Jarrut jumissa?

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
teemuri
Viestit: 18
Liittynyt: 12 Elo 2005 17:40

Jarrut jumissa?

Viesti Kirjoittaja teemuri »

Mistähän pitäisi lähteä etsimään vikaa kun '95 Mondeossa äsken kotiin tullessa takapää rupesi "pomppimaan" ja pihassa huomasin, että kuskin puolen takavanne oli tulikuuma.

Jarrupalat vaihdettu 1.4.2005.
Nyk: Ford S-Max 2.0TDCi PS Titanium Business '15
exät: Ford Mondeo 2.0TDCi 150hv PS Titanium Business '15, Ford S-Max 2.0TDCi PS Titanium '11, Ford Fiesta 1.6 Titanium S '12, Ford Focus 2.0TDCi PS '08, Ford S-Max 2.0TDCI '06, Ford Mondeo 2.0 4x4 STW '95
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Laakeri voipi olla tiensä päässä.
Escort 1.8 sport -97
teemuri
Viestit: 18
Liittynyt: 12 Elo 2005 17:40

Viesti Kirjoittaja teemuri »

Regu kirjoitti:Laakeri voipi olla tiensä päässä.
Toivottavasti ei. Keväällä epäiltiin samaa (kun oli vika jarruissa) ja kyselin hintaa, 350e kun pitää napa vaihtaa nelivedossa kuulemma myös. Korjatkaa tai ilmoittakaa jos olen väärässä/mistä saisi halvemmalla :)
Nyk: Ford S-Max 2.0TDCi PS Titanium Business '15
exät: Ford Mondeo 2.0TDCi 150hv PS Titanium Business '15, Ford S-Max 2.0TDCi PS Titanium '11, Ford Fiesta 1.6 Titanium S '12, Ford Focus 2.0TDCi PS '08, Ford S-Max 2.0TDCI '06, Ford Mondeo 2.0 4x4 STW '95
Niksa80
Viestit: 61
Liittynyt: 03 Helmi 2005 19:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Niksa80 »

Laakeri ei lämmitä koko vannetta mutta jarrukengät lämmittää koska siellä on aika kamala kitka.
Eli ensimmäiseksi rummut auki (jos saa) ja sitte säädöt ihan nolliin.
Eli automaattisäätö jutska ihan niin pienelle ku saa.
Sitte käsijarru päälle ja kone käymää ja painat jarrupoljinta niinkuin hätäjarrutuksessa ja sitte kaikki jarrut pois ja testaamaan.
Mutta enne ku laitat rumpua kiinni niin karkealla (40-80) santapaprulla rummut karheiksi ja kengät myös.
teemuri
Viestit: 18
Liittynyt: 12 Elo 2005 17:40

Viesti Kirjoittaja teemuri »

Niksa80 kirjoitti:Laakeri ei lämmitä koko vannetta mutta jarrukengät lämmittää koska siellä on aika kamala kitka.
Eli ensimmäiseksi rummut auki (jos saa) ja sitte säädöt ihan nolliin.
Eli automaattisäätö jutska ihan niin pienelle ku saa.
Sitte käsijarru päälle ja kone käymää ja painat jarrupoljinta niinkuin hätäjarrutuksessa ja sitte kaikki jarrut pois ja testaamaan.
Mutta enne ku laitat rumpua kiinni niin karkealla (40-80) santapaprulla rummut karheiksi ja kengät myös.
Hyvä tietää, ettei laakeri lämmitä koko vannetta. Tuossa on levyjarrut takana, nelikko kun on, mutta lähdenpä tutkimaan asiaa jarruista päin.
Nyk: Ford S-Max 2.0TDCi PS Titanium Business '15
exät: Ford Mondeo 2.0TDCi 150hv PS Titanium Business '15, Ford S-Max 2.0TDCi PS Titanium '11, Ford Fiesta 1.6 Titanium S '12, Ford Focus 2.0TDCi PS '08, Ford S-Max 2.0TDCI '06, Ford Mondeo 2.0 4x4 STW '95
teemuri
Viestit: 18
Liittynyt: 12 Elo 2005 17:40

Viesti Kirjoittaja teemuri »

Nyt on pajalla ensimmäinen kerta käyty. Jarrusylinteri paskana, joten pitää vaihtaa koko jarrusatula. 205 euroa pelkkä vaihto-osa - alkuperäisen hintaapa en edes uskaltanut kysyä.

Huomenna vaihtoon ja matti kukkaroon :roll:
Nyk: Ford S-Max 2.0TDCi PS Titanium Business '15
exät: Ford Mondeo 2.0TDCi 150hv PS Titanium Business '15, Ford S-Max 2.0TDCi PS Titanium '11, Ford Fiesta 1.6 Titanium S '12, Ford Focus 2.0TDCi PS '08, Ford S-Max 2.0TDCI '06, Ford Mondeo 2.0 4x4 STW '95
Sine
Viestit: 81
Liittynyt: 01 Huhti 2005 23:58
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine »

Minulla oli Scorpion yksi takasatulan liukutappi jumissa. Kun vaihdoin uudet palat taakse (ne ovat paksummat kuin kuluneet vanhat), niin jarru jäi laahaamaan. Vanne lämpeni jne.

Ymmärtääkseni Mondeossa on samantyyppiset jarrut takana.
teemuri
Viestit: 18
Liittynyt: 12 Elo 2005 17:40

Viesti Kirjoittaja teemuri »

Niin, 1.4. vaihdettiin jarrupalat mutta tuo lämpemisongelma on tullut vasta nyt eilen, joten luulisi että jos joku olisi ollut jumissa niin ongelma olisi esiintynyt jo aiemmin? Vai meinaakko, että probleema voisi tulla 4kk/13 000km jälkeen?
Nyk: Ford S-Max 2.0TDCi PS Titanium Business '15
exät: Ford Mondeo 2.0TDCi 150hv PS Titanium Business '15, Ford S-Max 2.0TDCi PS Titanium '11, Ford Fiesta 1.6 Titanium S '12, Ford Focus 2.0TDCi PS '08, Ford S-Max 2.0TDCI '06, Ford Mondeo 2.0 4x4 STW '95
Sine
Viestit: 81
Liittynyt: 01 Huhti 2005 23:58
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine »

Lähinnä kirjoitukseni idea oli siinä, että jarrut kannattaa purkaa auki kokonaan ja putsata kunnolla. Minulla oli kumi rikki, josta sinne liukutapille oli päässyt likaa. Ajan myötä se oli ruostuttanut tapin kiinni.

Jos auto ei ole seisonut pidempiä aikoja, niin jarrumäntä voi hyvinkin olla jumissa. Likaiset jarrunesteet aiheuttavat myös outoja juttuja.

PS. Sinulla on suht harvinainen automalli :)
teemuri
Viestit: 18
Liittynyt: 12 Elo 2005 17:40

Viesti Kirjoittaja teemuri »

Sine kirjoitti:Lähinnä kirjoitukseni idea oli siinä, että jarrut kannattaa purkaa auki kokonaan ja putsata kunnolla. Minulla oli kumi rikki, josta sinne liukutapille oli päässyt likaa. Ajan myötä se oli ruostuttanut tapin kiinni.

Jos auto ei ole seisonut pidempiä aikoja, niin jarrumäntä voi hyvinkin olla jumissa. Likaiset jarrunesteet aiheuttavat myös outoja juttuja.

PS. Sinulla on suht harvinainen automalli :)
Jep, eipä pääse pitkään ko. kärry seisomaan ;) 6kk ollut alla ja kilsoja on tullut semmonen 15t :)

Ja juu, suht' harvinainenhan tuo on - saa nähdä meneekö myyntiinkin jossain vaiheessa talven/kevään aikana :) Ois hauska tietää montako nelikko-mondeoo Suomeen on rekisteröity. Samoin ois hauska tietää onko nelikossa vakiona konehuoneen alla teräksinen pohjalevy vai muovia? Itselläni on jonkin sortin paksua rautaa :D
Nyk: Ford S-Max 2.0TDCi PS Titanium Business '15
exät: Ford Mondeo 2.0TDCi 150hv PS Titanium Business '15, Ford S-Max 2.0TDCi PS Titanium '11, Ford Fiesta 1.6 Titanium S '12, Ford Focus 2.0TDCi PS '08, Ford S-Max 2.0TDCI '06, Ford Mondeo 2.0 4x4 STW '95
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Jaa ei lämmitä laakeri koko vannetta...itse poltin sormeni mk3 esconi vanteessa kun laakeri oli "hieman" juntturassa
Escort 1.8 sport -97
teemuri
Viestit: 18
Liittynyt: 12 Elo 2005 17:40

Viesti Kirjoittaja teemuri »

Regu kirjoitti:Jaa ei lämmitä laakeri koko vannetta...itse poltin sormeni mk3 esconi vanteessa kun laakeri oli "hieman" juntturassa
Joo voihan se olla, en ole ekspertti :D Mutta tuosta nyt katsottiin, että laakerit on OK sekä iskarit on OK. Jarrut putsattiin ja käytiin läpi joka nippeli, ainut mikä ei toiminut kunnolla oli juuri sylinteri.
Nyk: Ford S-Max 2.0TDCi PS Titanium Business '15
exät: Ford Mondeo 2.0TDCi 150hv PS Titanium Business '15, Ford S-Max 2.0TDCi PS Titanium '11, Ford Fiesta 1.6 Titanium S '12, Ford Focus 2.0TDCi PS '08, Ford S-Max 2.0TDCI '06, Ford Mondeo 2.0 4x4 STW '95
Vastaa Viestiin