarissa nyt 171tkm. Paikkakunta Oulu.
Jakohihnan vaihto siis edessä ja olen pyytänyt tarjouksia muutamastakin paikasta, mutta hinnat tuntuvat vaihtelevan jonkin verran ja kaiken lisäksi remmeistä käytettävät nimitykset vaihtelevat, joten välillä vaikea pysyä perässä, mitä tarjouksen sisältö koskee. Hihnoja on käsittääkseni kuitenkin kaksi, jotka tulee nyt vahtaa. Lisäksi jotkut huoltopaikat suosittelevat vesipumpun vaihtoa (ja toiset eivät).
anon1 kirjoitti:Vesipumppu kannattaa vaihdattaa aina kun se on nokkahihnakäyttöinen,Siinä se on kovalla rasituksella.
Ei 1.8tdci koneessa laturinhihna pyörittää tässä vesipumppua mutta kyllä ainakin meillä vaihdetaan silti jakopään vaihdon yhteydessä..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024