vielä siitä bensasta

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
jesse1987
Viestit: 263
Liittynyt: 11 Touko 2005 18:29
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

vielä siitä bensasta

Viesti Kirjoittaja jesse1987 »

sanokaa nyt joku nopeesti et kumpaa bensaa 86-vuoden is sierraan pitää tankata 95:a vai 98:a? ja tartteeko käyttää mitään lisäaineita.
kun varmaan aikamoni kuitenkin sen tietää niin vois sen tänne laittaa, haulla koitin ettiä mut ihan kunnon vastausta ei oikeen löytynyt.
- Ford Focus Rs -03
- Mitsubishi Lancer Evolution III -ex
- Ford Sierra -87 -Turboprokkis -ex
- Ford Escort RS 2000 -92 -ex
- Ford Sierra 2.0is -86 Cossu look -ex
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Re: vielä siitä bensasta

Viesti Kirjoittaja henu »

jesse1987 kirjoitti:sanokaa nyt joku nopeesti et kumpaa bensaa 86-vuoden is sierraan pitää tankata 95:a vai 98:a? ja tartteeko käyttää mitään lisäaineita.
kun varmaan aikamoni kuitenkin sen tietää niin vois sen tänne laittaa, haulla koitin ettiä mut ihan kunnon vastausta ei oikeen löytynyt.
no käytä 98:a ni ei pitäs tulla onkelmiiii ja en usko et pitäs käyttää mitään lisäaineita
transitman
Viestit: 153
Liittynyt: 06 Helmi 2005 17:36
Paikkakunta: Kouvola/Savisto

Viesti Kirjoittaja transitman »

kannattaa käyttää sitä venttiilisuoja lisäainetta joka korvaa lyijyn, ei se aineskaan pahaksi ole tuossa koneessa.
Ja bensasta suosittelen tuota samaa 98:a, mutta jos halvemmalla haluut päästä ni voithan kokeilla toimiiko se kuinka hyvin 95:lla mutta jos paukuttelee ja käy jälkikäyntiä niin 98 korjaa asian :wink:

Itselläni nimittäin aikasemmin ohc toimi 95:lla mutta kun tein konerempan ni johan muuttu ääni kellossa, eikä toimi kunnolla mitenkään 95:lla.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

is:n johtosarjassa on siellä jarrunestesäiliön lähellä sellanen kolminapanen liitinpötkö, se on oktaaninvalitsin, siitä yleensä on yks johto jo valmiiksi maadotettu (nostaa tyhjäkäyntiä 75rpm) sitte ne kaks muuta on (johtojen värejä en nyt muista) sytkän myöhästys 2astetta ja toinen 4astetta. ja jos kummankin lyö maihin niin yht. 6astetta. siitäkö vaikkapa 4astetta myöhästää niin eiköhän voi ajaa ihan huoletta 95oktaanisella.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Punanen maihin=2ast. sininen=4ast. molemmat=6ast.

Ja todennäkösesti ei joudu käyttämään lisäainetta.
Fordin opas kertoo seuraavaa:

OHC-moottoreissa joissa voidaan käyttää lyijytöntä polttoainetta jatkuvasti on merkintä sylinterikannessa 4.tulpan kohdalla:
1,6L- M,MM tai NN
1,8L-S,SS
2,0L-P,PP,R tai RR

Kaikissa ohc moottoreissa joissa on vahvistetut venttiili istukat on valkoinen "F" merkintä jakopään kannen yläosasa.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
jesse1987
Viestit: 263
Liittynyt: 11 Touko 2005 18:29
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja jesse1987 »

joo kiitoksia asiallisista vastauksista!!
Eli täytyypi sit vissiin ajella sillä 98:lla kun ei se kuitenkaan niin hirveän paljoa kalliimmaksi tule. jos sen ansiosta kone käy paremmin ja ei tartte ruveta sitä sytkää säätämään. mitäs varten toi liitin siel on, onko ne tosiaan jo tehtaalla aatellu asian et sen avulla voi ajaa 98 tai 95:lla :roll: mut mitenkä se voi sitä sytkää myöhästyttää kun eiks tossa oo kuitenkin ihan normi virranjakaja yms.? yllättävän paljon sitä elektroniikkaa löytyy jo näin vanhasta autosta :shock:
- Ford Focus Rs -03
- Mitsubishi Lancer Evolution III -ex
- Ford Sierra -87 -Turboprokkis -ex
- Ford Escort RS 2000 -92 -ex
- Ford Sierra 2.0is -86 Cossu look -ex
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

jesse1987 kirjoitti:joo kiitoksia asiallisista vastauksista!!
Eli täytyypi sit vissiin ajella sillä 98:lla kun ei se kuitenkaan niin hirveän paljoa kalliimmaksi tule. jos sen ansiosta kone käy paremmin ja ei tartte ruveta sitä sytkää säätämään. mitäs varten toi liitin siel on, onko ne tosiaan jo tehtaalla aatellu asian et sen avulla voi ajaa 98 tai 95:lla :roll: mut mitenkä se voi sitä sytkää myöhästyttää kun eiks tossa oo kuitenkin ihan normi virranjakaja yms.? yllättävän paljon sitä elektroniikkaa löytyy jo näin vanhasta autosta :shock:
no onhan siinä kompuutteri. nuo johot vaan maihin mitkä TeroK jo mainitsi niin siinä on se 6astetta, mikä riittää että voi käyttää vallan mainiosti 95oktaanista. Ja sitä varten se siellä on.
SpeedDevil
Viestit: 268
Liittynyt: 14 Touko 2005 01:24
Paikkakunta: Frankfurt

Viesti Kirjoittaja SpeedDevil »

mulla kanssa is ja turbotus alkamassa. voisko käyttää petroolia? eiks se oo 110oktaanista? ei ainakaan pitäs käydä laihalla :D ja onko jollain kokemusta tälläisestä. mietin vaan ku on NX:n hassukaasu setti tulossa talven aikana et kannattaako. :D
ja siis rakennan katuautoa jossa hassukaasut kiinni sellasella plug and play systeemillä.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Oxidius kirjoitti:mulla kanssa is ja turbotus alkamassa. voisko käyttää petroolia? eiks se oo 110oktaanista? ei ainakaan pitäs käydä laihalla :D .
miten se oktaaniarvo vaikuttaa laihalla käymiseen ?
SpeedDevil
Viestit: 268
Liittynyt: 14 Touko 2005 01:24
Paikkakunta: Frankfurt

Viesti Kirjoittaja SpeedDevil »

siis tarkoitin sitä että jos 98 on liian laihaa bensaa, ettei tarvii ostaa oktaaninkorottajaa :D
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Oxidius kirjoitti:siis tarkoitin sitä että jos 98 on liian laihaa bensaa, ettei tarvii ostaa oktaaninkorottajaa :D
joo aivan :lol:
SpeedDevil
Viestit: 268
Liittynyt: 14 Touko 2005 01:24
Paikkakunta: Frankfurt

Viesti Kirjoittaja SpeedDevil »

eli tais selvitä?
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Oxidius kirjoitti:eli tais selvitä?
Ei. oktaani ei kuitenkaan vaikuta siihen onko ilma/bensasuhde rikas vaiko laiha.
Hoppa
Viestit: 162
Liittynyt: 24 Heinä 2005 20:51
Paikkakunta: Savo

vielä

Viesti Kirjoittaja Hoppa »

Niin oktaanilukuhan tarkoittaa polttoaineen puristuksenkestävyyttä.
Bensiinin oktaanilukua alentaa mm jos siihen on lisätty öljyä tai vaikka petroolia. Siitä seuraa moottorin "kilistys" kiihdytettäessä. Ja moottorin tuhoutuminen pitemmän päälle.

Kaikki Suomessa myytävät bensalaadut ovat lyijyttömiä. Lyijy on korvattu VÄHEMMÄN haitallisilla lisäaineilla.

Oktaanilukua voi nostaa oktanbooster lisäaineella.

Kaveri käytti joskus ralliautossa seuraavaa bensareseptiä. 20l 99+20l neste city futuraa 98+1l isopropanoolia(jäänesto).
Minkä ajassa voittaa sen matkassa häviää.
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

jotkut käyttää tehokkaissa turboa-autoissa harjotuksissa/testeissä tolueenia bensan seassa,se tulee edukkaammaksi ku oikee korkeeoktaaninen rallibensa,vaikka kalliiksi sekin tulee...elämä on :wink:
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

hmm, tuli mieleen että mitä ainetta tuo "lyijyn korvaava" on kun ei tässä nyt jaksais huoltoasemalle lähtä kattelemaan. Onko ne kalliitakin ja paljonko sitä noin suunniilleen lisätään tankilliseen (60l) ??

edit: ja tiedän kyllä se lukee siinä putelin kylessäkin :wink:
asn
Viestit: 34
Liittynyt: 21 Maalis 2005 00:03
Paikkakunta: Kesälahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asn »

250ml oli 4,90e

1:1000 oli seossuhde (muistaakseeni)

Ja siinä purkissa pitäis olla sitten jonkunlainen mittakuppi-systeemi :lol:
Vastaa Viestiin